Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Norrsken, hur stor chans att se under tre dagar i januari?
          Netha
          Inlägg 17-11-2007, 22:29
          Länk hit: #21

Gäster

Precis så sa forskaren... vi kan inte förklara allt. smile.gif

Redigerat av Netha: 17-11-2007, 22:29

Citera
          Tosan
          Inlägg 17-11-2007, 22:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Margith @ 17-11-2007, 22:23) *
          Och du min milde tid, jag hoppas att du iaf tog dig hem på annat sätt fear.gif
          Eller är det därför han är din "dåvarande"?? rotfl.gif

rotfl.gif nja det har nog andra orsaker... Det var hans bil jag körde, jobbade 7 mil härifrån, blev hemskickad tidigare för jag skulle lämna några grejjer på ett företag i stan.
          Dagen innan frös värmepaketet på bileländet, då stannade jag hos hans mosters karl som hjälpte mig töa upp den, och mig med varmt kaffe. Den här dan frös den så den gick varm och spottade vatten, så jag körde sakta hemåt, stannade på var tredje parkeringsficka för att få ner värmen, kallt som satan så ingen ville stanna och en värdelös mobiltelefon. Till slut gick jag in till en kompis och bad gubben komma med min bil, som skötte sig exemplariskt, och när vi möttes lämnade jag peugot-eländet på en p-ficka och for i rask fart mot stan.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2007, 22:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Att man inte hör det man ser beror på att norrskenet skapas på 10 mils höjd och det tar ljudvågorna i så fall 5 minuter att ta sig ner till våra öron. Däremot finns det säkert nån möjlighet att det tillsammans med ljuset kommer några andra partiklar eller elektomagnetiska vågor som påverkar örat. Det kanske är farlig strålning, det är bäst att ni gömmer er när det är norrsken. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 17-11-2007, 22:45
          Länk hit: #24

Gäster

Farlig strålning... då vore ju en stor del av befolkningen dösjuk eller rentav död.

Näe... norrsken är norrsken och det handlar om elektrisk energi.. och visst hörs sprakandet.

Du Gossen... ta en tur hit upp så kanske du får uppleva det live. smile.gif

Passa på att samtidigt boka en natt i Icehotel Jukkasjärvi.. en upplevelse av
          oslagbar art.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 18-11-2007, 00:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Roligt att läsa er diskussion om norrskenet biggrin.gif Och tack för alla tips och råd. Ice hotell avstår nog jag ifrån, vi har varit där en gång på sommaren och jag skulle nog inte vara rädd för kylan för man får sova på renskinn iförd varma kläder och sovsäck. Däremot har jag svårt att sova på hårt underlag (prinsessan på ärten, det är jag det giggle.gif )Och bara det att gå upp på toa mitt i natten ninja.gif Får se om jag väljer att åka veckan efter snöfestivalen, då kanske man kan välja boende på ett annat sätt för
          festivalveckan lär det väl vara fullt. Och skulpturerna lär väl stå kvar?
          Och visst är det väl för roligt med alla forskare och liknande som vet så bra?
          Ibland upptäcker män (och forskare) sånt som kvinnor vetat länge!:giggle:

Redigerat av Lilla Birka: 18-11-2007, 00:30

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-11-2007, 09:28
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lite mer funderingar om ljudet. OM det är så att norrskenet skapar ljud så borde man kunna höra detta dygnet runt hela året. Processen som skapar norrskenet, partiklar från solen böjs av jordens magnetfält och läcker ner runt polerna, pågår ständigt men vi kan bara se ljusskenet när det är mörkt och klart. Sprakar det även på dagen?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          upp till kamp
          Inlägg 18-11-2007, 09:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 13 171

Nu var det länge sedan jag var i norrland, men jag tror att man har lättast att vara med om ett norrsken när det är riktigt kallt.

--------------------

Citera
          Ciczi
          Inlägg 18-11-2007, 10:33
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Norrsken kan man även se ganska långt söderut men det är betydligt mer ovanligt där. En gång såg jag det en vårkväll i växjö. Det var magi. Dagen efter stod det i tidningen att det hade synts hela vägen ner till falsterbonäset. Det är ganska ovanligt det.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon