Vilka av era lövfällande buskar och träd är mest uthålliga med sina löv? Hos mig är det Chionanthus eller snöflocksträdet för andra året i rad. Vi har haft ordentligt med frost i flera omgångar, ändå kämpar den på.
Medlem
Antal inlägg: 1 124
Medlem nr: 4 943
Det är faktiskt ganska kul fråga eftersom jag och min parkpersonal i dagarna har avslutat lövhanteringen för denna omgången på Norrvikens trädgårdar utanför Båstad. Några träd har envisats att hålla kvar löven och dessa får vi ta vid ett senare tillfälle eller klippa ned i gräsmattan när de har fallit. Tror att det behövs fler frostnätter samt lite mer blåst innan de släpper. Samtidigt är det så att olika individer från samma art kan släppa löven vid olika tidpunkter.
De träd som har varit senast med att släppa löven är: - Pyramidekarna (som inglan skriver är det många ekar vars löv sitter kvar till långt in på vårkanten) - Avenbokarna (häckarna såväl som träden) - Silverpilarna - En hästkastanj
Medlem
Antal inlägg: 22
Medlem nr: 12 579
hm...Big Gardener, du om någon borde känna till hjulträdet, vad klarar den av för zon, egentligen? Hur vill den växa, i vilken slags jordmån? Har fått signaler på både surt och normalt...Kan ett träd se ut att trivas i några år och sedan bara ge upp? Samt varför sägs det att Viburnum Furcatum skulle vara svår att få trivas?