kompostjord
18-11-2007, 13:00
Vilka av era lövfällande buskar och träd är mest uthålliga med sina löv?
Hos mig är det Chionanthus eller snöflocksträdet för andra året i rad.
Vi har haft ordentligt med frost i flera omgångar, ändå kämpar den på.
Alexander-VG-zon3
18-11-2007, 14:04
av dom träd/buskar jag har
ginst,forsythia,persika,rosor behåller bladen längst hos mig ibland igenom hela vintern . men även druvcflädern har kvar löven länge .
Christer i Falköping
18-11-2007, 14:15
Vanlig fläder och nektarinen.
Christer.
Gossen Ruda
18-11-2007, 14:31
Buxbom och rhododendron är inte så dåliga heller, eller är dom diskvalificerade? Annars finns det en del pilar som håller hårt i bladen.
Schersmin, ek, och silverpil har en del löv kvar. Sälgen har redan släppt sina.
Alexander-VG-zon3
18-11-2007, 15:32
vintergrön liguster håller bladen länge ju .
Syrener.
En planta i häcken har fått mer kväve och stått lite skuggigare än de övriga, den har bladen kvar fortfarande.
Hos mig brukar det vara och är persika, rosor och ekar.
Anders Roslagen
18-11-2007, 23:46
Mannaaskarna får höstfärger sist av alla. Rosenbuskar och persika trotsar minusgrader i grön skrud.
skogstroll
19-11-2007, 10:09
Fläder hos mig, fast nu har den gett upp
Min persika har fortfarande löv och rosorna blommar...
Marina i Hällekis
19-11-2007, 11:44
Lite löv fortfarande på Klöveralm, Körsbärskornell, Pagodkornell, Nektarin Nektared, Deutzia, Bondsyren, Axtry, Konvaljbuske, Sekojan och Ambraträdet
Har inte kollat trädgården på flera veckor, men blodboken har löv kvar.
freddie
19-11-2007, 16:59
jag har ett stort pilträd som fortfarande har mesta löven kvar.
Guldregn har blad kvar länge här!
Några av mina ekar fäller löven fram på vårkanten...
Big Gardener
20-11-2007, 17:56
Det är faktiskt ganska kul fråga eftersom jag och min parkpersonal i dagarna har avslutat lövhanteringen för denna omgången på Norrvikens trädgårdar utanför Båstad. Några träd har envisats att hålla kvar löven och dessa får vi ta vid ett senare tillfälle eller klippa ned i gräsmattan när de har fallit. Tror att det behövs fler frostnätter samt lite mer blåst innan de släpper. Samtidigt är det så att olika individer från samma art kan släppa löven vid olika tidpunkter.
De träd som har varit senast med att släppa löven är:
- Pyramidekarna (som inglan skriver är det många ekar vars löv sitter kvar till långt in på vårkanten)
- Avenbokarna (häckarna såväl som träden)
- Silverpilarna
- En hästkastanj
Alexander-VG-zon3
20-11-2007, 18:10
bokarna hos mig har alltid kvar löven över vintern . men löven är bruna och torra .
zatoichi
21-11-2007, 02:59
hm...Big Gardener, du om någon borde känna till hjulträdet, vad klarar den av för zon, egentligen? Hur vill den växa, i vilken slags jordmån? Har fått signaler på både surt och normalt...Kan ett träd se ut att trivas i några år och sedan bara ge upp? Samt varför sägs det att Viburnum Furcatum skulle vara svår att få trivas?
undrar zatoichi trädkramaren i natten.
Big Gardener
21-11-2007, 18:45
Med hjulträd antar jag att du menar Trochodendron araloides. Har ingen som helst egen erfarenhet av detta träd.
I fortsättningen tror jag det är bättre om du skapar en ny tråd om du vill byta ämne.
Alexander-VG-zon3
21-11-2007, 19:17
CITAT (zatoichi @ 21-11-2007, 02:59)

hm...Big Gardener, du om någon borde känna till hjulträdet, vad klarar den av för zon, egentligen? Hur vill den växa, i vilken slags jordmån? Har fått signaler på både surt och normalt...Kan ett träd se ut att trivas i några år och sedan bara ge upp? Samt varför sägs det att Viburnum Furcatum skulle vara svår att få trivas?
undrar zatoichi trädkramaren i natten.
kolla google
http://www.google.se/search?client=firefox...sa=N&tab=iwkollade - fler buskar å träd
havtornen - har löven kvar , den är sommar grön än . lika grön som rosorna
en del spireor har löven kvar
plus ekarna och bokar
woodcreature
21-11-2007, 20:12
håller på med lövhanteringen inne på botaniskan i Lund och där är ju dem som envisas med att sitta kvar
Chionanthus
Acer monspessulatnum dvärglönn
Quercus cerris turkisk ek
Salix
Anna NV Uppsala
21-11-2007, 21:05
Jag har en stor pil som brukar ha kvar gröna blad i december, sen vilar den några få veckor, men redan i januari kan man skymta videkissarna!
vickeva
21-11-2007, 21:12
Ek och bok fäller hela vintern, fram i mars ibland!
Cotinuskorsningen "Grace" vägrar envist släppa sina en gång röda blad, fast de skrumpnat.
Lite besvärligt nu när blötsnön vräkt ner för att sedan frysa till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.