|
|
  |
Att sluta röka *suck*, .....det är ganska lätt, men inte alltid! |
|
|
|
23-11-2007, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Boxer @ 23-11-2007, 18:46)   Nu får du inte tappa taget. Du har klarat det värsta nu. Låt inte den lilla  lura dig. Efter 20 minuter går blodtryck och puls ner till en normal nivå. Fingrarna och tårna blir varmare. Efter 8 timmar minskar koldioxidhalten i blodet. Syrgasvärdet återgår till det normala. 1 dygn efter rökstoppet har risken för hjärtinfarkt minskat. 2 dygn efter har lukt och smaksinne kommit igång. 1 månad efter har flimmerhåren i luftrören frisknat till. Slemmet kan rensas och hostan minskar och så även infektionsrisken. Man blir piggare och trevligare och luktar godare. Man får bättre kondition och blodproppsrisken minskar. Efter ett år är risken att få hjärtinfarkt halverad. 5 år efter rökstoppet har risken för lugncancer halverats. Risken för slaganfall är betydligt mindre. Efter 10 år är lungcancerrisken nästan lika låg som hos en som aldrig rökt. Efter 15 år är risken för sjukdom i hjärtats kranskärl densamma som hos en ickerökare. Rygg och skelett blir starkare. Kämpa på! Detta är det bästa du kan ge dig själv. Tack Boxer!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tror inte ni riktigt förstår hur mycket ni betyder ikväll! Fy fasen vilken pärs detta är - hoppas allt blir 10 ggr bättre när denna kris är över!!!!!!!!!
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2007, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Jag är ledsen Christina, jag hade ju tänkt fortsätta peppa dig en halvtimme i taget, men nån.. Odla?.. Telia?.. inte vet jag, men jag åkte ut härifrån och inte kom jag in igen heller, hur jag än bar mig åt Håll ut en stund till, snart får du gå och lägga dig... och då har du klarat en dag till!! GRATTIS!!
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
23-11-2007, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 165
Medlem nr: 12 885

|
Håller på Dig. Själv har jag sovit med en Nocorett hela natten under tungan och det hjälper. God Helg Önskar Jag Dig Bahia/Lena Nova håller tassarna för dig och mig
Bifogade miniatyrbild(er)
--------------------
Novas Matte Bahia/Lena
|
|
|
|
|
23-11-2007, 21:34
|

Medlem

|
Fy, vilken kväll detta varit!!!!!!!!!!!!! Men faktum är att just nu känns det lite bättre...... Suveränt ös i Idol 2007 hjälpte till viss del + att ni är så underbara och stöttar mig! Det är alldeles sant när jag säger att jag går in här å läser då & då för att se om nån "tänker på mig" Och när nån skrivit nåt stöttande känner jag att jag måste leva upp till det och så går det en stund till..... ni är underbara!Tack!!
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2007, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Förstår att du genomlider hel....s alla kval, jag vet eftersom jag själv varit där  Läste allt i anti tobakspropaganda som jag hittade och blev väldigt avskräckt  Googla, det finns massor ! Räkna slantarna i burken, för du har väl lagt dit motsvarande vad ciggarna skulle ha kostat? Planera vad du skall köpa ... jag köpte en 700 kronors parfym första gången  Jättelyx, menvadå den både räckte längre och luktade godare än stinkpinnarna för samma summa Modigt av dig att skriva om ditt beslut här  jag kommer också att följa din kamp och hålla alla tummar och tår för att du skall lyckas
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480

|
Heja, heja, heja! Det här fixar du, du kan klara dig utan den där äckliga stinkpinnen, eller hur Christina.
|
|
|
|
Netha
|
23-11-2007, 22:17
|
Gäster

|
 Instämmer i alla föregående jätteduktig är duTänk som så... att du får ... men vill inte röka, så gjorde jag och det hjälpte. Heja Heja också till bahia1 som kämpar. När suget sätter in.... titta på pengahögen (om ni gör som jag, sparar rökapengarna i glasburk) ...tänk på vad allt kul ni kan göra med pengar som annars bränts upp. Unna er lite extra gott, praliner var min favorit under lång tid efter stoppet. Vad gör det väl om man lägger på sig några extra kilon... bättre det än dra på sig ohälsa. Fortsätter hålla tummar och tycker att ni är sååå duktiga.
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Du är jätteduktig!  klappa om dig själv (Jag vet, för jag har också slutat efter många års läbbigt osande. Äckliga gula fingrar, inpyrda kläder, tom plånbok, morgonhosta tills jag spydde) Jag tänker ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG börja igen. Du fixar det. Det vet jag.  bahia1, det gäller naturligtvis dig också!
Redigerat av Boxer: 23-11-2007, 22:26
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Jaha, och här är då en tvärsemot. Jag vill röka men får inte.... Tro det eller ej men rökare kan ha en smula sunt förnuft  När varenda andetag var en förvarning om lungcancer, knölar fanns det lite här och var även om man fick känna efter ordentligt, alla sjuka på jobbet var rökare. Men innerst inne vill jag röka. Fast det går att sluta ändå. Och det blir bättre och bättre. Jodå, lovar  Grejen för mig var att sluta tänka på att jag ville röka, jag tänkte istället på vad jag skulle få om jag fortsatte. Nu håller jag alla tummar för dig. Syssla med något du inte brukar göra, något som inte avslutas med en rök. Det är mitt bästa tips. Nu håller jag alla tummar jag kan för dig!
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Slutade röka när min dotter föddes. Nu är jag morfar. Tyvärr ersattes rökandet av snus. Funderar på att lägga av, men dom påstår att det är ändå svårare än att sluta röka. Varför börjar man med sånt här trams?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Netha
|
23-11-2007, 22:41
|
Gäster

|
CITAT (aq42 @ 23-11-2007, 22:29)  Slutade röka när min dotter föddes. Nu är jag morfar. Tyvärr ersattes rökandet av snus. Funderar på att lägga av, men dom påstår att det är ändå svårare än att sluta röka. Varför börjar man med sånt här trams? Bara svammel att påstå att snus är svårare att lägga av med än rökat. Tobak som tobak.
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:49
|

Medlem

|
Tack för ikväll! Nu går jag & lägger mig - sovande kan man inte röka - "tack & lov!" Och du, ag42.........sluta snusa imorgon! Häng på här och genomlid samma elände som jag! Sen kan vi glädjas lika mycket!
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
OK!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
23-11-2007, 23:27
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 23-11-2007, 22:49)  Tack för ikväll! Nu går jag & lägger mig - sovande kan man inte röka - "tack & lov!" Och du, ag42.........sluta snusa imorgon! Häng på här och genomlid samma elände som jag! Sen kan vi glädjas lika mycket! titta på dom små avlånga djävlarna, och bestäm dig för att du är både större och starkare än dom låt inte en dm. pinne bestämma vad du ska göra...stå på dej och rita stjärnor i almanackan för varje rökfri dag. färgade pennor ger fin almanacka så det mönstret vill man inte bryta. klart du klarar det, du är stark och snart fri!!!!det är två veckor som är värst, sen bllir det bara bättre så håll ut
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
24-11-2007, 00:18
|

Medlem
Antal inlägg: 365
Medlem nr: 1 821

|
Efter att rökt mer eller mindre sen 16-årsåldern och på de senare åren rökt 20 cigaretter om dagen slutade jag när jag var över 30 år gammal. Jag minns det som om det varit i går. Då hade alla larmrapporter börjat komma om rökningens farlighet. Jag blev stående med cigarettpaketet (det var halvfullt) i handen och stirrade på det med olust och avsky. Det hade helt plötsligt gått upp för mig vad det var jag höll på med, helt enkelt. Jag blev så förbannad på mig själv att jag stoppade undan paketet i översta sideboardlådan och där blev det liggande i ett halvår med alla återstående cigaretter i. Sen kastade jag bort det. Jag kände ingen som helst lust att ta fram någon cigarett mer, fick bara ångest när jag tänkte på vad som kunde hända ifall jag började röka igen. All eventuell saknad kvävdes i sin linda av såna tankar och föreställningar, och den rent psykiska vanan att hålla i den där pinnen fick man hitta på andra saker att ersätta med. Boxers uppräkning av allt som händer i kroppen när man slutar röka; efter några resp många dagar, efter veckor och månader är det mest perfekta jag läst för det är precis så det är! Det dröjde inte länge innan jag kunde springa efter bussen utan att bli andfådd t ex. Nu har jag varit rökfri i nästan 40 år och har aldrig fått något återfall - inte ens känt saknad! Belöna dig själv med ett bättre mående!!! Lycka till!
|
|
|
|
|
24-11-2007, 09:28
|

Medlem

|
CITAT (bahia1 @ 23-11-2007, 21:24)  Håller på Dig. Själv har jag sovit med en Nocorett hela natten under tungan och det hjälper. God Helg Önskar Jag Dig Bahia/Lena
Nova håller tassarna för dig och mig Godmorgon Lena! Hur har natten varit? Idag känns allt så mycket enklare igen - igårkväll var förfärlig *brrrr*........ Nu fortsätter vi på den inslagna vägen - å, va bra vi är! Och jättestort tack till alla er som har skrivit i tråden så här långt - jag suuuuuuger i mig varje ord! Hoppas nu att aq42 lägger av med snusandet idag!!? Liksom ni två som har skickat PM till mig - håller ni upp med rökandet nu? Kul när det blir "ringar på vattnet"! Nu tar vi itu med denna dagen - jag har fattat morgonens beslut: idag är en rökfri dag!
--------------------
|
|
|
|
|
24-11-2007, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Okej, okej, okej.............jag ger mig! Några av er vet redan att jag kämpar febrilt med att sluta. Det har inte gått så där värst bra, men 5 cigg istället för 30!!! Måste väl ändå vara en bedrift????.................Nähe, inte det..............men ärligt talat Christina! Jag blir liiite peppad av dig............faktiskt  ................jag har sagt att jag ska vara rökfri till jul.................och det tänker jag hålla...............om du håller tummarna för mig............håller jag mina för dig
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
24-11-2007, 10:15
|

Medlem

|
CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 09:57)  Okej, okej, okej.............jag ger mig! Några av er vet redan att jag kämpar febrilt med att sluta. Det har inte gått så där värst bra, men 5 cigg istället för 30!!! Måste väl ändå vara en bedrift????.................Nähe, inte det..............men ärligt talat Christina! Jag blir liiite peppad av dig............faktiskt  ................jag har sagt att jag ska vara rökfri till jul.................och det tänker jag hålla...............om du håller tummarna för mig............håller jag mina för dig  WOW!!!!!!!!!!!! Det visste inte jag! Att du försöker sluta alltså. Om du röker 5 cig istället för 30/dag är det ju fantastiskt bra gjort!Ojojoj, mer än hälften vunnet alltså - kämpa på! Jag håller definitivt tummarna för dig - s-t-e-n-h-å-r-t!
--------------------
|
|
|
|
|
24-11-2007, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 24-11-2007, 10:15)  WOW!!!!!!!!!!!! Det visste inte jag! Att du försöker sluta alltså. Om du röker 5 cig istället för 30/dag är det ju fantastiskt bra gjort! Ojojoj, mer än hälften vunnet alltså - kämpa på! Jag håller definitivt tummarna för dig - s-t-e-n-h-å-r-t! Och Jag håller mina för dig
ärligt talat, så trodde jag nog att det skulle vara lättare än det faktiskt är. Jag är sååå förbaskat trött på att ciggaretterna bestämmer över mitt liv, i stället för tvärtom, så jag sa till mig själv................att nu får det vara nog, jag vill inte ha er som kompis längre, ni har förstört allt för många år av mitt liv........försvinn!!!...............Riktigt så enkelt var det ju dock inte  , tyvärr. Nu har jag tagit till Nicorette och det gör det lite enklare faktiskt. Till Jul, eller dessförrinnan, är jag rökfri
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|