Kikar in och ser en tråd som ligger mig varmt om hjärtat.
Gratulerar alla som slutat och alla som funderar på att sluta.
Man KAN när man väl bestämt sig... inte en dag tidigare, och det är ingen idé att tjata
på en som röker ... då drar man i sig det dubbla (vet av egen erfarenhet)
Nu tänkte jag berätta lite om livet när man har svår KOL
Du stiger upp på morron, pustar och flåsar och får ta det väääldigt lugnt ... sakta, sakta
tar man sig från säng till badrum... t.o.m när man tvättar sina händer får man ta det lugnt ... inte jäkta.
Vila innan du orkar gå till köket där kaffe väntar.
Sitt och pusta innan du orkar ta en klunk, pusta igen innan nästa ... sedan om du orkar tugga så tar du en macka .. annars dricker du 1,25 dl Respifor (spec framtagen näringsdryck för KOL-sjuka)
En så vardaglig sak som att ta en dusch, måste planeras ... vila och vila och vila och kanske orka ...
annars får det bli en annan dag och alltid med hjälp.
Påklädninga .. krävs hjälp ... precis som med det mesta vardagliga.¨
Många, många ggr varje dag får man andnöd så man tror det är slut ... men nää ... man tar sig igenom det också ... pustar och säger ... nähä.. än var det inte dags
Det gäller att ha humor ... och det har jag.
Det är inte det minsta synd om mig ... jag är otroligt priviligierad och inte en människa kan se på mig att jag är sjuk ... det syns, tack o lov inte utanpå (än) förutom gånger då händer och ansikte blir extra blåa
och då är jag inte ute bland folk.
Rullstol har jag, men den används inte än ... inte så länge jag orkar gå några meter ...
är väl lite fåfäng och vill se fräsch och frisk ut.
Ville berätta detta för er som kanske redan hostar en hel del och känner att ni har slem som inte vill komma upp ... ni som kanske har " lite dålig kondis" ( man skyller i början på det) ...
ni som tycker det är jobbigt att böja sig ner ... det är tecken på KOL - Emfysem hos rökare.
Lycka till alla slutare och ni som funderar på sluta!

/Netha
Redigerat av Hej igen: 08-09-2009, 21:47