| |
|
  |
Att sluta röka *suck*, .....det är ganska lätt, men inte alltid! |
|
|
|
|
25-11-2007, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (LadyG @ 25-11-2007, 09:18)  Oj förlåt Gillan, men jag trodde att du redan hade slutat  jag fattade inte att du hade kampen kvar! Hoppas du inte är arg på mig! Edit: Vilka framsteg ni gör, det lutar ju åt att ni blir rökfria helt snart! Hejja!!! Självklart är jag inte arg på dig LadyG, och inte på nån annan heller för den delen. Jag hade nog bara lite abstinens, och tyckte synd om mig själv, när jag satt här inatt och inte kunde trösta mig med en cigg  . Och, precis som jag sa innan, är jag själv "blind" med jämna mellanrum. Men jag har inte rökt än "idag" alla fall  ...............så såååååå förskräckligt synd om mig kanske det ändå inte är i alla fall  ............eller?.................satan.............jag är röksugen...........bläääääääää........grrrrrrrr  ...................vem ända in i H*vete uppfann giftpinnen
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 10:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
När jag slutade käkade jag apelsin (eller vilken citrusfrukt som helst som fanns i närheten) för av någon anledning hade det en lugnande effekt på rökbegäret. Det fungerade, men man blir lite trött på citrus till sist.
Håll ut Gillan, kom ihåg att röksuget släpper så småningom! Det tar några minuter, fem på sin höjd, så går begäret över (till nästa våg kommer dvs). Ju fler vågor av begär du vinner över, desto glesare mellan vågorna blir det. Tills de inte längre kommer alls.
Du klarar det!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Både igår och hittills idag har det fungerat alldeles utmärkt att vara rökfri! Tacksam för varje stund som går utan det där vedervärdiga röksuuuget Kanske har jag nån slags tredagarsintervall på mina "kriser" - isåfall blir det inte kul imorgon.....men då jobbar jag och det brukar gå ganska bra då. När suget kommer brukar jag numera räkna långsamt till 7, sen dricker jag ett glas vatten och vips! är suget borta..... Dessutom har jag laddat i kylskåpet med mitt senaste artilleri:
Morotsstavar! Det tar ungefär lika lång tid att äta upp en sån som att röka en cigg - avsluta med ett halvt glas vatten. Inhalatorn behövde jag inte använda på hela dagen igår! Så glad för det! Men jag är snäll mot mig själv och tänker att om jag får återfall är det bara att ta nya tag! Som någon av er skrev - tänk att du FÅR röka, men VILL INTE! Inget tvång!!!!!!!!!!! Bara en önskan om att inte röka Och Gillan! Fy bubblan va duktig du är!!!!!!!!!!!! Har du minskat till tre/dag så snabbt?! MYCKET BRA JOBBAT!Lena, var är du? Hur går det? Håller tummarna för oss allihop!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Jag måste också få sälla mig till skaran som kommer med uppmuntrande tillrop. Det är klart att ni klarar det om ni bara vill…… Jag har nu varit rökfri nästan lika länge som jag rökt. 20 år som rökare och 18 år som rökfri och jag kan än i dag känna röksug. Vad som blir bättre med åren är att perioderna när röksuget sätter in blir kortare och kortare. I början så var varje attack ca 20 minuter lång och kom ofta  …efter bara någon vecka var röksugattacken nere i 5 min och endast någon gång i timmen. Idag handlar det om sekunder och suget kommer bara vid speciella tillfällen. När jag lyckades sluta så lade jag av tvärt . Jag hade gjort många försök tidigare, inte ens när jag vara gravid klarade jag av att sluta hel. Min strategi var att jag intalade mig om att jag inte var någon rökare. Jag upprepade som ett mantra för mig själv ” Nej tack…jag röker inte. Jag försökte ändra rutiner helt och hållet så jag inte skulle hamna i situationer där jag tidigare rökt. Första året vågade jag inte ta minsta lilla vinglas. Kaffe slutade jag med nästan helt. Kanske hjälpte det till att jag i samma veva som jag slutade röka träffade en man som jag blev störtförälskad  i och han var fanatisk rökmotståndare och det gjorde det omöjligt att få återfall. Mannen var viktigare än cigaretterna. Håll ut...det blir snart bättre! /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-11-2007, 10:24)  Både igår och hittills idag har det fungerat alldeles utmärkt att vara rökfri! Tacksam för varje stund som går utan det där vedervärdiga röksuuuget Kanske har jag nån slags tredagarsintervall på mina "kriser" - isåfall blir det inte kul imorgon.....men då jobbar jag och det brukar gå ganska bra då. När suget kommer brukar jag numera räkna långsamt till 7, sen dricker jag ett glas vatten och vips! är suget borta..... Dessutom har jag laddat i kylskåpet med mitt senaste artilleri:
Morotsstavar! Det tar ungefär lika lång tid att äta upp en sån som att röka en cigg - avsluta med ett halvt glas vatten. Inhalatorn behövde jag inte använda på hela dagen igår! Så glad för det! Men jag är snäll mot mig själv och tänker att om jag får återfall är det bara att ta nya tag! Som någon av er skrev - tänk att du FÅR röka, men VILL INTE! Inget tvång!!!!!!!!!!! Bara en önskan om att inte röka Och Gillan! Fy bubblan va duktig du är!!!!!!!!!!!! Har du minskat till tre/dag så snabbt?! MYCKET BRA JOBBAT!Lena, var är du? Hur går det? Håller tummarna för oss allihop! Du är så himla duktig!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
Pjater
|
25-11-2007, 11:47
|
Gäster

|
Jag har varit rökfri i 2 veckor nu  cred till er alla
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 12:01
|

Medlem

|
CITAT (Pjater @ 25-11-2007, 11:47)  Jag har varit rökfri i 2 veckor nu  cred till er alla  GRATTIS!!!!!!!!Hur har det varit, tycker du? Lätt? Svårt? För  ....? Så kul att se att vi är ett litet gäng som försöker!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Heja på, Christina i Taxinge, Bahia1, Gillan - och andra som bestämt sig för att sluta med giftpinnarna! Och ag42, följ rådet du fick om Choice och Onico! Jag känner två inbitna snusare som lyckades sluta med hjälp av nämnda produkter! Du har ju faktiskt ännu mera att vinna på att sluta! Slemhinnorna i mun och matstrupe, hur skadade är dom nu, tror du?! Emaljen på dina tänder...ujujuj! Allt det blir bättre/läker när du slutar med snuset! Hejar på dig också, hoppas att du lyckas sluta med prillorna!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
|
|
Pjater
|
25-11-2007, 12:03
|
Gäster

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-11-2007, 12:01)  GRATTIS!!!!!!!!Hur har det varit, tycker du? Lätt? Svårt? För  ....? Så kul att se att vi är ett litet gäng som försöker!!  det har varit 2 tuffa veckor men nu slipper man giftet
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 12:04
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Wow Christina! Vad imponerad jag blir  Morötter, det äter jag med och kanske att man skulle ta och prova LadyG`s citrusar, citrusfrukter är gott. Är äldsta barnbarnet här, så slåss vi nästan om citronerna Tack för uppmuntrande ord Anki, en rökfri karl måste ju bli hellycklig över en rökfri kvinna  ........hoppas jag Men Ladyn!!!!! Inget kan väl vara viktigare eller intressantare ..............än att sluta röka!!!!!.............hihi, men tack för att du "kikade" in Och ett Stort Grattis! till Pjater, som har klarat två veckor
Och tack även till dig Eva-Helen! ALLA uppmuntrande ord är värdefulla när jag nu var så "kaxig" att jag talade om här vad jag höll på med.................det blir ju lite skämmigare att misslyckas då
Redigerat av Gillan: 25-11-2007, 12:09
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
Pjater
|
25-11-2007, 12:19
|
Gäster

|
CITAT (Gillan @ 25-11-2007, 12:04)  Wow Christina! Vad imponerad jag blir  Morötter, det äter jag med och kanske att man skulle ta och prova LadyG`s citrusar, citrusfrukter är gott. Är äldsta barnbarnet här, så slåss vi nästan om citronerna Tack för uppmuntrande ord Anki, en rökfri karl måste ju bli hellycklig över en rökfri kvinna  ........hoppas jag Men Ladyn!!!!! Inget kan väl vara viktigare eller intressantare ..............än att sluta röka!!!!!.............hihi, men tack för att du "kikade" in Och ett Stort Grattis! till Pjater, som har klarat två veckor
Och tack även till dig Eva-Helen! ALLA uppmuntrande ord är värdefulla när jag nu var så "kaxig" att jag talade om här vad jag höll på med.................det blir ju lite skämmigare att misslyckas då Man rodnar ju
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 15:27
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Heja på alla ni som slutar!!! Det är värt att kämpa! Rökte över 30 år, sista åren mer än 40/dag. Är sedan 30 maj 2000 rökfri - vilken lättnad det är!!! Att inte vara beroende av en liten pinne, att kunna slappna av på kvällen utan av vara tvungen att kolla att ciggen räckte till frukosten nästa morgon....... osv. Jag blev ganska snabbt "icke-rökare" och har inte haft minsta önskan att röka sen jag slutade - skulle inte våga heller och riskera att bli fast igen...... Håller tummarna för er alla - ingen nämnd och ingen glömd  Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
25-11-2007, 22:00
|
Gäster

|
Dagens guldstjärna till er alla som kämpar  Ni är sååå duktiga!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 22:31
|

Medlem

|
Tack för guldstjärnan! Och stort tack till alla som även idag skrivit några uppmuntrande rader - ni är guld värda! 9:e dagen utan cig har gått! Men inte märker jag nån skillnad vad gäller luktsinnet, allmänbefinnandet eller flåset......*otålig* Däremot har jag fått en himla halsbränna som jag aldrig tidigare haft!! Jösses va Samarin det gått åt de senaste dagarna! Nån som kan förklara varför det blivit så....? Go´natt för idag!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
25-11-2007, 22:40
|
Gäster

|
Testa att dricka lite A-fil istf Samarin... så gör jag när jag får halsbränna, och det funkar för det mesta. Fick också mer av det efter rökstopp... vet inte varför. Kanske kroppen som börjar slänga ut skit som vi dragit i oss.?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-11-2007, 22:31)  Men inte märker jag nån skillnad vad gäller luktsinnet, allmänbefinnandet eller flåset......*otålig* Du skulle testa en buggkurs...det gjorde jag och märkte en betydande förbättring av flåset. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 22:47
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
men gillan då!!! har du slutat att röka, det har jag missat. jätteduktigt... stå på dej och låt inte lillpinnen vinna över dej
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Heja heja heja, vad duktiga ni är  Kul att ni blivit en liten hop också ! håller  för er
|
|
|
|
|
|
|
|
25-11-2007, 23:39
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
En stor kram till alla er som kämpar!  ...och känn er stolta för varenda dag ni klarar! Det är inte lätt, men det går om man ger sig f*n på att man skall klara det! Jag har för mej att Netha hade ett räkneverk där man kunde se hur många cigg man inte hade rökt och hur många kronor man har sparat på det. Cigaretter o snus skall ju gå upp i pris igen efter nyår så det finns ju en hel del att spara. Då kommer väl en ask cigg att kosta runt 50-lappen. Röker man en ask om dagen så blir det i runda tal 1.500 spänn som man kan shoppa loss för i månaden. Tänk på det ni!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|