Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka rosor ska jag fortsätta med?, jag behöver tips och inspiration
          noranettan
          Inlägg 23-11-2007, 22:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

CITAT (Monica i Nässjö @ 23-11-2007, 21:50) *
          Mmm, tack Kajsa! Idag åkte vi till ullared för den årliga julklappsinköpsresan och för att fördriva resan tog jag med mig "Rosor för förnuft och känsla" och ett anteckningsblock. Jag fick ihop 36 rosor på min önskelista men nu fick jag ett par till, för varken Indigo eller Pink Robusta fanns med i Franziska Krölls bok. Jag vet inte om jag vågar öppna ditt album, där lär säkert finnas ännu mer. Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor. Oj vad svårt happy.gif

Men vaddå?? Nu ska jag rabbla upp vilka rosor jag har i rotundan!
          Klätterstolpe 1: Russelian+buskarna: Chloris, Brennus, Camaieux, Onex.
          Klätterstolpe 2: Climbing Schneewitchen + buskarna: The White Rose of York, Therese Bugnet, York and Lancaster
          Klätterstolpe 3: Johanna Röpke + buskarna: Duchesse de Montebello, Jaqueline de Pré
          Klätterstolpe 4: American Pillar + Tuscany
          Klätterstolpe 5: Rosenholm + buskarna Leander, William III
          Klätterstolpe 6: Leverkusen + buskarna Bella Doria, Bella Renaissance
          Klätterstolpe 7: Flammentantz + buskarna Surpasse Tout, Nuits de Young,
          Klätterstolpe 8: John Cabot + buskarna Scharlachglut, Husmoderrose

Det går plats massor vid en uteplats som man vill känna sig omsluten av rosor i! Förutom alla rosor finns där jättemånga perenner och clematis också. Jag lovar! Vaddå 6 rosor?

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 24-11-2007, 20:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-11-2007, 22:10) *
          HAHA ... decimera och decimera det heter Iår ska jag kanske köpa 6 rosor -ev kan det bli 12 -om jag har plats klämmer jag nog ner 24 -annars kommer ju en ny säsong
          listan görs upp härefter i
          1.Absolut oumbärliga måste inhandlas i år

2.kan ev vänta ett år

3.kan vänta till senare med dessa förbehåll
          a)om ingen visar en förförisk bild
          b)berömmer härdighet och doft
          c)min smak ändras
          d)min nya rabatt kräver den rosen
          e) jag får ett oväntat arv från okänd onkel
          osv osv ..

laugh.gif . Och speciellt punkt e) a0a.gif

CITAT (noranettan @ 23-11-2007, 22:12) *
          Klätterstolpe 2: Climbing Schneewitchen + buskarna: The White Rose of York, Therese Bugnet, York and Lancaster
          Klätterstolpe 3: Johanna Röpke + buskarna: Duchesse de Montebello, Jaqueline de Pré

Det går plats massor vid en uteplats som man vill känna sig omsluten av rosor i! Förutom alla rosor finns där jättemånga perenner och clematis också. Jag lovar! Vaddå 6 rosor?

Hoppsan! Nu fick jag 11 rosor till att kolla upp. sweatingbullets.gif tongue.gif

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 25-11-2007, 10:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

CITAT (noranettan @ 23-11-2007, 22:12) *

Jag måste vara väldig trög...

Vaknade tidigt i morse och det första jag börjar tänka på är din rotunda, jag måste ha drömt om den giggle.gif . Plötsligt plingade det till i huvudet och så kom jag på vad du verkligen hade skrivit, hur i jösse namn får du plats med såå många rosor? Nu har jag tittat och tittat på bilden för att försöka beräkna storleken. Och nog ser den större ut än vad min blir- 6 meter från ytterkant till ytterkant- men i alla fall. Antagligen är jag väl alldeles för feg i mina beräkningar när jag tagit till 1,5m mellan varje ros. Nog borde jag kunna tränga in några sorter till yes.gif

Citera
          noranettan
          Inlägg 25-11-2007, 10:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Dom rosor som blir höga har jag i ytterkant och de låga i innerkant. De enda växter som jag hittills gallrat bort av är några gammeldags skäggirisar som sprider sig enormt.

Fördelen med att plantera tätt är att det inte blir så mycket jobb med ogräsrensning och annat, ganska lättskött faktiskt.

Redigerat av noranettan: 25-11-2007, 10:52

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 17:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon