Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Julen är här!
          Julen är här!
          När börjar julen hos dej?
          Äh, julen har varit här ett bra tag nu. [ 3 ] ** [3.53%]
          Julstämningen brukar infinna sej samtidigt som vi växlar över till vintertid igen. [ 2 ] ** [2.35%]
          Den här helgen, lustigt nog... [ 3 ] ** [3.53%]
          Vecka 48 brukar det pirra till så där juligt. [ 0 ] ** [0.00%]
          Nästa vecka, om inte nästa vecka sammanfaller med vecka 48. [ 0 ] ** [0.00%]
          Första advent såklart. [ 45 ] ** [52.94%]
          Andra advent naturligtvis. [ 2 ] ** [2.35%]
          Tredje advent brukar julstämningen vara på topp. [ 3 ] ** [3.53%]
          Fjärde advent, om den inte infaller den 24 december eller strax efter. [ 0 ] ** [0.00%]
          23 december.... Mmmm, grandoft och nykokt skinka... [ 25 ] ** [29.41%]
          24 december. Inte en dag tidigare! [ 2 ] ** [2.35%]
          Totalt antal röster: 85
          Gäster kan inte rösta 
          Berith
          Inlägg 24-11-2007, 17:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gillan @ 24-11-2007, 16:52) *
          Jag måste få fundera på det en sväng Berith! Tills i morrn eller så...................okej? blush.gif

Jaadå, ta den tid du behöver, inget stress. tummenupp.gif

Förstår ju att ni som åker hit och dit eller har folk på besök som också åker hit och dit blir stressade. Och andras stress blir lätt ens egen. Vi åkte också mellan mor- och far-föräldrar när barnen var små och knappt begrep vad jul var för nåt, men så började vi fira jul ensamma och det var så skönt. yes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 24-11-2007, 17:14
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (kerstin z5-6 @ 24-11-2007, 14:25) *
          Nej då inte alls -jag vill inte stressa under julens korta dagar och i januari är det VÅR inte jul basta coolgleam.gif

yahoo.gif Underbart! Kerstin säger att det är VÅR i januari och så bor hon i Västerbotten! Det kallar jag positiv inställning! blomma.gif
          För min del åker adventsstakarna och julstjärnan fram till 1:a advent, faktiskt mest för att det är så mörkt ute och vi behöver ljus, ljus, ljus. Bor ute på nattsvarta landet där det inte finns någon gatubelysning, så lite ljusslingor utomhus är också trevligt. Har beställt ett dekorationsträd för utomhusbruk med LED-ljus i, det blir nog fint.
          Julmaten lagar jag lite då och då i god tid innan, t.ex köttbullar och ev. Janssons frestelse, men köper en hel del färdigt - leverpastej, prinskorv och sill förstås. Bakar inte, vi äter ju nästan aldrig fikabröd eller kakor.
          Skinkan SKA tillagas kvällen för julafton och avnjutas på en hård macka när den är färdig sent på kvällen, med en lättöl. Julgran var det längesen vi slutade med (om man inte räknar den lilla buske vi tog in från egna tomten förra året och hängde lite glitter i). Däremot pyntar jag i köket - inga julgardiner utan arrangemang av tjocka guld- och rödfärgade girlanger runt fönstret och girlanger i taket. F.ö. juldukar lite här och var och röda ljus i ljusstakarna med juliga ljusmanschetter.
          I år blir vi antagligen ensamma på julen (om vi inte bjuder in brorsan förstås) men vi brukar alltid ha en eller annan julklapp åt varandra. Att åka bort som jag har funderat på (något värdshus, pensionat eller liknande) är inget alternativ - jag vill inte lämna katterna ensamma och störa grannen med att mata dom under julen. Vi har en skön jul utan stress men med en massa god mat, dock icke allt på en gång!

Redigerat av Lilla Birka: 24-11-2007, 17:16

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Lillja
          Inlägg 24-11-2007, 17:29
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Jag gör som de flesta här sätter upp julgardiner o
          ljusstakar första advent sen tar jag granen på
          Lucia mellan det tar jag fram tomtarna allt på
          en gång nästan, sen brukar vi fira jul hos
          döttrarna då tar alla med sig mat(det har vi planerat
          i förväg vad vi ska ha med sig) det funkar bra
          tycker jag, sen har jag fått veta vad de önskar
          sig då är det lättare för mig att handla julklappar.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-11-2007, 18:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

24 december är väl lagom att börja tänka på jul, sen tar det slut den 25e.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-11-2007, 19:14
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Konstigt nog var jag som allra mest stressad inför julen på den tiden jag nyligen flyttat hemifrån och åkte hem till föräldrarna för att fira jul. Det är väldigt konstigt egentligen för jag fick ju allting ordnat för mig då. Det var bara julklapparna som stressade livet ur mig, men nu har vi ju gjort överenskommelser med de flesta om att inte byta pengar med varann till jul. Nu är det ingen som helst stress med klapparna heller, för till barnen är det enkelt att köpa. Det är bara svärmor som inte gått med på dealen om att inte få klappar, men det är makens problem att köpa till henne. rolleyes.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 24-11-2007, 19:30
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Julen är här - den tråden passar mig så bra - jag kommer tillbaka någon gång efter jul smiley_small_hug.gif
          Väskorna är packade för ett varmare klimat och återkomsten är beräknad till 22.12 . Gissa vart!

GOD Jul allesammans!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          pejori
          Inlägg 24-11-2007, 20:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

g.gif g.gif vet inte om det var en bra idé, men jag har köpt en ljusslinga igen yes.gif slap.gif
          denna gång ett nät med en hiskelig massa lampor i fear.gif
          får se om det blir julstämmning när den kommer upp, om den kommer upp help.gif
          pratade med dotter idag, och hon minns förra försöket, även om det gått 20 år sedan blush.gif blush.gif
          lägger in en länk om det förra försöket crazy.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=49583&hl=

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 24-11-2007, 22:01
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (pejori @ 24-11-2007, 20:08) *
          g.gif g.gif vet inte om det var en bra idé, men jag har köpt en ljusslinga igen yes.gif slap.gif

Snälla, du kan väl rigga upp en videokamera ifall du ger dig på att sätta upp en ny ljusslinga! Du är ju helt oslagbart rolig! rolleyes.gif laugh.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 24-11-2007, 23:58
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (niklaswik @ 24-11-2007, 14:35) *
          Saknade alternativet som passar bäst för mig:

När det känns som jul!

Ibland är det bara så där jättefint med stora snöflingor och allmänt härligt så jag får julkänslor, oavsett om det är december eller februari. smile.gif

Du bor inte i Göteborg, förstår jag. giggle.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 25-11-2007, 00:00
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Hannele @ 24-11-2007, 23:58) *
          Du bor inte i Göteborg, förstår jag. giggle.gif

rotfl.gif rotfl.gif naughty.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          lissa
          Inlägg 25-11-2007, 03:58
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Sedan några år tillbaka pyntar jag till första advent, för då hinner jag njuta av alla mina tomtar och hoppas att den speciella julstämningen ska infinna sig. Att pynta den 23 blir alldeles för mycket jobb för en så kort tid . Jag minns att min stackars mamma alltid gjorde en riktig storstädning innan jul, hon skurade hela köket, tvättade trasmattorna, bakade och lagade mat, och pynta gjorde man inte före den 23dje, så granen fick stå ute på balkongen tills dess. Jag fattar inte att hon orkade, för hon jobbade ju dessutom heltid i en affär, och jag som nybliven tonåring hjälpte ju tyvärr inte till med mycket mer än att klä granen.
          När jag tar bort pyntet den 7 Januari känns det numera skönt, men när jag pyntade den 23dje tyckte jag "synd" om mina tomtar som bara fick vara framme så kort tid.. tongue.gif
          Eftersom dom 3 vise männen kommer med presenterna just på 13 dagen kan man ju inte ta bort pyntet tidigare. Det brukar komma några vänner då och äta ett förkortat julbord då, och gud nåde mig om mina tomtar inte är framme.
          När jag först kom hit tyckte jag att det var helt knasigt att barnen skulle få presenterna den 6 januari , för dom börjar ju skolan igen den 7de eller när första vardagen infaller, men eftersom dom 3 vise männen kommer fram till krubban med sina presenter den dagen så kan man ju inte ändra på det, iaf inte helt. Numera så är det ju tomten som gäller här också, mest kanske för att barnen ska kunna hinna leka lite med leksakerna, men egentligen så tycker nog dom flesta att det är synd att traditionerna ändras bara för att vi blir matade andras traditioner, och dessutom blir det ju mycket dyrare, eftersom det blir dubbelt firande .
          En del krubbor som folk gör själva är riktiga mästerverk med rinnande vatten, växter, mossor och handgjorda vackra figurer som går i arv .
          I stället för adventskalender har man en julkrubba med Jesusbarnet ,Maria och Josef. Den är klar till den 25 December, för Jesusbarnets födelse firas ju då. Dom 3 vise männen med sina kameler sätter man en bit från själva krubban, och varje dag flyttas dom lite närmare krubban, för att den 6 Januari vara framme i stallet med alla presenterna.., så den 6 när barnen vaknar så har dom en massa paket som någon av dom vise männen eller någon page har lämnat under natten när dom sover..
          Det är egentligen roligt med traditioner, faran är väl egentligen att man lätt blir slav under en massa bestämmelser om hur det SKA vara, och det är ju det som är synd. Varje familj måste ju göra det som känns bra för just dom, men Kalle Anka är ett måste, det har jag inspelat på band, och folk tror att hela Sveriges befolkning är jättekonstiga som sitter och tittar på Kalle Anka på julafton...för det framgick efter en opinionsundersökning om vilket program man inte vill vara utan

--------------------

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 25-11-2007, 07:38
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (Markus_H @ 24-11-2007, 18:46) *
          24 december är väl lagom att börja tänka på jul, sen tar det slut den 25e.

Precis min inställning numera. Vet inte, men har folk alltid varit så galna inför julen som de är numera? Faktum är att jag helst drar mig undan från alla "Julgalningar" under jul. Sitter nog hellre hemma ensam, tar mig en god öl, äter något gott (som jag inte mer än värmt själv laugh.gif ) och njuter av julefriden.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Gillan
          Inlägg 25-11-2007, 10:56
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

pratade med dotter idag, och hon minns förra försöket, även om det gått 20 år sedan blush.gif blush.gif

Åhhh Pejjan!!! Jag hade inte ens behövt öppna länken om jag inte velat! Jag skrattade halvt ihjäl mig av bara tanken rotfl.gif . Du är oslagbar ( fast självklart öppnade jag ändå, fniss) Hoppas det går lite bättre med den nya giggle.gif

Berith! Jag kom inte på nåt bättre svar , mer än att det, nu för tiden, är sååååå himla lugnt, mysigt, stämningsfullt, jaaa, helt underbart är vad det är. Och det sa jag aldrig om julen förr ..................och jag är sååå glad att jag hittade den känslan..........................och precis som jag sa innan, alla gör som alla vill, och bara det i sig, är ju avstressande......................Och som Kerstin sa!!! I Januari, då är det inte jul, då är det vår igen yahoo.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alba
          Inlägg 25-11-2007, 11:15
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

rotfl.gif rotfl.gif Underbar berättelse.....men jag förstår att du inte tyckte det ....då i alla fall.

Jag ser fram emot fortsättningen........hoppas det går bra denna gång.

Citera
          Berith
          Inlägg 25-11-2007, 11:34
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gillan @ 25-11-2007, 10:56) *
          Berith! Jag kom inte på nåt bättre svar , mer än att det, nu för tiden, är sååååå himla lugnt, mysigt, stämningsfullt, jaaa, helt underbart är vad det är. Och det sa jag aldrig om julen förr ..................och jag är sååå glad att jag hittade den känslan..........................och precis som jag sa innan, alla gör som alla vill, och bara det i sig, är ju avstressande......................Och som Kerstin sa!!! I Januari, då är det inte jul, då är det vår igen yahoo.gif

Bra att du tycker så nu, och hoppas också att årets jul blir som du vill ha den. tummenupp.gif

Hoppas såklart också att ni andra får den julen ni vill ha, och inte nån jul som ni skapar för att andra ska få den julen dom vill ha. yes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          malin72
          Inlägg 25-11-2007, 12:50
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Betty @ 24-11-2007, 10:50) *
          Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.
          santa.gif

håller med där så gör jag med....lite exta lyktor ute (om det får plats) ev så hängs ljusslingan upp runt huset, annars så börjar jag med advent och sen granen kvällen innan för mysstämningen lite glögg till tummenupp.gif skinkan görs samtidigt som granen kläs, sen njuter vi med en skinkmacka och njuter av spänningen tillsammans med barnen (i väntan på tomten då) flirting.gif
          fast jag måste erkänna att några extra änglar angel_not.gif dyker upp då och då efter advent giggle.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-11-2007, 15:55
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Tomtar upp är 1 advent. Då åker ljusstakar, adventstjärnor och tomtarna fram. Efter jul försvinner stämningen fort tycker jag. Måste njuta i lugn och ro innan. Granen kläs runt mitten av december och står inne till 20 knut.

Wilma

Redigerat av Wilmer: 25-11-2007, 15:57

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 25-11-2007, 19:55
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

jag har varit på julskyltning idag, men........jag känner ingen julstämmning ännu trots alla eldar, renar på gatan och kaffestugor ute med där man kokade kaffe över öppen eld och gästerna fick sitta på renskinn. Tomtar överallt, julmässa i Folkets Hus och sen har har det REGNAT hela dagen.
          Det är ju inte 1:a advent ännu och jag har inte börjat julpynta än, det fär bli nästa vecka som julgardiner åker upp i köket och ljustakarna ställs fram, någon ljusslinga kring bron och ev. i nån buske.
          Annars gör jag och min familj som dom flesta...kokar skinka och klär granen den 23 dec, men alla tomtar kryper fram fr.o.m 1:a advet och dom sista brukar ha hittar sin plats till julafton

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Netha
          Inlägg 25-11-2007, 22:21
          Länk hit: #59

Gäster

Har ni haft julskyltning redan! Så trist med regn... då förstår jag att det är svårt att få julstämning.
          Vi hade fem minusgrader på em och så har vi 25 -30 cm snö. (nu kryper termometern ner... -11.2°)

Ikväll tände jag utegranen... tyckte att det var dags... varför vänta en vecka till när allt varit på plats sedan förra lördag.
          Var ju sååå enkelt... bara stoppa i kontakterna i vägguttaget. whist.gif tongue.gif
          Adventsstjärnor och ljusstakar kommer fram till 1 advent.... granen inne till lucia.

Julbord har vi som tradition lördag före första advent... då kommer barnen m.fam.

Citera
          pejori
          Inlägg 25-11-2007, 22:52
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Alba @ 25-11-2007, 11:15) *
          rotfl.gif rotfl.gif Underbar berättelse.....men jag förstår att du inte tyckte det ....då i alla fall.

Jag ser fram emot fortsättningen........hoppas det går bra denna gång.

funkade jättebra...lyser så fint så tummenupp.gif
          "fuskade" lite och tände den nu på kvällen whistling.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 08:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon