Jag har är vansinnigt fascinerad av Magnolia. För tio år sen var jag i Schweiz och blev förälskad i träden under en promenad genom sluttningarna i Montreux i april. Nästan varenda trädgård hade en jättestor blommande Magnolia. Helt underbart!
Nu har vi vårt livs första trädgård och det enda jag vill ha i trädgården är en Magnolia. En helt vanlig, jag brukar kalla den för Tulpanmagnolia men vet inte om det är rätt namn. Samma sort som finns vid universitetet i Lund, med lila/rosa blommor. (Till att börja med, lyckas det vill jag ha en sån där gul som var med i Gunnels gröna i TV för ett par veckor sedan hihi.)
Vår trädgård ligger på Södertörn (söder om Stockholm, i Huddinge). Enligt Odla.nu-karta är det växtzon III om jag tolkar rätt. Tror ni en Magnolia klarar sig? Vi har ett par ställen med söderläge där vi kan planera nära en bergknalle som kan lagra värme under dagen och stråla ut den på natten.
Hur djupt med jord behöver Magnolian? (Ganska mycket berg som sticker upp på tomten.)
Hur lång tid kan det ta innan den börjar blomma? Otålig är mitt mellannamn :-)
Längtar till våren när jag kan börja leta träd. - Har du förresten tips på nån bok jag kan läsa om att odla Magnolia så vore det toppen. Ska ju ha nåt att göra i vinter.