Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tycker ni jag är tokig? (odla magnolia), Nybörjare i vår första trädgård
          Krokodilen
          Inlägg 29-08-2008, 21:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

CITAT (Österläge @ 18-08-2008, 11:36) *
          Oh, jag vill också ha en magnolia! Har precis köpt hus i zon 2-3 i nordöstra Göteborg, flyttar in om en månad. Får nog ge mig till tåls till nästa år, men magnolia står hetl klart högt på önskelistan! Vad ligger de på i pris, mellan tummen o pekfingret?

Vad bra med alla tips, och så roligt för dig krokodilen att du fått din magnolia. Du har ingen bild att visa?

Grattis och lycka till med inflyttningen!

Priset beror på sort och storlek. Våran Betty är en flickmagnolia och kostade strax under tusenlappen, men så är hon 1.75 hög också. Så här ser hon ut.
          Bifogad fil  x.jpg ( 574.76k ) Antal nedladdningar: 50

Redigerat av Krokodilen: 29-08-2008, 21:52

Citera
          Järfälla
          Inlägg 30-08-2008, 09:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Var på temavisning i Enköping förra helgen.
          Då pratade han sig varm för just Sieboldiin, dvs buskmagnolian, för att den inte gör som de flesta andra magnolior; "blommar allt på en gång i maj, sen händer inget mer" - utan har sin sparsamma kontinuerliga blomning ända fram till frost. Blommorna är vackra (vita med rött inuti) och inte alls små, dessutom doftar de. Den ansåg han också var bland de tåligaste, klarar både sol och skugga. och får fina kottar. Men, ja, den bli bred. Det står ett ex utanför Turistinformationen (runt hörnet vid entréen).

Vill man ha en häftig magnolia så är väl "junimagnolia" (hypoleuca) något, som mer ser ut som en bananplanta med sina enorma blad. Den blommar inte förrän den nått ansenlig höjd, kanske för att kunna bära de flera decimeter stora kottarna, som kommer efter de fruktdoftande blommorna. Här har trädet extra värde med de exotiska bladen.

Och en sak som de märkt var att just med Magnolior lönar det sig att köpa så stora exemplar man har råd med, speciellt om de ligger på gränsen för zonen. Annars står de gärna stilla i växten. Och om de fryser ner litegrann och tillväxten blir motsvarande så händer ju inget. Med ett stort rotsystem har de lättare att etablera sig och sätta igång.

Citera
          vendela
          Inlägg 15-01-2009, 15:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 20 545

Hej alla! Tänkte ta tillfället i akt att fortsätta på denna väldigt informativa tråd och be om råd om bra nybörjar-magnolior. Jag har en trädgård utanför uppsala (zon 4) där jag hemskt gärna vill plantera en magnolia, men har ingen aning om vilken sort jag ska välja. Vilka är egentligen härdiga här uppe? Har läst i tidigare inlägg att det finns en risk att blommorna inte slår ut förrän bladen kommit.. jag vill väldigt gärna ha en sort som blommar på bar kvist. Är framför allt inne på rosa eller eventuellt gula sorter. Har läst att 'Leonard Messel' ska vara trevlig, finns det andra sorter som ni kan rekomendera?
          Hoppas verkligen att någon läser denna tråd fortfarande, tack på förhand för all hjälp!!

Citera
          Österläge
          Inlägg 15-01-2009, 20:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

I förra numret av Allt om trädgård var det magnoliaspecial, massa bra tips! I det nya numret som jag fick idag står det om små träd och där är några magnolior med också. Leonard Messel är jag rätt sugen på... wub.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 16-01-2009, 08:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Olika former av stellata (stjärnmagnolia) borde gå att odla i zon IV och jag har för mig att det finns rosa versioner av stellata, även om de blir kanske blekare i kallt klimat. Stellata blommar innan bladen slår ut.

Leonard Mossel har redan nämnts, kanske den bästa nybörjarmagnolian ?

Bland vita så finns det flera stellata former (Royal Star är väl den härdigaste), men även Sieboldii (helst med provesis "Hammarö) borde klara sig hos dig. Annat alternativ är kobus, tar dock lång tid tills det blommar.

Bland gula handlar det om att experimetera och hoppas på det bästa, Yellow Bird kanske, kanske Eva-Maria, kanske Sunsation, men dessa är riskprojekt.

Ytterst viktigt: Plantera i juni när risk för nattfrost är över, plantera med bra, oförstörda rötter, inga rotklumpar med avhuggna rötter, försiktigt med gödsel, inget gödsel efter midsommar, och kanske vinterskydd de första åren.

Lycka till och berätta hur det går...

Citera
          vendela
          Inlägg 18-01-2009, 15:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 20 545

Tack så mycket för tipsen! Ska tänkte på att inte plantera trädet för tidigt. Blir nog förmodligen en Leonard Messel för mig, bara att börja fråga runt hos plantskolorna direkt!

Citera
          Maja N
          Inlägg 10-03-2009, 20:56
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 13 617

Jag funderade länge på att skaffa en leonard messel men när min svärmor var på utflykt i höstas tog hon med en Magnolia Obovata (junimagnolia) hem till mig. Jag är så glad över den. Stämmer det att det tar 10 år innan de blommar?? Den är ca en meter hög nu. Och är det någon som vet vad det är för skillnad på M obovata och M hypoleuka- båda tycks kallas junimagnolia... Jag hittar över lag väldigt lite om just de här sorterna.

Citera
          jegi
          Inlägg 10-03-2009, 21:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Olika namn på samma magnolia. M obovata är det som gäller. Har haft min i två år och den är känslig för frost kan man säga. Inga blommor ännu, fast fina blad.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 11-03-2009, 08:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Magnolia obovata's härdighet är mycket beroende varifrån frön kommer. Kommer de från Botaniska Trädgården i Göteborg så lär de vara härdiga till zon 3, är det obovata från en holländsk plantskola (som de flesta kommer ifrån) då kan härdigheten bli mycket sämre.

Obovata är nästan alltid fröförökad och då kan det ta 10 år innan den börjar blomma. Du får glädja dig åt dess stora och vackra blad i stället.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 10:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon