Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bambu., Fröså?
          zhú
          Inlägg 01-12-2007, 17:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 13 240

Jag hittade precis den här tråden om bambu och kan förstås som gammal och inbiten bambufantast inte motstå möjligheten att diskutera bambu i Sverige. Jag har haft bambu som intresse i 20 år, har runt 25 arter/varieteter i trädgården och har varit medlem i BBS i snart 18 år. Enligt medlemslistan är vi av någon anledning bara två medlemmar från Sverige, båda från Lund lustigt nog.

En intressant sak att diskutera är förstås var i Sverige man kan odla olika bambuarter och varieteter och som redan nämnts i diskussionen så räcker det inte med att titta på klimatzon och angivna grader i köldtålighet. Art och läge, jordmån, näringstillgång vind, luftfuktighet, tillväxtperiodens längd, lägsta vintertemperatur, längd på köldperiod, plantans ålder och status osv är faktorer som påverkar bambuns tillväxt, utseende och överlevnad. Två av de mest irriterande problemen här i Skåne är utan tvekan blåst i allmänhet och torka, inte minst på vintern. Det vore kul om fler runt om i landet kunde dela med sig om sina mödor och framgångar.

En annan intressant sak är (för att inte säga blomningsfenomenet i allmänhet!) den blommande bambun i Höör, är ni säkra på att det inte rör sig om glansbambu (Fargesia nitida) av något slag? Glansbambun blommar sedan 2006 våldsamt i Danmark och Skåne, i trädgården är vår ’Nymphenburg’ på väg in i sitt 2:a blomningsår och ’Anceps’ visar tydliga tecken på att den kommer att blomma nu till våren. Jag har hört från många håll att ”svart bambu” (dvs Phyllostachys nigra) skulle blomma just nu, men alla sådana fall har hittills varit glansbambu – anledningen till förvirringen kan helt enkelt vara att man i Danmark kallar glansbambu for ”den sorte bambus”.

Man skall förstås aldrig säga aldrig, jag skulle gärna titta på Höör-exemplaret, är det någon som vet vem som är den lyckliga ägaren?

Bosse

Citera
          kompostjord
          Inlägg 01-12-2007, 19:14
          Länk hit: #22

Gäster

Hej zhú

Jag måste kolla med ägaren om det är Ok att ge ut hans adress mm.
          Så här skrev han om sin bambu.
          Zhu du tycks ha helt rätt om det där med svart, vad säger du om att den gav så pass många variegerade avkommor? Låt oss säga 1%
          Är det en Phyllostachys grej att vara variegerad?
          zhú du kan väl visa oss dina Bambus på nån bild, skulle vara kul att se vilka du odlar.

Höör skrev.........
          Den kallades för svartbambu när jag köpte plantan för många år sedan .

Själva bambustängerna är i huvudsak runda (ingen skåra eller platt sida), de längsta var ca 5 meter och 10-12 mm tjocka. det är ca 20-25 cm mellan lederna.
          De växande stängerna var ljust gröna, en aning daggiga, medan de avskurna nu har hårdnat och mörknat till ljust nötbrun färg.
          Tyvärr skadades mitt kameraminne av stark värme i somras så de bilder jag haft har gått förlorade.

Redigerat av kompostjord: 01-12-2007, 19:24

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 01-12-2007, 22:16
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Min F. nitidas skott är mer eller mindre svarta, dessutom sätter glansbambu inte blad förrän säsong 2 så det är lite av ett signum. Vad lustigt att det dök upp en till Bosse. Fast mitt var taget... Kan bambun vara P nigra boryana? De mogna stammarna är ju brunfläckiga. Kompostjord, du är väl också med i BBS? Rekommenderar ni medlemskap? Här i Skaraborg är kylan och blåsten de två stora bambudödarna. Tyvärr är det roligare att plantera exoter än häckar, så det kommer nog förbli ett problem.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 01-12-2007, 23:03
          Länk hit: #24

Gäster

Ja vad skall vi tro om denna Bambu?
          Berätta vad ni tror.
          Storleken i Höör, rätt stor va?
          Jag är inte med i föreningen men fick ändå skänka frö till Mr Ingram :-)
          Jag fick frön i inbyte, så jag är nöjd.

Citera
          Truntetorp
          Inlägg 02-12-2007, 15:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 4 977

Kompostjord! Jag får inte fram sidorna du tipsade om, är det fel på min uppkoppling eller är det fel adress ? Jag blir så nyfiken på detta med bambu.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 02-12-2007, 17:02
          Länk hit: #26

Gäster

Nåt fel på bambusidan
          Här kan man se att den borde finnas
          http://www.google.se/search?hl=sv&q=ht...ng_en%7Clang_sv
          Den kanske är igång snart.

Citera
          zhú
          Inlägg 02-12-2007, 17:26
          Länk hit: #27

Medlem

Eftersom bambun inte tycks ha någon sulcus och bara har en rörtjocklek på 1 cm (trots en imponerande höjd på 5 m) så får vi nog utesluta Phyllostachys. P.n. ’Boryana’ är dessutom som Ludvig säger lätt att känna igen på sina fläckiga rör (se bild) och även om glansbambuns blommande rör blir mycket mörkt brunvioletta så är de aldrig fläckiga.

Vad beträffar brokbladighet så är det nog ganska allmänt förekommande hos fröplantor av bambu, men många dör eller tappar efterhand sin brokighet. Våra unga nitida-plantor uppvisar också någon procent brokighet, ett par var t o m helt vita men dog som väntat så snart frönäringen var slut.

Är man intresserad av bambu tycker jag absolut man skall vara med i BBS, mycket kunskap och många möjligheter till kontakter – tror senaste avgiften var 18£ per år.

Lite bilder från trädgården:

boryana

tsuboi

robusta

maculata

huanvenchu

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 02-12-2007, 22:42
          Länk hit: #28

Medlem

Zhu, har du läst bambuartikeln i senaste Allt om Trädgård? Reflektion över höjdangivelserna? Titta gärna in på Leif Klingströms exotforum och diskutera bambu

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 02-12-2007, 22:53
          Länk hit: #29

Medlem

Läste lite väl snabbt. Det var de avkapade stammar som blev ljusbruna, inte de levande. Lättare att utesluta bambu det inte kan vara? Håller med om att Boryana är karakteristisk, och P. nitidas skott är ju riktigt mörka. Vad tror ni om P. nigra 'Henonis' då? Enligt Paul Whittaker är dess stammar "fresh green turning pale yellow-green". Tyvärr står det inget om avkapade stammar. Vore kul med Henonis eftersom den verkar vara mycket odlingsvärd köldtålighets och storleksmässigt.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 03-12-2007, 15:28
          Länk hit: #30

Gäster

zhú kan du berätta lite mer om bambuföreningen, helt kort bara.
          Det låter lite orimligt att Höör plantan blev 5 meter och så tunn, jag får inte riktigt ihop det.

zhú den där huanvenchu var häftig, snygg och grov.
          Vad har du för Bambus som bildat tjocka stammar?
          Jag är så nyfiken, släng upp nån mer bild :-)
          Den där tsuboi var snygg med gruset framför.

Själv har jag P Bisetti och P Heteroclada samt nån variegerad lågväxande P samt ett par Fargesior.
          Av Höörsådden har jag många men få som fått nån avikande form.
          Spännande det där att nygrott kan vara variegerat för att sedan dö eller kanske gå över i grönt.
          Jag har en 5-10 st som fortfarande har variegerade spår, nån har lite smalare blad. Vi får se hur många jag har efter vintern. 5-10 st på kanske 1000 plantor är inte mycket.

Citera
          zhú
          Inlägg 03-12-2007, 22:43
          Länk hit: #31

Medlem

Vad gäller bamburörens höjd så ska det nog till absolut optimala förhållande för att nå 8 meter och att P. aurea skulle klara detta på friland i Sverige betvivlar jag, det är en värmekrävande art som växer långsamt och den tar dessutom ofta stryk under vintern. P.n. f. henonis är en stor bambu, men den tar god tid på sig att bli stor och att den här överhudtaget skulle nå 12 meter här kan vi nog glömma. Vårt ex efter 7 år på friland ("medelbra Skånskt läge" och måttlig gödning) är "bara" 3,5 meter. F.nitida tycks å andra sidan bli hög, vår största blommande planta är 4,1 meter men den har en största rördiameter på endast 1 cm så Höör-exemplaret skulle mycket väl kunna vara en gammal glansbambu.

Av de bambusorter som sporadiskt förekommer i handeln är nog P. vivax den art som kan uppnå såväl största rörhöjd som rörtjocklek om den får en bra plats. 2007 har varit ett utmärkt bambuår, tidig vår, sen vinter och massor med sommarregn, det som fattades var förstås sommarvärmen. I och för sig var det kanske lika bra, rören hos vår P.v. f. huanvenzhu växte till 3cm i diameter och 4.6 meter i höjd på tre veckor, dvs närmare 1 cm i timmen...
          En annan form med hyfsat grova rör är P.n. 'Boryana' men den växer betydligt långsammare än vivax, vårt 11-åriga exemplar är 4,3 meter högt med 2 cm rördiameter.

Vad gäler den engelska sektionen av EBS så vet jag inte riktigt vad man kan tillägga - medlemstidningen ger en hel del info om nya former och utflyktsmål i UK och även övriga Europa, men inget om Sverige förstås och tidningen kommer aningen sporadiskt. Länkarna till EBS och EBS GB fungerar fortfarande inte, har skickat fråga om detta.

Ludvig, tack för tipset om exotforum.

En del bambu, som t ex P.aureosulcata f. spectabilis ändrar rörfärg när de står i direkt sol, la upp par bilder på gamla rör från en Fargesia utilis som exempel - häftigt, eller hur?

P.n.henonis2.gif

P.n.henonis1.gif

F. utilis1.gif

F.utilis2.gif

Citera
          kompostjord
          Inlägg 04-12-2007, 09:11
          Länk hit: #32

Gäster

Jorå, hur häftigt som helst, vill ha.
          Kul att få se dina bambus, tack, den där F.utilis, wow .

Har du hört nåt om P Moso, eller testat själv?
          Jag har några små plantor och är orolig för dess framtid.

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 04-12-2007, 13:41
          Länk hit: #33

Medlem

Jag drog upp några plantor för några år sedan. Av dessa har jag testat två på friland. Sedan har jag min vana troget torkat ihjäl några i växthuset. whistling.gif Jag har övervintrat Moso bambu P. edulis i tre år med lättare täckning. Sista vintern med geotextil vilket medförde att plantan (meterhög) inte frös ned alls och hade idel gröna blad. En planta som jag placerat i vattensjuk jord med en sälgkvist som täckning dog nästan vintern 2005, men repade sig sedan. Däremot växer bambun inte snabbt hos mig och är som sagt mer pygmé än jätte. Fast om den fortsätter att övervintra så fint som hittills borde den komma igång och bli några meter med tiden. På pappret ska den vara lite känslig så vi får se, men vintern 2005->2006 var hård hemma hos mig (-24C som lägst).

F. utilis var underbart vacker!

Redigerat av Ludvig Johansson: 05-12-2007, 08:26

Citera
          zhú
          Inlägg 04-12-2007, 17:36
          Länk hit: #34

Medlem

Jag tycker detta låter väldigt lovande för edulis. Vår äldsta planta är drygt tre år och också ca 1 meter, men den har hittills fått stå i kruka som vi sätter i kallt men frostfritt växthus under vintern, har fegt nog inte satt någon på friland än. Som ung har den stora blad och verkar lätt få torkskador, men geotextil verkar vara lösningen så till våren ryker den ut på friland...

Kompostjord, hur gamla är och hur hanterar du dina exemplar?

Citera
          kompostjord
          Inlägg 14-12-2007, 09:35
          Länk hit: #35

Gäster

Oj och hej
          Förlåt mig, glömde att bevaka den här tråden.

Jag har mina i kallbänk och några på friland, små krabater som grodde i vintras.
          Jag kommer att öka täckningen av de som står på friland när frosten biter tag lite mer.
          De är omkring 30 cm skulle jag tro.

Citera
          renate
          Inlägg 15-12-2007, 17:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Vilken intressant tråd,Jag köpte bambufrö från Konnässörsklubben i våras Fargesia nitida'Nymphenburg' glansbambu,så vitt jag vet kom en planta upp som jag skolade om.Krukan står nergrävt och täckt med torr löv i kallväxthus.Den ser grön och fräsch ut.Bergbambu har jag rföplantor av sedan min första bambu blommade,den frösådde sig.Tre fina plantor har jag efter den.En stor bergbambu köpt hos Bakker som litet skott frodas vid husknuten mot norr.
          På bilderna bambun vid kökstrappan köpt på Bakker (av alla jag vet men det var ett bra köp) Den ska vi dela till våren har jag lovat sonen,så halva bambun ska flytta till Höör till våren om vi lyckas delar den.

Bifogad fil  PICT0004_3__Large_.JPG ( 169.33k ) Antal nedladdningar: 85
          Bifogad fil  PICT0005_3__Large_.JPG ( 180.46k ) Antal nedladdningar: 71

Redigerat av renate: 15-12-2007, 18:04

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 16:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon