| |
|
  |
Är så himla frustrerad, - grundskolan |
|
|
|
|
29-11-2007, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
Håller med Stella-Polaris och Snigelhatare i det mesta. Efter att ha haft två barn som gått ut grundskolan så är jag väldigt kritisk. Dom har båda sagt att bästa läraren var en äldre kvinna som höll riktiga lektioner, dvs hon lärde ut. Där hade alla elever väldigt bra resultat på proverna och det var sällan dom hade läxor där. Alla andra lärare skickar bara hem dom att göra allt själva hemma på kvällar och helger och det tycker jag är helt orimligt. Det måste väl ändå vara på skolan man ska lära sig och inte hemma för då kan man ju lika väl skippa skolan så får dom läsa på distans...
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 08:41)  Många intressanta synpunkter att begrunda för en lärare. Jag tänkte kommentera några i form av påståenden som är mina egna tankar efter ett antal år med skolan, som lärare och förälder:
1. Det är svårt att som förälder få inblick och påverka förhållandena i skolan. Det blir allt svårare ju äldre barnen blir. Skolan borde vara mer öppen för kritik och t.ex. kunna gör något åt klart olämpliga lärare.
2. Skolan ska ta ansvaret för barns lärande, inte lägga detta på föräldrarna.
3. Lärare bör vara lärarutbildade, men personlig lämplighet är ännu viktigare.
4. Det vore önskvärt att de flesta lärarna hade annan arbetslivserfarenhet.
5. Lärarnas löner är låga.
6. Det är en enormt stor skillnad vad gäller arbetsbelastning/nedlagd arbetstid mellan olka lärare.
7. Det finns många lärare som ägnar sig åt allmänt klagande, istället för att hitta konstruktiva lösningar.
8. Mycket i skolan fungerar bra, medan media nästan bara skriver om det som inte fungerar.
Mvh Anders Väldigt kloka synpunter Anders , skriver under på allt ! Netave - Jag tycker du gör rätt som engagerar dig för din flicka så att hon får bra hjälp Just åk 8 är jättetung för övrigt med -så mycket som händer de är trötta på morgonen -hormonerna börjar rusa .. Samtidigt med detta ska man försöka ordna så att man går ut åk 9 med G i Engelska och övriga kärnämnen så man kommer in på gymnasiet Jag har lite tips om du vill i så fall pm a mej K
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
29-11-2007, 13:28
|
Gäster

|
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 08:41)  Många intressanta synpunkter att begrunda för en lärare. Jag tänkte kommentera några i form av påståenden som är mina egna tankar efter ett antal år med skolan, som lärare och förälder:
1. Det är svårt att som förälder få inblick och påverka förhållandena i skolan. Det blir allt svårare ju äldre barnen blir. Skolan borde vara mer öppen för kritik och t.ex. kunna gör något åt klart olämpliga lärare.
2. Skolan ska ta ansvaret för barns lärande, inte lägga detta på föräldrarna.
3. Lärare bör vara lärarutbildade, men personlig lämplighet är ännu viktigare.
4. Det vore önskvärt att de flesta lärarna hade annan arbetslivserfarenhet.
5. Lärarnas löner är låga.
6. Det är en enormt stor skillnad vad gäller arbetsbelastning/nedlagd arbetstid mellan olka lärare.
7. Det finns många lärare som ägnar sig åt allmänt klagande, istället för att hitta konstruktiva lösningar.
8. Mycket i skolan fungerar bra, medan media nästan bara skriver om det som inte fungerar.
Mvh Anders Mina tankar om dina punkter. 1. Här är en jättesvår punkt.. Om en hjärnkirug är inkompetent kan nog alla hålla med om olämpligheten att han opererar. Men om en lärare är inkompetent tillåts han fort sätta undervisa. Att det drabbar eleverna är underordnat lärarens rätt till arbete. Skolan har en uppgift som vilket annat företag som helst. De skall leverera. I skolans fall är det kunskap, de skall leverera, och om man ej kan åstakomma detta fullgott har man ej levt upp till förväntningarna. Att 1000 elever skall få undermålig kunskap pga vår oförmåga att avlägsna en bristfällig lärare är horribelt. Vi måste lösa var gränsen: lärarens rätt till arbete kontra elevernas rätt till kunskap går. 2. Skolan ha ett ansvar för barnens lärande, ja. Dock anser jag att föräldrana oxå har ett ansvar. Skolan är vår och inte lärarnas eller komunens. Vi har anställt lärarna för att skola våra barn och bör inte släppa kontrollen och kravet på skolans effektivitet. 3 och 4 håller ja med dig om. Dock anser jag att lärarutbildningen bör ses över. Dagens pedagogik är en flummig massa av tidiga 70tals drömmar och ideer av kollektivism kombinerat med en lärare som ofta har svårt att knyta ihop med verkligheten utanför skolan. 5. alla tycker deras löner är för låga. Men du kanske har rätt i detta. Det kan ju faktiskt vara så att många lämpliga lärarmaterial väljer en karriär utanför skolan pga den låga lönen. Och därmed får skolan ta hand om många som skulle ha svårt att hitta jobb utanför skolan.. 6. Ja. Beroende på ämne, nedlagd möda, person och kompetens skiljer det sig avsevärt. Nu har ju skolan tagit hänsyn till detta genom antal lektioner per vecka. Min erfarenhet är dock att flertalet lärare har en väldigt dålig planering och arbetsmoral. Det är mycket kaffe och tårta på skolorna. En lärare som jobbar 8 timmar om dagen behöver knappast ta hem arbetsuppgifter. Dock ser många lärare skolan som någon institution av flextid.. kommer först kl 10, 1 timme på stan, 1 timme i kollegie rummet och prata lite med karl och anna. Vid dagens slut ser de sig själva stå med en hög orättade prov som de måste ta hem. Här har du lärarnas arbetsbelastning. De lärare som har 8 timmars arbetsdag ser sällan en överbelastning... 7 8. Det är medias uppgift att skriva om det som är dåligt... Det är även skolans skyldighet att rätta till det som är dåligt. Skolan måste ha en övervakningsfunktion hängande över sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 13:45
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens om det mesta, Ang punkt 2 så menar jag att lärarna har huvudansvaret för att skoldagarna utformas så att eleverna lär sig. Här ingår också en bra kontakt med föräldrarna så att barnet får det stöd det behöver. Självfallet ska föräldrar få tycka om skolan, både vad avser egna barn och upplägget i stort. Vad jag särskilt ville poängtera under denna punkt var dock att läraren och skolan inte kan skjuta över ansvaret för ev. misslyckanden på föräldrarna. Mvh Anders
Redigerat av aq42: 29-11-2007, 16:19
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
29-11-2007, 16:36
|
Gäster

|
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 13:45)  Stella-Polaris! Det verkar som vi är överens om det mesta, Ang punkt 2 så menar jag att lärarna har huvudansvaret för att skoldagarna utformas så att eleverna lär sig. Här ingår också en bra kontakt med föräldrarna så att barnet får det stöd det behöver. Självfallet ska föräldrar få tycka om skolan, både vad avser egna barn och upplägget i stort. Vad jag särskilt ville poängtera under denna punkt var dock att läraren och skolan inte kan skjuta över ansvaret för ev. misslyckanden på föräldrarna. Mvh Anders Tycker även att föräldrarna har ett ansvar i att följa upp skolan och inte bara skjuta över ansvaret på lärare och skola. Tyvärr har vi i dagens samhälle en tendens att förvänta oss att någon annan tar tag i saker. Dålig skola??? De folkvalda skall då känna det svida i skinnet så de agerar. Föräldrar bör bli lite mer Franska.... 5 ton rutten fisk på komunhustrappan så uppmärksammas frågan....
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 09:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
Tiden är lite knapp just nu, men jag vill bara skriva att det inte är säkert att lösningen på ert problem med engelskan är "den lätta gruppen". Som gymnasielärare i engelska bl.a. ser jag hela tiden att de elever som kommer från den gruppen inte kommit tillräckligt långt för att inte få problem längre fram i stället. Visst kan det vara bra att få tid på sig vid inlärningen, men om målet är detsamma för båda grupperna, och dessa elever inte får fler timmar i veckan eller ett år till på sig, hur ska de då kunna hinna tillgodogöra sig det som bör ha med sig i bagaget när de kommer till gymnasiet? Många kan inte det allra vanligaste, sådant som de lärt sig redan på mellanstadiet. I alla fall borde ha lärt sig.
Engelskans problem ligger på mellanstadiet. En stor del av mellanstadielärarna som undervisar i engelska har bara gymnasiekunskaper och ingen pedagogisk utbildning i språk. Då är det inte så lätt att ge eleverna en bra grund i ämnet. Säga vad man vill om utbildning, men den behövs t.o.m. för de yngsta barnen!!!
En jättegrupp med elever som tycker att ett ämne är svårt och en enda lärare som ska försöka räcka till för alla är ingen bra lösning. Finns ingen speciallärare eller annan lärare på skolan som kan ge din tonåring stöd någon timme i veckan under en period kanske?
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 14:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
wow, har läst hela tråden och är väldigt tacksam att jag inte har några barn som skall gå i skola, men.... jag har syskon med barn som snart skall börja och jag blir väldigt orolig när jag läser detta samtidigt som det stärker mej i mina onda aningar om hur det går till i skolan idag. ska jag vara tvungen att flytta upp till mina gullungar för att kunna hjälpa dem efter skoltid? ja, då gör jag ju det.. det kommer ju krävas hur mycket som helst för att få ett bra jobb i framtiden.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 9 657

|
Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är otroligt frustrerande över hur deras barn behandlas i skolan! Som behörig lärare är jag också frustrerad över hur vi tvingas behandla våra elever i skolan, bl a av resursbrist. Resurser är både tid och material, och även om många inte förstår hur vi räknar vår arbetstid, så kan jag garantera att vi arbetar den tiden vi ska!! Att så många av er, tyvärr stött på uppgivna och oengagerade lärare tror jag till stor del beror på att man så småningom tröttnar på att slåss mot väderkvarnar. Tyvärr är det ju också så att det är de föräldrar och elever som verkligen VILL ha hjälp inte får det - eftersom resurserna läggs någon annanstans. Det är inte roligt att som lärare behöva säga till en elev eller förälder att man inte kan hjälpa, att det inte finns plats i andra grupper, att man inte har tid eller möjlighet. De senaste åren har vår arbetstid fyllts av tusen andra saker som inte har med undervisning, förarbete, efterarbete eller elevkontakter att göra - t ex så måste många lärare arbeta med marknadsföring, eftersom det på alla stadier mer eller mindre råder krig om eleverna. Vi lägger ner timmar på administrativt arbete och kontakter med olika instanser i samhället. Jag arbetar själv med vuxna invandrare, och lägger otroligt stor del av min arbetstid på kontakter med sociala myndigheter för 'pedagogiska samtal'. Jag undervisar 22 timmar i veckan. Min totala arbetstid är 42 timmar i veckan. Av det är två timmar mötestid. Ca. två timmar i veckan går till administrativt arbete. Räkna själv hur mycket tid som finns för för- och efterarbete, och fundera sedan ytterligare vad det ska bli kvalitet i undervisningen. Kort sagt kan man säga att vår undervisningstid är samma, men övriga uppgifter läggs på ytterligare på den tid vi ska ägna åt för och efterarbete. Det är jättetråkigt att så många verkar tro att lärare är sura, bittra, skadeglada kärringar och gubbar som bara dricker kaffe och planerar hur vi kan sätta dit eleverna. Så många av oss längtar efter vidare dialog med föräldrar (som väldigt många behöver ta mer ansvar för barnen i skolan) och mer tid att göra det vi brinner för - att undervisa, väcka glädje, nyfikenhet och lust efter kunskap!! Och ja, vi behöver höja lärarnas löner. För lika många års universitetsstudier skiljer det över 7000:- per månad på min och min mans lön. Det gör inte oss mer engagerade. Jag är så stolt över min examen, och så stolt över det jobb jag gör varje dag! Och trots att det verkar flummigt så lär man sig mycket genom en pedagogisk examen. Visst är stora delar av lärarutbildningen kass och stora delar av den behöver göras om, och vi lärare har fått den utbildningen som erbjuds - det är kanske inte så himla lätt att göra ett bra arbete utan tillräckliga kunskaper - precis som era barn inte kan göra ett bra jobb i skolan med lärare som har otillräckliga kunskaper. Jepp, nu har jag antagligen skrivt ett så långt inlägg så ingen orkar läsa, men jag blir bara så trött och ledsen... Kort sagt är vi många som brinner för vårt jobb. Skäll på politikerna - inte på lärarna.
--------------------
Enjoy the silence
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 22:21
|

Medlem

|
CITAT (Discogiraffen @ 30-11-2007, 22:02)  Jag kan verkligen förstå att många föräldrar är otroligt frustrerande över hur deras barn behandlas i skolan! Som behörig lärare är jag också frustrerad över hur vi tvingas behandla våra elever i skolan, bl a av resursbrist. Resurser är både tid och material, och även om många inte förstår hur vi räknar vår arbetstid, så kan jag garantera att vi arbetar den tiden vi ska!! Att så många av er, tyvärr stött på uppgivna och oengagerade lärare tror jag till stor del beror på att man så småningom tröttnar på att slåss mot väderkvarnar. Tyvärr är det ju också så att det är de föräldrar och elever som verkligen VILL ha hjälp inte får det - eftersom resurserna läggs någon annanstans. Det är inte roligt att som lärare behöva säga till en elev eller förälder att man inte kan hjälpa, att det inte finns plats i andra grupper, att man inte har tid eller möjlighet. De senaste åren har vår arbetstid fyllts av tusen andra saker som inte har med undervisning, förarbete, efterarbete eller elevkontakter att göra - t ex så måste många lärare arbeta med marknadsföring, eftersom det på alla stadier mer eller mindre råder krig om eleverna. Vi lägger ner timmar på administrativt arbete och kontakter med olika instanser i samhället. Jag arbetar själv med vuxna invandrare, och lägger otroligt stor del av min arbetstid på kontakter med sociala myndigheter för 'pedagogiska samtal'. Jag undervisar 22 timmar i veckan. Min totala arbetstid är 42 timmar i veckan. Av det är två timmar mötestid. Ca. två timmar i veckan går till administrativt arbete. Räkna själv hur mycket tid som finns för för- och efterarbete, och fundera sedan ytterligare vad det ska bli kvalitet i undervisningen. Kort sagt kan man säga att vår undervisningstid är samma, men övriga uppgifter läggs på ytterligare på den tid vi ska ägna åt för och efterarbete. Det är jättetråkigt att så många verkar tro att lärare är sura, bittra, skadeglada kärringar och gubbar som bara dricker kaffe och planerar hur vi kan sätta dit eleverna. Så många av oss längtar efter vidare dialog med föräldrar (som väldigt många behöver ta mer ansvar för barnen i skolan) och mer tid att göra det vi brinner för - att undervisa, väcka glädje, nyfikenhet och lust efter kunskap!! Och ja, vi behöver höja lärarnas löner. För lika många års universitetsstudier skiljer det över 7000:- per månad på min och min mans lön. Det gör inte oss mer engagerade. Jag är så stolt över min examen, och så stolt över det jobb jag gör varje dag! Och trots att det verkar flummigt så lär man sig mycket genom en pedagogisk examen. Visst är stora delar av lärarutbildningen kass och stora delar av den behöver göras om, och vi lärare har fått den utbildningen som erbjuds - det är kanske inte så himla lätt att göra ett bra arbete utan tillräckliga kunskaper - precis som era barn inte kan göra ett bra jobb i skolan med lärare som har otillräckliga kunskaper. Jepp, nu har jag antagligen skrivt ett så långt inlägg så ingen orkar läsa, men jag blir bara så trött och ledsen... Kort sagt är vi många som brinner för vårt jobb. Skäll på politikerna - inte på lärarna. Tycker att man förenklar problemet när det beskrivs i termer av resursbrist, administrativa plikter och låga lärarlöner. När det gäller ungdomsskolan så måste föräldrarna och deras engagemang tas tillvara på ett helt annat sätt än vad nu sker. När det gäller lärarna så är de allra flesta engagerade och duktiga, men det finns också "rötägg" och "stofiler" som utgör hinder för utvecklingen av skola och lärande. Mvh "magister Anders"
Redigerat av aq42: 30-11-2007, 22:23
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 22:26
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötestid jag har 4-6 timmars mötestid och ungefär lika mycket undervisning. Kan tillägga att jag ska jobba 40 timmar i veckan men får betalt för mindre jag jobbar på en skola som har kvar USK:en = jag får avdrag på lönen för loven,har dock kommit fram till att jag jobbar betydligt mer än 40 timmar i veckan vissa dar är jag ju på jobbet 10-11 timmar per dag vi får ju mer och mer uppgifter och inget tas bort?? Det ska fyllas i papper hit och dit, vi ska jobba på mässor, göra marknadsföring göra åtgärdsplaner hit och dit för minsta grej, man ska vända ut och in på sig själv för en del elever som inte ens orkar masa sig upp ur sängen för att gå till skolan (en del vill inte ens gå utbildningen det är föräldrarna som valt och hur lyckat blir det i längden?).
+Resurserna är verkligen urusla i skolan idag hur många har fått höra från en av sina chefer att du kan använda kottar och pinnar i undervisningen för de kan du hitta gratis i skogen?? Och böcker kan man inte räkna med att man får nya ifall de behövs det ska kosta så lite som möjligt.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2007, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-11-2007, 22:26)  Gud vad skönt det låter med bara 2 timmars mötestid jag har 4-6 timmars mötestid och ungefär lika mycket undervisning. Kan tillägga att jag ska jobba 40 timmar i veckan men får betalt för mindre jag jobbar på en skola som har kvar USK:en = jag får avdrag på lönen för loven,har dock kommit fram till att jag jobbar betydligt mer än 40 timmar i veckan vissa dar är jag ju på jobbet 10-11 timmar per dag vi får ju mer och mer uppgifter och inget tas bort?? Det ska fyllas i papper hit och dit, vi ska jobba på mässor, göra marknadsföring göra åtgärdsplaner hit och dit för minsta grej, man ska vända ut och in på sig själv för en del elever som inte ens orkar masa sig upp ur sängen för att gå till skolan (en del vill inte ens gå utbildningen det är föräldrarna som valt och hur lyckat blir det i längden?).
+Resurserna är verkligen urusla i skolan idag hur många har fått höra från en av sina chefer att du kan använda kottar och pinnar i undervisningen för de kan du hitta gratis i skogen?? Och böcker kan man inte räkna med att man får nya ifall de behövs det ska kosta så lite som möjligt. Hej Åsa! Det du säger är säkert sant, men samtidigt är det i mina ögon "kvirr" och "bortförklaringar". Den förälder som startade denna tråden och var bekymrad för sin dotters studier vill inte veta varför det inte funkar utan hon vill förväntar, helt berättigat, konkreta förslag som leder till en förbättring av skolan och elevernas lärande. Mvh "magister Anders"
Redigerat av aq42: 30-11-2007, 22:38
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 01:03
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Ok Andens men lärare har 45 tim arbetstid / v där jag bor ..
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 06:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210

|
Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan
Redigerat av råse-marie: 01-12-2007, 06:25
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 06:22)  Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan  Detta visar ju att det går att skapa bra skolor där barns lärande fungerar och föräldrarna känner sig trygga med detta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 06:22)  Min dotter gå i första klass i en läxfri skola .( någon gång kan det hända att dom får en uppgift tex inför ett tema arbete. Dom har lite längre skoldagar än " vanliga "skolan .( min tjej går mellan 8.30 - 14 varje dag ) Dessutom har dom en syn på lärandet som passar vår familj . Det handlar om att man inte bara ska lära för lärandets skull ... alltså sitta och bara rapa efter utan man utår från elven och vad man har nytta av i livet Dom har mycket team arbete där yngre och äldre elever jobbar tillsammans . Jag känner mig jättenöjd och vi föräldrar är alltid välkommna till skolan där alla känner alla . Är det något som är fel tas det upp omedelbart av lärare. Jag se många kompisar till min dotter där det mer råder djungelns lag på skolan . STORA KLASSER och STORA SKOLOR vår skola är från förskoleklass upp till nian och det finns en klass av varje .sammanlagt ca 250 elever. Till det som möjligen kan vara lite negativt är att dom är ganska trångbodda men jag tror att det är därför som det känns så gemytligt också . Glömde ..... stå på dig Netaave  på med blåslampan  Vem håller i en sån skola? Jag menar, är det kommunen, nån annan eller vem?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210

|
Det är en privat skola som drivs av pysslingen
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 15:40
|

Medlem

|
CITAT (råse-marie @ 01-12-2007, 15:31)  Det är en privat skola som drivs av pysslingen Pysslingen...?  Menar du en släkting till dej? Syssling?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2007, 15:53
|

Medlem

|
CITAT (lena:-) @ 01-12-2007, 15:44)  Aha, hade jag aldrig hört talas om.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|