Jo, den är fin. Jag har en till av liknande typ i sommarstugan. Den piffade jag upp på samma sätt med tvättning och målning när vi fick ström dit för drygt 20 år sen. Samtidigt blev den elektrifierad. Dels så var matningen av veken lite trasig men framför allt funkade inte brännaren riktigt. När Rudan var yngre och på lekhumör råkade han slå sönder lampglaset och ett liknande gick inte att få tag i. Man fick ha lågan knappt synlig för ökade man började den sota. Kan kanske komma ihåg att ta en bild till helgen om intresse finns.
Sen har jag en lampa till som visas nedan. Den kommer från min mammas föräldrahem där den hittades på vinden vid boskiftet. Den var då i dåligt skick med kraftiga ärgskador som fick slipas bort. Redan då med el. Förmodligen härstammade den från syskonparet min mormor tjänat hos nån gång när förra seklet var ungt.
Som synes är den hissbar med längden 1 m till 1,4 m. Egentligen var den 30 cm längre från början då vi var tvungna att ta bort en länk för att överhuvud taget få plats med "åbäket" men den pryder sin plats. Det var tydligen högt i tak i gamla skånska bondgårdar. Den runda motvikten innehåller en stor gjutjärnsklump så den stannar i det läget man ger den. Det är dock knappast möjligt att hantera den hopmonterad så först måste motvikten häktas av innan den tas ner. Den väger några kg milt sagt.
Den är lite märklig i sin uppbyggnad. Den yttre lampbehållaren, brättet runt lampkupan och motviktshöljet är av tunn mässingsplåt och ser nästan maskinarbetat ut medans dom 3 vingkonsolerna av 2 mm mässingsplåt och handtaget längst ner närmast verkar vara tillyxat av en grovsmed med hammare och mejsel.