Gossen Ruda
Håller på att piffa upp en gammal fotogenlampa, sen länge elektrifierad. Först färgborttagning. Under åtskilliga lager guldbrons dyker nu det fina gjutmönstret fram på foten men även en tydlig röd ton på vissa detaljer. Jag hade vissa misstankar att den från början var förgylld men nu blir jag tveksam. Kan den ha varit förkopprad? Både förgylld och förkopprad eller var kopparen bara grund för förgyllningen? Nån som vet?
*Stintan*
Har du ingen bild?

Kanske skulle vara lättare att uttala sig om man fick se lampan.
Älskar gamla fotogenlampor och har under årens lopp fixat iordning ett antal ganska vanvårdade exemplar.
Gossen Ruda
Skall se om jag kan fixa det till i morron. Tyvärr glömde jag att ta en bild på hur den såg ut med några mm guldbrons över allt mönster.
Blomstertanten
Undrar om man inte använde koppar som grund innan man förgyllde förr g.gif Inte helt säker.
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 07-12-2007, 12:10) *
Undrar om man inte använde koppar som grund innan man förgyllde förr g.gif Inte helt säker.

Det är något sådant jag också grunnar över. Speciellt vid galvanoförgyllning. Här är ett par bilder på lampan under färgborttagningsceremonin.

[attachment=10340:lampa1.jpg]

En närbild där kopparglansen syns bättre, även mönstret. Än så länge är dom djupare hålen fyllda med guldbrons. Typiskt Jugendmönster.

[attachment=10341:lampa2.jpg]
*Stintan*
Du kan kanske se från insidan vad det är för metall men den kan säkert vara förkopprad och då får du vara väldigt försiktig när du tar bort färgen. Det var ganska vanligt att man förkopprade innan förgyllning.
Gossen Ruda
Tack, det var som jag misstänkte då. Vad grunden är vet jag inte men det är någon vit legering, kanske något zinkgjutgods. Av den anledningen vågar jag inte gå på med kaustiksoda eller något sådant utan det är en vattenbaserad avfärgningslösning jag använder.
Inga från Närke
Ställ frågan i detta forumet kanske du kan få hjälp:

http://www.antikviteter.net/antikprat/
Gossen Ruda
CITAT (Inga från Närke @ 07-12-2007, 21:37) *
Ställ frågan i detta forumet kanske du kan få hjälp:

http://www.antikviteter.net/antikprat/

Jag var på väg att göra det men Stintan43 hann före. Det var just förkoppringen jag undrade över.
Blomstertanten
Måste nog säga att jag tycker lampan är jättesnygg !
Vet i sjutton om jag inte skulle låta den vara som den är sleep.gif
Gossen Ruda
Nu är lampan klar och jag tänkte visa en bild på resultatat. Jo, jag vet att chiffonjen är dammig men hela huset är täckt av damm sen jag renoverat ett rum. Rivning, utbärning, inbärning, slipning och annat har satt sina spår.

[attachment=10370:klarlampa.jpg]
*Stintan*
Tjusigt fast jag som trodde du skulle ha den som fotogenlampa confused.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Nja, den var ju elektrierad sen tidigare som jag skrev i början. Det är lite kluvet det där, visst är det finast att ha den ursprunglig men samtidigt, vem använder en fotogenlampa idag? Inte ens där det är oelektrifierat för gasollampor är bättre. Fotogen luktar en del. Så antingen får man ha den som ett rent prydnadsföremål eller så in med el och den fungerar som belysning också.
*Stintan*
Man använder lampolja idag inte fotogen och det luktar inget alls. Själv tänder jag mina fotogenlampor lite då och då för jag tycker det är så mysigt.
Gossen Ruda
Instämmer, men jag vet inte om det funkar med att sätta in en ny brännare. Den har varit eldriven sen 60-talet tror jag. Det kräver dock mer jobb än vad jag klarar.
Gillan
Hur som helst Ruda, även om jag själv skulle ha föredragit den som "fotogenlampa"................ lampan är ursnygg och jag förstår att du ville restaurera den tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Gillan @ 10-12-2007, 08:36) *
................ lampan är ursnygg och jag förstår att du ville restaurera den tummenupp.gif

Precis vad jag skulle säga också! Jättefin!
Anki
Netha
Jättefin lampa du har. tummenupp.gif Fint sken ser den också ut att ha. smile.gif (jag skulle också elektrifierat)

Apropå lampolja ... visst luktar också den.
Vi har en gruvlykta som eldas med just lampolja, den kan vi bara ha utomhus.
Gossen Ruda
Jo, den är fin. Jag har en till av liknande typ i sommarstugan. Den piffade jag upp på samma sätt med tvättning och målning när vi fick ström dit för drygt 20 år sen. Samtidigt blev den elektrifierad. Dels så var matningen av veken lite trasig men framför allt funkade inte brännaren riktigt. När Rudan var yngre och på lekhumör råkade han slå sönder lampglaset och ett liknande gick inte att få tag i. Man fick ha lågan knappt synlig för ökade man började den sota. Kan kanske komma ihåg att ta en bild till helgen om intresse finns.

Sen har jag en lampa till som visas nedan. Den kommer från min mammas föräldrahem där den hittades på vinden vid boskiftet. Den var då i dåligt skick med kraftiga ärgskador som fick slipas bort. Redan då med el. Förmodligen härstammade den från syskonparet min mormor tjänat hos nån gång när förra seklet var ungt.

Som synes är den hissbar med längden 1 m till 1,4 m. Egentligen var den 30 cm längre från början då vi var tvungna att ta bort en länk för att överhuvud taget få plats med "åbäket" men den pryder sin plats. Det var tydligen högt i tak i gamla skånska bondgårdar. Den runda motvikten innehåller en stor gjutjärnsklump så den stannar i det läget man ger den. Det är dock knappast möjligt att hantera den hopmonterad så först måste motvikten häktas av innan den tas ner. Den väger några kg milt sagt.

Den är lite märklig i sin uppbyggnad. Den yttre lampbehållaren, brättet runt lampkupan och motviktshöljet är av tunn mässingsplåt och ser nästan maskinarbetat ut medans dom 3 vingkonsolerna av 2 mm mässingsplåt och handtaget längst ner närmast verkar vara tillyxat av en grovsmed med hammare och mejsel.

[attachment=10433:lampa4.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon