Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paradisträdet blommar !, Jippie !!
          aldo
          Inlägg 03-01-2008, 13:21
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

Grattis !

Mina har aldrig blommat och jag har haft flera ...just nu bara 2 st i sval förvaring , men kanske lite för svalt .
          Jag hämtar upp den ena rose.gif

Jättekul att få se din i blomning .

Citera
          tepa
          Inlägg 13-01-2009, 19:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag har också vågat mig på ett Penningträd. Ja just det. Vid vilken temperatur ska den stå under året ? Ska man ha den ute på sommarn och när då ta in ? Vid tiogradiga nätter ? Fem? Läste att dom tål upp till tretti grader. Och söderfönster ska det ju vara. Min står i sydväst.

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  13.1.2009_010__Small_.jpg ( 50.02k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-01-2009, 19:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

För att få dem i blom, så vill de ha svalt vintervila. +10 till +15 grader och inte för mycke ljus. Ganska sparsamt med vatten. Till våren byter man jord och ger näring (samma som till orkidéer). Till sommaren ska de helt enkelt ut och naturen får sköta bevattning respektive torka.... De klarar någon minusgrad, men försök få in den innan.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-01-2009, 19:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Men så fantastiskt fina blommor! Jag har heller aldrig sett den blomma.

Hoppas dom doftar riktigt gott också så blir det dubbel glädje! rolleyes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          flaxss
          Inlägg 13-01-2009, 19:59
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (MariaS @ 13-01-2009, 19:44) *
          För att få dem i blom, så vill de ha svalt vintervila. +10 till +15 grader och inte för mycke ljus. Ganska sparsamt med vatten. Till våren byter man jord och ger näring (samma som till orkidéer). Till sommaren ska de helt enkelt ut och naturen får sköta bevattning respektive torka.... De klarar någon minusgrad, men försök få in den innan.

utsätt den inte för frost alls!!!!! ohmy.gif

mitt stora vackra Paradisträd som jag fått av mamma frös ner helt redan vid -1c -2c(kommer inte ihåg vad som blev lägst den natten).

och den orkade inte återhämta sig och dog senare.

i höstas så råkade jag också glömma ute ett paradisträd och det blev bara strax under 0c och topparna frös och den tappade blad.

så TA IN DEN INNAN FROSTEN!!

CITAT (tepa @ 13-01-2009, 19:38) *
          Hej

Jag har också vågat mig på ett Penningträd. Ja just det. Vid vilken temperatur ska den stå under året ? Ska man ha den ute på sommarn och när då ta in ? Vid tiogradiga nätter ? Fem? Läste att dom tål upp till tretti grader. Och söderfönster ska det ju vara. Min står i sydväst.

Hälsn Tepa

När det är ca +5c på våren kan du ta ut den i solen, ta in vid frost. sedan under sommaren vill den ha näring en gång i veckan till varannan vecka. och låt den torka upp helt innan du vattna den(även om den tål torka får du bättre tillväxt om den får näring och vatten!) vanlig näring funkar. desto soligare och varmare det är ute så bättre trivs den. dom tål upp till +50c +55c. ha den ute hela hösten och så ta in den innan frosten kommer (den blir förstörd om det blir frost) väl inne ska den övervintra torrt och inte över +10c. ljust eller mörkt under vintern kvittar. i feb-april planterar du om den i nyjord om det behövs (köp plant eller blomjord som du blandar upp rejält med grus/leca) den vill ha luftigt och väldräneradjord.

det som gör att dom blommar till våren-sommaren är dels en sval vinter men också en torrvinter.

Redigerat av flaxss: 13-01-2009, 20:01

Citera
          tepa
          Inlägg 13-01-2009, 21:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Tack för utmärkta råd igen, Flaxss. Du är ju för suverän...

Hälsn Tepa

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 15:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon