det var jag som skrev att den är död vid -4c -5c ,, jag har haft nerium ute både oskyddat och med skydd här i zon 1 och dom dog . så utan skydd kommer den inte tåla många frostgrader under en normal svenks vinter . dock finns det varianter som är härdigare och tål mer frost i rätt vinterklimat dvs det som finns nere i medelhavs området .
för annars har jag rosmarin,lager,kamelia,palmer,passiflora,kaktusar,yucca,hibiskusar,oliv,fikon på friland sen nå¨t år tillbaka . så jag är den som inte är så rädd för frost . för hela medelhavsområdet kan få frost . utom sydkusten som oftast håller frostfritt men i norra medelhavsområdet blir det kallt . problemet är ju att det oftast eller nästan alltid håller plusgrader på dagen och inte så långvarig kyla där nere . för när jag var och reste i turkiet så blev det kallt om nätterna men dagarna var oftast runt +10c +15c och soligt nätterna va runt +5c och lätt frost .
har svårt att tro att du har övervintrat en ''vanlig'' nerium ute i svensk zon 1 i kruka eller i mark i ett par vintrar utan skydd .
Andreas - din ser väldigt vacker ut och levandes , men du har ju även haft en mild vinter och rejält med skydd . hoppas bara att du får den att klara sig . min egen blommar för fult nu ute ( i kruka ) . men funderar på att försöka övervintra den i en frigolitlåda på balkongen det borde gå bra om vintern är mild .
|