Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nerium ute..?
          zine
          Inlägg 03-02-2008, 02:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 6 630

USCH -12 grader ute nu. sad.gif

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-02-2008, 12:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

min nerium är också ute just nu +5c och skinande sol . hur ser den ut nu den du har ?

Citera
          zine
          Inlägg 03-02-2008, 14:16
          Länk hit: #23

Medlem

Har inte kollat under täckningen, ska kolla nån dag när det är plusgrader ute.

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          zine
          Inlägg 09-02-2008, 19:05
          Länk hit: #24

Medlem

Den lever (ser iallafall ut att göra det), har iofs hållit mellan 5 och 10 plusgrader sen 1 december... smile.gif

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          zine
          Inlägg 05-06-2008, 12:27
          Länk hit: #25

Medlem

Den verkar leva än den här bilden är tagen för 1 månad sedan och nu är knopparna större...Bifogad fil  nerium.JPG ( 77.05k ) Antal nedladdningar: 25

--------------------
          Andreas, 20 år
          Zon IV norr om Sala

Citera
          midas
          Inlägg 05-06-2008, 22:09
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 15 662

Heja Andreas,
          har själv Oleander som övervintrar utomhus i krukor med en massa andra sk medelhavsväxter. Den överlever här i zon 1 utan minsta täckning av jord eller kruka ( men kanske inte alla grenar) och då räknar man ända med att övervintring i kruka i minus 5 är som minus 10 på friland, dvs 5 graders skillnad i frostkänlighet i kruka där rötterna lättare kan frysa. Har bott i sk Medelhavsklimat (dvs Milano) men vad vissa förstå-sig-påare här inte förstår, dessa sk medelhavsklimat har också enorma skillnader som tex Milano med Alperna som finns väldigt nära där, men likväl har man inte denna noja om att den överlever inte minus 4-5 grader! Inte ser du någon rusa in på vintern där med Oleander eller Oliv. (Men jag kan hålla med om att de inte blir så stora och ståtliga som de du ser på friland i Rom. Underbart!)
          Stort lycka till, knäck alla gränser, det är det de är till för

Yvonne

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-06-2008, 18:03
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det var jag som skrev att den är död vid -4c -5c ,, jag har haft nerium ute både oskyddat och med skydd här i zon 1 och dom dog . så utan skydd kommer den inte tåla många frostgrader under en normal svenks vinter . dock finns det varianter som är härdigare och tål mer frost i rätt vinterklimat dvs det som finns nere i medelhavs området .

för annars har jag rosmarin,lager,kamelia,palmer,passiflora,kaktusar,yucca,hibiskusar,oliv,fikon på friland sen nå¨t år tillbaka . så jag är den som inte är så rädd för frost . för hela medelhavsområdet kan få frost . utom sydkusten som oftast håller frostfritt men i norra medelhavsområdet blir det kallt . problemet är ju att det oftast eller nästan alltid håller plusgrader på dagen och inte så långvarig kyla där nere . för när jag var och reste i turkiet så blev det kallt om nätterna men dagarna var oftast runt +10c +15c och soligt nätterna va runt +5c och lätt frost .

har svårt att tro att du har övervintrat en ''vanlig'' nerium ute i svensk zon 1 i kruka eller i mark i ett par vintrar utan skydd .

Andreas - din ser väldigt vacker ut och levandes , men du har ju även haft en mild vinter och rejält med skydd . hoppas bara att du får den att klara sig . min egen blommar för fult nu ute ( i kruka ) . men funderar på att försöka övervintra den i en frigolitlåda på balkongen det borde gå bra om vintern är mild .

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon