Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu är jag klar!, Med rosbeställningar...
          Tosan
          Inlägg 30-12-2007, 15:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Friesia tänkte jag testa ute, har en kompis ett par hundra meter från oss som har den ute. Astrid Lindgren har jag inte riktigt bestämt än, men ska försöka sticka den. Läste om ett försök där man lyckats få den på egen rot och övervintrat den i z8 smile.gif De andra tänkte jag dalta med lite, och naturligtvis försöker jag sticka alla så jag har en "säkerhetskopia", tyvärr lyckas det ju inte alltid...
          Men bor man här uppe måste man våga chansa, annars finns ju så lite att välja på. Går det så går det, annars dör dem och då har jag iaf testat.
          Nu har jag ju dessutom försökt hitta bra lägen i trädgårn med väldränerad jord, upphöjda rabatter, skyddat från kalla vindar osv. Dessutom ligger vårt kvarter i en gryta mellan bergen, dessutom ligger vår tomt lite under de omliggande och träd och byggnader runt om. Nedre delen av trädgårn är däremot väldigt kärv, med snåldrag och mer eller mindre myrmark. Där hamnar nog inga rosor...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-12-2007, 18:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Ja rotäkta rabattrosor måste ju vara perfekt då gör det inte så mycket om dom fryser ner, den äkta rosen kommer upp ändå får vi hoppas. Finns det inte handelsträdgårdar där norröver som säljer mycket rotäkta rosor ? Och så har du alla fina kanadarosor som jag är så glad i här i min zon. Om du inte har boken " Rosor för nordiska Trädgårdar " del 2 låna gärna den, där listar Lars-Åke Gustavsson 69 rosor som klarar zon 6 och 20 rosor klarar zon 7. Så det finns en massa rosor för dig med rose.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Tosan
          Inlägg 30-12-2007, 22:50
          Länk hit: #23

Medlem

Jo, jag har 5 rotäkta kanadicker från flora linnea redan. Sen har jag beställt från blomqvists i finland via handelsträdgårn. Han hade tagit hem lite förra sommarn, mest på prov, men skulle ta hem mer i år. Sen finns det en utanför Åsele som har litegrann. Annars får jag åka ut till kusten för att handla. Så här är det mest postorder som gäller och då är det mesta ympat. Men man får kämpa och trixa lite och gulla och dalta och se vart det leder smile.gif
          Man blir ju lite morskare åxå när folk i närheten klarat Nina Weibull, Bonica, Friesia, Ingrid Bergman, New Dawn, Peace och Europeana utan större bekymmer, bara lite täckning. Inte för att jag har de grönaste av fingrar, men går det för dem så ska det funka för mig med giggle.gif Å lyckas jag dessutom få dem på egna fötter så tror jag chanserna ökar en hel del.

Nu experimenterar jag dessutom en hel del för att se hur jag lyckas zonknäcka och så. Några går säkert åt utav det åxå, men det får man ju räkna med.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-12-2007, 23:27
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om du bara knäcker mot z5 har du över 300 sorter att välja på smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-12-2007, 14:02
          Länk hit: #25

Medlem

Ja det gör ju en jäkla skillnad om man kan välja bland alla dem, ist för att bara välja de som tål Z 7-8. Och ner till Z 5 tror jag som sagt inte är några större problem på just min gård.
          New Dawn är den som står mest oskyddad än så länge, och hittills i vinter har den inte frusit ner nåt iaf, fast den sticker upp en bra bit ur snön smile.gif Men vi har ju inte haft så hiskligt kallt heller än, så mycket hinner hända.
          Men jag tycker det är himla spännande att testa biggrin.gif Största faran hittills för mina rosor är grannens kanin som kommer att bli middag om jag får tag i den rtfm.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-12-2007, 14:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Största massdöden bland rosor sker inte nu -utan i -mars april.Skadorna syns först i maj ..

Redigerat av kerstin z5-6: 31-12-2007, 14:24

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-12-2007, 16:04
          Länk hit: #27

Medlem

Jo, jag vet... Men samtidigt vill jag titta till dem å se så de mår bra under tiden. Julgranen får ju iaf sin roll... smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 06:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon