CITAT
Beträffande homosexualitet utanför männinskans art anser jag att det inte förekommer utom i extrema fall eftersom alla såna tendenser sållas bort pga att det är en återvändsgränd i evolutionen. Det är bara människan som sysslar med sådant eftersom vi via vår vilja kan sätta oss över det genetiska arvet. Nån som har några exempel på motsatsen är välkomna. Bonobonerna(dvärgschimpanserna) sysslar med en del bisexuella lekar men det kan inte kallas för homosexualitet.
....storkar, änder, papegojor, ciklider och delfiner (förutom Bonoboer som du själv nämner) är bara några exempel där man noterat homosexualitet. Jag känner några som påstår att deras katt är lesbisk (hur det är med den saken vet jag dock inte)! Jag skulle nog tro att homosexualitet är vanligast hos arter med en stark känslomässig bindning till en partner i ett långt förhållande.
CITAT
Sen lite om att "råka" bli kär i en av samma kön. I dom berättelser jag läst, framför allt mellan raderna, verkar det först vara ett val av att söka sig till det egna könet, därefter letar man en partner. När man sen hittat nån och påstår att det "råkade" bli en av samma kön är det hyckleri på hög nivå. Alla kontaktannonser där bög söker bög och liknande styrker detta förhållande. Som jag skrivit tidigare så skulle jag gärna se en undersökning som tar fram dom rätta orsakerna men det lär vänta.
Sådana studer finns det säkerligen massor av, men frågan är väl bara vad som är sant av det som kommit fram. Eftersom du verkar särskilt intresserad av ämnet så kan jag rekommendera dig att börja söka på Google. Finns säkert massor att hitta där, fast det kan naturligtvis vara svårt att veta vad som är sant och inte. Mer pålitlig information kan du hitta i vetenskapliga artiklar. Sådana går att söka efter på lämpliga vetenskpliga tidskrifters hemsidor (vilka tidskrifter som avhandlar just detta ämne går säkert att få fram via Google). Även om det oftast inte går att läsa hela artiklar på tidskrifternas hemsida så kan du alltid titta på sammanfattningarna, dom är så gott som alltid tillgängliga gratis.
CITAT
Vill bara för säkerhets skull påpeka att jag instämmer i att det är sjukt att personer skall bli trakasserade pga sitt sexuella val, precis som val av religion, politisk inriktning, fotbollslag eller vad det än gäller. Däremot anser jag det inte innebär att valet inte får diskuteras eller kritiseras, möjligen då på individnivå. Det tråkiga är dock att en del personer inte accepterar detta utan går till motangrepp för att tvinga på andra sin uppfattning. Jag bestämmer själv vad jag gillar och ogillar.
Skönt att höra att du inte vill trakassera andra människor. Synd bara att DET SÄTT på vilket du framför åsikter här så lätt kan tolkas som kränkande. Visst är det tillåtet att ha olika åsikter och att diskutera detta. Där tror jag inte det är många som säger emot dig, men det är en MILSVID skillnad mellan att sakligt argumentera för en åsikt och att kränka andra människor med mer eller mindre omotiverat provocerande uttalanden. Saker kan sägas på olika sätt beroende på hur man vill att det ska uppfattas och här verkar det som om du vill provocera och förminska homosexuella och dom som fått HIV. Varför du vill det är faktiskt rätt svårt att förstå - det är många människor i de här grupperna som mår dåligt och redan är nere för räkning dom ska man inte slå på! Det ju för övrigt rätt märkligt att DU verkar känna dig kränkt och påtvingad en åsikt i detta sammanhang eftersom yttrandefriheten som du åberopar naturligtvis måste gälla även dom som säger emot dig! Precis som du bestämmer jag och andra vad vi gillar och ogillar - och dina uttalanden i den här och liknande trådar, speciellt sättet som du uttalar dom på, är något som jag starkt ogillar (gäller för övrigt även sqrulans inlägg i den här debatten)!