Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
tettan
ja, och....
Alba
Starkt av honom att gå ut med det tycker jag.
Som kändis kan han nog hjälpa andra i samma situation.
Mollis
Han har inte aids, han är HIV-positiv.
vindspel
Nu ska de väl dra in att han är homosexuell också. Som innan, att det är en sjukdom som mest drabbar dessa. Hoppas det inte blir så.
Tänk att det inte finns ngn infortmation, -skrämsel, angående denna sjukdom längre. Som om alla glömt att den finns. blink.gif
aanderss
mm han har hiv men så småningom ledder de till aids skulle kanske bara skrivit hiv i rubriken
Magdis
CITAT (Alba @ 19-12-2007, 11:05) *
Starkt av honom att gå ut med det tycker jag.
Som kändis kan han nog hjälpa andra i samma situation.

Oerhört starkt! Men jag blir så ledsen för hans skull. sad.gif sad.gif
aanderss
mm de är starkt
Gossen Ruda
CITAT (vindspel @ 19-12-2007, 11:20) *
Nu ska de väl dra in att han är homosexuell också. Som innan, att det är en sjukdom som mest drabbar dessa. Hoppas det inte blir så.

Är sanningen så besvärande att den inte får nämnas?
vindspel
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2007, 12:28) *
Är sanningen så besvärande att den inte får nämnas?

Detta sk talesätt passar bra in i denna årstid......Är du så insnöad!!!!!
Gossen Ruda
CITAT (vindspel @ 19-12-2007, 12:36) *
Detta sk talesätt passar bra in i denna årstid......Är du så insnöad!!!!!

För att anspela på en näraliggande högtid så är jag snarare upplyst för snön lyser med sin frånvaro. Beträffande sakfrågan så är det ett faktum, även om jag inte har några siffror, att analbögar är överrepresenterade i HIV-statistiken och sjukdomen började grassera bland New York bögar en gång i tiden. Å andra sidan är säkert lesbiska underrepresenterade.
Tezzla
Andreas är en hjälte, skriver de i kvällsblaskorna...

Hjälte? confused.gif För att han går ut och berättar att han har HIV? Ordet hjälte används sannerligen väldigt galet nuförtiden...

CITAT (vindspel @ 19-12-2007, 11:20) *
Nu ska de väl dra in att han är homosexuell också. Som innan, att det är en sjukdom som mest drabbar dessa.

Vilket det även gör i vårt land.
krellus
CITAT (Tezzla @ 19-12-2007, 13:25) *
Andreas är en hjälte, skriver de i kvällsblaskorna...

Hjälte? confused.gif För att han går ut och berättar att han har HIV? Ordet hjälte används sannerligen väldigt galet nuförtiden...
Vilket det även gör i vårt land.

Som någon skriver längre upp så tycker jag också att det är starkt men kan hålla med om att det går inflation i ord som hjälte. Ett annat ord är CHOCK. Nakenchock, snöchock etc... flirting.gif

En hjälte för mig är någon som med risk för eget liv eller egen hälsa gör något för någon annan.
Tezzla
CITAT (krellus @ 19-12-2007, 13:27) *
Som någon skriver längre upp så tycker jag också att det är starkt men kan hålla med om att det går inflation i ord som hjälte. Ett annat ord är CHOCK. Nakenchock, snöchock etc... flirting.gif

En hjälte för mig är någon som med risk för eget liv eller egen hälsa gör något för någon annan.

Och ordet diskriminering rolleyes.gif
Floppy
Min mammas före detta man är HIV-positiv...han har haft det i ca 25 år nu och han mår alldeles utmärkt...han dela spruta med en kille när han var i övre tonåren...killen visste om att han hade HIV men sa inget... ranting.gif ...det var i mitten på 80-talet...
Jag tycker att det var starkt gjort av Andreas att gå ut med det ...just pga att folk i allmännhet behöver en påminnelse om att denna sjukdom fortfarande finns och sen finns det säkert ungdomar som inte riktigt vet att det är en dödlig sjukdom...

tummenupp.gif upp för Andreas...
skogstroll
Jag tycker det var bra att han gick ut så; dels för att man behöver information om sjukdomen och att man ska vara försiktig och dels för att man ska veta att det finns bra "behandling" för det.
Tobe3
Snälla aanderss hur rubriksätter du dina inlägg?

slagerstjärna har aids

Var någonstanns i texten står det att han har AIDS?

Man kan tro du arbetar på aftonbladet. smile.gif
vindspel
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2007, 13:14) *
För att anspela på en näraliggande högtid så är jag snarare upplyst för snön lyser med sin frånvaro. Beträffande sakfrågan så är det ett faktum, även om jag inte har några siffror, att analbögar är överrepresenterade i HIV-statistiken och sjukdomen började grassera bland New York bögar en gång i tiden. Å andra sidan är säkert lesbiska underrepresenterade.

Gäller attveta fakta och inte sitta och gissa. Enligt SMI...bifogar länk.

För de som vill veta!!

CITAT
Sex mellan män
Under halvåret anmäldes 62 fall där sex mellan män angivits som smittväg jämfört med 38 fall/halvår den senaste femårsperioden. De fem personer som smittats utomlands var tre smittade i Sydamerika och två i Europa. Medelåldern låg som tidigare på 39 år.

Intravenöst missbruk
Tjugonio personer har smittats via intravenöst missbruk och i denna grupp ses den proportionellt största ökningen. Den senaste femårsperioden har tolv personer anmälts per halvår. Tjugofem av årets anmälda uppger att de smittats i Sverige, två har smittats i övriga Europa och för en man saknades uppgiften. Medelåldern var 40 år

Heterosexuellt smittade
Under halvåret anmäldes 105 heterosexuellt smittade (63 % kvinnor). Flertalet av de heterosexuellt smittade (70 %) var smittade före ankomst till Sverige. Medelålder bland heterosexuellt smittade var 35 år.
Smittort
En stor andel av nyupptäckta fall ses liksom tidigare år bland personer som smittats, vanligtvis heterosexuellt, före ankomst till Sverige. Här ses de största fluktuationerna mellan olika år och är huvudsakligen beroende på migrationsmönster (Fig2).

Magdis
Om man ska va petig så är det ju egentligen rätt ointressant huruvida de homosexuella är mer drabbade av HIV eller inte. Det går ju ändå inte att gömma sig bakom det om man är heterosexuell....ALLA måste skydda sig! Man kan lika gärna drabbas om man är heterosexuell och bara har legat med en enda person.
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 19-12-2007, 17:51) *
Om man ska va petig så är det ju egentligen rätt ointressant huruvida de homosexuella är mer drabbade av HIV eller inte. Det går ju ändå inte att gömma sig bakom det om man är heterosexuell....ALLA måste skydda sig! Man kan lika gärna drabbas om man är heterosexuell och bara har legat med en enda person.

Man måste kanske också påpeka TROHET som en viktig faktor i skyddet mot HIV/AIDS!
I Sverige, som i andra västländer+ tredje världen, sprids HIV av MÄN som legat med andra kvinnor än sin fru.

Det gör tragedierna bakom smittspridningen dubbelt tragisk, eftersom även detta blir en kvinnofälla!!

Skitstövlar till män tar sjukdomen hem till sin fru och ibland sina barn (nu menade jag ärftligt). Kvinnor har högre benägenhet att utveckla AIDS har jag hört och dör dessutom oftare i sjukdomen än män.

I Afrika, där vidskepligheten råder, tror dessutom många män att man bara kan duscha bort risken ( som i Zumas fall, han som eventuellt ska bli chef i Sydafrika..)
myskmadra
Jag tycker att det är bra att Andreas går ut med att han har HIV.
Det är nu på gång en tonårsgeneration som behöver upplysning ! Kanske sätter en debatt igång om att man ska skydda sig vid sex .
Jag har för mig att det är en klamydiaepidemi bland tonåringar just nu - det tyder ju på en del oskyddat sex i den "gruppen". (Oavsett olika sexuella läggningar)
För en själv har det varit vardagsmat sen åttiotalet att det finns HIV och hur det smittar.
Att dra upp bögars sexuella aktiviteter kontra HIV känns hopplöst ute och mycket 80-tal!
Nu är det år 2007 och ett nytt årtusende, tack och lov. bravo.gif
Hälsn! Myskmadra
Pirum
Ja, eftersom alla numera vet hur HIV smittar så är givetvis skyll-dig-självfaktorn rätt hög om man smittar sig, MEN, riskfaktorer är också fel att 'dölja' genom att säga att "alla kan lika gärna drabbas"; vissa riskfaktorer ökar helt enkelt risken. Däribland anala samlag, det ökar helt klart risken - och det gäller både män och kvinnor alltså. (Att alla bör använda kondom vid osäkra förbindelser är väl så självklart att man inte behöver skriva det iofs)
vindspel
CITAT (Farbror Blå @ 19-12-2007, 18:08) *
Man måste kanske också påpeka TROHET som en viktig faktor i skyddet mot HIV/AIDS!
I Sverige, som i andra västländer+ tredje världen, sprids HIV av MÄN som legat med andra kvinnor än sin fru.

Det gör tragedierna bakom smittspridningen dubbelt tragisk, eftersom även detta blir en kvinnofälla!!

Skitstövlar till män tar sjukdomen hem till sin fru och ibland sina barn (nu menade jag ärftligt). Kvinnor har högre benägenhet att utveckla AIDS har jag hört och dör dessutom oftare i sjukdomen än män.

I Afrika, där vidskepligheten råder, tror dessutom många män att man bara kan duscha bort risken ( som i Zumas fall, han som eventuellt ska bli chef i Sydafrika..)

Månggifte, renade sex....
CITAT
Hur påverkar olika myter människors inställning till och föreställningar om sexualitet? I flera av länderna i södra Afrika bidrar gamla traditioner som månggifte och tidiga äktenskap till spridningen av hiv. Anna Koblanck rapporterar från Swaziland, som har högst antal hiv-smittade i världen.

länk till RFSU.

kerstin z5-6
ok, men i Västerbotten har vi en hel del blödarsjuka som är smittade via sjukhusets blodgivarcentral .....
Pirum
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2007, 19:44) *
ok, men i Västerbotten har vi en hel del blödarsjuka som är smittade via sjukhusets blodgivarcentral .....

Låter för jävligt, men jag antar att alla blodgivare inte kan testas kontinuerligt. Eller är det här personer som smittats tidigt på 80-talet och trots detta fortfarande lever?
Tezzla
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2007, 19:44) *

De smittades väl för drygt 20 år sedan? Samma sak skulle knappas hända idag.
anna_rispan
Jag läste på smittskyddsinstitutets hemsida om klamydia. Det är den sjukdom som ökar jämnt över alla åldersgrupper. Jämfört mot andra veneriska sjukdomar som har speciella riskgrupper. I tindingen hade de lyckats få det till att ökningen ligger bland äldre personer. Lyckades inte hitta siffror som backar upp det. Men det låter troligt. Här där jag bor har man märkt en helt ny attityd bland äldre människor. De separerar och skiljer sig och med den nya friheten så byter de partner oftare och en del har flera uppvaktningar på gång samtidigt. Jag gissar att de även har sex, det är ju en vanlig drift har jag förstått.

Och jag undrar hur vanligt är det med kondom hos den generationen om det är ovanligt bland yngre människor??

Folk i gemen verkar faktiskt tro att veneriska sjukdomar drabbar inte mig och gör det det så finns det ju botemedel.

Men när det gäller klamydia kan man enligt forskningen bära på sjukdomen utan synliga symptom och blir det inte behandlat kan det leda till sterilitet.

En annan följd är ju att virusen muterar eller blir antibiotika resistenta.

Nej alla verkar inte veta detta.

Upplysningen får hela tiden nya målgrupper.
myskmadra
Tydligen.
Och varje generation ska erövra kunskapen på nytt..............ett par gånger till och med! confused.gif
Mänskligheterns dilemma och utmaning när det gäller det mesta? Eller vad säger ni andra! smile.gif
kerstin z5-6
Ja de smittades för åratal sedan , men som bekant är Hiv virusinfektionen en långdragen sak innan den övergår i AIDS

Och otrohet är ju knappast något speciellt för Afrikanska kontinenten ??? blink.gif
Gossen Ruda
Bara en genmäle angående förhållandet hetero/homo vad gäller smittade. Att ta med invandrare i statistiken snedvrider det hela eftersom många kommer från länder där homo är förbjudet eller åtminstone illa sett och därför överväger heterosmittade.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2007, 22:27) *
Bara en genmäle angående förhållandet hetero/homo vad gäller smittade. Att ta med invandrare i statistiken snedvrider det hela eftersom många kommer från länder där homo är förbjudet eller åtminstone illa sett och därför överväger heterosmittade.

Hur menar du nu? För att det är förbjudet och/eller illa sett finns det inga homosexuella i de länderna? Och då är det bara hetrofolk som blir smittade?
Anders zon 1
Herr Ruda (det var nog rätt länge sedan han var gosse....) har ofta en tendens att haka upp sig på vissa i sammanhanget rätt ointressanta detaljer ...... man kan ju undrar varför ...... ? g.gif
Kathy

Hur kan en sån här "nyhet" bli förstasidesstoff?
Iof, Andreas väljer ju själv att gå ut med det....men ändå.
Det första jag tänkte på, då jag hörde om det, var: "Jaha, hur är det med Magnus Carlsson då?".
Tezzla
CITAT (Kathy @ 20-12-2007, 00:59) *
Hur kan en sån här "nyhet" bli förstasidesstoff?
Iof, Andreas väljer ju själv att gå ut med det....men ändå.
Det första jag tänkte på, då jag hörde om det, var: "Jaha, hur är det med Magnus Carlsson då?".

Andreas säger ju att inga av hans f.d. pojkvänner är smittade.

Sen var väl de egentligen inte ett par. Det var väl bara ett spel för kulisserna vad jag förstår.

Berith
CITAT (aanderss @ 19-12-2007, 11:33) *
mm han har hiv men så småningom ledder de till aids skulle kanske bara skrivit hiv i rubriken

Skulle du absolut skrivit. HIV kan leda till AIDS men det gör ju inte det alltid.

Eller är det jag som är lite obildad i det här fallet?
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 19-12-2007, 22:42) *
Hur menar du nu? För att det är förbjudet och/eller illa sett finns det inga homosexuella i de länderna? Och då är det bara hetrofolk som blir smittade?

Rätt uppfattat.
Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 20-12-2007, 00:49) *
Herr Ruda (det var nog rätt länge sedan han var gosse....) har ofta en tendens att haka upp sig på vissa i sammanhanget rätt ointressanta detaljer ...... man kan ju undrar varför ...... ? g.gif

Det är väl intressant i sammanhanget att vissa grupper i samhället har ett riskbeteende som genererar fler smittade och därmed också större kostnader för samhället. Att HIV sprids via sexuella kontakter är välkänt och att kondomer är ett gott skydd men hur många bögar använder sånt? Eller är det förbjudet att diskutera sånt?
Kathy
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 01:06) *

Sen var väl de egentligen inte ett par. Det var väl bara ett spel för kulisserna vad jag förstår.

Okej.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2007, 07:50) *
Rätt uppfattat.

Menar du allvar nu?? För att en sak är förbjuden finns inte det i det landet?!?!?!?!?!?!
Berith
CITAT (Kathy @ 20-12-2007, 08:43) *
Okej.

Neej det tror inte jag! Var har det kommit från?
Anders zon 1
CITAT
Det är väl intressant i sammanhanget att vissa grupper i samhället har ett riskbeteende som genererar fler smittade och därmed också större kostnader för samhället. Att HIV sprids via sexuella kontakter är välkänt och att kondomer är ett gott skydd men hur många bögar använder sånt? Eller är det förbjudet att diskutera sånt?

Visst får man diskutera allt, men du har en tendens till att allt som oftast använda en tämligen nedvärderande ton i inläggen som dessutom sällan är särskilt sakliga. Skulle för övrigt tro att bögar använder kondom i betydligt större omfattning än heterosexuella vid tillfälliga sexuella kontakter eftersom problematiken i denna grupp är och har varit så mycket mer påtaglig än i heterosexuella kretsar. Dessutom har mycket av informationen om HIV riktats speciellt till män som har sex med män. Så det här med större riskbeteende i den gruppen är nog en sanning med modifikation (fler sexuella kontakter bland bögar stämmer säkert, men där börjar nog unga heterosexuella knappa in på senare år). Med tanke på att unga heterosexuella idag verkar bli allt mer sexuellt frigjorda och att analsex har blivit mycket vanligare samtidigt som man är rätt dåliga på att använda kondom så kanske man bör lägga en del tankemöda på vart detta kan leda i framtiden. Dessutom tror många att HIV inte är farligt längre eftersom man kan medicinera och hålla sjukdomen i schack.
Betty
CITAT (Anders zon 1 @ 20-12-2007, 10:03) *
Visst får man diskutera allt, men du har en tendens till att allt som oftast använda en tämligen nedvärderande ton i inläggen som dessutom sällan är särskilt sakliga.

Men hallå, vad är det där för ton då!!? rtfm.gif

Förresten, din näst sista mening ang. analsex - låter nästan som att du tror att hiv bara smittar analt..? Så är inte fallet.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 20-12-2007, 09:07) *
Menar du allvar nu?? För att en sak är förbjuden finns inte det i det landet?!?!?!?!?!?!

Såg nu att undrade om det inte fanns men det finns säkert fast frekvensen är betydligt mindre. Lite svårt dock att få fram relevant statistik.
Kathy
CITAT (Berith @ 20-12-2007, 09:32) *
Neej det tror inte jag! Var har det kommit från?

Vad menar du? confused.gif
Anders zon 1
CITAT
Förresten, din näst sista mening ang. analsex - låter nästan som att du tror att hiv bara smittar analt..? Så är inte fallet.

Nej det tror jag inte. Men risken för smitta är betydligt större vid anala samlag än vid vaginala på grund av en större risk för sprickor och blödningar.
Berith
CITAT (Kathy @ 20-12-2007, 10:23) *
Vad menar du? confused.gif

Att dom bara var ihop på låtsas. smile.gif
Betty
CITAT (Berith @ 20-12-2007, 12:07) *
Att dom bara var ihop på låtsas. smile.gif

Som jag förstod så var de inte bara ihop - utan bodde ihop, alltså sambo. Fast vad vet jag, olika tidningar skriver så många olika sanningar om kändisar...
vindspel
CITAT (Tezzla @ 20-12-2007, 01:06) *

Han kan ju inte gå ut och säga om ngn av hans fd är smittade dunno.gif Det är ju deras sak om de vill offentliggöra detta.
Tezzla
CITAT (Betty @ 20-12-2007, 12:14) *
Som jag förstod så var de inte bara ihop - utan bodde ihop, alltså sambo. Fast vad vet jag, olika tidningar skriver så många olika sanningar om kändisar...

Jag såg en intervju med Magnus Carlsson för ett par år sedan då han förklarade att de aldrig på allvar varit ihop. Allt var ett spel.

Men vad är sanning? Ja, inte vet jag och det spelar väl ingen roll heller.
Berith
CITAT (Betty @ 20-12-2007, 12:14) *

Ja så trodde jag också, därför undrade jag lite var det kom ifrån att det bara var på låtsas. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon