Nu har jag läst hela tråden och blir uppriktigt ledsen över många av inläggen. Vet inte var jag ska börja, skriver sällan inlägg, men det här måste jag kommentera.
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2007, 17:28)

Urspunget till mitt avståndstagande ligger långt tillbaka i tiden, närmare bestämt mitten av 70-talet. Som ganska ung telemontör skulle jag sätta upp en extrajack på nåt som hette RFSL. Hade ingen aning om vad det var då. Åkte dit, V Hamng 15, knallade upp och ringde på. Ett äckel öppnade.
- Nämen heeeeej. Är det Teeeeeleveeeerket, Vad treeeevligt, kom iiiiin.
Betoningen går inte fram i skrift men kan kanske anas. Rörelsemönstret framkallade äckel, som en mannekäng på catvalken och det var bara handväskan som saknades.

Han var inte ensam om att vara sån, det fanns ett par till likadana därinne. Jacken kom upp i rekordfart och jag försvann fortare än kvickt. Där fick jag en dos antihomo som kommer att räcka fram till kistlocket skruvas på. Det har visserligen mildrats lite under årens lopp men minnet finns kvar.
Ok, har jag fattat det rätt? Du åkte dit. Någon öppnade och släppte in dig med en välkomstfras ("Ett äckel öppnade"). Du blev uppenbarligen upprörd och störd av denna person. Något i hans rörelsemönster framkallade "äckel" hos dig. Jaha. För att ...? För att du uppfattade hans rörelsemönster som feminint ("det var bara handväskan som fattades" - illustrerat med dubbla må-illa-smilies)? Jaha. Och det fanns flera som var som han där inne ("han var inte ensam om att vara sån, det fanns ett par till likadana därinne"). Jaha. Du mådde illa. Du jobbade därför extra snabbt. Du försvann därifrån fortare än kvickt. Jaha. Och så förstår du inte att någon kan ta illa upp för att du väljer att formulera dig som ovan. Nähä.
Detta ska beskriva "ursprunget till ditt avståndstagande" för 30(!) år sedan. ...eh, förlåt men jag förstår faktiskt inte. Inte alls. Försöker ha ett öppet sinne för att vi alla är olika, att vi är känsliga för olika saker. Men jag förstår faktiskt inte hur en annan mans eventuella feminina framtoning kan påverka dig så starkt och illa ("där fick jag en dos av anti-homo..."). Han har ju ingenting med dig att göra? Att denna icke-händelse har satt så djupa spår och präglat dig sedan dess är jättesvårt för mig att förstå.
Däremot känner jag igen reaktionen. Inte helt sällan hör jag män runtomkring uttrycka ungefär detsamma som du. Det är uppenbarligen starkt provocerande för många män med det man benämner som "fjolliga" män. Betydligt mer provocerande än sk."manhaftiga" kvinnor, även om de också får en gliring emellanåt. Att vissa överträdelser av det vi traditionellt betraktar som kvinnligt och manligt kan vara så hotande för många har jag uppriktigt svårt att förstå.
Stackars alla små pojkar som inte passar in i den manliga normen som upprätthålls av Gossen Ruda och hans kamrater. Tänk dig in i hur det måste kännas att framkalla äckel hos andra bara genom att vara dig själv och uppträda artigt.
Måste tillägga att några inlägg gör mig glad också. Skönt!