Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sluta köp torsk, sätt press på politikerna
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 16:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Jan Lindgren @ 20-12-2007, 16:49) *
          Hej!
          Varför inte äta odlad fisk i stället. Visserligen används det lite fiskmjöl till laxfoder men det finns fiskar som lever på vegetabiliskt foder. Jag anser att odlad fisk kan ge de flesta på jorden tillräckligt med proteiner. Kunskap och teknik finns redan.
          MVH
          Jan Lindgren

Bara de blir bättre på att ta hand om miljön vid fiskodlingarna så har jag inget emot dem.
          Har fått för mig att fiskodlingar är miljöskurkar, men det kanske är fel?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Boxer
          Inlägg 20-12-2007, 17:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

På sjuttiotalet var jag ibland ute med min pappa på havet och pilkade torsk. Ofta hann man inte ens släppa ner till botten förrän det nappade. Och dom torskarna var för det mesta GIGANTISKA, när man jämför med de som säljs idag. (ofta över en meter långa)

Att man nu åker hem från en fisketur tidigare än tänkt bara för att det inte går att ta vara på mer fisk, händer inte längre. Om det överhuvudtaget "hugger", får man vara nöjd.

Därför har jag inte köpt torsk sedan det första larmet kom för flera år sedan.

Låt inte de allra sista "torska"!

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 20-12-2007, 17:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag vet inte heller hur fiskodlingarna fungerar. Jag köper ibland Änglamarks rökta eller gravade odlade lax, kravmärkt. Den är svindyr så jag köper den inte så ofta. F ö köper jag räkor, hoppas det är OK. Inte tigerräkor, de odlingarna förstör enligt vad jag hört miljön.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-12-2007, 17:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det finns många olika sorters fikodlingar. De stora kassodlingarna kan ibland diskutera. Men det odlas också i dammar där det inte släpps ut massa dynga. Man kan också odla fisk vid ankuppfödningar där fisken lever av alger som i sin tur lever av ankdynga. Det finns många arter av fisk som man kan odla. De vanligaste är karp och tilapia (Oreochromis). Det är miljövänligt att äta odlad fisk från tropikerna. De transporteras per båt i fruset tillstånd. Det går troligen åt mindre energi då än att skicka ut en fiskebåt i Sverige för att ta upp de stackars torskarna. Att köpa färsk fisk som flygits hit är ekologiskt vansinne. Min favoritfisk är smörstekt tilapia. Kanske för att jag har provodlat den.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-12-2007, 17:47
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          När man föder upp tigerräkor på så sätt att man hugger ner mangroveskogen och gör dammar så är det grov miljöförstöring. Det finns dock uppfödare som gör dammar längre inåt landet och de räkorna kan man äta med gott samvete. Problemet är att veta hur de är uppfödda. Det är annars en bra ulandshjälp att köpa tex tigerräkor.
          Tekniskt sätt så är det mycket enkelt att rena vatten från en fiskodling i varmare länder. Här i Sverige är det svårt att göra det vintertid. Det var därför vi inte fortsatte med våra försök med tilapia. Jag insåg att skulle vi fortsätta var vi tvungna att investera många miljoner i växthus för att klara vattenreningen. Jag är för feg för sådana investerigar.
          Jag skulle önska att SIDA satsade lite pengar på att få igång fiskodlingar på fler ställen. Jag tror att det skule kunna rädda många människor från undernäring.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 20-12-2007, 17:59
          Länk hit: #26

Gäster

Som vanligt kommer jag med en avvikande åsikt...

Varför inte istället sluta äta kött?? Om man tycker att havet är utfiskat så är det knappast torsken man skall bojkotta...

Nej de verkliga bovarna heter Skarpsill och Tobis. Detta är fiskmat som istället blir djurfoder. Både skarpsill och tobis kan ätas direkt av människan men istället väljer vi att använda dem till foder.för att få kött. Om inte skarpsill och tobis skulle fiskas, i den omfattningen det görs, så skulle torsken och andra arter ha en bättre tillgång till föda och därmed en bättre reproduktion..

Släng ni Fläskkotletten, äggen och kycklingen istället för Torsken...

Redigerat av Stella-Polaris: 20-12-2007, 18:00

Citera
          Netha
          Inlägg 20-12-2007, 18:00
          Länk hit: #27

Gäster

Vi köper odlad lax , den kommer från Norge, levereras 2ggr/vecka till fiskhandlarn.
          Normalpris 59 kr/kg och då filéar han till samma pris, samt gravar om man vill det.
          Rena filéer kostar oftast 99kr/kg men det händer att den säljs för 79kr under korta perioder.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2007, 20:07
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Stella-Polaris @ 20-12-2007, 17:59) *
          Som vanligt kommer jag med en avvikande åsikt...

Varför inte istället sluta äta kött?? Om man tycker att havet är utfiskat så är det knappast torsken man skall bojkotta...

Nej de verkliga bovarna heter Skarpsill och Tobis. Detta är fiskmat som istället blir djurfoder. Både skarpsill och tobis kan ätas direkt av människan men istället väljer vi att använda dem till foder.för att få kött. Om inte skarpsill och tobis skulle fiskas, i den omfattningen det görs, så skulle torsken och andra arter ha en bättre tillgång till föda och därmed en bättre reproduktion..

Släng ni Fläskkotletten, äggen och kycklingen istället för Torsken...

Jag äter hellre närproducerat kött än sojabönor som åkt långt... För övrigt är det inte maten som saknas för torskarna utan för mycket nät.

Edit: ett "b".

Redigerat av Gossen Ruda: 20-12-2007, 20:48

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 20-12-2007, 20:16
          Länk hit: #29

Gäster

Kom att tänka på hur fisken i makens "hemsjö" håller på att ta slut.
          Förr fick de hur mycket fin sik som helst, men nu när ingen ids dra not, så är det skrala fångster i näten.

Hört att man måste rensa botten för att den inte ska bli igenväxt och fisken mer el mindre försvinna.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 20-12-2007, 20:53
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Har köpt och ätit "Alaska Polloc" sen torsken blev på tal för nåt år sedan... och vad läser man:

Fisken med de svenska handelsnamnen alaskasej, Alaska pollack, Alaska polloc och Alaska pollock innehåller kolesterol, ett slags fettämne som kan orsaka åderförkalkning enligt forskare.

• Gamla erfarna yrkesfiskare i delstaten British Columbia, Kanada, kallar denna fisk för awkward - sådan fisk äter man inte.
          • Kallas för havets skräpfisk.

källa: http://hem.passagen.se/kent.andersson/alaska.htm

-cry-.gif devil.gif mad.gif

b

Citera
          sqrulan
          Inlägg 20-12-2007, 23:20
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

yahoo.gif Tur att jag bor vid Vindelälven och fiskar harr,lax och röding själv!Aldig skulle jag köpa fisk!
          Men mina barn har jobbat på Norsk fiskeindustri och där är det noga koll på allt,hygien o.s.v.allt som ramlar
          på golvet kastas och dom städar mer än noga varje dag.Det är enligt min son extremt noga med hygienen och det
          är skönt att veta.
          Torsk åt man i skolan,blev tvingad att äta.... thumbdown.gif

Redigerat av sqrulan: 20-12-2007, 23:23

--------------------

Citera
          Henrik_
          Inlägg 21-12-2007, 18:14
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Stella-polaris inlägg har ändå en viss poäng.
          Det är svårt att veta vad man ska äta för att det ska bli bra, det är mycket man kan ta hänsyn till.
          Men äta bör man ju..
          Man kanske inte behöver avstå från kött, men många kan säkerligen må bra av att äta mindre.
          Eftersom vi faktiskt får i oss mer protein än vi behöver, genom överflödigt köttätande.

Jag själv äter inte kött, eftersom jag tror jag mår bättre av det.
          Sen är jag tveksam till djuruppfödningen och kravmärkt kött är dessutom som ni vet svindyrt!

Däremot äter jag fisk, då helst den jag fångar själv, ibland även fågel.
          Om jag skulle jaga så skulle jag kunna tänka mig att äta vilt.

Jag skulle gärna odla mer grönsaker och frukt, men det är lite ont om plats.. men nån gång så.

Hur som helst så kan vi ju alla vara överens om att ibland är det jäkligt svårt att veta vad som är rätt.

Redigerat av Henrik_: 21-12-2007, 18:16

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 31-12-2007, 11:21
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Jag råkade i forumet hitta "Sluta köpa torsk" som skrevs strax före jul och har begrundat en del över påståendet att Alaska Pollock (Theragra chalcogramma) skulle vara "farligt" p g av att den innehåller 190-205 mg kolesterol per 100 g ätlig del. Enligt en artikel skriven (år 2003) av en Kent Andersson på "Passagens" hemsida. Vem är denna person och vad har han för kvalifikationer? Och vilka intressen vill han tillgodose??? (Det där sista ska man alltid fråga sig!)
          Sej innehåller cirka 69 mg kolesterol/100 g; torsk cirka 65 g kolesterol/100 g för att inte tala om ÄGG, detta av alla (?) varmt rekommenderade näringsmedel, vilket innehåller inte mindre än 415 mg kolesterol per 100 gram.
          (Ett ägg på 60 gram innehåller alltså 250 mg kolesterol). Jag har aldrig hört någon varna för att äta ägg! Varför, kan man fråga sig.
          Jo, alla som vet något om detta har väl klart för sig att själva kolesterolet i maten vi äter betyder mycket lite för blodets kolesterolinnehåll. Däremot själva fettsammansättningen som sådan av mättat-omättat fett - intaget av mättade fettsyror ökar kolesterolhalten i vårt blod. Det verkar ha gått Kent Andersson helt förbi.
          Jag har inte köpt torsk på flera år. Alaska Pollock som är besläktad med torsken är en utmärkt ersättning för denna, tycker jag. Även om den inte skulle vara så bra som den faktiskt är, så skulle jag inte köpa torsk i alla fall - mina eventuella personliga önskemål skulle faktiskt få stå tillbaka när det gäller dessa globala problem.
          En annan sak att begrunda (då många tycker att en lösning på många matproblem är att bli vegetarian) är hur mycket kött och fisk som våra husdjur (hundar och katter) konsumerar...
          Kolla alla burkarna i livsmedelsaffärernas hyllor. Det går ju inte att göra de små godingarna till vegetarianer heller! tongue.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 31-12-2007, 11:47
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Men Siv, nu gällde ju tråden egentligen att torsken är utrotningshotad. Inte huruvuda den är god, nyttig eller farlig eller något annat, utan att den snart inte längre finns och att våra barnbarn och deras barn kanske inte alls kommer få glädjen att smaka torsk alls.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 31-12-2007, 15:41
          Länk hit: #35

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Varningar för ägg har jag då hört så länge jag kan minnas, dvs, ett par decennier iaf tror jag. Vad gäller kolesterolet alltså.

Äter bara torsk jag fångat själv, och eftersom torsken i våra vatten varit nästan utrotad i 20 år så har jag inte heller ätit torsk på väldigt länge.

Redigerat av Pirum: 31-12-2007, 15:43

--------------------
          zon2.5

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-12-2007, 15:44
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Nu tycker jag att vi bestämmer oss för att sluta äta torsk. Punkt slut, eller?
          Det kallas konsumentmakt.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-12-2007, 16:06
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Pirum @ 31-12-2007, 15:41) *
          Varningar för ägg har jag då hört så länge jag kan minnas, dvs, ett par decennier iaf tror jag. Vad gäller kolesterolet alltså.

Fast har det inte kommit nya uppgifter på senare tid som säger att ägg faktiskt inte är så farligt med tanke på kolestreolet? Har för mig det.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-12-2007, 16:09
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (LadyG @ 31-12-2007, 11:47) *
          Men Siv, nu gällde ju tråden egentligen att torsken är utrotningshotad. Inte huruvuda den är god, nyttig eller farlig eller något annat, utan att den snart inte längre finns och att våra barnbarn och deras barn kanske inte alls kommer få glädjen att smaka torsk alls.

Just det!!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          renate
          Inlägg 31-12-2007, 16:12
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Yes box,har inte ätit torsk på länge,finns annan god fisk.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Pirum
          Inlägg 31-12-2007, 16:37
          Länk hit: #40

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Tezzla @ 31-12-2007, 16:06) *
          Fast har det inte kommit nya uppgifter på senare tid som säger att ägg faktiskt inte är så farligt med tanke på kolestreolet? Har för mig det.

Jo, och det hänger nog delvis ihop med 'stenålderskosten' som blivit så populär. Jag tror själv inte kolesterol är så farligt, och äter gärna ägg, men inte varje dag.

--------------------
          zon2.5

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon