Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förväxt Monstra, Hur gör man?
          Kee
          Inlägg 25-03-2009, 08:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Stiligt Tepa! Jag vet att det förvisso är en månad sen du gjorde detta, men viktigt är att plantan får "tillräckligt" med ljus under rotbildningen. Den ska inte ha för mycket ljus heller, men om det där är ett fönsterbräde man skymtar uppe till vänster i bild så står den nog bra ur ljusaspekt.

Vore kul att veta om allt gått bra såhär med en månads utvärdering. Min planta har skjutit två nya blad sedan sist, båda på sistone så jag väntar mig mer av den varan nu under våren.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          tepa
          Inlägg 25-03-2009, 08:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej Kee

Tack för att du skrev. Jo, allt är bra med Monsteran. Det är ett fönster där, ljuset du ser på bilden. Och, faktiskt, man kan inte se på de avkapade och nyplanterade kvistarna att de är just avkapade och nerstoppade i jorden !!! De slokar inte det minsta. Jag blev verkligen överraskad. Glatt överraskad !

Hälsn Tepa

Citera
          tepa
          Inlägg 28-03-2009, 10:53
          Länk hit: #23

Medlem

Hej

Visar här en bild på min Monstera, hade in den i bastun igår för en välbehövlig dusch. Det ser nästan ut som att den skulle behöva kapas och omplanteras igen, så som den vuxit. Men man kan väl binda upp den något och försöka hålla sig ett år...

Mvh Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  v_xter_026__Small_.jpg ( 63.39k ) Antal nedladdningar: 243

Citera
          tepa
          Inlägg 08-04-2009, 20:20
          Länk hit: #24

Medlem

Hej

Jag borde aldrig ha sagt att Monsteran inte ser ut att ha avkapade kvistar, eller vad det nu heter, utan ser ut som vanligt. För titta nu, vad som hänt. För mörkt ? Finns ju ett lågt fönster där bredvid. Bladet kommer säkert aldrig att bli grönt igen, vad ska jag göra ? Klippa av längs jorden och hoppas att den hunnit få lite rötter ? Kan det komma en ny stängel där isåfall ?

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  vintersem_09_008__Small_.jpg ( 34.55k ) Antal nedladdningar: 123

Citera
          Pepparcookie
          Inlägg 28-10-2009, 11:52
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 26 662

Väcker liv i en gammal tråd.
          Har precis fått ta över en gigantisk Monstera av min mor som i dagarna flyttat o numera inte har plats för den tidigare djungel hon hade i sitt vardagsrum. Monsteran är jättefin men jag antar att den skulle må lite bättre av att kapas och omplanteras. Från krukan går en enda "stam" som iomed att den har hängt är helt instabil o skranglig, med tanke på att bladen är i snitt 50 cm diameter. Den har en massa luftrötter som vuxit till strlk av lianer biggrin.gif
          Skulle behöva lite råd om hur o var den borde kapas och hur jag gör på bästa sätt för att inte förstöra denna magnifika växt. Som jag har förstått av tidigare inlägg så ska detta helst ske till våren, men jag är tacksam för svar redan nu.
          Dessutom så fick jag en avkapad lite mindre modell av Monstera, den står nu i en hink med vatten i väntan på omplantering, den tillhörde nummer 2 av mammas monsterMonstera som fick tyvärr inte fick något hem, men jag räddade en "stickling". Hur beter jag mig bäst med denna?

Väldigt tacksam för svar!
          Mvh
          Hannah

**edit** La till bilder på mitt monster smile.gif

Redigerat av Pepparcookie: 01-11-2009, 21:24
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  odla2.jpg ( 119.01k ) Antal nedladdningar: 288
          Bifogad fil  odla.jpg ( 96.48k ) Antal nedladdningar: 205
          Bifogad fil  odla3.jpg ( 111.18k ) Antal nedladdningar: 231

Citera
          Pepparcookie
          Inlägg 01-11-2009, 21:52
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 26 662

*bump*

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 16:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon