Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har hänt fåglarna?
          ängsvädd
          Inlägg 25-12-2007, 20:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Gunilla T @ 25-12-2007, 15:25) *
          Något är helt fel..finns nästan inga fåglar kvar, kanske ett tjugotal mesar samt några exemplar av större hackspett. Har aldrig upplevt något liknande sedan vi flyttade ut hit i skogen.

Jag brukar göra av med ca 500 kg solrosfrö, 25 kg hampfrö samt 25 kg nötter varje vinter. Ni går det inte åt någonting, inte ens nötterna är uppätna. Vid denhär tiden på året brukar det vara alldels fullt i trädtopparna av småfåglar. Nu har vi varmgrader igen så jag har varit ute i trädgården och satt lite sten idag, har knappt sett en fågel.

Tvivlar på att de flyttat från all mat som finns här. Nu är dagarna så korta så det gäller att få i sig så mycket mat som möjligt utan att slösa på energin. Varför skulle de försvinna där det finns ett överflöd av mat?

Märkligt..och tråkigt.

Har du några grannar i närheten som du kan fråga om de upplevt samma sak?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-12-2007, 11:37
          Länk hit: #22

Gäster

Jag frågade våra grannar, som bor drygt en kilometer härifrån, men de hade normalt med fåglar.

Får väl glädja mig åt fasantuppen som just nu står och käkar havre, han kommer regelbundet iaf.

Citera
          MariaS
          Inlägg 11-01-2008, 13:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Idag har solen visat sig och med den kom några småfåglar tillbaka. Kan det vara så att även de har deppat i gråmörkret?

Citera
          Thalassa
          Inlägg 11-01-2008, 14:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Småfåglar har jag gott om, så gott om dem att de snart äter oss i konkurs. Vi är inne på 3:e 25kg:s säcken och det ser ut som att det kan gå åt några till.

Våra annars mycket trogna fasaner lyser dock med sin frånvaro. Kan det vara för att det inte varit särskilt mycket snö ännu i vinter och att de därför valt att stanna i skogen istället för att komma hit?

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 27-01-2008, 19:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Är det någon av er som har hittat SVARTA SOLROSFRÖN till salu nånstans, inte de vanliga randiga alltså?

De svarta har högre fetthalt och är därför populära bland fåglarna, men människorna är vana vid de randiga och köper hellre dem. (Hört i P1 Naturradion, tror jag, för länge sedan.) Granngården hade aldrig hört om svarta solrosfrön.

Fortsätter denhär vintern lika mild som hittills spelar det kanske ingen roll?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Monarda
          Inlägg 27-01-2008, 19:21
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Du kan gå in på www.vivara.se där finns det mesta man behöver för att mata fåglar, bl a svarta solrosfrön.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 28-01-2008, 00:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

En del zooaffärer säljer olika fröer i lösvikt till burfåglar, bl a solrosfröer i olika färger. Har inte en susning om vad det kostar men tanken slog mig att man kanske skulle köpa några svarta solrosfrö och så dem till våren.

Jag har aldrig lyckats skörda solrosfröer själv, de har möglat när jag ska torka dem. För mig fungerar det bättre att låta solrosorna stå kvar när de vissnar och fåglarna får äta dem på plats under hösten. Brukar så vanliga fågelmatssolrosfrö. Det får nog bli några svarta frön i år.

Citera
          anima
          Inlägg 24-02-2008, 07:04
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 13 927

Här finns dom!
          Södra Norrlands Kustland. Är ruinerad jag med! Har aldrig haft så mycket fåglar, allt från skator till Den lille punkaren, tofsmesen.
          Havsörnen seglar förbi, den njuter jag extra av, dags för häckning för den.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2008, 08:28
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tror de är här också, för jag går snart i konkurs för att köpa frö och talgbollar...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-02-2008, 11:53
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Gjorde nyss slut på den första 25-kilossäcken nu! Har aldrig varit med om så lite fåglar över "vintern". Gissar att de hållit sig i skogen, nu när det både varit varmt och grått mest hela tiden.
          Den ende som varit trogen är en liten hackspett som gottat sig i jordnötsbehållaren.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon