Vi bor i ett radhus. Då vi köpte fanns knappt mer än några bärbuskar, några små fruktträd och en rabatt. Nu har jag gjort massor av planteringar över hela den lilla tomten, samt skapat ett stooort köksland och kryddland och allt möjligt. Jag älskar min lilla trädgård och har fullt av planer.
Nu till mitt dilemma, området är super och här bor många barnfamiljer och stämningen och grannsämjan är hög. Man hälsar på alla, ställer upp och passar hus, närvaron på städdagarna i föreningen är 99%. En av de familjer som INTE är med på städdagen och som aldrig småpratar med grannarna är våra enda grannar (då vi bor på gaveln). De har hägnat in hela sin tomt med en ganska hög häck, tomten är endast öppen mot min sida, gränsen oss emellan består av en rad på längden nergrävda tegelstenar mot vilket jag har mitt köksland. Min tomt och nästan alla andras tomter är öppna då alla har en allmänning som tar vid då gräsmattan tar slut. Öppenheten är trevlig.
Nu är det så att mina grannar genar över min tomt då de skall ta sig ut från sin baksida, t ex då de skall klippa gräset och tömma gräs och annat i komposten som ligger i slutet av allmänningen. Där deras häck tar slut och där min tomt börjar tränger de sig sålunda förbi. Detta är inget problem just nu då där inget växer som är högt och hindrar utan endast låga köksväxter, men om jag skulle plantera något där ända fram till gränsen, precis som de gjort, så skulle de inte längre komma förbi. Jag funderar nu på att nästa år satsa på frilandstomater i köksträdgården, och just vid gränsen ha just tomater, då det skulle passa bra där. Frågan är vad som händer med grannarnas förbifart... Skall jag bry mig om det, eller bara köra på och plantera? Det stör mig en del att de faktiskt tar för givet att de kan gena över min del av tomten då jag ju inte har någon gräns markerad. Däremot är de jättenoga med att inga växter skall hänga över på deras sida ens en millimeter för då påpekar de detta.
Egentligen inget stort problem utan ett litet bryderi. De pratar sällan med grannarna och tycker nog i grund och botten ganska illa om sina grannar, därför bär det emot att ta upp detta med dem. OCh vad säger man, "i år hade jag tänkt plantera tomater utmed min gräns"........"och?"......
*suck*
Varför kan man inte ha fått trevliga grannar????
|