|
Vi bor i ett radhus. Då vi köpte fanns knappt mer än några bärbuskar, några små fruktträd och en rabatt. Nu har jag gjort massor av planteringar över hela den lilla tomten, samt skapat ett stooort köksland och kryddland och allt möjligt. Jag älskar min lilla trädgård och har fullt av planer.
Nu till mitt dilemma, området är super och här bor många barnfamiljer och stämningen och grannsämjan är hög. Man hälsar på alla, ställer upp och passar hus, närvaron på städdagarna i föreningen är 99%. En av de familjer som INTE är med på städdagen och som aldrig småpratar med grannarna är våra enda grannar (då vi bor på gaveln). De har hägnat in hela sin tomt med en ganska hög häck, tomten är endast öppen mot min sida, gränsen oss emellan består av en rad på längden nergrävda tegelstenar mot vilket jag har mitt köksland. Min tomt och nästan alla andras tomter är öppna då alla har en allmänning som tar vid då gräsmattan tar slut. Öppenheten är trevlig.
Nu är det så att mina grannar genar över min tomt då de skall ta sig ut från sin baksida, t ex då de skall klippa gräset och tömma gräs och annat i komposten som ligger i slutet av allmänningen. Där deras häck tar slut och där min tomt börjar tränger de sig sålunda förbi. Detta är inget problem just nu då där inget växer som är högt och hindrar utan endast låga köksväxter, men om jag skulle plantera något där ända fram till gränsen, precis som de gjort, så skulle de inte längre komma förbi. Jag funderar nu på att nästa år satsa på frilandstomater i köksträdgården, och just vid gränsen ha just tomater, då det skulle passa bra där. Frågan är vad som händer med grannarnas förbifart... Skall jag bry mig om det, eller bara köra på och plantera? Det stör mig en del att de faktiskt tar för givet att de kan gena över min del av tomten då jag ju inte har någon gräns markerad. Däremot är de jättenoga med att inga växter skall hänga över på deras sida ens en millimeter för då påpekar de detta.
Egentligen inget stort problem utan ett litet bryderi. De pratar sällan med grannarna och tycker nog i grund och botten ganska illa om sina grannar, därför bär det emot att ta upp detta med dem. OCh vad säger man, "i år hade jag tänkt plantera tomater utmed min gräns"........"och?"......
*suck*
Varför kan man inte ha fått trevliga grannar????
Jag tycker du ska köra på och plantera. De har ju ingen rätt att traska in på eran tomt om ni inte vill det. Tror nog att de slutar gå där om de ser att du planterat där.
Kjellepelle
30-07-2003, 13:41
Plantera dina tomater du. Hur grannen ska ta sig till sin tomt för att klippa gräs är hans problem. Han får väl ta upp ett hål i sin häck. Går han över dina planteringar kan du lugnt säja till honom att du inte gillar det. Du har säkert föreningen bakom dig i detta fall om ni blir osams.
Hasse_h
30-07-2003, 13:57
Ja, jag skulle också planterat. Det är din tomt och du bestämmer över den. Man behöver ju inte diskutera det med dem, men å andra sidan kan det ju knappast skada att informera dem. Vem vet, kanske ett bra tillfälle att få kontakt med dem?
Jag skulle börjat med att gräva upp och röja så de kan se att nu är det nåt på gång här. Kanske inser de att det inte är så passande att de kör rakt igenom detta. Om de inte fattar den vinken så får du väl plantera något så de verkligen måste köra sönder det för att ta sig fram. Då kanske budskapet går fram..
F.ö. behöver det ju inte vara så att de tycker illa om sina grannar, de kanske bara är lite inåtvända. Det finns sådana också, alla är olika.
CITAT (Mi70 @ 30-07-2003, 14:13) Egentligen inget stort problem utan ett litet bryderi. De pratar sällan med grannarna och tycker nog i grund och botten ganska illa om sina grannar, därför bär det emot att ta upp detta med dem. OCh vad säger man, "i år hade jag tänkt plantera tomater utmed min gräns"........"och?"......
*suck*
Varför kan man inte ha fått trevliga grannar???? Kan man veta säkert att grannarna verkligen inte är trevliga och förstående.... när man aldrig vågat föra på tal det i deras beteende som stör en?
Kände att detta skrevs utan att förklara lite av bakgrunden.... Självklart kan man vara trevlig fastän man inte pratar så mycket! Fast om man gillar att hålla sig till sig själva så är kanske lite dumt att välja att köpa hus i en förening med så tätt mellan husen och där man förväntas ställa upp på städdagar etc, samt där designen på husen och trädgårdarna har varit just öppenheten, där inga gräsmattor egentligen avsågs hägnas in med staket eller häckar, utan löpa öppna mellan grannar och allmänningar. Nu har ju folk iallafall planterat och på vissa håll byggt staket och häckar som är ogenomträngliga. På det hela taget så är det dock väldigt öppet i planläggningen fortfarande. Dessutom kändes det lite trist då vi flyttade in och efter presentationen fick jag direkt en tillsägelse att flytta buskarna den och den och den, för de stod för nära gränsen..... Vid några tillfällen har jag också sett hur de slängt skräp och sten som legat på deras tomt, in på min då de trott att jag inte sett. Vid ett av dessa tillfällen var ett av mina barn närvarande, som frågade förvånat vad de gjorde då kvinnan dumpade ett lass med skarpkantade stenar på vår sida om tomten, han fick då till svar "det är kanske ni som har slängt dom hos oss". Jag har också förstått av deras beskrivningar av deras förra grannar, de som vi köpt huset av, att de inte gillat att deras son (då 1½ år) knatat in på deras tomt. Ett av mina yngsta barn var då ett drygt halvår gammalt och det kändes lite som en uppmaning inför hans uppväxt.....
Vad jag menade med trevliga grannar och varför jag inte fått det, var att vi umgås med många av familjerna här, och tänk vad trevligt om våra grannar kunnat vara just sådana som man blev vänner med och umgicks med - så trevligt det hade varit!
Ledsen om jag varit otydlig och tack för synpunkter och svar!
CITAT (Mi70 @ 30-07-2003, 16:26) Dessutom kändes det lite trist då vi flyttade in och efter presentationen fick jag direkt en tillsägelse att flytta buskarna den och den och den, för de stod för nära gränsen..... Vid några tillfällen har jag också sett hur de slängt skräp och sten som legat på deras tomt, in på min då de trott att jag inte sett. Vid ett av dessa tillfällen var ett av mina barn närvarande, som frågade förvånat vad de gjorde då kvinnan dumpade ett lass med skarpkantade stenar på vår sida om tomten, han fick då till svar "det är kanske ni som har slängt dom hos oss". Jag har också förstått av deras beskrivningar av deras förra grannar, de som vi köpt huset av, att de inte gillat att deras son (då 1½ år) knatat in på deras tomt. Ett av mina yngsta barn var då ett drygt halvår gammalt och det kändes lite som en uppmaning inför hans uppväxt.....
Vad jag menade med trevliga grannar och varför jag inte fått det, var att vi umgås med många av familjerna här, och tänk vad trevligt om våra grannar kunnat vara just sådana som man blev vänner med och umgicks med - så trevligt det hade varit! Jag tycker fortfarande det verkar som om du aldrig försökt tala med dem om irritationsmomenten. Det är väl (tyvärr) inte alltför ovanligt att folk "tar sig friheter" om ingen törs påtala det....
konvalj
30-07-2003, 23:47
Hmm, vad sa du när grannen tippade ett lass sten på din tomt?
som du skriver; Det stör mig en del att de faktiskt tar för givet att de kan gena över min del av tomten då jag ju inte har någon gräns markerad.
Varför har inte du din gräns markerad om du inte vill att de går där?
du skriver: Min tomt och nästan alla andras tomter är öppna
Jag tycker att det är roligt att se personliga trädgårdar
En chans att få igång ett samtal kan väl vara när de påpekar att dina växter hänger in på deras tomt. Lite fräckt tycker jag att döma ut människor, att de inte borde ha köpt radhus. Vad blir det nästa gång, de som har bruna tröjor får skotta snö. De som har hund får inte bo här.
Borde finnas en avdelning som heter grannar.
Plantera dina växter, sedan kan de ju inte gina där längre, vilket borde vara önskad effekt. Ginar de ändå så får du säga till. Hmm...kan det vara så att de haft en dålig relation till de förra grannarna och att du får dig en släng av den skopan? Kanske anar de att du fått höra mycket skitsnack om dem från de förra ägarna? Ge dem ett antal chanser till, bjud till lite bara för att se om du kan bryta isen. Är de fortfarande inte trevliga efter ett antal försök så gläd dig över att de har insynsskydd och försök glömma deras existens. Lycka till!
CITAT (Mi70 @ 30-07-2003, 16:26) Jag har också förstått av deras beskrivningar av deras förra grannar, de som vi köpt huset av, att de inte gillat att deras son (då 1½ år) knatat in på deras tomt. Kanske en anledning där? Om grannens ettåring knallar omkring på tomten, rycker upp plantor och äter giftiga bär kan man ju ha en god anledning att plantera en häck, eller? Det låter som om du har fått "ärva" en gammal konflikt och nu har ett bra tillfälle att se till att den inte fortsätter. Gunilla
Suck, vilka människor det finns eller rättare sagt grannar. Kan ju bara säga att det är tur att det inte är mina för jag skulle vara galen med stora bokstäver. De skulle verkligen få veta att de levde om det var min trädgård... Jag tycker du skall markera klart och tydligt att du inte accepterar detta och plantera på i din täppa!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|