| |
|
  |
Är ni redo?, För det nya sååret? |
|
|
|
|
28-12-2007, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Truntetorp @ 28-12-2007, 20:33)  Jag har ett knep som gör att det aldrig blir riktig vinter utan alltid lite vår.....??? Jag frösår året om!! Jodå visst blir det lite trångt vissa år men det känns som jag "trädgårdspysslar" jämt och det är härligt. En del fröer tar ju sån tid på sig och när de väl kommer upp är jag alltid redo med lysrör och omskolningskrukor (igår stack en Eryngium upp sin lilla bleka nos och den sådde jag 13/2...snacka om lycka  Fröer finns att köpa året om, och kvaliten verkar alltid vara god. Ja jag går ju hemma sjukskriven och duger inte så mycket till men behöver nåt att pyssla med. Hela hösten har jag experimenterat med fruktkärnor, haft/har diverse frön i kylen, har köpt några krukväxtfrön, tagit sticklingar osv... Inredde pannrummet med lysrörsarmaturer, och i sommar ska det ut en massa onödigt skrot därifrån så jag får mer plats
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2007, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 544
Medlem nr: 9 233

|
jag är redo har köpt ett nytt lysrörsarmatur o är på jakt efter ett begagnat ,fröna är inköpta fast gubben som ska montera lysrören skakar på huvet o undrar var jag ska få plats med allt men det ordnar sig säkert, så nu blir det penseer o sen senare i vår ettåringar o mycket grönsaker, har jag planerat i allafall, men det brukar ju bli annat oxå ,tur man har en snäll gubbe med stor bil som hjälper mig släpa hem allt.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2007, 23:49
|

Medlem

|
Ja kanske man skulle testa driva upp egna penseer i år  JAg har lite frön liggandes. De borde väl va läge att så rätt tidigt va? Snäll gubbe har jag med, behöver honom numer för att lyfta alla säckar och elände, men i den här familjen är det jag som har stor bil  Killen på granngården som hjälpte mig med torvblocken i höstas höll på att tippa när jag öppnade bagaget, och killen som jag köpte pallkragar av gapade ännu större, då hade jag fällt baksätet dessutom- 2.40 i lastlängd
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
Jag har ännu inte kollat över allt jag köpt dvs ska så, det blir en hel del, som vanligt!  Det kommer att bli Campanula Stella White, Cinderella pink, ett otal olika hängpetunior, lobelia, Cobea scadens white, acanthus mollis, eryngium, stockros och verbena. Och kyndelsporre, tagetes, geum, Polemonium borale och; ja ni ser.... Måste ut och städa/slänga ut saker ur min bod, där jag ska ha mina sådder. Gubben har lovat sätta upp fler hyllor och ytterligare 2 armaturer, och det kommer att behövas! Ska så till min dotter också som inte hunnit få upp sitt växthus, så det blir sannerligen så väggarna kommer att bågna i både bod och växthus....  Men jag LÄNGTAR, det är så himla roligt!
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 4 977

|
Penséer har jag frösått i flera år men de får "alltid" löss så nu ger jag upp, men det är bra tid nu att så dem. Jag tappade en fröpåse med penseér på en grusgång för några år sen och tidigt på våren blommade det för fullt. Jag tror att de mår bättre av att sås på hösten ute, om du ska prova inne så håll koll och ställ de på egen plats annars har du snart ett hav av löss.....blä
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 15:58
|

Medlem

|
CITAT (Truntetorp @ 29-12-2007, 15:47)  Penséer har jag frösått i flera år men de får "alltid" löss så nu ger jag upp, men det är bra tid nu att så dem. Jag tappade en fröpåse med penseér på en grusgång för några år sen och tidigt på våren blommade det för fullt. Jag tror att de mår bättre av att sås på hösten ute, om du ska prova inne så håll koll och ställ de på egen plats annars har du snart ett hav av löss.....blä Här uppe funkar det halvdåligt att så dem ute. De brukar fröså sig, men blommar inte förrän rätt sent på sommaren. Men de tål ju att komma ut rätt tidigt på våren så jag får väl chansa  Om jag nu bara kan komma ihåg var jag lagt fröna vill säga
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 17:45
|

Medlem

|
CITAT (Tosan @ 28-12-2007, 23:49)  Ja kanske man skulle testa driva upp egna penseer i år  JAg har lite frön liggandes. De borde väl va läge att så rätt tidigt va? Snäll gubbe har jag med, behöver honom numer för att lyfta alla säckar och elände, men i den här familjen är det jag som har stor bil  Killen på granngården som hjälpte mig med torvblocken i höstas höll på att tippa när jag öppnade bagaget, och killen som jag köpte pallkragar av gapade ännu större, då hade jag fällt baksätet dessutom- 2.40 i lastlängd  Gräva o bära säckar har jag inga problem med däremot har jag inget körkort så därför kan jag inte hämta själv( enda gången jag saknar det) grävde hela min odlingslott själv(även om min dotter hade en jordfräs blev nog lurad alla sa att det var bättre att gräva blir mindre ogräs) höll på en vecka jag tror jag gick ned några kilon, men oj va kul det är fast nog får man ogräs ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 17:57
|

Medlem

|
CITAT (Anki V @ 27-12-2007, 10:56)  Jag har också tjuvstartat lite......med ca 15 sorter
Men annars så är jag redo...... STA och Konnäsörsklubbens frölistor detaljstuderas, såbyttor är diskade, lysrören kontrollerade, nemablom och underbevattningsmattor inköpta och såjord + halksanden är inspekterad.
/Anki Halksanden köper du den på en vanlig bensinmack.Jag ser att du har lysrören i köket, blir det inte för varmt? Har funderingar på nåt liknande om det går.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 19:02
|

Medlem

|
CITAT (Lillja @ 29-12-2007, 17:45)  Gräva o bära säckar har jag inga problem med däremot har jag inget körkort så därför kan jag inte hämta själv( enda gången jag saknar det) grävde hela min odlingslott själv(även om min dotter hade en jordfräs blev nog lurad alla sa att det var bättre att gräva blir mindre ogräs) höll på en vecka jag tror jag gick ned några kilon, men oj va kul det är fast nog får man ogräs ändå. Ja ogräset dyker upp hur noga man än varit... Men nog tycker jag resultatet blir bättre ett längre tag om man handgrävt och varit noga med att plocka bort.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Lillja @ 29-12-2007, 17:57)  Halksanden köper du den på en vanlig bensinmack.Jag ser att du har lysrören i köket, blir det inte för varmt? Har funderingar på nåt liknande om det går. Halksanden köper jag på K-Rauta (stavas det så?) 15 kg för ca 40 :- Om det blir varmt i köket? Ja det är klart att inte går det att hålla några 15 grader…i alla fall inte på dagtid. Inga värmeelement får vara på oavsett hur kallt det är ute och så fort det går över noll så står balkongdörren på glänt. Jag har också en bordsfläkt som jag kör igång när solen ligger på genom fönstret. Det blir till att ha fleeströja och tofflor på. Jag har också mycket ljus på plantorna. Min teori är att eftersom jag inte kan få nog svalt så ska jag ha så ljust som möjligt i stället. Jag vet att man brukar prata om ett lysrör på 60 cm bredd….jag kör två lysrör på 80 cm …..och det går riktigt bra. Jag får knubbiga och fina plantor. På senvåren så börjar jag även köra tvåskift under lysrören och de växter som inte står i ljus får tillbringa endera dagen eller natten i svalskåpet Visst ja, så fort det börjar bli plusgrader på dagarna så börjar jag bära ut plantor på balkongen. Det blir ett evigt kånkande ut på morgonen och in på kvällen…..men det är det värt och plantorna verkar inte ta skada av att komma in i värmen på kvällen. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2007, 22:58
|

Medlem

|
Tack för svaret, ska tänka på saken måste bara övertyga en viss herre att hjälpa mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 8 881

|
I år blir det lite senare start eftersom vi åker till Thailand och blir borta nästan 3v hemifrån... Fast jag har fixat jord och grus samt ytterligare lysrör så i år kommer jag faktiskt ha plats med alla småplantor vilket jag inte hade förra gången, då fick jag byta plats på dem var 12:e timme. Fast roligt var det i alla fall... Jag har inte fått tag på nemablom men ska kolla efter det i sthlm på väg till Thailand. Lyllos er som kan sätta/hare satt i gång med sådderna jag får vänta en månad... /Maria
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2007, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Åja simma i turkosblått är väl inte helt fel heller  Maria  passar på att önska alla frötok ett gott nytt såår 08  K
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2007, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 8 881

|
Nej du Kerstin, jag kommer inte gråta på planet, så galen är jag inte än... Gott nytt år på er alla såddare önskar jag med. /Maria
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2008, 02:24
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Nu har jag sått alla påsar som kommit hittills utom stockros och nån enstaka ettåring förstås
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2008, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 429

|
CITAT (Anki V @ 29-12-2007, 19:11)  Halksanden köper jag på K-Rauta (stavas det så?) 15 kg för ca 40 :- Tack för tipset, satt just och funderade på var jag kan hitta den här utmärkta sanden!! Och Kerstin; Jösses vad du har legat i!!  Jag ska ut och handla idag, måste ha tag i en ordentlig säck såjord, har bara hittat löjliga säckar på 8 liter! Och dom räcker inte långt....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2008, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 429

|
Nu har jag flängt runt i alla byggvaruhus, inklusive K-rauta, och alla ser ut som fågelholkar när jag frågar efter halksand... Och Så-jord verkar vara stört omöjligt att få tag i något större än 8 liter... *suck* Min stackars son följde heoiskt med mig ut och in ur alla affärer, han fick en glass som tröst när jag varit i den sista affären och köpt tre småpåsar så-jord och vermiculite... Jag begriper inte att det kan vara så svårt att få tag i saker, det var likadant förra vårvintern.... Frustrerande är bara förnamnet, men nya lysrör fick jag tag i, det är ju alltid nåt...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2008, 14:49
|

Medlem

|
Känner igen det där... var inne på handelsträdgårn häromdan och frågade efter perlit, varpå innehavaren började klia sig i huvet och fundera var han lagt det. Kände mig lite besvärlig faktiskt, för antagligen låg det ju undanstoppat innerst i nåt förråd. Såjord brukar va rätt hopplöst den här tiden. Jagade dessutom som en tok i höstas för att få tag i lite. Fanns inget här i stan, men lyckades hitta 3 8-liters påsar i Umeå. Förresten brukar de se lite konfunderade ut bara för att man vill ha blomjord den här tiden på året...
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|