Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är ni redo?, För det nya sååret?
          Eva 33c
          Inlägg 02-01-2008, 14:53
          Länk hit: #41

Gäster

Såjord i januari är ett bekant problem. Jag brukar se till att jag har såjord och annat som behövs kvar från året innan. Nu ska snart ta in den och tina upp den nu, så jag kan börja med årets sådder rolleyes.gif

Citera
          malin72
          Inlägg 02-01-2008, 19:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

jodå plantshopen i staden hade s-jord stora säckarna och s-kaktusjord så det köpte jag tummenupp.gif
          men vi åkte aldrig iväg längre och ingen av mackarna hade halksand -cry-.gif
          kan jag inte ta något annat eller måste jag vänta tills bilen kör mig längre bort.........akvarie grus eller sand utefrån dunno.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 02-01-2008, 19:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

CITAT (Eva 33c @ 02-01-2008, 14:53) *
          Såjord i januari är ett bekant problem. Jag brukar se till att jag har såjord och annat som behövs kvar från året innan. Nu ska snart ta in den och tina upp den nu, så jag kan börja med årets sådder rolleyes.gif

Det ska jag tänk på till hösten!! Var ute på Bauhaus nu ikväll, de hade halksand, de lovade dyrt och heligt att där inte skulle vara salt idet, och på företagets hemsida står där inget om salt i säcken så jag hoppas innerligt, för personalen på Bauhaus skull, att där inte är en uns salt i säcken... Annars blir jag väldans upprörd!

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-01-2008, 19:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2008, 02:24) *
          Nu har jag sått alla påsar som kommit hittills utom stockros och nån enstaka ettåring förstås smile.gif
          Men förklara för mej Kerstin... confused.gif i "min" tråd skrev du att jag skulle så kallgroende nu och varmgroende i mars-april men du har sått alla nu???? Eller du kanske bara har kallgroende? flirting.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-01-2008, 21:48
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Alla jag har nu är antigen av modell "se på en grön flugskit i 5 veckor"därefter på en 5 mm prick i fyra har du tur törs du ta i dem i juni -om såanden är med mig kan de planteras ut i augusti .. .. typ ramonda myconi rosea angel_not.gif -resten är kallgroende frö smile.gif
          japp, jag såg ingen av flugskitsmodell bland dina smile.gif
          kan tillägga att jag flyttar ut alla till uppvärmt uteväxthus i mars -har man det vill man ha de flesta omskolningsbara vid det laget
          Så jag sår nog lite tidigare än de som saknar växthus som de värmer så tidigt .

Redigerat av kerstin z5-6: 02-01-2008, 21:51

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Merlin
          Inlägg 03-01-2008, 00:18
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Har också smygstartat lite, sådde rosa banan häromdagen giggle.gif Snart är det dags för chilin bravo.gif annars hoppas jag kunna visa lite mer behärskning i år och så lagom många växter.....förra året låg jag på ca 250 sorter perenner, grönsaker, anueller etc etc som höll på att knäcka mig crying.gif så i år ska det inte bli fler än max 50!!!

Redigerat av Merlin: 03-01-2008, 00:19

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          malin72
          Inlägg 05-01-2008, 21:32
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (*Humlan* @ 02-01-2008, 19:17) *
          Var ute på Bauhaus nu ikväll, de hade halksand, de lovade dyrt och heligt att där inte skulle vara salt idet, och på företagets hemsida står där inget om salt i säcken så jag hoppas innerligt, för personalen på Bauhaus skull, att där inte är en uns salt i säcken... Annars blir jag väldans upprörd!

yes.gif var också där och handlade ikväll..kom hem med halksand 20 kg för 39:- och även vermuculite tummenupp.gif inget av dom har jag använt förrut så det känns spännande och skojj...sen köpte jag mera stickettiketter och ny fiberduk så nu är man fit for fight yahoo.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          Lilla Selma
          Inlägg 05-01-2008, 22:46
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 4 804

Jaa, nog längtar jag! Men jag tänker allt vänta ett tag till... Ska inte "förodla" mig (läs: förta mig) i år, hade jag tänkt... Men vi får väl se när jag kommer igång. Förra sommarens blöta och snigelinvasion lade sordin på min trädgårdsentusiasm, så i år hade jag tänkt att jag skulle hålla mig till sådant som jag säkert vet funkar och hålla mig inom ett område som jag kan freda för sniglarna... Men, men, som sagt - vi får se!

Ännu så länge inga frön i jorden i alla fall! Men jag bläddrar och surfar och tittar i frökataloger!!! rose.gif

Ska försöka få plats för en liten sittgrupp i växthuset i år - så då får man inte fylla det med för mycket plantor...

Kram från Selma

Citera
          malin72
          Inlägg 05-01-2008, 22:56
          Länk hit: #49

Medlem

ja och jag mitt dumma nöt stog i affären och tänkte vermiculite jo det var nog bra duh.gif sen när jag kommer hem nu och söker på det så tycker dom flesta illa om den -cry-.gif jaha vad gör jag nu då....sambon tog tom 2 påsar blink.gif om jag ska använda det..till vilka anser ni då?????blev inte så mycket klokare av alla gamla trådar blush.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          sqrulan
          Inlägg 06-01-2008, 13:57
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (Tosan @ 27-12-2007, 17:55) *
          Det här blir ju första året för mig med lysrören, så jag ska väl hinna göra bort mig en del i vår åxå giggle.gif Jag experimenterar ju lite och har så gjort hela vintern, bara för att hålla mig sysselsatt.
          Men det stora plusset för mig tror jag blir när jag drar igång med "det vanliga" typ tomat, paprika och sånt. Brukar så rätt tidigt, slutet av februari, början av mars oftast, och det går bra tills man krukat om dem, då får de för lite ljus. Har ju inte haft växthus heller så jag tror jag kommer att märka stor skillnad tack vare lysrören och växthuset smile.gif
          Ska förresten testa så surfina... har gjort det en gång tidigare och det gick, men de blommade rätt sent. Om jag börjar nu i januari kanske jag har blommande ex i sommar. Försöka går ju iaf

Surfina brukar jag så i mars och jag lyckas för det mesta till 100%,dom växer ganska snabbt så då klipper jag
          sticklingar och planterar direkt i jord och får på det viset ännu fler surfinor.Massor av koskit i plnteringsjorden när
          dom ska ut och dom blommar hela sommaren i mängder.

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 06-01-2008, 14:04
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (Maggan H @ 29-12-2007, 11:57) *
          Jag har ännu inte kollat över allt jag köpt dvs ska så, det blir en hel del, som vanligt! naughty.gif Det kommer att bli Campanula Stella White, Cinderella pink, ett otal olika hängpetunior, lobelia, Cobea scadens white, acanthus mollis, eryngium, stockros och verbena. Och kyndelsporre, tagetes, geum, Polemonium borale och; ja ni ser.... Måste ut och städa/slänga ut saker ur min bod, där jag ska ha mina sådder. Gubben har lovat sätta upp fler hyllor och ytterligare 2 armaturer, och det kommer att behövas! Ska så till min dotter också som inte hunnit få upp sitt växthus, så det blir sannerligen så väggarna kommer att bågna i både bod och växthus.... giggle.gif Men jag LÄNGTAR, det är så himla roligt! yaay.gif

Jag ska också så Cobea scandens och stockrosor,undrar hur tidigt man ska börja?Bor i zon 7/8.
          Om Cobea scandens ska hinna blomma innan vintern måste man nog börja väldigt tidigt,eller hur?

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 06-01-2008, 14:52
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Merlin @ 03-01-2008, 00:18) *
          Har också smygstartat lite, sådde rosa banan häromdagen giggle.gif Snart är det dags för chilin bravo.gif annars hoppas jag kunna visa lite mer behärskning i år och så lagom många växter.....förra året låg jag på ca 250 sorter perenner, grönsaker, anueller etc etc som höll på att knäcka mig crying.gif så i år ska det inte bli fler än max 50!!!

Chili är min första att så... när tror du det är bäst at så? smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Margith
          Inlägg 06-01-2008, 15:05
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (skogstroll @ 06-01-2008, 14:52) *
          Chili är min första att så... när tror du det är bäst at så? smile.gif

Chilin kan du börja med nu, under förutsättning att du har plats under lysrören för dem.
          Annars får du nog vänta till mars.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          HelenN
          Inlägg 28-01-2008, 13:01
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Jag har bytt massa fröer, skickat efter massa fröer. Köpt 6 lysrör, byggt en såplats med lysrör i sovrummet. Jag har köpt en massa såkärl, jord, brickor och bevattningsduk. Har sått perenner som jag ställt ut. har också börjat så smått med sommarblommorna & uj va det gror. Följ gärna sååret 2008 på min hemsida :
          http://home.gamman.se/helen/index.asp?mn=2338&id=2339

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 30-01-2008, 18:18
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (sqrulan @ 06-01-2008, 14:04) *
          Jag ska också så Cobea scandens och stockrosor,undrar hur tidigt man ska börja?Bor i zon 7/8.
          Om Cobea scandens ska hinna blomma innan vintern måste man nog börja väldigt tidigt,eller hur?

Ja, inte vågar jag vänta så mycket längre, de kanske tar tid på sig att gro. De åker i jorden i helgen! tummenupp.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Maria_z5
          Inlägg 30-01-2008, 21:48
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 8 881

Nu är det dags, såjord, halksand och byttor är redo så till helgen smäller det!! yahoo.gif

Ska bara städa upp odlingshyllorna och sedan kör jag så det ryker sen som jag är.
          Thailand var ljuvligt men nu suger det hårt i såtarmen och jag bläddrar igenom mina fröpåsar med blossande kinder och funderar i hemlighet på om jag kanske skulle beställa lite mer.
          Det finns så många spännande sorter och jag ska ju gräva fler rabatter i vår då äckelspireorna ska bort! wacko.gif

Tjohooooo!!!!

/Maria

--------------------
          Entusiast i zon 5

Citera
          Tosan
          Inlägg 30-01-2008, 21:51
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Förstår att det drar nu... Jag har ju hunnit börja, men det händer lite, så varenda dag i en veckas tid har jag gått från brevlådan med en stor besviken suck för att inte fröerna från odla dykt upp. Börjar va less på att försöka stirra upp fröer som kan ta upp till ett år på sig att gro...
          Men ligger de inte i brevlådan imorrn så åker jag ut på lantmanna och köper nåt kul att peta ner biggrin.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Maria_z5
          Inlägg 30-01-2008, 21:53
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 8 881

Förstår precis, jag satte smörgåskrasse bara för att se att något växte över huvudtaget. rolleyes.gif

/Maria

Redigerat av Maria_z5: 30-01-2008, 21:54

--------------------
          Entusiast i zon 5

Citera
          Tosan
          Inlägg 30-01-2008, 21:57
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja, men det är ju tacksamt åtminstone smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Åsa E
          Inlägg 31-01-2008, 10:01
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Första fröna sådda igår! Det var höstcyklamen, jättestäpplilja och lind.
          Skönt att vara igång, nu känns det som om trädgårdssäsongen har börjat på allvar. Idag ska jag så frön från en passionsfrukt som jag åt igår. smile.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 14:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon