Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fortsatt skötsel av julstjärna efter jul, Frågor om detaljer, stickling o toppning
          Lottiz
          Inlägg 27-12-2007, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 2 862

Jag har i många år försökt behålla mina julstjärnor, alltid med samma massdöd som följd. Nu har jag gett mig den på att lyckas, men behöver mer råd.

Jag har klippt ner plantorna till 7-8cm, behållit 3 gröna blad vardera. Topparna har jag satt i torvjord.

Hur mycket av de stora röda bladen ska jag ta bort från topsticklingarna? Jag är rädd för blödningen och har nu lämnat det mesta som hamnat över jord. Borde jag rensa allt utom några få?

Plantorna får jämn vattentillförsel, men står i god dränering. Bara svag näring ännu. Ska jag vänta med starkare gödning tills sticklingarna rotat sig och moderplantorna visar återtillväxt?

Jag håller 24C, dragfritt, luftfuktighet runt 75%, och ordentligt med växtbelysning 18 timmar/dag. Något här som borde ändras?

När sticklingarna rotat sig, vad är optimal dagslängd och temperatur?

Alla tips och råd kring julstjärnornas fortsatta överlevnad mottages tacksamt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon