Jag har i många år försökt behålla mina julstjärnor, alltid med samma massdöd som följd. Nu har jag gett mig den på att lyckas, men behöver mer råd.
Jag har klippt ner plantorna till 7-8cm, behållit 3 gröna blad vardera. Topparna har jag satt i torvjord.
Hur mycket av de stora röda bladen ska jag ta bort från topsticklingarna? Jag är rädd för blödningen och har nu lämnat det mesta som hamnat över jord. Borde jag rensa allt utom några få?
Plantorna får jämn vattentillförsel, men står i god dränering. Bara svag näring ännu. Ska jag vänta med starkare gödning tills sticklingarna rotat sig och moderplantorna visar återtillväxt?
Jag håller 24C, dragfritt, luftfuktighet runt 75%, och ordentligt med växtbelysning 18 timmar/dag. Något här som borde ändras?
När sticklingarna rotat sig, vad är optimal dagslängd och temperatur?
Alla tips och råd kring julstjärnornas fortsatta överlevnad mottages tacksamt.
Du borde satsa på att ta sidoskott om du har sådana, dom bör vara större än 2,5cm. Sticklingarna bör rota sig lite först innan du startar med näring och använd lagom med näring. Jag tror inte du bör ha längre än 12-14 timmars dagslängd vid tillväxt, och för att dom ska utveckla brakteér (i detta fallet röda högblad) så måste dagslängden vara under 12 timmar, helst 10 timmar för att få dom riktigt fina, men ju mindre dagslängd ju fler högblad så det är en smakfråga. Temperaturen är lagom så, tillåt inte minimum temperaturen att falla under 20 grader om du vill ha bra tillväxt.
Ps. när vi gjorde expriment med näring på julstjärnor så visade det sig att en dos tre gånger i veckan gav bäst tillväxt.
Jag slänger snart ut mina och köper vår blommor
Tack. Jag läste 18 timmar i ett blad med odlingsråd för yrkesodlare av julstjärnor, men du tror att det inte är lämpligt för sticklingarna?
Har tyvärr inga sidoskott.
Brakteérna har jag ingen brådska att få fram. Först och främst får sticklingarna rota sig och växa till sig, grenas osv.
Tack för svaren.
zaaritha
28-12-2007, 23:35
Jag låter dem få stå.
Duschar dem ibland.
I maj-juni planterar jag ut dem.
Har fått dem att blomma om.
Slänger aldrig julblommor..............
Jag brukade också låta dom stå och klippte inte ner dom förräns dom hade vissnat ner. då klippte jag dom så att ca 15 cm blir kvar, och sen får dom vila upp sig väldigt svalt med bara några droppar vatten lite då oh då. När dom sen börjar skjuta skott igen behandlar jag dom som vanligt med vatten och lite gödning.
Den största jag har haft blev 4 år och verkligen stor, men den stod ute jämt och vissnade aldrig ner. Den hade verkligen hittat sitt perfekta microklimat, ända tills en hantverkare bröt av den trots mina idoga varningar om att vara försiktig med just den.. Sen dess har jag inte köpt någon ny, men nästa år kanske jag försöker igen. Jag är alltså ingen köp slit och släng när det gäller växter.
Sticklingar har jag aldrig försökt mig på, det verkar vara svårt tycker jag, den blöder ju så mycket när man klipper av den.
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 15:24
jag låter bara mina stå i fönstret , sen tar jag ut dom när det är runt +10c ute sen tar jag in dom innan frosten och övervintrar dom svalt +10c (nästan i total mörker ) sen gör jag om allt eller sätter dom inne i värmen .
Big Gardener
03-01-2008, 19:24
Jag har en julstjärna som är tagen som stickling 1999. Den växer tacksamt och blommar varje vår i mars. Omplantering varje år och så skär jag ner den vart annat år. Den står i ett söderfönster höst, vinter och vår med långtidsgödning. På sommaren står den i uterummet med flytande gödning
Sorten heter 'Cortez' och var en stickling från en jättestor moderplanta som fanns i Alnarps trädgårdars gamla sortimentsväxthus innan det revs 2000.
Söttok06
02-05-2010, 13:58
Jag har två vita julstjärnor som fortfarande är fina. Synd att kasta dem tycker jag. Vad jag förstår ska jag ställa ut dem när det är lämplig temperatur. Ska det vara i samma krukor då? Ska de stå ute hela sommaren eller ska man ta in dem efter några veckor?
Vill gärna ha lite nya blommor i fönstret nu till sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2010, 14:48
Julstjärnor är inte speciellt köldtåliga de gillar inte temperaturer under +15C så det dröjer innan man kan ställa ut dem i skyddat läge (bör avhärdas först). Om de sitter i de små krukorna man köper dem i så lär de må bra av större krukor. Sköt dem som de flesta andra växter du har ute i krukor under sommaren. Ta in dem innan det blir kallt ute på hösten och ge dem kortdagbehandling 10-12v på hösten så kan de blomma om. (OBS! det ska vara totalsvart 12-14tim dygnet under kortdagbehandlingen en liten lampa el gatubelysning under mörkerperioden kan förstöra behandlingen)
Alexander-VG-zon3
02-05-2010, 15:03
mina gamla som jag hade innan var inte speciellt känsliga för kyla, har man haft dom ett tag och dom är ''sparade'' så tål dom utan problem ner till +1c. varför dom är känsliga när man köper dom är för att dom är drivna.
tar man ut dom på våren (efter att frostrisken är helt förbi, avhärda mot solen). men är dom ute hela sommaren så tål dom höstkylan. dock dom ska ju inte utsättas för frost.
sedan får dom inte högtillväxt förens det är varmt, men kyla tål dom om dom har blivit vana vid det. det är viktigt att man låter dom torka upp innan man vattnar igen och sedan regelbundet med näring så får dom bra tillväxt.
mina fick heller inte någon behandling för att blomma. även om högbladen och blomningen inte blev lika pampig som i butiken så blommade dom om iallafall.
mina klarade av att övervintra på olika sätt både i en sval och mörk källare och en ett norrfönster i ett dragit fönster och i ett mörk fönster med rumstemperatur.
vill man kan man också ha dom kvar inne och odla dom i samma fönster åretrunt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.