Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 00:38
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

För mig är religion och vetenskap olika förklaringsmodeller för att försöka förstå sin omvärld. Och jag bekänner mig till båda. Som sagts tidigare i tråden: Det ena utesluter inte det andra.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 02-01-2008, 00:39
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Är inte den tråden lite uttjatad nu?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          freddie
          Inlägg 02-01-2008, 00:47
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 00:38) *
          För mig är religion och vetenskap olika förklaringsmodeller för att försöka förstå sin omvärld.

Nja, vet inte om jag håller med dig. Vetenskap bygger i första hand på empiri och datainsamling, medan tro bygger främst på känslomässiga behov. Religion, som jag vill särskilja från tro, har mer med samhörighetskänsla att göra. Så ser jag på saken. Observera att jag vill skilja på begreppen, vilket INTE betyder att jag anser det ena vara viktigare än det andra! smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2008, 00:47
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Lilla Birka @ 02-01-2008, 00:39) *
          Är inte den tråden lite uttjatad nu?

Tycker som Lilla Birka! (Blir lätt lite rundgång)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          freddie
          Inlägg 02-01-2008, 00:49
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 00:47) *
          Tycker som Lilla Birka! (Blir lätt lite rundgång)

Sluta läs då!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2008, 00:57
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (freddie @ 02-01-2008, 00:49) *
          Sluta läs då!

vänliga veckan?

--------------------

zon 1

Citera
          freddie
          Inlägg 02-01-2008, 00:59
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 00:57) *
          vänliga veckan?

Ehhh.... Vilken vecka är det du syftar på, kompis!? confused.gif

--------------------

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 02:20
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

För mig är religion och vetenskap ett sätt att försöka begripa omvärlden. Den kan förstås på olika sätt. Med religion menar jag ingen bokstavstro, för mig handlar det mer om en andlighet och MIN tro.

Vetenskap liknar ju mest sanning men den kan ju också ifrågasättas många gånger. Äldre vetenskapliga sanningar omvärderas när det kommer nya rön. Naturligtvis är de flesta senare vetenskapliga rönen något som kan betraktas som sanning, men en del utav dem kommer att förkastas i framtiden. Väldigt mycket av vetenskapliga rön tvistar ju också de lärde om. Empirisk forskning och datainsamling, visst, men det handlar också om hur frågorna ställs och hur resultaten tolkas. Även hos de allra bästa och mest lysande doktorsavhandlingar så finns det alltid något att ifrågasätta och anmärka på skulle jag tro. Men visst ska vi betrakta det som sanning för det är det närmaste vi kan komma. Men det finns också mycket som vetenskapen inte kan förklara.

Jag har svårt för att förstå min omvärld och grubblar mycket. För mig är båda modellerna nödvändiga för att strukturera upp och försöka förstå en komplex omvärld. Allt hade varit så mycket enklare om det bara hade funnits en modell och den var rätt och man slapp grubbla. Där kan jag avundas de blint troende. De tvivlar inte, ifrågasätter inte, om de undrar över något kan de bara fråga sin präst eller andliga ledare eller sin professor. Det måste vara en underbar trygghet för dem. Synd att det ofta leder till att de stänger ute och tar avstånd ifrån andra människor, för att inte tala om alla krig det har lett till.

JAG behöver både vetenskap och religion för inget utav dem har alla svar. Än så länge i alla fall.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 02-01-2008, 13:47
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 02:20) *
          .......(klipp)........
          JAG behöver både vetenskap och religion för inget utav dem har alla svar. Än så länge i alla fall.

samma här

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-01-2008, 15:17
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag håller med DOM som menar att det här börjar gå på tomgång men jag skall skriva ett inlägg till.

Ibland förstår jag mig inte på folk. Vi har vetenskapsmän som gör sitt yttersta för att beskriva allting och dom har lyckats i det mesta, det finns en enorm kunskap lagrad sen åratal tillbaka och alltihop är bevisat och oomtvistat. Sen har vi framkanten på forskningen där man gissar och teoretiserar mycket. Givetvis är en del av detta fel men det förkastas så småningom och så har skett tidigare också men det är dock en liten bråkdel av all forskning.

Trots detta finns det en del människor som tar fasta på denna lilla del och idiotförklarar resten också med svepande förklaringar som att vetenskapsmännen har haft fel tidigare. Okunnighet eller kunskapsförakt eller vad?

Istället lutar man sig på lika svepande ursäkter att det finns mycket som vetenskaparna inte fattar och förlitar sig på gudar, spöken, vidskepelse, kraftlinjer och annat oknytt. Detta trots att dessa företeelser varken är eller kan bli förklarade eller bevisade på något sätt. Det okända lockar tydligen mer än det kända. Den dag forskarna har lyckats beskriva vad som händer i människans hjärna när vi fantiserar kanske vi får ett svar på gåtan, fast det svaret kommer givetvis att underkännas i vanlig ordning av dom ickevetande.

Slut från mig i denna tråden om inte nån större galenskap visar sig igen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pia i sundsvall
          Inlägg 02-01-2008, 15:45
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 13 248

CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2008, 15:17) *
          Jag håller med DOM som menar att det här börjar gå på tomgång men jag skall skriva ett inlägg till.

Ibland förstår jag mig inte på folk. Vi har vetenskapsmän som gör sitt yttersta för att beskriva allting och dom har lyckats i det mesta, det finns en enorm kunskap lagrad sen åratal tillbaka och alltihop är bevisat och oomtvistat. Sen har vi framkanten på forskningen där man gissar och teoretiserar mycket. Givetvis är en del av detta fel men det förkastas så småningom och så har skett tidigare också men det är dock en liten bråkdel av all forskning.

Trots detta finns det en del människor som tar fasta på denna lilla del och idiotförklarar resten också med svepande förklaringar som att vetenskapsmännen har haft fel tidigare. Okunnighet eller kunskapsförakt eller vad?

Istället lutar man sig på lika svepande ursäkter att det finns mycket som vetenskaparna inte fattar och förlitar sig på gudar, spöken, vidskepelse, kraftlinjer och annat oknytt. Detta trots att dessa företeelser varken är eller kan bli förklarade eller bevisade på något sätt. Det okända lockar tydligen mer än det kända. Den dag forskarna har lyckats beskriva vad som händer i människans hjärna när vi fantiserar kanske vi får ett svar på gåtan, fast det svaret kommer givetvis att underkännas i vanlig ordning av dom ickevetande.

Slut från mig i denna tråden om inte nån större galenskap visar sig igen.

Nu går skam på torra land...oknytt skriver du om Gudar! vet du vad oknytt är förnågot? om inte så skall jag tala om det för dej. det är övernaturliga väsen som vill göra ilvilja och rackartyg... det här var droppen som fick bägaren att rinna över ...nu är jag övertygad om att du är ett forumstroll, och jag hoppas att du blir avstängd här ifrån!

Varför skall det vara så svårt att se det goda i religion, det finns miljoner svenskar som är med i kyrkan, har alla dom fel? och måste bekämpas på ett trägårdsforum?

Jag lämnar det här forumet ... tack för mej!

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 02-01-2008, 15:45
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (pia i sundsvall @ 02-01-2008, 15:40) *
          Nu går skam på torra land...oknytt skriver du om Gudar! vet du vad oknytt är förnågot? om inte så skall jag tala om det för dej. det är övernaturliga väsen som vill göra ilvilja och rackartyg... det här var droppen som fick bägaren att rinna över ...nu är jag övertygad om att du är ett forumstroll, och jag hoppas att du blir avstängd här ifrån!

Varför skall det vara så svårt att se det goda i religion, det finns miljoner svenskar som är med i kyrkan, har alla dom fel? och måste bekämpas på ett trägårdsforum?

Har du något gott att säga om någon någongång?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-01-2008, 16:26
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pia i sundsvall @ 02-01-2008, 15:45) *

Skam på torra land att du inte kan läsa innantill i så fall. Var har Gossen Ruda skrivit onytt om gudar? Han skrev: ...och förlitar sig på gudar, spöken, vidskepelse, kraftlinjer och annat oknytt.

Hur ska man kunna diskutera om folk inte ens kan läsa?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-01-2008, 17:02
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (pia i sundsvall @ 02-01-2008, 15:45) *

Om det vore så väl. Tyvärr dyker du nog upp igen, antingen under detta nicket eller något annat.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 02-01-2008, 17:13
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Oj oj, här har det gått höga vågor ser jag! Knepigt det här ämnet, hur man än skriver så trampar man nån på tårna ranting.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-01-2008, 17:16
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Monica i Kungälv @ 02-01-2008, 17:13) *
          Oj oj, här har det gått höga vågor ser jag! Knepigt det här ämnet, hur man än skriver så trampar man nån på tårna ranting.gif

Så sant, fast vissa verkar ha väldigt ömma tår. whistling.gif

--------------------

zon 1

Citera
          kompostjord
          Inlägg 02-01-2008, 17:22
          Länk hit: #137

Gäster

Jag har en idé.
          Gå in på medlemslista och läs inlägg från utvalda medlemar, efter att man gjort det så vet man lite vad den eftersökta tycker om saker och ting.
          Jag förvånas över att en del aldrig ens nämner växter i sina inlägg.

Citera
          Anma
          Inlägg 02-01-2008, 17:26
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (kompostjord @ 02-01-2008, 17:22) *
          Jag har en idé.
          Gå in på medlemslista och läs inlägg från utvalda medlemar, efter att man gjort det så vet man lite vad den eftersökta tycker om saker och ting.

Jag skriver väldigt sällan om växter, däremot läser jag i de avelningarna och söker sånt jag är nyfiken på. Men det blir mest framåt våren innan flyttet ut till stugan. Under vintern ligger mitt trädgårdsintresse i träda. Under sommaren har jag inte tillgång till internet så då kan jag inte skriva här även om jag ville.

Betyder det att jag ska sluta hänga här på småprat?

Citera
          Tezzla
          Inlägg 02-01-2008, 17:29
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (kompostjord @ 02-01-2008, 17:22) *

Tja, går man in och söker på mina inlägg så ser man att det inte är mycket växter som avhandlats av mig den senaste tiden, nej. Men så är det vinter också. Min trädgård vilar och det gör också mitt trädgårdsintresse. På vinterhalvåret tar jag paus, intresset ligger i träda, men om ett par månader kommer det förhoppningsvis att vakna igen yes.gif

(Såg nu att Anma också skrivit "ligger i träda". Jag lovar, jag snodde det inte från dig giggle.gif )

Redigerat av Tezzla: 02-01-2008, 17:31

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-01-2008, 17:59
          Länk hit: #140

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag skriver mest om potäter och äpplen tror jag, de är inte riktigt i säsong nu. Men om ett par månader...då jäklar...oooh... biggrin.gif

Angående gudar och oknytt; deras eventuella existens hänger väl delvis ihop kanske?
          Är man förhärdad ateist av vetenskapsrelaterade orsaker kan man inte heller gärna tro på oknytt.
          Och tror man på oknytt så måste man rimligen också tro på att det verkligen finns övernaturliga väsen - bland dem kanske gudar? I det övernaturliga ligger att det inte kan förklaras vetenskapligt. Kan det förklaras vetenskapligt är det inte övernaturligt. Det är kanske därför det är så vanligt att om man tror på det en övernaturlig sak så tror man ofta även på andra. Tror man på astrologi så är det väl inte direkt mycket mer orimligt att tro på kristaller eller homeopati.

Det ligger väl i tiden att vi ska plocka ihop en egen smörgåsbordsreligion, där vi plockar lite här och där, för att bygga upp till något "Njae...inte är jag religiös inte, jag tror inte på Gud...jag har min egen tro!" eller liknande.

--------------------
          zon2.5

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 21:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon