Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 21:23
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

gossen Ruda skrev:
          CITAT
          Ibland förstår jag mig inte på folk. Vi har vetenskapsmän som gör sitt yttersta för att beskriva allting och dom har lyckats i det mesta, det finns en enorm kunskap lagrad sen åratal tillbaka och alltihop är bevisat och oomtvistat. Sen har vi framkanten på forskningen där man gissar och teoretiserar mycket. Givetvis är en del av detta fel men det förkastas så småningom och så har skett tidigare också men det är dock en liten bråkdel av all forskning.

Trots detta finns det en del människor som tar fasta på denna lilla del och idiotförklarar resten också med svepande förklaringar som att vetenskapsmännen har haft fel tidigare. Okunnighet eller kunskapsförakt eller vad?
          Vilket utav de tidigare inläggen menar du förkastar all vetenskap? Jag kan inte hitta något. Om du syftar på det jag skrev tidigare så har jag inte förkastat all vetenskap bara för att den inte är oomtvistad och faktiskt kan omvärderas. Jag skrev:

CITAT
          Även hos de allra bästa och mest lysande doktorsavhandlingar så finns det alltid något att ifrågasätta och anmärka på skulle jag tro. Men visst ska vi betrakta det som sanning för det är det närmaste vi kan komma. Men det finns också mycket som vetenskapen inte kan förklara.

Visa gärna på ett inlägg som har förkastat all vetenskap.

Jag brukade titta på tv-programmet Snillen spekulerar på den tiden Bengt Feldreich hade det. En fråga som återkom varje år var om de trodde på Gud. Är det inte förvånansvärt hur många av våra mest framstående vetenskapsmän, däribland också nobelpristagare, som tror på Gud? Det ena behöver inte utesluta det andra.

Ditt inlägg är ganska avslöjande om dig själv. Jag tror att du aldrig har vistats inom murarna på något universitet. Du har definitivt aldrig gått upp med någon examensuppsats och du har aldrig opponerat på någon.

En fråga som är OT men inte utanför forumet är: Vad odlar du får något? Har du någon trädgårdsväxt eller krukväxt?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-01-2008, 21:55
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vetenskapens vara eller inte vara har stötts och blötts flera gånger här tidigare, du får leta igenom arkivet så hittar du själv.

Det fanns inga murar runt Göteborgs universitet när jag läste matematik där på 70-talet.

Två kaktusar inne och två trädgårdar utomhus. Vad gör du själv förutom hatar sniglar och ateister?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 23:11
          Länk hit: #143

Medlem

Läst matematik, då har du tydligen varit innanför murarna (talesätt). Gissar att du har läst enstaka kurser och inte gjort något examensarbete. Det finns ju tex det ofrånkomliga i att välja om man vill göra typ 1- eller typ 2fel beroende på vilken sannolikhetsnivå man lägger sig på. Ett fel som är oundvikligt för alla. Vid sådana tillfällen så ser man hur precis allt kan ifrågasättas.

Även gammal forskning där allt är bevisat och oomtvistat revideras ibland.

Jag trodde att du höll dig till tråden och inte syftade vad som fanns i arkivet.

Jag kan erkänna att jag slösar energi på att hata sniglar, men jag hatar varken religösa eller ateister. Jag själv har varit ateist men blivit troende som vuxen efter en speciell upplevelse. Däremot så tycker jag väldigt illa om fanatiskt religösa och fanatiska ateister som förlöjligar det andra tror på.

Att jag undrade över vad du odlade så beror det på att jag inte brukar se några inlägg från dig när det handlar om odling (eller är det jag som har missat att se det?). Själv har jag en mycket stor tomt, delvis odlad, delvis naturtomt. Och mycket krukväxter.

Jag lägger mig platt för de främsta auktoriteterna inom vetenskapen. Min kunskap är inte tillräckligt stor för att ifrågasätta deras. Och bland dem finns det en del som tror på Gud. Har du några synpunkter på det eller får det dig att ifrågasätta deras forskning pga av det?

Det har sagts tidigare här i tråden, och jag upprepar det igen, det ena utesluter inte det andra.

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 02-01-2008, 23:18
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 8 823

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:27

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 02-01-2008, 23:26
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Vad är detta för nedlåtande attityd???? Snigelhatare anser att Gossen Rudas inlägg är avslöjande men vad är då Snigelhatarens inlägg? Sådana påhopp bör man inte ägna sig åt på ett forum. Du tycks inte veta hur man uppför sig, det har du inte lärt dig i den akademiska världen tyvärr. Nu har du krympt ihop till en liten fluglort genom ditt nedlåtande inlägg! nono.gif

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 23:38
          Länk hit: #146

Medlem

biggrin.gif Vad är det som är nedlåtande? Att inte svälja när någon slänger skit och föraktar andra och utger sig för att vara mer kunniga än de är?

Högaktar du gossen Rudas inlägg? biggrin.gif

Vilka trädgårdtrådar brukar du skriva i Lilla Birka.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 02-01-2008, 23:39
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Det är bara att titta efter, jag har skrivit i många och du har ingen anledning att komma hit och vara otrevlig!

Redigerat av Lilla Birka: 02-01-2008, 23:40

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 23:46
          Länk hit: #148

Medlem

Förklara för mig vad som är nedlåtande och otrevligt, jag kan inte se det själv. Kanske kan du lära mig något.

Citera
          Anma
          Inlägg 03-01-2008, 00:14
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 23:38) *
          /..../

Vilka trädgårdtrådar brukar du skriva i Lilla Birka.

Scheeezes! Är det förbjudet att häcka här om man inte skriver i trädgårdstrådarna hela tiden??

Citera
          Cacki
          Inlägg 03-01-2008, 00:23
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag ser att vi var fler som reagerade på din kommentar till Gossen Ruda:

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 21:23) *
          saxat// Ditt inlägg är ganska avslöjande om dig själv. Jag tror att du aldrig har vistats inom murarna på något universitet. Du har definitivt aldrig gått upp med någon examensuppsats och du har aldrig opponerat på någon.

Kan du se något här? Lite oroväckande om du själv inte märker det som i andras ögon kan uppfattas som ett nedlåtande och redpektlöst ifrågasättande från din sida. Vem bad dej gissa ang. Gossens bakgrund?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-01-2008, 08:01
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Efter att ha sovit på saken blir jag mer övertygad om att inte mer kommentera snigelhatarens påhopp, som tyvärr visar en hel del om dennes inställning. Att gå till personangrepp sänker diskussionsnivån för mycket.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 03-01-2008, 08:15
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 08:01) *
          Efter att ha sovit på saken blir jag mer övertygad om att inte mer kommentera snigelhatarens påhopp, som tyvärr visar en hel del om dennes inställning. Att gå till personangrepp sänker diskussionsnivån för mycket.

Det är bra att d010.gif på saker ibland! 000.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2008, 10:24
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 08:01) *

"Snigelhatare" ska man akta sig för, för alla "hatare" föresten,
          anser en "akademiskt välmeriterad" snigel
          whistling.gif

Redigerat av aq42: 03-01-2008, 10:25

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vindspel
          Inlägg 03-01-2008, 12:48
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Några funderinga från ännu en "välmeriterad" dock ej snigel

Om man t.ex ta de samhällsvetenskapliga ämnena så är de också en slags ”tro”. Det finns många teorier inom samma ämnen som motstrider varandra. Om vi tar psykologi så finns det freudianer som anser att allt är förutbestämt (predestination). Enligt den behavoristiska teorin är beteenden inlärda och kan därmed förändras. Inom statskunskapen så finns det för det första olika politiska teorier….vad är rätt och vad är fel? Nationalekonomi har olika teorier som vill förklara att om si händer så… detta enligt min åsikt handlar mycket om att lära sig av sin historia.
          När man läser på ett universitet så beror det på vilken föreläsare man får. Inom psykologin sa denna mannen att allt är predistinerat….jissis om jag blev förbannad. Frågade naturligtvis hur han kunde besitta den kunskapen som ingen annan kan svara på. När jag läste statskunskap så gick föreläsarens prat ut på liberalism…gissa varför. När det gällde kommunism så sa han att det kan ni läsa själva om ni vill.
          Alla inom universitet går efter de/den teori , TRO, som de valt.
          Vad är då skillnaden mellan tro och vetenskap gällande samhällsvetenskapliga ämnen??????

Märk väl att jag inte svängt mig med konstiga ord och långa utläggningar.

Att tro på Gud är ingen motsägelse till att kunna studera på universitet.
          Gud gav oss en hjärna och en fri vilja.

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Berith
          Inlägg 03-01-2008, 13:17
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (vindspel @ 03-01-2008, 12:48) *
          ---

Gud gav oss en hjärna och en fri vilja.

Och jag som inte tror på nån gud, vad fick jag...? crying.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          EKLO
          Inlägg 03-01-2008, 13:26
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Berith @ 03-01-2008, 13:17) *
          Och jag som inte tror på nån gud, vad fick jag...? crying.gif

Fruktansvärt kul kommentar faktiskt, dagens första skratt - tack Berith!
          eklo

Citera
          Berith
          Inlägg 03-01-2008, 13:45
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 13:26) *
          Fruktansvärt kul kommentar faktiskt, dagens första skratt - tack Berith!
          eklo

Jaa det kan man ju tycka.... Men jag tyckte faktiskt det var elakt sagt att säga att vi som inte tror på gud är utan hjärnor.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          EKLO
          Inlägg 03-01-2008, 13:47
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Berith @ 03-01-2008, 13:45) *
          Jaa det kan man ju tycka.... Men jag tyckte faktiskt det var elakt sagt att säga att vi som inte tror på gud är utan hjärnor.

Absolut, just därför var din kommentar så bra - avväpnande!
          Eklo

Citera
          Berith
          Inlägg 03-01-2008, 13:49
          Länk hit: #159

Medlem

CITAT (EKLO @ 03-01-2008, 13:47) *
          Absolut, just därför var din kommentar så bra - avväpnande!
          Eklo

Ok. smile.gif

Får se om vi får nåt svar på frågan vad vi andra har istället.

--------------------

Citera
          vindspel
          Inlägg 03-01-2008, 13:51
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Men kära Berth....är inte du en skapelse av Gud också......kanske ett UFO. (ironi)
          HAN GAV ALLA EN HJÄRNA SÅ VAR RÄDD OM DEN

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 04:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon