Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?
          *Stintan*
          Inlägg 03-01-2008, 16:12
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Berith @ 03-01-2008, 15:35) *
          thanks.gif Kommer dom bara i den färgen?

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          Man kan få magomvridning för mindre

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 03-01-2008, 16:14
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 15:43) *
          Berith, ibland tror jag inte du fattar hur fantastiskt rolig du kan vara.
          Så här rolig tyckte jag att du var:

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif "högsta poäng"!

Äsch då.... blush.gif

CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 15:43) *
          Jag gissar att det är grundutförandet, men du kan säkert uppdatera den till version 2.1.

tummenupp.gif Jag chansar!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-01-2008, 16:29
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det börjar ju bli riktigt roligt här nu. laugh.gif rotfl.gif

Nåja, skämt åsido som frukthandaren sa. Till allvaret. En kommentar till vindspels inlägg. När jag pratar vetenskap så menar jag naturvetenskap och inget annat. Astronomi, fysik, kemi, geologi, meteorologi, biologi, medicin och liknande ämnen. Psykologi och beteendevetenskap i viss mån.

Samhällsvetenskap, finns det? När jag gick i skolan hette det samhällskunskap. När det gäller människoskapade produkter finns nog en stor osäkerhet vad som gäller och därför kallar jag inte det för någon vetenskap.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2008, 16:44
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 16:29) *
          Det börjar ju bli riktigt roligt här nu. laugh.gif rotfl.gif

Nåja, skämt åsido som frukthandaren sa. Till allvaret. En kommentar till vindspels inlägg. När jag pratar vetenskap så menar jag naturvetenskap och inget annat. Astronomi, fysik, kemi, geologi, meteorologi, biologi, medicin och liknande ämnen. Psykologi och beteendevetenskap i viss mån.

Samhällsvetenskap, finns det? När jag gick i skolan hette det samhällskunskap. När det gäller människoskapade produkter finns nog en stor osäkerhet vad som gäller och därför kallar jag inte det för någon vetenskap.

Jag tycker att du har en inskränkt syn på vad som är vetenskap. Vetenskap är ett förhållningssätt och inte vissa akademiska discipliner. Ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att man observerar, drar slutsatser och kritiskt granskar sin egen roll i forskningsprocessen. Inga detaljer lämnas därhän och redovisas öppet.

Däremot är det svårare att forska fram "mer heltäckande sanningar" i form av modeller och teorier inom mer "osäkra" och rörliga sfärer, typ samhällsvetenskap. Det är inte heller alltid etiskt möjligt att använda vissa forskningsupplägg, som experiment, på "human materia".

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-01-2008, 16:59
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är lite tveksamt om studiet av samhället kan kallas en vetenskap men visst kan man det om man vill. När jag pratar om vetenskap så menar jag dock naturvetenskap och inget annat vilket härmed är meddelat om jag skulle missa det i fortsättningen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-01-2008, 17:08
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 16:59) *
          Det är lite tveksamt om studiet av samhället kan kallas en vetenskap men visst kan man det om man vill. När jag pratar om vetenskap så menar jag dock naturvetenskap och inget annat vilket härmed är meddelat om jag skulle missa det i fortsättningen.

Det finns faktiskt samhällsvetenskapliga fakulteter vid alla våra universitet. Om du menar naturvetenskap så tycker jag absolut du ska skriva det fortsättningsvis. Observera dock att det som är en naturvetenskaplig sanning i dag inte alls behöver vara det i morgon.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          sqrulan
          Inlägg 03-01-2008, 17:08
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2007, 12:26) *
          Jag känner mig på något sätt utpekad här. rolleyes.gif Det kan jag acceptera, jag tål det. Jag tolererar även troende personer även om jag inte förstår dom. Understundom kanske detta kan tolkas annorlunda när debattens vågor går höga.

Religionerna kom nog fram som ett försök att förklara jorden, dess uppkomst mm, och för att förklara människans vardag. Olika förklaringar kom fram och en del vann gehör men allt baserades på den tidens vetskap om tingens ordning och blev därefter. Under dom senaste ärhundradena har vetenskapen gått framåt så nu vet vi det mesta.

Formtidens folk trodde exempelvis att solen vandrade över himlen, som det står i bibeln, och jorden betraktades som mittpunkten av allting men nu vet vi att det är jorden som snurrar kring sin axel och även runt solen. Dessutom är jorden bara ett ynka dammkorn i universum. Eftersom det tydligen står en hel del fel i alla dessa skrifter tycker jag det är dags att skrota allting och börja tänka.

Min uppfattning är helt klar, det finns inte och har aldrig funnits gudar. Den som tror annorlunda får gärna försöka bevisa motsatsen. Världen är lika tråkig som den verkar men tyvärr verkar det finnas en inneboende känsla hos människorna att så inte är fallet. Gudar, vidskepelse, occultism, paravetenskap mm får en stor del av en del människors uppmärksamhet. Dvs det som går att bevisa får stå tillbaka för det som inte går att bevisa. Märkligt.

tummenupp.gif Bra skrivet!

--------------------

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 03-01-2008, 17:12
          Länk hit: #188

Gäster

[quote name='Berith
          thanks.gif Kommer dom bara i den färgen?
          [/quote]
          rotfl.gif

Här kan den som víll läsa vilka etiska regler och riktlinjer som gäller, ang forskning.

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 17:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon