CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2008, 16:29)

Det börjar ju bli riktigt roligt här nu.
Nåja, skämt åsido som frukthandaren sa. Till allvaret. En kommentar till vindspels inlägg. När jag pratar vetenskap så menar jag naturvetenskap och inget annat. Astronomi, fysik, kemi, geologi, meteorologi, biologi, medicin och liknande ämnen. Psykologi och beteendevetenskap i viss mån.
Samhällsvetenskap, finns det? När jag gick i skolan hette det samhällskunskap. När det gäller människoskapade produkter finns nog en stor osäkerhet vad som gäller och därför kallar jag inte det för någon vetenskap.
Jag tycker att du har en inskränkt syn på vad som är vetenskap. Vetenskap är ett förhållningssätt och inte vissa akademiska discipliner. Ett vetenskapligt förhållningssätt innebär att man observerar, drar slutsatser och kritiskt granskar sin egen roll i forskningsprocessen. Inga detaljer lämnas därhän och redovisas öppet.
Däremot är det svårare att forska fram "mer heltäckande sanningar" i form av modeller och teorier inom mer "osäkra" och rörliga sfärer, typ samhällsvetenskap. Det är inte heller alltid etiskt möjligt att använda vissa forskningsupplägg, som experiment, på "human materia".