Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?
          Aqvakul
          Inlägg 29-12-2007, 13:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Monica i Kungälv @ 29-12-2007, 12:57) *
          Tycker det är sorgligt att något som egentligen borde binda samman människor istället skapar konflikter. Tro står för mej för kärlek förståelse och ffa förlåtelse.
          Jag kan istället känna mej avundsjuk på människor som har en helt övertygad tro, det skulle vara så mycket lättare om man inte hade den där lilla känslan av gnagande tvivel.

Gamla testamentet har jag svårt för, det känns mest som en massa myter och skrönor, nya testamentet känns mer äkta. MEN jag tror inte att det är hela biten, tänk på att detta är muntligt återberättade historier i många år innan det blev nedskrivet, och då bestämdes det vilka evangelier som var lämpliga för allmänheten att läsa. (av gamla gubbar) Det finns många fler evangelier som inte ingår i NT, eftersom de ger en något annorlunda bild av vår kristendom.

Att få tro är var och ens rättighet och privatsak, oavsett om guden heter Allah, Buddah eller Zeus. Om man vill dela den med andra är det väl ett fritt val? Med det menar jag inte att tvinga på andra några åsikter, men man ska inte heller behöva tiga med vad man själv tror eller inte tror. Det känns som om man får större förståelse och respekt om man har en annan trosinrikting men varför ska vi visa hänsyn till andra trosinriktningar men inte vår egen kristendom?

/Monica

klokt och förståndigt - kan bara instämma! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-12-2007, 13:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag tycker inte att det normalt väcker ont blod med religiösa människor. Däremot kan det vara mycket svårt att förstå för oss andra. Det kan väl knappast vara fel att vi vill diskutera och ta reda på varför man kan dyrka en gud. En tro kan naturligtvis aldrig bevisas. Vill man inte diskutera sin tro kan man säga som en tonåring en gång sa till mig:" Jag vill inte diskutera med dig. Jag vill ha min tro kvar." Det tycker jag var ett klokt svar som jag respekterar. Går man däremot ut och försöker omvända andra och hävdar att ens religion är det enda sanna så får man finna sig i att få mothugg. För mig själv är det fullkomligt obegripligt att någon kan dyrka den ondskefulla Gud som finns i Gamla Testamentet men jag har en viss förståelse för de som dyrkar Jesus. Jag begriper däremot inte hur någon kan bry sig om vad Paulus sa. En man med en lätt hjärnskada som aldrig träffat Jesus. Ni som har en tro stå på er men försök inte hävda att tro är vetenskap.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 13:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag har aldrig träffat någon troende (och jag har träffat mååånga) som hävdar att tro är vetenskap. Inte en enda.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-12-2007, 13:10
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 13:04) *
          --- Jag begriper däremot inte hur någon kan bry sig om vad Paulus sa. En man med en lätt hjärnskada som aldrig träffat Jesus. ----MVH
          Jan Lindgren

Vad är det där för onödig eftersläng? rtfm.gif

1. Vad har du för bevis för att Paulus var hjärnskadad?
          2. Hur många människor tror du att du sårar med ett sånt påstående?

Inte särskilt förtoendeskapande för den som säger sig tro på saklighet och förordar respekt för andra och deras åsikter.

Skärpning käre Jan!

Redigerat av aq42: 29-12-2007, 13:11

--------------------

zon 1

Citera
          Monaxe
          Inlägg 29-12-2007, 13:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT
          Jag begriper däremot inte hur någon kan bry sig om vad Paulus sa. En man med en lätt hjärnskada som aldrig träffat Jesus.

Men det var ju det jag menade, vad som står i NT är ju bestämt flera hundra år efter Jesus, och det av sk präster som ansåg sej veta vad som var bäst för människor att förstå, dvs prästernas makt helt oinskränkt, kvinnor tige i församlingen osv. Paulus har fått en väldigt stor roll tack vare att det finns mycket dokumenterat av honom, men om det är hela sanningen??? Knappast. Dessutom var hans kvinnosyn förfärlig.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 13:15
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Rapchic @ 29-12-2007, 12:36) *
          jag förstår inte vad somär såå negativt med att tala i tungor.
          är det inte upp till var och en eller vad man nu ska säga

Finns inget negativt att tala i tungor, tvärtom. Att folk inte tror på att man kan göra det och hånar det är en annan femma. Det man inte förstår och det som för människor är helt orimligt hånas. Det är inget nytt under solen.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-12-2007, 13:26
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Rapchic @ 29-12-2007, 12:36) *
          jag förstår inte vad somär såå negativt med att tala i tungor.
          är det inte upp till var och en eller vad man nu ska säga

Vad jag reagerade mot var "är det inte upp till var och en eller vad man nu ska säga". Är inte själva grejen med tungomålstalande att man inte själv styr över sitt tal? confused.gif

Redigerat av aq42: 29-12-2007, 13:26

--------------------

zon 1

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 13:28
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (aq42 @ 29-12-2007, 13:26) *
          Vad jag reagerade mot var "är det inte upp till var och en eller vad man nu ska säga". Är inte själva grejen med tungomålstalande att man inte själv styr över sitt tal? confused.gif

Du styr helt och hållet över det själv såtillvida att du kan sätta av eller på. Öppna och stänga munnen. Tungotal är inget som liksom far över dig när du står i kön på ICA och sedan får du något slags karismatiskt spel.

Men du styr inte över vad du säger självklart. Du talar helt okända språk.

Redigerat av Tezzla: 29-12-2007, 13:33

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-12-2007, 13:37
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Beskrivningen i Bibeln av vad Paulus upplever under sin omvändelse har alla symptom på en hjärnskada. Jag är inte läkare men jag tror att det skulle diagnostiseras som en TIA. Syner, hör röster och tillfälligt problem med synen. Det var bra att det gick över och det är naturligt att samtiden inte begrep vad han råkat ut för. Det är inte särskilt ovanligt att man får in patienter på sjukhusen som ser syner vilket är mycket jobbigt för patienten. Att folk hör röster är också ett ganska vanligt sjukdomstillstånd. Tyvärr är inte alla medvetna om att det är ett sjukdomstillstånd. Vi får vara glada att Paulus röster inte sa att han skulle mörda istället. Det fanns också droger i regionen som användes som rökelse som kan få människor att höra röster som talar om vad de ska göra.
          Tezzla, jag är glad att du skiljer på vetenskap och religion. Jag har träffat flera kristna människor som inte gör det. I USA har sådana människor fått ett alltför stort inflytande på skolan. Så länge de kristna inte hävdar att Bibeln har rätt så har jag inget emot troende. Jag tycker däremot att många kristnas syn på homosexualitet är säregen. Mig veterligen så hade Jesus inga synpunkter i den frågan. Paulus var däremot lite homofobisk.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-12-2007, 13:40
          Länk hit: #30

Medlem

Jan!
          Tycker du fortfarande att din "eftersläng" åt Paulus var OK?
          Mvh
          Anders

--------------------

zon 1

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 29-12-2007, 13:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Ja, Paulus var nog inte bara lite homofobisk. En hel del dumheter har han dessutom hävt ur sig. Men att automatiskt utgå från att han hade en hjärnskada för att det påminner om symptom om det är ju lite trångsynt. Men är man inte troende , oavsett religion, eller öppnen för att allt inte har mänskliga förklaringar har man en tendens till att alltid förklara allt med sådant man känner till.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Monaxe
          Inlägg 29-12-2007, 13:43
          Länk hit: #32

Medlem

Har lite svårt för tungomålstalande, tror inte jag förstår det helt enkelt.
          Har en väninna som ofta talar i tungor, jag fattar ingenting men hon är mycket övertygad och tycker att det är hennes kanal med Gud. confused.gif Hon har aldrig försökt att övertyga mej om att detta är det rätta sättet att kommunicera på. Bara för att jag inte förstår det behöver det ju inte vara fel, det är ju återigen den egna trosuppfattningen som avgör det.

Att misstänka att Paulus syner berodde på TIA attacker är väl ändå lite långsökt Jan?
          Då kan man ju förklara varje avvikande uppfattning som andra människor har med att den personen förmodligen lider av en neurologisk åkomma eller skada. Lite djupt vatten känns det allt som...

Redigerat av Monica i Kungälv: 29-12-2007, 13:48

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-12-2007, 13:55
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Den heliga anden, är den släkt med gräsanden? confused.gif

Beträffande "ont blod" så är nog motsatsen värre. Läste i blaskan för nån vecka sen att ett par indiska statstjänstemän fått sparken för att dom sagt att dom hinduiska gudarna inte fanns. Samma sak eller ännu värre vore att förneka Allah i ett muslimskt land. Medeltiden råder ännu på delar av vår jord.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tesa
          Inlägg 29-12-2007, 13:58
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

..hmmm...det var länge sen jag skrev nåt här nu men en debatt måste jag ju kasta mig in i...

...jag tycker nog att det är lite högmod att hävda sin tro...För det är ju just det det är...TRO!!! Lite sturskt på nåt vis att inbilla sig att man har fått det rätt för sig...och att andra därmed har fel...
          Nog försöker jag respektera att folk tror men då ska de absolut respektera att andra tror annorlunda...annars förlorar jag respekten för dem..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          HelenN
          Inlägg 29-12-2007, 14:15
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Mitt äldsta barn är döpt i kyrkan, inte för att nån av oss är troende/religös utan mer för att det var tradition, om dopet står det bl.a " Dopet för oss in i en gemenskap med alla döpta, både de som lever här och nu och de som har levt före oss. Vi förs in i församlingen och till ett liv som Jesus lärjungar" .....hade jag läst på innan hade jag absolut inte låtat döpa min dotter. De två yngsta barnen är inte döpta, de får ta ställning till detta själva när de blir stora nog.

Jag och min sambo har gått ur svenska kyrkan, för att det inte gav oss något, eller kanske är det brist på kunskap,....vem vet, men iallafall är det vi som känner så och det hoppas jag att alla andra struntar i.....för det är ju vårt beslut och ingen annans.

Samma sak är det väl för de som är troende, religösa mm mm mm......alla får väl tro på det den vill, alla människor är väl av kött & blod iallafall. Jag är absolut inte troende, och jag har inget emot dem som är det heller!

Så ni som tror på nåt- fortsätt med det!!!

Redigerat av lämås: 29-12-2007, 14:39

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 29-12-2007, 14:18
          Länk hit: #36

Gäster

Jag har gått ur Svenska kyrkan och är inte troende överhuvudtaget men jag respekterar folk som är troende och tycker det är intressant ur historiskt synvinkel.
          Jag har alltid tyckt illa om etiketter på människor och tycker det är synd att man inte kan benämna människor som endast troende när ämnet dyker upp och undrar varför det är så viktigt att vara kristen, katolik, jude eller muslim e tc.
          När det i grund och botten finns slängar av samma historia i alla religoner.
          Jag har läst mycket historia, religon och mytologiska berättelser från olika länder och mycket kommer igen.
          Kanske grundar det sig i samma sanning och det finns en gud eller också vittnar det bara om att världen aldrig varit stor och berättelsekonsten svävat långt, kontinent till kontinent. Det ska vara fritt för alla att tolka som de vill.

Att människor reagerar när någon berättar att de är troende, beror kanske på alla "religonskrig", dessa troende som krigar är lika religösa som fotbolls huliganer är intresserade av fotboll i mitt tycke, det är bara en anledning till att ställa till bråk.

Detta fenomen tycker jag annars är ganska intressant, då det i djurens värd är ett naturligt sett att skapa ställning i grupper och även finns ritualer i stammar och även äldre europeiska seder att slåss, för att skaffa rang.
          Detta kanske är en naturlig undertryckt känsla som blossar upp hos vissa individer.

Själv tycker jag det är konstigt att bedömma människor efter annat än deras agerande mot andra.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 29-12-2007, 14:23
          Länk hit: #37

Medlem

Det är väl så det står: så som ni vill att andra ska vara mot er ska ni också vara mot dem? Eller något liknande flirting.gif

Redigerat av Monica i Kungälv: 29-12-2007, 14:23

--------------------

Citera
          pia i sundsvall
          Inlägg 29-12-2007, 14:36
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 13 248

CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2007, 13:55) *

Beträffande "ont blod" så är nog motsatsen värre. Läste i blaskan för nån vecka sen att ett par indiska statstjänstemän fått sparken för att dom sagt att dom hinduiska gudarna inte fanns. Samma sak eller ännu värre vore att förneka Allah i ett muslimskt land. Medeltiden råder ännu på delar av vår jord.

Du och Jan är ni inte lite okunniga i en del ämnen?måste ni två hävda er i allt ifrån vindkraftverk till religion?, skriv om det som ni har kunskap i, och låt troende ha sin tro utan att se ner på dom.

Citera
          pejori
          Inlägg 29-12-2007, 14:40
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

så var tjafset igång då.
          har ingen som helst tro, på varken fan eller hans kusiner...och har lämnat svenska kyrkan....men
          förstår bara inte vem som fått idén om att man talar i tungor på livets ord???? confused.gif confused.gif
          deltar ofta i gudtjänster på livets ord, och har aldrig hört något tungomål... whistling.gif

endast glada och kärvänliga mäniskor som sjunger och har trevligt tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 29-12-2007, 14:40
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2007, 13:55) *

Jag tror att heliga kon är släkt med den heliga anden i så fall, men heliga kon vill ju inte bli inblandad så jag ska inte prata mer om det...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 07:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon