Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?
          pejori
          Inlägg 29-12-2007, 17:23
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 17:17) *
          Varför måste du hålla på och fåna dig, pejori? Går det inte att diskutera utan fjanteri?

inte vet jag vad du läser in i mina ord men det får stå för dej.
          om du nu vill läsa in nått fjantigt eller allvarligt så är det ditt problem, inte mitt.... tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 17:25
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (pejori @ 29-12-2007, 17:23) *
          inte vet jag vad du läser in i mina ord men det får stå för dej.
          om du nu vill läsa in nått fjantigt eller allvarligt så är det ditt problem, inte mitt.... tummenupp.gif

Du hittar på att du sjunger i Livets Ords kör även fast du inte är medlem i församlingen eller ens troende. Syfte med det? Jo, att tramsa.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          vindspel
          Inlägg 29-12-2007, 17:32
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Suck...så vad det igång igen. Guds vara eller icke vara. Religion eller vetenskap....
          Om man förlitar sig på "fakta" som vetenskapen är ( eller är den???) så var atomen den minsta beståndsdelen....men icke, nu är den inte det längre. Forskare som vill ha fram ett visst resultat och forskar i den riktningen som de vill ha fram. Det är väl också en "tro"???
          Vad är kärleken????.....något man inte kan förklara..jösses, då kan den icke existera ju.......
          Man får "tro" på vad man vill så länge man inte trakasserar andra.
          g.gif dock lite osmakligt att diskutera detta vid den högtid vi firar Jesus födelse.......men det klart de som inte tror på Gud firar väl kapitalismen. Det sista var lite elakt sagt innocent.gif men vad är det annars vi firar????

red pga av en felstavning (igen)

Redigerat av vindspel: 29-12-2007, 17:33

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Monaxe
          Inlägg 29-12-2007, 17:55
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Egentligen så är ju denna disskusion en spegelbild av hur det är i världen, alla tycker att dom har rätt tro och alla andra har fel. confused.gif Troende och icke troende slåss om sanningen, nåde den som tycker fel! Det är väl ändå (tack o lov) helt och hållet upp till var och en. angel_not.gif
          Kan ju sticka ut hakan och säga att jag är mer troende än icke troende, och och det skulle ALDRIG falla mej in att börja bomba någon för en avvikande tro. Kan tolkas upp till var och en!!!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Anma
          Inlägg 29-12-2007, 18:02
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 17:21) *
          Hej Birka!
          Jag är inte läkare så jag har säkert fel. Jag fick förslaget från en vän som är läkare. Jag hoppas att du kan ge en bättre diagnos. Stroke? En människa med samma svåra symptom som Paulus blir inlagd idag.
          MVH
          Jan Lindgren

Tia är en slags stroke, med symptom som försvinner inom ett dygn. Risken att få en större stroke efter en tia är överhängande.
          Stroke innefattar både hjärnblödning och hjärnpropp, ett sags samlingsnamn alltså. Symptomen beror till stor del var i hjärnan skadan sker.
          Hurvda Paulus led av det ena eller det andra låter jag vara osagt.

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 29-12-2007, 18:25
          Länk hit: #66

Gäster

CITAT (vindspel @ 29-12-2007, 17:32) *
          Suck...så vad det igång igen. Guds vara eller icke vara. Religion eller vetenskap....
          Om man förlitar sig på "fakta" som vetenskapen är ( eller är den???) så var atomen den minsta beståndsdelen....men icke, nu är den inte det längre. Forskare som vill ha fram ett visst resultat och forskar i den riktningen som de vill ha fram. Det är väl också en "tro"???
          Vad är kärleken????.....något man inte kan förklara..jösses, då kan den icke existera ju.......
          Man får "tro" på vad man vill så länge man inte trakasserar andra.
          g.gif dock lite osmakligt att diskutera detta vid den högtid vi firar Jesus födelse.......men det klart de som inte tror på Gud firar väl kapitalismen. Det sista var lite elakt sagt innocent.gif men vad är det annars vi firar????

red pga av en felstavning (igen)

Jag firar aldrig jul p ga Jesu födels, för mig är det ett firande att det börjar gå mot ljusare tider, använer helst ordet jul och inte christmas av den anledningen. Gamla ordet är joul om jag minns rätt.
          Firandet mitt i vintern och den 25/12 är äldre än 2007 år och anledningen till att detta datum används är för att kväsa hedniska traditioner.

Enciclopedia de la Religión Católica: ”Anledningen till att den romerska kyrkan valde att lägga julfirandet just på den här dagen verkar vara kyrkans benägenhet att ersätta hedniska högtider med kristna. ... Vi vet att Rom vid den tiden lät hedningarna viga den 25 december åt firandet av natalis invicti, den ’oövervinnliga solens’ födelse.”Enciclopedia Hispánica säger något liknande: ”Att julfirandet infaller just den 25 december beror inte på en noggrann kronologisk uträkning, utan snarare på att man lät kristna det romerska firandet av vintersolståndet.” Hur firade romarna att solen började stiga på vinterhimlen? Genom att festa, frossa och byta presenter. Eftersom kyrkans dignitärer tvekade inför att avskaffa en så populär högtid, lät de ”kristna” den genom att kalla den dagen Jesu födelsedag i stället för solens födelsedag.

Redan från början av julens historia, under 300- och 400-talen, var det praktiskt taget omöjligt att sopa igen spåren av soldyrkan. Den helgonförklarade Augustinus (354–430 v.t.) kände sig tvungen att förmana medtroende att inte fira den 25 december så som hedningarna firade den dagen, till ära för solen. Även i våra dagar verkar de forntida romerska traditionerna vara det som dominerar julfirandet.

Så som vi firar idag med frosande i mat och presenter är väl äldre och den sanna betydelsen av jul, vad jag kan förstå.

(Inget illa menat, bara lite info. för de som är intresserade)

Redigerat av Marina i Hällekis: 29-12-2007, 18:26

Citera
          Novisen
          Inlägg 29-12-2007, 18:27
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 1 084

så ställer man en enkel (?) fråga....
          det är knäpptyst LÄÄÄÄNGE (tror att det var över 70 "titt" innan någon kommenterade...)

och sen får jag vatten på min kvarn..... men inga svar

Många intressanta åsikter dock.

Någon ondgorde sig för att spörsmålet (?) togs upp just nu vid juletid... JAG förstår inte varför inte. För mig är det ALLTID aktuellt, men väcktes av tråden om att Betlehem var "fel" födelseort. Tänkte gå in och kommentera där.. en till vilken nytta då?? Mer brännbart stoff till brasan???

Novisen

Citera
          vindspel
          Inlägg 29-12-2007, 18:54
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Novisen @ 29-12-2007, 18:27) *
          det är knäpptyst LÄÄÄÄNGE (tror att det var över 70 "titt" innan någon kommenterade...)

Någon ondgorde sig för att spörsmålet (?) togs upp just nu vid juletid... JAG förstår inte varför inte. För mig är det ALLTID aktuellt, men väcktes av tråden om att Betlehem var "fel" födelseort. Tänkte gå in och kommentera där.. en till vilken nytta då?? Mer brännbart stoff till brasan???
          Novisen

Tyckte jag gav dig ett svar????????? vetenskap kontra tro...............

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          pejori
          Inlägg 29-12-2007, 19:10
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Novisen @ 29-12-2007, 18:27) *

Novisen

vad hade du väntat dej för svar?
          frågan om religion är lika brännbar/debattbar som alla kontroversiella ämnen.
          du kan ta bensinskatt, bekämpningsmedel, homosexualitet, rökning eller slopade barnbidrag, sänkning av A-kassa....allt diskuteras utifrån egna erfarenheter. tummenupp.gif
          tror inte det finns några konkreta svar på någon av frågorna, men man får ta det för vad det är...frågor som det inte finns svar på tummenupp.gif
          man kan bara ha en åsikt...ingen har fel och ingen har rätt...det du tycker är rätt för dej, men fel för mej...that´s it tummenupp.gif
          rättat stavfel

Redigerat av pejori: 29-12-2007, 19:11

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          zaaritha
          Inlägg 29-12-2007, 19:26
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Har pm:at farbror blå o bett om ursäkt att han blev sårad av mej!
          Absolut ej meningen!

Citera
          Novisen
          Inlägg 29-12-2007, 20:00
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 1 084

CITAT (vindspel @ 29-12-2007, 18:54) *
          Tyckte jag gav dig ett svar????????? vetenskap kontra tro...............

Kära Vindspel. kanske jag inte ser ditt svar på frågan...???

Frågan var:

"Varför väcker det så ont blod..., om man är troende?"

jag förstår inte vad det har med vetenskap kontra tro. Jag känner till MÅNGA vetenskapsmän som är troende.

Och min fråga gäller INTE om det är rätt eller fel.....

Ha en riktigt skön Helg alla forumister.

(Jag återkommer nästa år!! giggle.gif )

Novisen

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 29-12-2007, 22:11
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Tycker det värsta är alla vetenskapsmän som dom kallar sej, som tror att man måste motbevisa Gud och bibeln, att forskningen går ut på att förneka Guds existens.

Tänk på detta:

Vetenskap är också en tro!!

Otroligt mycket av det som kallas vetenskap, går ut på så lösa boliner att de flesta rön förkastas efter en kortare tidsperiod.
          Tidsperioderna blir kortare och kortare, och vetenskapen allt precisare, men ändå är det otroligt lite av vår vetenskap som är exakt och inte bara bygger på (mer eller mindre seriösa)teorier och gissningar.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-12-2007, 22:38
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vetenskap är motsatsen till att tro, nämligen att veta. Tror inte det är många vetenskapsmän som sysslar med att försöka bevisa att gudar inte finns, det är upp till dom troende att försöka bevisa existensen istället. Sen kan vetenskapen smula sönder alla försök till bevis.

Vetenskapen strävar att försöka förstå och beskriva allting men eftersom det inte finns något facit måste man prova och ibland tänka sig fram. Det är den teoretiska delen av vetenskapen som sysslar med det senare. Sen får man försöka bevisa vad teoretikerna tänkt fram, ibland lyckas det, ibland inte. Sen finns det den empiriska delen som studerar och experimenterar för att sen försöka beskriva vad man kommit fram till. Teorier antingen förkastas eller bevisas men hela tiden går utvecklingen framåt.

Till skillnad från religionen där man inte kommer längre än till till dom som skrivit ner exempelvis bibeln. Fast inte blir man så mycket klokare av det.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 29-12-2007, 22:44
          Länk hit: #74

Medlem

Törs nog inte svara på det!
          Blir väsen då!

Citera
          zaaritha
          Inlägg 29-12-2007, 22:51
          Länk hit: #75

Medlem

Jag tror på en högre makt o att Jesus fanns--men inte så som Bibeln beskriver.

Citera
          Netha
          Inlägg 29-12-2007, 22:53
          Länk hit: #76

Gäster

Pejori ... jag har en nära som är medlem i livets ord ... h*n säger att det du påstår är totalt omöjligt!
          Du kan absolut inte som ickemedlem komma och sjunga i kör... oavsett hur många vänner du har där.

Samma svar har h*n också fått från Göteborgsavd när jag ikväll bad h*n fråga.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 23:14
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Netha @ 29-12-2007, 22:53) *
          Pejori ... jag har en nära som är medlem i livets ord ... h*n säger att det du påstår är totalt omöjligt!
          Du kan absolut inte som ickemedlem komma och sjunga i kör... oavsett hur många vänner du har där.

Samma svar har h*n också fått från Göteborgsavd när jag ikväll bad h*n fråga.

Jag tror inte Pejori bryr sig vad vi säger. Jag VET att Pejori ljuger, men hon fortsätter ändå med sitt trams och sina lögner för att infektera tråden.

Redigerat av Tezzla: 29-12-2007, 23:15

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-12-2007, 23:26
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Lugn lite nu....varför skulle hon ljuga?

Citera
          Tezzla
          Inlägg 29-12-2007, 23:30
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Magdis @ 29-12-2007, 23:26) *
          Lugn lite nu....varför skulle hon ljuga?

För att det är omöjligt för en ickeförsamlingsmedlem eller ickebibelskoleelev (som dessutom inte är troende) att sjunga i Livets Ords kör. Tro mig, jag VET.

Redigerat av Tezzla: 29-12-2007, 23:31

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-12-2007, 23:32
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 23:30) *
          För att det är omöjligt för en ickeförsamlingsmedlem eller bibelskoleelev som dessutom inte är troende att sjunga i Livets Ords kör. Tro mig, jag VET.

Ja men man kan ju aldrig veta exakt hur det är just där. Märkliga saker händer ju och det kan ju hända att de hoppas på att värva henne. Vi har ett Jehovas vittne som springer här jätteofta och verkar tro på allvar att han ska kunna omvända ortens komminister i Svenska kyrkan till ett Jehovas vittne...de har suttit ner och pratat över en kopp kaffe här flera gånger.

Citera

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 01:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon