|
årets hur var och när lista, ang så tider mm |
|
|
|
29-12-2007, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
ja nu var det ju dags att sortera upp så där fint som det gjordes förra året behöver all hjälp jag kan få....som tidigare vilken månad ska den varmgro, kyla ja ni vet alla dummy frågor så ska jag skriva ner allt i den nya så kalendern
färgätmigej "victoria rosea" -"myosotis alpestris" april gökblomster"white robin -"Lychnis flos-cuculi" april jätteprästkrage "crazy daisy" -"Leucanthemum x superbum fl plena" sådd inne feb?? klockranka blå luktärt "vild siciliansk" lövkoja "avalanche" -"matthiola incana" april moses brinnande buske rosa ligger i kylen pensé "chalon Supreme Purple picotee" pensé "feenkönigin" pensé "Frizzle sizzle Burgundy" pensé mini "valentine" pensé mini "terracotta" penstemon "sunburst Ruby" -"penstemon x mexicale" ute ca8v. porslinsklocka grön -"Codonopsis virdiflora" ljust,varmt april??? underblomma "marbles Yellow-red" -"mirabilis jalapa" mars-april vinda kejsarvinda "sunrise Serenade" vinda månvinda vinda purpurvinda "kniolas black"
ett par tomater...."black Krim" och Banana Legs blå bergvallmo "meconopsis betonicifolia" kylen japansk akleja ute ostronört kylen japanskt blågull ?????????? rosenböna gyllenbär malva lila hög tagetes revsvans hög....? svart stockros mars-april verbena "sommar" lobelia ????? rysk marton ut 5v. häng petunia ???? dom senare är årets olika skördar
sen fick jag några på köpet sommarklätt -"agrostemma brachylobum" när??? ananastist -"centrtherum intermedium" när???? klocktobak mars,april studentnejlikan..." Lychnis chaledonica" när,hur????
några flera igen: höstvädd "Scabiosa caucasica" när,hur??? stäppsalvia "salvia nemorosa" när,hur?? lavendel pionvallmo "papaver paeoniflorum" när,hur??? tror att jag direktsår den storklocka vit "campanula persicifolia" när,hur???? blomster tobak vit "Nicotiana alata grandiflora" som den gröna eller????
Redigerat av malin72: 11-01-2008, 18:16
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
30-12-2007, 02:47
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jösses -- du är superbesvärlig .. tänk om de varit ordnade i perenner och anueller åtminstonde -och med vetenskapliga namn .. puuust moses brinnande buske rosa--hehe .. Lycka till ! pensee -kolla Hamiltons råd penstemon "sunburst Ruby" 8-12 v kyla porslinsklocka grön ljust varmt blå bergvallmo "meconopsis betonicifolia" kan du redan japansk akleja samma som alla akleja 4-5 v kyla ostronört kyl 6 v japanskt blågull gror varmt malva lila hög ??  ettårig ??-varmt svart stockros varmt- så sent, mars april rysk marton kyl 5 v Ettåringar bienner o tomater senare i vår -räkna bakåt eller vänta på experterna på anueller  K
Redigerat av kerstin z5-6: 30-12-2007, 02:53
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
30-12-2007, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Ska göra i ordning min lista också och visa här, som tur är bara perenner. Är så sugen på att komma igång nu.
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
30-12-2007, 09:43
|
Gäster

|
CITAT (malin72 @ 30-12-2007, 02:54)  ja jag vet att det bidde lite rörigt ska försöka leta namn och fixa till listan men kerstin bergvallmon kan jag ju inte jag fick ju inga och tom dom från dig dog ju får nog leta reda på förra årets tråd (fast det gick ju inget bra för mig med den heller)oj såg nu dina andra svar...fniss moses brinnande är det någon som klarat av den Både jag och en tidigare granne som hade en perennplantskola har lyckats så mose brinnande buske. Jag sådde mina på hösten,(detta var 2001, kanske bra förutsettningar detta år?) 2-3 cm ner i kallbänk, 20 frö, 9 grodde. Kommer inte ihåg var fröna köptes, tror det var en sambeställning med grannen som sådde och sålde dessa regelbundet. Jag skänkte bort mina 2003, då de stog i vägen för husrenovering, kanske skulle behållt dem, om de är kända för att vara kinkiga. Lycka till!
|
|
|
|
|
30-12-2007, 11:46
|

Medlem

|
Anki har en jättebra förkortad version av såråd för meconopsis -bergvallmo
"Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus.
Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig. Av fröna så blev det runt 60 utplanteringsbara plantor.
Redigerat av kerstin z5-6: 30-12-2007, 11:47
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
30-12-2007, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (malin72 @ 29-12-2007, 23:38)  pensé "chalon Supreme Purple picotee" pensé "feenkönigin" pensé "Frizzle sizzle Burgundy"
Är de enda jag vågar uttala mig om det (verkar finnas så mycket olika sorter  ) Dessa sår du efter mina såråd i albumet
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
30-12-2007, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Ett tips ang. vattning av Bervallmo.... luta/snurra krukan och vattna runt krukans alla kanter, då håller sig jorden 'torrare' runt själva plantorna.
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2007, 19:17
|

Medlem

|
Fuskigt ?? man sår väl för det mesta alla frö i en större bytta -dvs de av samma sort
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
31-12-2007, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
….och jag blandar halksanden även i jorden. Anledningen är att den såjord jag kan få tag i….. Hasselfors Så-& kaktusjord…är för kompakt dvs. den sand jorden är upplandad med är alldeles för fin (enl. mitt tycke). Jag tycker att det är mycket lättare när man ska skola om småplanten att få med hela fina rotsystem om man blandar i ordentligt med grus. Jag förespråkar tidig omskolning så mina plantor brukar vara pyttesmå. En annan fördel med att blanda halksanden i såjorden är att risken för ”övervattning” minskar. Det skullesäkert gå lika bra med perelit och/eller små lekakulor …….bara det att halksanden är så mycket billigare, med den kan man slösa utan att det ”kostat skjortan”. 15 kg kostar runt 40:-….och 15 kg räcker långt. Jag provade faktiskt jorden som är perelitblandad i fjol men gick tillbaka till min egen blandning (vanans makt?  ) Nemablom väntar jag med att vattna ut tills jag ser att de första obligatoriska sorgmyggorna dyka upp. Ett tips….skulle du få en skvätt nemablom över så slå den i säcken med utplanteringsjorden, då gör den verkan där också. Snål som jag är så brukar jag även ta lite av nematodblandade såjorden och lägga överst i krukan med de nyutskolade plantorna ( i de fall sådden varit ”okomplicerad” utan plötslig småplantsdöd och fallandesjuka) /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
01-01-2008, 12:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Tagetes och Malvan är inget svårt.
Tagetes sätter du inne under plast och låter vara. Sedan när de börjar knoppa kan du hiva ut dem på landet. tar kanske 6 veckor totalt.
Malvan hade jag sått på friland när jorden börjar bli varm.
Själv upplever jag att många av de fröer som ska förkultiveras men kan sås på friland direkt blir bättre med frilandssådd. Ta tex Cosmos bipinnatus. Förra året fick jag fatt på plantor som blivit över i ett projekt på skolan. Dessa var drivna i växthus efter konstens alla regler. De satte jag tillsammans med fröerna jag sådde. Det var exakt samma sort. De frilandssådda plantorna blev större och vackrare och maffigare och höll ända tills frosten tog dem. De växthus drivna plantorna blev veka och vissnade bort ganska tidigt.
Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|