| |
|
  |
Förbjud alla fyrverkerier, buller och miljöproblem för såväl människor som djur |
|
|
|
|
05-01-2008, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2008, 16:38)  Eller att alla som skall handla skall kunna visa upp ett tillstånd! Ankli
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2008, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
CITAT (Anma @ 05-01-2008, 16:31)  Den finska modellen är inte helt fel. Dessutom någon slags begränsning för hur mycket man får köpa utan tillstånd. Tja, det var ju så krogrundan föddes, man fick bara ett visst antal glas per ställe, sedan gick man bara vidare till nästa ställe och tog något glas till  Visserligen skulle ett tillstånd att köpa hindra de värsta, men hur vet man att det inte skulle börja säljas illegalt då? Hur lätt är det tex inte att få tag på alkohol för ungdommar, och andra olagliga saker generellt?
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
|
05-01-2008, 22:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
En förbudsdiskussion kommer upp en gång per år. I år - eh, förra året - var den mer intensiv än andra år. Vad hände? Det har varit fler och större smällare/fyrverkerier än andra år! Jag har aldrig sett så mycket! Alla grannarna sa samma sak, det var ovanligt mycket fyrverkerier i år. Och som dom lät! Och så vackra många av dom var!
Nu känner jag mig lite gammal. Redan på 60-talet hade vi begränsningar här i Sverige. Min bror och hans kompisar var överlyckliga för någon hade varit i Danmark och fått tag på kraftiga grejer... Grannarna var inte lika glada, heller inte våra föräldrar. Smällandet tog slut när en kusin (inte samma tillfälle) blev av med ena tummen och två fingrar efter att han skulle "käcka sig". Jo, han har klarat sig i livet ändå, han är folkpensionär numera. Men ändå! Så fullständigt onödigt. Jag minns också barndomens påskbrasor där pojkarna hade ngt som kallades "hoppetossor", en sorts smällare som hoppade runt i benhöjd! Vansinne! Tur att åtminstone sådana grejer inte finns längre.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 00:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Nu som först har det lugnat sig här hemma och då började de före jul med smällandet. Så tre fyra veckor hade de att göra i år, ovanligt mycket och länge tycker jag. Har folk mer pengar att elda upp eller?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 00:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (LadyG @ 08-01-2008, 00:49)  Nu som först har det lugnat sig här hemma och då började de före jul med smällandet. Så tre fyra veckor hade de att göra i år, ovanligt mycket och länge tycker jag. Har folk mer pengar att elda upp eller? japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 01:02
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 00:51)  japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!  Inte jag! 0 kr mer har jag... Ingår inte jag i "alla"???
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 01:11
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 00:51)  japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!  Aha så det är Herr Reinfeldt jag borde smiska på stjärten för alla smällare och raketer alltså!  Vilken oväntad vändning det här tog då!  CITAT (Anma @ 08-01-2008, 01:02)  Inte jag! 0 kr mer har jag... Ingår inte jag i "alla"??? Jodå visst ingår du i alla! Inte fick jag mer pengar heller, mindre faktiskt om man ska vara kinkig, men jag känner mig som en av alla ändå på det stora hela.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 01:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (LadyG @ 08-01-2008, 01:10)  Aha så det är Herr Reinfeldt jag borde smiska på stjärten för alla smällare och raketer alltså!  Vilken oväntad vändning det här tog då!  Passa på och smiska honom för att jag inte ingår i "alla" också....
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 01:17
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 08-01-2008, 01:12)  Passa på och smiska honom för att jag inte ingår i "alla" också....  Jag ska smiska honom så mycket du vill, bara du inte är ledsen! Du är visst en av alla! Alla är en del av alla, fast alla kan vara olika för olika människor. Det finns många alla att tillhöra, om man tänker efter  Hm... Det där kan tolkas på väldigt många olika sätt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2008, 13:10
|

Medlem

|
CITAT (aq42 @ 08-01-2008, 10:40)  Bra länk
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Nu smäller de på igen.... så denna tråden känns åter aktuell
Lite fyrverkerier vid midnatten på nyårsafton kan ju vara trevligt, men i övrigt...NEJ... NEJ... NEJ
Redigerat av Aqvakul: 30-12-2008, 19:02
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 19:10
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
Som tonåring så tycker jag faktiskt att det är väldigt kul att leka omkring och smälla "smällare"(riktiga smällare finns väl inte längre? De bästa förbjörds för några år sedan har jag för mig...) och kolla på fyrverkerier. Ett förbud skulle nog inte hjälpa enligt mig, jag tror bara att det skulle leda till att fler kör hemmagjorda smällare, och det är ju ingen höjdare....  Men förstår alla med husdjur, att det måste vara jobbigt med smällare, fyrverkerier mm.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 880
Medlem nr: 16 603

|
Som djurägare med dräktiga djur tycker jag som nån tidigare i tråden skrev att det borde vara en intelligensgräns vid köp av smällare och raketer. Landar en raket i höladan..... (Jag har bara läst början av den här tråden, men hakar på ändå)
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 21:36
|
Medlem

|
CITAT (renate @ 30-12-2008, 21:01)  Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt. Där lät det inte som att det fanns mycket sympati... Du tycker alltså inte synd om en mogen, vuxen människa som ska tända på en fyrverkeripjäs och spränger bort ena handen pga konstruktionsfel etc? Sen tycker jag att 15 år är rätt så lagom ålder för att hålla på med smällare mm. Förstår inte hur NÅGON kan låta en 6 årig unge hålla på med sådant själv....
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (renate @ 30-12-2008, 21:01)  Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt. Håller fullständigt med dig.. tycker inte det minsta synd om dem som skadar sig på raketer o smällare, lite tråkigt för pojken att ha en sådan intelligensbefriad (mamma?) dock.. Tycker också att de som skadar sig av sin egna dumhet på smällare o raketer ska få ställa sig i kö... efter de som redan står i kön till t.ex handkirurgin...
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 21:36)  Där lät det inte som att det fanns mycket sympati... Du tycker alltså inte synd om en mogen, vuxen människa som ska tända på en fyrverkeripjäs och spränger bort ena handen pga konstruktionsfel etc? Nej.. håller man på med explosiva varor så borde man veta och acceptera riskerna och uppträda efter det.. vet man inte det så skall man inte handhava explosivt matriel..Sen tycker jag att 15 år är rätt så lagom ålder för att hålla på med smällare mm. ELLER HUR....
Förstår inte hur NÅGON kan låta en 6 årig unge hålla på med sådant själv....
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:01
|
Medlem

|
Alltså.... *suck* vad ska man säga.... Jag vill absolut inte verka otrevlig eller något sådant, men ni som pratar här verkar aldrig ha varit unga?! Det är klart man tycker att det är kul! Och inter iktar sig smällare/fyrverkeri till vuxna, tillverkarna riktar sig snarare till de unga/barnen skulle jag vilja säga. Det kan man ju bla se på designen på div fyrverkeripaket.
Nu så här dagen före nyårsafton har jag sett hur mycket föräldrar som helst som köpt smällare åt sina barn, så isåfall så är det väääääldigt många föräldrar som ni här i tråden skulle idiotförklara direkt.
Sen ang att de som håller på med "explosiva varor" ska få skylla sig själv, även om det skulle vara produktionsfel är ju bara sorgligt att höra. Det är ju precis som att någon som håller på med en elinstallation skulle få ström i sig av misstag(antag pga fel av tillverkaren), tycker ni då att han ska få skylla sig själv för att det är farligt med elinstallationer?
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|