Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förbjud alla fyrverkerier, buller och miljöproblem för såväl människor som djur
          Huggorm
          Inlägg 30-12-2008, 23:37
          Länk hit: #141

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Skulle vilja se skriftlig källa på att något djur skrämts ihjäl av fyrverkerier, det låter mest som en skröna. Då skulle dom ju dö av skräck när ormvråken var efter dom också

Citera
          Margaretha
          Inlägg 30-12-2008, 23:42
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Visst kan ett fyrverkeri vara vackert, men inte har väl det förfärliga, ansvarslösa smällandet något med skönhet att göra.
          För två år sedan brann det på balkongen hos en granne av en raket som kom in. Som tur var hade andra grannar - som var hemma till skillnad från de drabbade och oss - vattenslangar ute och kunde rädda lägenheten. Någon minuts eld till, sade brandkåren , så hade fönstren exploderat och lägenheten varit övertänd.
          I höstas fick en annan granne in en raket genom ett fönster en vanlig vardagkväll. Barn i 10-årsåldern smällde vilt här under en period.
          Visst tyckte våra pojkar också att det var spännande med fyrverkerier när de var små, men deras pappa var med och sköt upp dem.
          Bor man i en stor stad så får man hela tiden stå ut med de jätteegon som tycker att just deras födelsedag ska firas med ett fyrverkeri mitt i natten när som helst på året. Att man väcker tusentals människor med sitt smällande bryr man sig inte om. Tänk om alla som fyller jämna år skulle fira med ett fyrverkeri. Då skulle vi inte få sova i fred en enda natt någonsin!

Organiserade fyrverkerier: JA. Privata: NEJ

Tycker också synd om djuren, men om det gällde bara någon timme per år skulle väl skadan inte bli så stor.

Redigerat av Margaretha: 30-12-2008, 23:43

Citera
          HelenJ
          Inlägg 30-12-2008, 23:48
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:11) *
          Tror du det är en tillfällighet att jakthundar inte är skotträdda? Och på vilket vis skadas vilda djur av fyrverkerier? Träffas dom av nedfallande pinnar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att någon fågel träffats av en raket

För det första kan man inte dressera bort rädslan hos en skotträdd hund. Däremot kan man försiktigt vänja valpar och har man tur lyckas det.
          Och för det andra så är skotträdda jakthundar som du säger ovanliga eftersom de avlivas så fort de visar såna tecken.

Jag tycker inte man ska förbjuda folk att skjuta raketer på nyårsafton. Vill de elda upp sina pengar så gärna det. Jag kan resa hemifrån eller droga hunden de timmarna, det funkar. Men okynnessmällandet flera dagar före och efter måste bort! Ett år var vi ute och kissade med hunden varje dag kl 5 på morgonen mellan Annandagen och Trettonhelgen - det var enda tidpunkten som var någorlunda raketsäker. Resten av tiden höll hon sig för hon vågade inte gå ut! Just nu ligger hon och trycker bakom TVn eftersom det har smällt här ca en gång i halvtimmen hela kvällen... Det händer att en smällare bränns av mitt på dagen när vi är ute och går - först hoppar hon ur skinnet och sen rusar hon hela vägen hem och det är ren tur om man lyckas hålla kvar i kopplet. För att inte tala om alla brevlådor och fingrar som går åt - och att ungarna skjuter på varandra!

Men det är som det sägs här av flera - så länge föräldrarna "köper ut" till sina barn finns det inte en lagstiftning i världen som stoppar det.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-12-2008, 23:52
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:16) *
          Ja, det stämmer bra det. Så här skriver "hundsport", vad det nu är för någon organisation:

"Problemet är att alldeles för få hundägare förstår att hundarna måste övas att klara av det onaturliga och skrämmande smällandet. De flesta hundägare inser det först efter det att deras hund blivit chockad och befinner i ett tillstånd av panikångest."

"Fyrverkeri på CD
          Eftersom ljuden är en så stor del av det som skrämmer, kan man spela upp fyrverkeriljud på en stereo en á två gånger per dag – eller ännu oftare.
          Det vänjer hunden vid dem och eliminerar på så sätt en av de värsta källorna till chock."

http://www.hundsport.se/redaktionellt/hund...infor_nyar.html

Hundsport ges ut av Svenska Kennelklubben.

Det är fortfarande inte fråga om att dressera hunden. Ovanstående skulle jag kunna skriva långt om men det orkar jag inte just nu. Kan bara säga att denna rädsla kan komma närsom helst i en hunds liv. Andra hundar reagerar aldrig på fyrverkerier. Men har man en hund som inte reagerat tidigare och sedan plötsligt händer något när den är 5 år så har man av naturliga själ inte behövt vänja hunden tidigare. Hos oss slog blixten ner i stugan så att både jag och hunden blev chockskadade där vi satt i godan ro. Efter det var den hunden helt förstörd så fort hon hörde smällar eller åska. Andra hundar har fått sin rädsla efter att smällare kastats efter dom eller smällare hamnat på balkonger och altaner osv. Det är fel att påstå att alla hundar måste vänjas vid dessa ljud.

CD:n har provats men många säger att det inte hjälper. Hammargrens har dessutom varit bussiga och lagt ut oljuden på nätet om man inte har lust att köpa en värdelös CD.

Har man en hund som blir helt förstörd när det smälls och skjuts raketer så kan du ge dig på att ägarna gör allt för att underlätta lidandet och testar det mesta för att hitta något som eventuellt kan hjälpa.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          DragonLady
          Inlägg 30-12-2008, 23:54
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 22:26) *
          Nej men Dragonlady, ditt sätt att resonera håller bara inte i mina öron... isåfall så ska ALLA alltid skylla sig själv. Säg tex en knarkare som tagit en överdos han ska alltså inte få vård, han kan skylla sig själv för han visste vad han höll på med. Någon som har blivit alkoholförgiftad... han visste att sprit inte var hälsosamt och bör därför alltså skylla sig själv. Man kan ju fortsätta i all evighet med dessa exempel! Är inte riktigt säker på var jag skrev att dessa som du beskriver inte skall få någon vård g.gif dessa människor är ju sjuka mentalt.. du menar kanske att han som smäller av sina fingrar är sjuk mentalt?? jo så kan det antagligen vara förstås..
          Annars skrev jag nog typ att den som gör en medveten handling ( sätta eld på sprängämnen) som orsakar att hans fingrar sprängs bort skulle få ställa sig Sist i kön hos handkirurgen flirting.gif

Kan ju hålla med dig till viss del om att fyrverkerier, smällare osv kanske inte är alltför hälsosamt. Jag tycker speciellt synd om djuren som plågas av det. Men för mig så är det tradition med fyrverkerier/smällare och det känns som väldigt många i min generation känner likadant. Att smälla smällare på nyårsafton samt sista april det är något man gör med kompisarna och det är lite festligt och speciellt. Kan tillägga att jag anser att de två gångerna på året räcker, och att man inte bör vara ute flera dagar och smälla före och efter de två tillfällerna.

en olycka kan även hända den bästa. Min morbror hade jobbat som elektriker i många år( och han kunde nog sina saker...) och han dog när han skulle fixa något med en lyktstolpe.... Det känns så himla hårt att bara säga skyll dig själv... Han gjorde alltså ett misstag? jag är väl helt enkelt inte så kallhjärtad som många andra....
          Det är ju lätt att säga över datorn, men du skulle alltså inte bli ett dugg berörd om någon som du kände skadade sig illa av en smällare? Skulle personen i fråga bara få skylla sig själv? Jo, om han orsakade sin egen skada så är det så jag ser det.. leker man med elden och blir bränd har man faktiskt bara sig själv att skylla, vem skall de annars skylla på menar du?

Är du som övriga i denna tråd? eller tyckte du synd om de drabbade?

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-12-2008, 00:03
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (HelenJ @ 30-12-2008, 23:48) *
          Och för det andra så är skotträdda jakthundar som du säger ovanliga eftersom de avlivas så fort de visar såna tecken.

Vilken tur att man inte är en skotträdd jakthund.. yahoo.gif flirting.gif

--------------------

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 00:15
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

Nu blir jag lite förbryllad.... du påstår alltså att *ALLA* som har alkoholproblem, eller som har lurats in i drogträsket har mentala problem? Det låter inte särskilt logiskt alls och jag håller inte riktigt med...
          Jag accepterar allas åsikter ang att det kan vara SKIT med smällare/raketer osv.... det kan det vara om fel personer hanskas med dom.

Sen så antar jag att du har rätt i att de får "skylla sig själv" men jag menar.... det kan fortfarande vara jävligt sorgligt att en kille har fått några fingrar bortsprängda och är handikappad för livet. Du menar säkert inget illa alls DragonLady, men du får det bara att låta så känslokallt, som att du skulle skratta åt dem som råkar ut för sådant här.

Det med hundar är ju väldigt olyckligt och jag har ingen logiskt lösning på det... men en sak är säker och det är att denna mångmiljonindustri knappast kommer att läggas ned pga djurägares klagomål, så det är någonting man får stå ut med ett bra tag till, skulle jag tro.

Sen att det finns folk som tycker att det är skoj med fyrverkerier under kontrollerade former under två(2/365) dagar om året är väl inte så konstigt. Sen kommer det alltid finnas folk som inte alls tycker att det är kul. Två olika åsikter, båda bör respekteras.

Peace out och kärlek till er allihopa, oavsett åsikter. =)

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2008, 01:01
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 00:15) *
          /..../
          Det med hundar är ju väldigt olyckligt och jag har ingen logiskt lösning på det... men en sak är säker och det är att denna mångmiljonindustri knappast kommer att läggas ned pga djurägares klagomål, så det är någonting man får stå ut med ett bra tag till, skulle jag tro.
          /..../

Någon gång måste ju folk inse det otroligt korkade i att elda upp pengar wink.gif
          Jag är för ett totalförbud för privatpersoner - kommunerna kan anordna ett fyrverkeri (fast helst inte för mina skattepengar, de får ge sig ut och tigga pengar till det) på nyårsafton klockan 00.00 och det ska vara över 00.15. Rimligt kan jag tycka. Fyrverkerierna kan säljas på polisstationerna.
          Att dressera en hund att inte vara rädd för smällare? Man dresserar inte bort en hunds rädslor.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 01:06
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (herkules @ 31-12-2008, 01:01) *
          Någon gång måste ju folk inse det otroligt korkade i att elda upp pengar wink.gif
          Jag är för ett totalförbud för privatpersoner - kommunerna kan anordna ett fyrverkeri (fast helst inte för mina skattepengar, de får ge sig ut och tigga pengar till det) på nyårsafton klockan 00.00 och det ska vara över 00.15. Rimligt kan jag tycka. Fyrverkerierna kan säljas på polisstationerna.
          Att dressera en hund att inte vara rädd för smällare? Man dresserar inte bort en hunds rädslor.

Jag håller inte på med fyrverkerier längre... Men jag har haft mycket kul med det under min uppväxt. Till slut kommer man till den punkten då man tycker att det finns bättre saker att lägga pengarna på rolleyes.gif
          Men jag är lite splittrad i den här frågan egentligen, jag med. Det är inte lätt, det är ju väldigt kul för de unga men det är ju samtidigt en massa skador och en massa personer som inte tycker om det.

Bara inte skattepengarna går åt till fyrverkeriet så är jag på... flirting.gif

Nej man kan inte dressera en hund till att inte vara rädd för smällare... det håller jag med om. Men de som har hund får väl gardera sig så gott det går, med öronproppar för vovven osv.

Ja som sagt det är inte en lätt fråga detta.....

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2008, 01:14
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:37) *
          Skulle vilja se skriftlig källa på att något djur skrämts ihjäl av fyrverkerier, det låter mest som en skröna. Då skulle dom ju dö av skräck när ormvråken var efter dom också

Du får ta kontakt med närmsta djursjukhus och fråga om det är så att hundar dör på grund av att de skräms ihjäl på nyårsafton. Eller kanske ett försäkringsbolag? Nu är ju de flesta hundägare som vet med sig att de har en rädd hund såpass kloka så att de vidtar alla möjliga åtgärder för att göra det så lindrigt som möjligt för sitt hund på nyårsafton. Allt för att slippa se sin vän plågas. Eller kanske skrämmas till döds.
          Fyrverkerier? Folk är inte kloka, skänk pengarna till svältande barn istället!
          edit:stavfel

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 01:06) *
          Jag håller inte på med fyrverkerier längre... Men jag har haft mycket kul med det under min uppväxt. Till slut kommer man till den punkten då man tycker att det finns bättre saker att lägga pengarna på rolleyes.gif
          Men jag är lite splittrad i den här frågan egentligen, jag med. Det är inte lätt, det är ju väldigt kul för de unga men det är ju samtidigt en massa skador och en massa personer som inte tycker om det.
          Bara inte skattepengarna går åt till fyrverkeriet så är jag på... flirting.gif
          Nej man kan inte dressera en hund till att inte vara rädd för smällare... det håller jag med om. Men de som har hund får väl gardera sig så gott det går, med öronproppar för vovven osv.
          Ja som sagt det är inte en lätt fråga detta.....

Haha, jag tycker att det är jättelätt! Bara att göra precis som jag skrev så får alla lite av det de vill.
          smile.gif

Redigerat av herkules: 31-12-2008, 01:15

--------------------

Citera
          diva&hero
          Inlägg 31-12-2008, 01:27
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Jag tycker att varje kommun ska anordna fyrverkerier på nyårsafton kl 24. Och att resten förbjuds. Det räcker väl? Då behöver vi inte ha någon försäljning alls av fyrverkerier.
          Inget smällande innan eller efter, det skulle vara perfekt för oss alla, speciellt för våra djur!!

/Ullis

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-12-2008, 01:30
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 00:15) *
          Nu blir jag lite förbryllad.... du påstår alltså att *ALLA* som har alkoholproblem, eller som har lurats in i drogträsket har mentala problem? Det låter inte särskilt logiskt alls och jag håller inte riktigt med... Ok. du anser alltså att dessa människor är friska? då behöver de ju ingen vård.. jag drog inte in dessa ex. det var du som gjorde det, jag sa bara att de var sjuka människor och inte kunde jämföras med en sk. fullt frisk vuxen människa som med berått mod sätter en tändare på en stubin till sprängämnen och då drog jag den paralellen att han kanske inte heller är så frisk om han utsätter sig för den risken frivilligt.
          Jag accepterar allas åsikter ang att det kan vara SKIT med smällare/raketer osv.... det kan det vara om fel personer hanskas med dom.

Sen så antar jag att du har rätt i att de får "skylla sig själv" men jag menar.... det kan fortfarande vara jävligt sorgligt att en kille har fått några fingrar bortsprängda och är handikappad för livet. Visst är det sorgligt.. att han kanske inte hade alla pomfritten på tallriken så att han inte fattade vad han gjorde, men det är fortfarande hans eget fel. Du menar säkert inget illa alls DragonLady, men du får det bara att låta så känslokallt, som att du skulle skratta åt dem som råkar ut för sådant här. Nej.. jag skrattar inte åt mindre lyckosamma människor som skadar sig själva, jag hoppas bara de inte skadar andra på sin egotripp.

Sen att det finns folk som tycker att det är skoj med fyrverkerier under kontrollerade former under två(2/365) dagar om året är väl inte så konstigt. Sen kommer det alltid finnas folk som inte alls tycker att det är kul. Två olika åsikter, båda bör respekteras.
          Kontrollerande former för mig är en tillställning på säker plats, där alla som vill vara med lägger en peng som det inhandlas fyrverkerier för och hålls av personer som har utbildning och tillstånd av polisen, då kan alla slappna av och ha roligt och akuten kan behandla dem som har stått i kö länge istället för idioter med bortsprängda fingrar.
          Brandkåren behöver inte rycka ut o släcka bränder överallt och man behöver inte gå brandvakt hela natten runt husen.
          Alla som är skotträdda får lugn och ro.
          Och man behöver inte köpa sig en ny brevlåda flirting.gif

Peace out och kärlek till er allihopa, oavsett åsikter. =) Förstår att du gillar fyrverkerier, men har tyvärr sett för mycket negativt med detta under åren för att vara För fri försäljning help.gif
          Peace to you too tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-12-2008, 01:32
          Länk hit: #153

Moderator

CITAT (herkules @ 31-12-2008, 01:14) *
          Du får ta kontakt med närmsta djursjukhus och fråga om det är så att hundar dör på grund av att de skräms ihjäl på nyårsafton. Eller kanske ett försäkringsbolag? Nu är ju de flesta hundägare som vet med sig att de har en rädd hund såpass kloka så att de vidtar alla möjliga åtgärder för att göra det så lindrigt som möjligt för sitt hund på nyårsafton. Allt för att slippa se sin vän plågas. Eller kanske skrämmas till döds.
          Fyrverkerier? Folk är inte kloka, skänk pengarna till svältande barn istället!

Nope, så intresserad är jag inte att jag tänker göra mig besväret att ringa något djursjukhus. Om det förekommer borde det finnas skriftliga belägg för det på nätet, men jag har ladrig sett några.

Jag tycker nog att dessa hundägare som är beredda att vidta alla åtgärder för att skydda sin hund kan kosta på sig att testa det som svenska kennelklubben tipsar om i min länk ovan.

Att lägga pengar på fyrverkerier är dårskap, det håller jag med om, men det är en annan fråga

Citera
          herkules
          Inlägg 31-12-2008, 09:26
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 01:32) *
          Nope, så intresserad är jag inte att jag tänker göra mig besväret att ringa något djursjukhus. Om det förekommer borde det finnas skriftliga belägg för det på nätet, men jag har ladrig sett några.
          Jag tycker nog att dessa hundägare som är beredda att vidta alla åtgärder för att skydda sin hund kan kosta på sig att testa det som svenska kennelklubben tipsar om i min länk ovan.
          Att lägga pengar på fyrverkerier är dårskap, det håller jag med om, men det är en annan fråga

Alltså jag känner ingen ägare till vettskrämda djur som INTE har den där värdelösa skivan hemma. Åtgärdes tas, det blir massvandrig rakt ut i ingenstans för de som kan vid 22-tiden på kvällen, stugor mitt ute i spenaten hyrs för ett dygn, fettvadd inköps, veterinärerna blir nedringda av oroliga ägare som vill ha lugnande medel till sina djur. Man stänger in sig på toaletter, i garderober. Persinner dras ned, volymen på tv/stereo höjs. Vad mer kan folk göra bara för att puckon ska få höra bomber som får öronen att bågna och se lite färgsprakerier?
          I vissa människors ögon är inte djur värda ett skit, sorgligt men sant.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2008, 10:02
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 01:32) *

Och bara för att du inte sett något så existerar det inte wacko.gif , du måste sakna sunt förnuft och verkar inte veta ett smack om vad du pratar om. Du verkar heller inte kunna läsa innantill så varför ger du dig in i en diskussion om något du varken vet något om eller verkar intresserad av att ta reda på fakta om.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-12-2008, 10:59
          Länk hit: #156

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 31-12-2008, 10:02) *
          Och bara för att du inte sett något så existerar det inte wacko.gif , du måste sakna sunt förnuft och verkar inte veta ett smack om vad du pratar om. Du verkar heller inte kunna läsa innantill så varför ger du dig in i en diskussion om något du varken vet något om eller verkar intresserad av att ta reda på fakta om.

I en diskussion är det väll inte min uppgift att visa på fakta som bevisar motståndarsidans tes? Än så länge har jag inte sett något bevis för att djur blir ihjälskrämda av fyrverkerier, inga enskilda fall och än mindre i betydande mängd

Citera
          mogge92
          Inlägg 31-12-2008, 11:18
          Länk hit: #157

Medlem

DragonLady... det kan du nog ha rätt i. Jag har faktiskt inte upplevt något negativt i samband med fyrverkerier, om jag hade gjort de så skulle jag kanske tycka lika dant som dig.

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-12-2008, 11:24
          Länk hit: #158

Gäster

CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:37) *

Här får du skriftligt Huggorm...mina goda vänners hund avled av smällandet på Nyårsnatten, troligen hjärtat.

Citera
          Anma
          Inlägg 31-12-2008, 12:27
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Min hund har inte dött (än i varjefall) av rädsla, men det är ett rent helvete denna tid på året. Som tur är verkar de flesta här hålla till runt midnatt på nyår med sina raketer, men senast i går smällde det ganska nära när jag var ute med den skotträdda. Vi hade precis gått utanför dörren. Hunden är kissnödig så trots att hon var livrädd drog hon iväg med mig till baksidans gräsmatta och snabbpinkade och så dorg hon in igen som ett skott.

Jag vet precis vad som kommer att ske idag. Hon kommer att krypa in under sängen och så kommer jag inte få fram henne förrän imorgon eftermiddag någon gång när hon är så nödig att hon bara måste ut. Sen kommer det att smälla ute sporadiskt under flera dagar och hunden blir normal först efter flera veckor.

Hon var skotträdd redan när vi fick henne. Jag har gjort allt för att hon ska bli bättre men inget har hjälpt. Lugnande medel hjälper inte heller, hon är lika vit i tandköttet för det (hamnar i chock). Skott från tv och träningsband reagerar hon inte på, så den träningen ger ingenting.

Det jag skulle vilja göra är att söva ner henne till ikväll, men tyvärr har jag inte hittat en veterinär som vill göra det...

Citera
          embees
          Inlägg 31-12-2008, 12:58
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Kathy @ 30-12-2007, 21:38) *
          Smällare - ja.
          Fyrverkerier - nej.

Däremot tidsbegränsning för att skjuta fyrverkeripjäser, alt söka tillstånd för att få skjuta upp fyrverkerier.

Av vilken anledning skulle man tillåta smällare men inte fyrverkerier? confused.gif

Nog är väl de flesta överens om att det är just smällarna som i tid och otid orsakar i särklass mest obehag för både folk och fä!!

Nä, förbjud rubbet!!!! Anordna i stället kommunala fyrverkerier vid tolvslaget. Jag tror uppriktigt sagt att många skulle med glädje bidra med några fler ören på kommunalskatten just för att slippa denna tortyr som alla utsätts för fr o m att fyrverkerierna börjar säljas till någon gång på nyårsdagen när så gott som alla har gjort slut på smälleriet.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera

14 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon