Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förbjud alla fyrverkerier, buller och miljöproblem för såväl människor som djur
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-12-2007, 14:46
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Gunilla T @ 31-12-2007, 13:50) *
          Antar att du menar att det är föräldraansvaret som brister. Att ta sig an orsaken skulle då betyda att man bör uppfostra föräldrarna.
          Hur skulle det gå till?

Förbjud raketer och smällare, det finns inget annat alternativ.

Jag är också för ett förbjud. Att uppfostra föräldrar som köper raketer till sina barn, tror jag går inte.

Tittar ner från 5:e våningen på nyårsafton och ser alla onyktra föräldrar som låter sina barn skjuta upp raketer. Föräldrar som hela året klagar på att pengarna inte räcker, men så plötsligt på nyårsafton kan man skjuta en tusendlapp upp i luften.

Nu har det pågått här i en vecka, en vecka som man är rädd att det händer något och man knappt vågar att gå ifrån sin lägenhet.

Och sen när man tittar på alla sjukvårdskostnader det drar med sig. Alla Akutmottagningar måste vara fullt bemannade. Chrirurgerna och övrigt personal står beredd på sjukhuset. För dom skall ha vård direkt, alla vi andra står i kö och får höra att de tinte finns tid, inte finns pengar för mera vård. Men dom galningar skall ha vård direkt, jag som står i kö sedan några år till smärtmottagning t.ex. , ja jag får vänta lite till (kanske några år till)

Nej förbjud skiten

Elisabeth

Citera
          Bettis
          Inlägg 31-12-2007, 14:48
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2007, 14:46) *
          Jag är också för ett förbjud. Att uppfostra föräldrar som köper raketer till sina barn, tror jag går inte.

Tittar ner från 5:e våningen på nyårsafton och ser alla onyktra föräldrar som låter sina barn skjuta upp raketer. Föräldrar som hela året klagar på att pengarna inte räcker, men så plötsligt på nyårsafton kan man skjuta en tusendlapp upp i luften.

Nu har det pågått här i en vecka, en vecka som man är rädd att det händer något och man knappt vågar att gå ifrån sin lägenhet.

Och sen när man tittar på alla sjukvårdskostnader det drar med sig. Alla Akutmottagningar måste vara fullt bemannade. Chrirurgerna och övrigt personal står beredd på sjukhuset. För dom skall ha vård direkt, alla vi andra står i kö och får höra att de tinte finns tid, inte finns pengar för mera vård. Men dom galningar skall ha vård direkt, jag som står i kö sedan några år till smärtmottagning t.ex. , ja jag får vänta lite till (kanske några år till)

Nej förbjud skiten

Elisabeth

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 31-12-2007, 14:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2007, 14:46) *

Ja, visst är det underligt. Till fyrverkerier finns det minsann pengar.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 31-12-2007, 15:28
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Tobb @ 30-12-2007, 21:57) *
          I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? confused.gif

Man skotttränar hunden så att den inte ska vara rädd. Vilket kräver tillgång till mark och bössa vilket inte alla hobbyhundägare har.

Vill bara tillägga att en jakthund som inte alls är skotträdd kan vara livrädd för rakteter. Dels för det visslande ljudet och plötsliga ljuset och dels av vibrationerna i marken. De där förskräckliga tårtorna och rören som man ställer på marken som fyrar av efter hand som vibrerar duktigt.

Vibratioenr i marken ligger inbyggt hos de flesta djur att det är jordbävning på gång och då är det bäst att fly. Stackars hästar som bor nära tätbebyggda områden säger jag bara. De är rädda för både eld och vibrationer.

Själv är jag heller inte skotträdd precis som hunden, men väl raketrädd. Jag är livrädd för fulla människor som avfyrar raketer fem meter från mitt hus åt alla håll och kanter. Nyårsnatten har jag alltid hjärtklappning och kallsvettas. Går alltid brandvakt till morgonen när det blir så ljust att man kan se under vilka takpannor det sitter misslyckade raketer.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-12-2007, 15:44
          Länk hit: #45

Gäster

[quote name='Tobb' date='30-12-2007, 21:57' post='726528']
          I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? confused.gif

Hmmm...naturliga urvalet. En skotträdd hund blir aldrig jakthund.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-12-2007, 15:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Just nu började det skjutas lite raketer och annat i område, klockan är inte fyra än och det är fortfarande ljust. Suck. Försöker dom tjyvstarta före GP:s stora fyverkeri om en dryg timme eller kan dom bara inte klockan.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-12-2007, 17:59
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (MariaS @ 31-12-2007, 12:23) *
          Citat från Text-TV:
          Tonvis med avfall i nyårsraketerna

Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport.

I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar.

Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton.

Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds!

Håller med absolut!
          Det är en miljöskandal utan like och det bara för att några tycker att det är vackert att titta på. Hur mycket skit blir det då inte globalt av eländet.
          Dessutom vill jag inte se på fyrverkerier och höra smällare på bekostnad av att min hund ska ligga o skaka av räddsla under sängen i en månad (ja det är så länge ungefär som smällandet pågår). Det finns massor med både vilda och tama djur som blir helt förstörda varje år av detta vansinne.

Jag förstår inte hur man kan stå och titta på det med gott samvete och ibland även applådera.

Vill tillägga att min lilla ulltuss inte är rädd för eländet ännu men man vet aldrig när och om det kommer, dock upplevde jag 13 nyårsaftnar med min förra hund som var helt förstörd i flera veckor runt jul och nyår.

Redigerat av Stintan43: 31-12-2007, 18:07

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Pirum
          Inlägg 31-12-2007, 19:32
          Länk hit: #48

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vi har en hund här, det blir första nyåret för henne, vi får se hur det går. Tidigare hundar, flera av den jakthundar som knappt blinkar när man skjuter gevär, har antingen gäspat åt smällare och raketer, eller gömt sig under närmsta bord. Dock ej fått panik. Men helt klart tyckt illa om främst raketer.

Smällare förbjöds väl för några år sedan. Ändå har folk smällare tycks det. Men gamla hederliga kina-skott smällde väl på sin höjd av fingertopparna på illbattingarna som använde dem, idag används ju raketer som är väldigt mycket farligare för oskyldigt folk. Och även för folk som är onyktra, eller på andra sätt idiotiska när de hanterar dem.

Så. Förbjud raketer, tillåt smällare. Det är min melodi..smile.gif

(Jag tyckte det var väldigt skoj att som liten smälla smällare, men jag gjorde ingen åverkan på andras egendom eller skadade någon, däremot fick jag några blåmärken på fingrarna)

Redigerat av Pirum: 31-12-2007, 19:34

--------------------
          zon2.5

Citera
          zaaritha
          Inlägg 31-12-2007, 22:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

"Nya" grannar se´n 2 år, sköt idag på vattenfyllda plastpåsar från 12-tiden till
          15-tiden!
          Tessi var så rädd att hon kräktes i vardagsrummet--på mattan--förstås.......
          Se´n har hon ej vågat gå ut!
          Här har annars var ganska lugnt i fjol...........
          Så--vi var ej beredda på detta--att nå´n skulle skjuta m gevär, i flera timmar!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-01-2008, 00:58
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vid 23-tiden så kunde vi bevittna en gigantisk eldsvåda i riktning mot Malmö. Fyrverkerier?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-01-2008, 03:09
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Och nu ska jag äntligen gå och lägga mig och sova på det nya året.

Raketerna vid tolvslaget skjuts numera ca 75 meter i från vårt hus i stället för 5 meter som det varit tidigare. Det hjälper att protestera även om man inte blir populär. Är därför mindre brandrädd i år.

Vid halvtvåtiden gick maken ut och skulle snabbkissa hunden inne på vår tomt. Då hade all raketskjutning avstannat. Hunden står ute på hörnan av tomten. Det går några fotgängare förbi utanför. Ett par pojkar i de lägre tonåren kastar då någon slags studsande smällare mot fotgängarna från andra sigan gatan. Den går rakt mellan deras ben. Studsar in på vår tomt och smäller mindre än en meter från hunden.

Hunden som annars inte är skotträdd blev dödförskräckt. Nu en och en halv timme senare är hon så lugn att jag känner att jag kan gå och sova jag också.

Tidigt i år. Redan kockan tre.......

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-01-2008, 15:07
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Efter lite funderande har jag följande förslag ang fyrverkerier. Givetvis skall man bara få använda dessa på bestämda tider som framförts tidigare. Dessutom måste försäljningen stramas upp.

1. Bara försäljning några få dagar före den egentliga skjutdagen så slipper man okynnesskjutandet veckor innan.
          2. Skärpning vilka som skall få sälja och hur det skall ske.
          3. Inga personer under 18 år i lokalerna i fråga. Ofta ser man hur pappan köper vad den lille sonen pekar på. Vem använder dom pjäserna sen?
          4. Varje person som köper skall få skriva på ett papper där man intygar att man känner till alla regler. Langning till minderåriga förbjudet mm.
          5. Skärpning för hur mycket buller som tillåts.

Funkar inte det får man strama åt mer, kanske totalförbud.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          HelenN
          Inlägg 01-01-2008, 16:39
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Vi smällde massor av smällar & raketer hos oss........och det var sååå kul! Detta hör ju nyåret till!!

Men skulle jag vara djurägare så skulle jag be våra grannar att kanske flytta på sig innan de avfyrar fyrverkerierna, eller kanske dra sig undan til ett källarrum med vovven eller försöka bära vovven lite & pyssla om den när man vet att det är dags för smällar. Sen tycker jag givetvis att det är dåligt av de som smäller smällare inpå djuren....men detta är ju okunskap och inget annat.

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-01-2008, 18:22
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Mig veterligen är det förbud i flera länder ute i Europa. De fyrkererier som finns där är arrangerade av företag.

Men som vanligt är det några få som utmärker sig igen o ett förbud kommer att drabba alla.

I stor-sthlm så är det i två områden som man mer eller mindre har använt fyrverkerier som vapen. Man har skjutit mot folk och bussar. Tack var detta så åker det inga bussar nu i Ronna utanför Södertälje på kvällstid och Rinkeby T-banestation är stängd efter kl 19. Vilken slags efolkning som bor i dom områdena? Gissa.......

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 18:48
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Kom ihåg själv hur spännande det var när vi sprang runt som små och brände av smällare och raketer. Tycker att vi vuxna borde kunna stå ut med detta några dagar om året. Däremot är jag överraskad när det gäller dessa enorma raketer som vem som helst kan köpa. Der rör sig ju om sprängmedel = livsfarligt = borde finnas krav på utbildning/licens för dessa!

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Pirum
          Inlägg 01-01-2008, 20:00
          Länk hit: #56

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Ralf @ 01-01-2008, 18:22) *
          Vilken slags efolkning som bor i dom områdena? Gissa.......

Jag gissar på att det mestadels är s.k "ungjävlar" som liggar bakom okynnes- och terrorskjutandet.

Tillägg : när min farfar var liten kunde man tydligen köpa dynamit helt fritt i stenhuggningslandskapet Bohuslän. Jag vet inte hur det var i övriga Sverige. Men barn kunde iaf gå och köpa dynamit. Märkligt nog hände sällan olyckor om jag fattat saken rätt, men så sprängde man väl snarare stubbar än bilar eller varandra.

Idag skulle väl ingen tycka det är ok att man kan köpa dynamit helt fritt?

Jag tycker det är vansinne att stora pjäser, som har kapacitet att döda, säljs utan annan kontroll än ålder hos inköparen.

(För inte länge sedan kunde man köpa krut hos vapenhandlare, för att ladda egna patroner, vet inte hur det är nu men antar att man måste ha vapenlicens - kanske bör man överväga vapenlicensinnehav (eller motsvarande) för folk som vill skjuta annat än fjutt-raketer?)

Redigerat av Pirum: 01-01-2008, 20:04

--------------------
          zon2.5

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 20:04
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Pirum @ 01-01-2008, 20:00) *
          Jag gissar på att det mestadels är s.k "ungjävlar" som liggar bakom okynnes- och terrorskjutandet.

Yep, that's a fact! Jag var själv en av ungdjävlarna, b.l.a. hade vi sönder grannens brevlåda! whistling.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-01-2008, 20:09
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Så därför tycker du att man ska behöva stå ut med att ungj....r springer runt o kastar bomber på folk o djur och på andras egendom? Det finns massor av människor som mår väldigt dåligt av allt smällande o alla raketer och det ska dom inte behöva göra bara för att diverse ungar tycker att det är roligt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 01-01-2008, 20:24
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:04) *
          Yep, that's a fact! Jag var själv en av ungdjävlarna, b.l.a. hade vi sönder grannens brevlåda! whistling.gif

Hmmm....inte bra om man ska låta "vuxna som i vissa avseenden aldrig mognade" få sätta reglerna för den nya generationskullen...håller lixom inte i längden.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-01-2008, 21:19
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Detta har urartat.
          Så många bilar som blivit sönderbrända i år, så många smällare som kastats in i folksamlingar.

ingrid

Citera

14 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 07:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon