Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förbjud alla fyrverkerier, buller och miljöproblem för såväl människor som djur
          Gita
          Inlägg 03-01-2008, 12:57
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 21:19) *
          Visar väl om något att det enda förbud som fungerar är försäljningsförbud!

Strålande idé, att ersätta relativt säkra fyverkeripjäser med klart livsfarliga hemmagjorda bomber och raketer.
          Gita

Citera
          Kathy
          Inlägg 03-01-2008, 13:11
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Gita @ 03-01-2008, 12:57) *
          Strålande idé, att ersätta relativt säkra fyverkeripjäser med klart livsfarliga hemmagjorda bomber och raketer.
          Gita

Det krävs en viss kunskap till att knåpa ihop egna fyrverkeripjäser så den risken lär vara relativt minimal.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 03-01-2008, 13:28
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

En barnslig variant av fyrverkeri, eller snarare smällare, är lätt att svänga ihop devil.gif .

1) Tag ett sånt där plastägg som finns inuti kinderäggen.
          2) Plocka fram mammas bakpulver och fyll ca hälften av den undre delen av plastägget.
          3) Fyll vatten i den andra delen av ägget. Nu får man vara snabb! Sätt ihop de båda halvorna, skaka lätt och kasta iväg. Poff! En mycket tillfredsställande smäll borde uppstå om du har gjort rätt.

Kan ni tro att jag lärde mej detta i skolan, av en lärare?

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          jhanna
          Inlägg 03-01-2008, 13:40
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 13 425

Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan (om inte endast nyårsafton, är inte riktit säker) men det fungerar. Väldigt lite "extra" smällande före. Överlag är det rätt så lugnt och i år hände väldigt få olyckor. Men visst finns det undantag och de stavas oftast barn utan tillsyn av föräldrar.
          Mina grannar har två pojkar i tio-års åldern som började skjuta raketer vid sex-tiden, med ena föräldern som övervakade det hela. Visst smällde det en del men det kändest ändå "tryggt". Vid mina föräldrars grannar var det däremot annorlunda. Där levde tre pojkar rövare medan föräldrarna satt inomhus. Det är iofs en liten väg som går förbi deras gård men trots det anser jag att man inte skall behöva se efter så man inte "blir nerskjuten".

Citera
          krellus
          Inlägg 03-01-2008, 16:57
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

CITAT (jhanna @ 03-01-2008, 13:40) *
          Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan.

En MYCKET bra idé! En bra idé att testa hur som helst!

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-01-2008, 17:54
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Sailor Pluto @ 03-01-2008, 13:28) *
          En barnslig variant av fyrverkeri, eller snarare smällare, är lätt att svänga ihop devil.gif .

1) Tag ett sånt där plastägg som finns inuti kinderäggen.
          2) Plocka fram mammas bakpulver och fyll ca hälften av den undre delen av plastägget.
          3) Fyll vatten i den andra delen av ägget. Nu får man vara snabb! Sätt ihop de båda halvorna, skaka lätt och kasta iväg. Poff! En mycket tillfredsställande smäll borde uppstå om du har gjort rätt.

Kan ni tro att jag lärde mej detta i skolan, av en lärare?

Mina ungar lärde sig detta på dagis och gjorde det hemma, i TV rummet som efter detta aldrig blev sig likt. Gallret över högtalaren på TV:n jäste bakpulver i flera år. Hur man än torkade så satt det nya fina vita fläckar nästa veckostädning.

Nu tycker jag det var kul, men det tyckte jag inte då rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-01-2008, 18:09
          Länk hit: #87

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 13:11) *
          Det krävs en viss kunskap till att knåpa ihop egna fyrverkeripjäser så den risken lär vara relativt minimal.

Enkel högstadiekemi räcker. Fast det kanske inte vandalerna behärskar iofs. Själv gjorde jag smällare av diverse hushållsutensilier när jag var i tioårsåldern, jävlar vad det smäller om man gör tändsticksminor. Berättar inte i detalj hur det går till, ifall någon klåpare råkar googla fram tråden. Men jag sköt metallfragment genom ett par jeansbyxor, vad som hade hänt ifall fragmenten gått mot ögonen är ju rätt självklart. Jag hade skyddsglasögon förresten (annars hade jag ju varit helt dum i huvudet), men efter episoden med jeansen slutade jag leka med den typen av hemmagjorda smällare på det sättet.

Jag tror att om man förbjuder försäljning av alla raketer och smällare så kommer fler att göra hemmagjorda saker. Många fler. Om antalet svårt sårade ökar eller minskar vettetusan dock. Skulle tro att fler fingrar försvinner om man förbjuder försäljning av raketer/fyrverkerier, men kanske inte fler ögon.

Det är tyvärr så enkelt att göra avancerade smällare (närapå att klassa som bomber enligt min mening) att de flesta knappt tror det är sant när man förklarar hur det går till sad.gif Tyvärr är olycksrisken väldigt stor om man inte vet vad man gör - och i en del fall är risken stor ÄVEN om man vet vad man gör.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-01-2008, 21:57
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vid ett totalförbud kommer säkert många att fixa egna pjäser men allt eftersom dagens unga som kunnat köpa/komma över raketer växer upp kommer säkert hemmabyggena att minska i omfattning.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 03-01-2008, 22:45
          Länk hit: #89

Gäster

Förbud löser inte och har aldrig löst några problem.

Det är naivt att tro annat.

Får tillägga .... detta är min åsikt. smile.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 04-01-2008, 09:28
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Berith @ 03-01-2008, 08:37) *
          Kolla en liten bit in på den här nyhetssändningen från SVT. Hur gamla är dom killarna?? Och hur tänker mannen i slutet av inslaget??

Var det ingen som reagerade på nyhetsinslaget....? dunno.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-01-2008, 12:27
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Aftonbladet

Så himla onödigt! sad.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 04-01-2008, 12:39
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT
          (Kathy @ 03-01-2008, 13:11)
          CITAT (Pirum @ 03-01-2008, 18:09) *

Enkel högstadiekemi räcker....//.....

Nu menade jag inte smällare utan fyrverkerier.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 04-01-2008, 21:21
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Jag hörde på radion att pojken dog. Mycket tragiskt. Bara för en smäll.

WIlma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 04-01-2008, 21:21
          Länk hit: #94

Gäster

Fyrverkerier och stora "smällare" behövs nog ingen högskoleutbildning till att göra.
          Allt finns att hitta på nätet.. för dem som är intresserade, har jag läst och hört i media.

En kusin till mig ... han skulle fyllt 72 i år (dog vid 69)
          sprängde bort fingrar på ena handen när han var tonåring ... 13 -14 år gammal.
          De var några grabbar som ville göra häftig smällare och så gick det som det gick. sad.gif
          Är inte alldeles säker, men tror mig minnas att det gick ännu värre för en annan av grabbarna.

I alla tider har det funnits människor, mest killar, som velat testa farligheter
          och så kommer det att vara in till tidens ände... Tyvärr sad.gif

Visst ja ... ville bara (återigen) säga att förbud löser inte problemet.

Citera
          Tobb
          Inlägg 04-01-2008, 23:49
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Kathy @ 04-01-2008, 12:39) *
          Nu menade jag inte smällare utan fyrverkerier.

Men eftersom det är enklare att göra smällare än fyrverkerier, så tror du inte att det kommer bli vanligare med sånt om man TOTALFÖRBJUDER?
          Visst underlättar det med högskolestudier, om inte annat för ens mognad med att förstå farligheter, när man är yngre så har man inte riktigt fått lika bra förståelse för det ännu.

Och det är inte så jättesvårt att före en raket heller, man tar ett papprör med något brandtåligt i botten med ett hål i... och så vidare, ska ju liksom inte skriva någon guid till fyrverkerier....
          Men av helt vanliga saker som man kan köpa i färgaffärer och liknande kan man göra ganska otrevliga smällare, sånt som är mycket värre än svartkrut. typ Glycerin och Toluen i fel händer.....

Men det spelar väll ingen roll om det är "smällare" eller fyrverkerier, om de skadas så är det väll illa oavsett...

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Tobb
          Inlägg 05-01-2008, 00:05
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2008, 21:41) *
          Och alla andra skall stå ut med det???
          massor med skumpa och sen fyrverkeri, det är ju en stor del av problemet
          och att ansvarslösa föräldrar köpter ut till sina barn
          Elisabeth

OM vi säger så här?
          Det säljs fyrverkerier för ca 200 miljoner kronor i sverige? Staten får in X miljoner till sin stadskassa. End of story...
          (Jaja, lite krasst, men pengar styr ganska mycket. Om det inte var så skulle man ju satsa massor på sånt som människor dör av, eller?)
          Det finns ca 700 000 hundar i sverige? Och resten av befolkningen som inte har hund vill säkert behålla fyrvekerierna.
          Det jag menade med det var att "andra" inte var lika många som gillar fyrverkerier och som inte har något emot dem.

Och småsaker som man kan köpa som smäller och smattrar det är ju inget som en vuxen vill hålla på med, jag vill ha tårta med en stubin på så att man slipper hålla på med småskit. Och en tårta står stadigt på marken och slipper spännas fast eller stoppas ner i ett rör och tändas på en och en... (läs dock instruktionerna på just eran pjäs innan ni tänder på!!!)

Och på tal om att göra egna saker om det skulle förbjudas, jag skulle se vad momsen var på fyrvekerier och kom in på en sida med pyrotekniska böcker och annat. Och när jag var yngre så surfade jag runt på olika sidor och läste om hur man skulle tillverka ett och annat... Dock tillverkade jag inget! men det är ju itne direkt svårt bara man vill! Men med det sagt så är det ju inte helt ofarlig! För säkert så om det står att det smäller bara en fluga landar på ************ så kanske några ungdommar är så att de tror först på det när de testat det själva...

Redigerat av Tobb: 05-01-2008, 00:09

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-01-2008, 12:42
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (jhanna @ 03-01-2008, 13:40) *
          Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan (om inte endast nyårsafton, är inte riktit säker) men det fungerar.

Det tror jag skulle kunna fungera här också, mycket bra t o m.

Hur länge pågår försäljningen? Bara den dagen, eller hur fungerar det?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Kathy
          Inlägg 05-01-2008, 16:25
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Tobb @ 04-01-2008, 23:49) *
          Men eftersom det är enklare att göra smällare än fyrverkerier, så tror du inte att det kommer bli vanligare med sånt om man TOTALFÖRBJUDER?...//.....

Jag har inte skrivit något om totalförbud. sleep.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 05-01-2008, 16:31
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Den finska modellen är inte helt fel. Dessutom någon slags begränsning för hur mycket man får köpa utan tillstånd.

Redigerat av Anma: 05-01-2008, 16:32

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2008, 16:38
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Eller att alla som skall handla skall kunna visa upp ett tillstånd!
          Ankli

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

14 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon