Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur kapa långa vattenskott på äppelträd, nybörjare behöver tips om beskärning
          mino
          Inlägg 31-12-2007, 12:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

vi har precis flyttat in i ett hus med en äldre trädgård. Föregående ägare har haft huset ett kort tag (2-3 år) och inte brytt sig så mycket om trädgården. På den tiden har äppelträdet, som ser välskött ut i grunden och enl min gissning minst 50 år gammalt, skaffat sig många vattenskott, de längsta är ganska kraftiga och ca 2 m långa som står rätt upp. Det ser konstigt ut eftersom grundstrukturen på trädet är bra med utskjutande grenar i lagom höjd. Hur gör jag om jag ska gallra ett sånt träd? Vad jag förstår är det inte bra att ta bort alla vattenskott eftersom trädet då kanske ägnar kraft åt att göra nya. Men bör man kapa vattenskott på längden? Eller ska jag satsa på att spara några som sticker ut något mer åt sidorna och inte är så långa? Jag skulle vilja rensa de yngsta vattenskotten redan nu eftersom trädet ser så risigt ut, är det ett misstag eller kan man göra det den här årstiden?

Redigerat av mino: 31-12-2007, 12:32

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon