Jag har tagit del av många hundratals teorier och praktiker om hur man ska "utrota" vattenskott och endast i kommersiell fruktodling sett att det fungerat - där träden har en livslängd på 15 år och man kan beskära 2 eller 3 gånger per säsong.
Om någon av er som sprider information om att på olika sätt utrota trädgårdsäppelträdens vegetativa nödproduktion genom att ta bort, knäcka, vrida, såga med slö såg (det finns många olika tips om detta) har något dokumenterat om lyckade och hyfsat storskaliga tester så är jag idel öra.
Vattenskott är ett nödskott som träd skickar upp när trädet plötsligt behöver mer bladmassa. I äpple uppstår de framförallt i våra trädgårdsträd på grund av alltför kraftiga beskärningar, men också efter orkaner, åsknedslag som drabbat trädet eller på träd som förlorar stora grenpartier pga ålder, snöknäckning, röta mm.
Man kan trötta ut ett träd och på så sätt "få bort" vattenskotten. När ett träd under många år blivit av med sin årsskottsproduktion minskar trädets möjlighet till reservenergi som den använder för att skjuta nya skott, och både skotten och träden dör så småningom. Ibland går det långsamt, ibland ganska fort. Jag brukar visa bilder på båda varianterna på kurser.
Alternativet är att upphöra med beskärning som leder in vattenskottsproduktion. Och att vänta med att ta bort grenar till dess att trädets tillväxt är den normala igen (brukar ta 1-3 år om trädet inte stympats) och då gallra mellan vattenskotten under sensommaren. Man får lägga upp gallringen på flera säsonger så att man inte faller tillbaka i samma onda cirkel som förut.
Medan trädet har stress och skjuter vattenskott satsar det nästan ingenting på de övriga grenarna, långskotten. Det är först när trädet kompenserat sig som det börjar utveckla sina vattenskott och andra grenar igen, så att vattenskotten inte endast pekar uppåt och inte blir fler. Till dess och så länge man tar bort vattenskott fortsätter det att skjuta nya vattenskott rätt upp i luften.
Låter man trädet kompensera sig utvecklar det skotten så att de bildar sidogrenar som så småningom blir fruktbärande. De böjer sig för varje år och efter ett antal år ser de flesta människor inte skillnad på vad som är vattenskott och inte.
Se bilder på stora, blommande, fruktbärande träd som består endast av vattenskott - som inte hårdbeskurits när skotten var unga!
http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm