mino
vi har precis flyttat in i ett hus med en äldre trädgård. Föregående ägare har haft huset ett kort tag (2-3 år) och inte brytt sig så mycket om trädgården. På den tiden har äppelträdet, som ser välskött ut i grunden och enl min gissning minst 50 år gammalt, skaffat sig många vattenskott, de längsta är ganska kraftiga och ca 2 m långa som står rätt upp. Det ser konstigt ut eftersom grundstrukturen på trädet är bra med utskjutande grenar i lagom höjd. Hur gör jag om jag ska gallra ett sånt träd? Vad jag förstår är det inte bra att ta bort alla vattenskott eftersom trädet då kanske ägnar kraft åt att göra nya. Men bör man kapa vattenskott på längden? Eller ska jag satsa på att spara några som sticker ut något mer åt sidorna och inte är så långa? Jag skulle vilja rensa de yngsta vattenskotten redan nu eftersom trädet ser så risigt ut, är det ett misstag eller kan man göra det den här årstiden?
MariaS
Det finns en bra metod men som inte är så vacker det första året. Allteftersom under året, från lövspsrickningen, går man och knäcker de granar och vatttenskott som man vill ta bort. Knäck demca 1dm från beskärningspunkten, men inte alla på en gång, ta några grenar i taget. I september har du då ett antal grenar som har vissnat. Dessa klipps/sågas nu av jäms med grenkragen och du har ett "vackert" träd till året därpå.
Detta är en radikal beskärningsmetod som används om det är mycke som ska göras. På detta viset "stänger man av" trädets signaler om växtmassa och trädet försöker inte producera nya vattenskott som kompensation.
Bassam
Hej
Jag tycker att det är stor risk att borta vattenskott nu, Det är risken att de får kylsjukdom, det är bra att lämna de nu och ta borta dem, när kylan nästan borta, kanske under Februari eller September och bäst under AUGUSTI.
GOTT NYTT ÅR
Önska H: BASSAM

kompostjord
Vad är kylsjukdom?

Prolog och pomolog

MariaS
CITAT (kompostjord @ 01-01-2008, 10:44) *
Vad är kylsjukdom?

Prolog och pomolog

Bassam menar nog frostskador, som senare ger ingångar för svamp och kräfta.
Bassam
Hej
Jag tycker att Kylsjukdom, de är sjukdom som kommer när blir gradar minus ute, för att på den här tiden blir växter mycket känslig, så när du beskära växter på den här tiden, kylan ska skada växter.
Gott Nytt ÅR
Önska H: Bassam
mino
tack för era svar!!
Signe Hebbe
Jag har ungefär samma problem.. Funderar. Pigga vattenskott kan vara sega att bryta. Vad händer om man går till väga på samma vis men klipper.. fortsätter de att växa då?
MariaS
CITAT (Signe Hebbe @ 07-01-2008, 20:20) *
Jag har ungefär samma problem.. Funderar. Pigga vattenskott kan vara sega att bryta. Vad händer om man går till väga på samma vis men klipper.. fortsätter de att växa då?

Fördelen med att bryta vattenskotten (går lättare än man tror) är att då blir det en mer naturlig skada, som trädet utsätts för. Trädet stänger då själv av tillväxten. Klipper man som vanligt, skickar trädrötterna ut samma signaler som tidigare och när då inte grenarna sitter där och tar emot som vanligt, då bildar den bara nya vattenskott istället.
Ja en enkel förklaring, men det är ungefär så det fungerar.
Cilla
Jag har tagit del av många hundratals teorier och praktiker om hur man ska "utrota" vattenskott och endast i kommersiell fruktodling sett att det fungerat - där träden har en livslängd på 15 år och man kan beskära 2 eller 3 gånger per säsong.
Om någon av er som sprider information om att på olika sätt utrota trädgårdsäppelträdens vegetativa nödproduktion genom att ta bort, knäcka, vrida, såga med slö såg (det finns många olika tips om detta) har något dokumenterat om lyckade och hyfsat storskaliga tester så är jag idel öra.

Vattenskott är ett nödskott som träd skickar upp när trädet plötsligt behöver mer bladmassa. I äpple uppstår de framförallt i våra trädgårdsträd på grund av alltför kraftiga beskärningar, men också efter orkaner, åsknedslag som drabbat trädet eller på träd som förlorar stora grenpartier pga ålder, snöknäckning, röta mm.

Man kan trötta ut ett träd och på så sätt "få bort" vattenskotten. När ett träd under många år blivit av med sin årsskottsproduktion minskar trädets möjlighet till reservenergi som den använder för att skjuta nya skott, och både skotten och träden dör så småningom. Ibland går det långsamt, ibland ganska fort. Jag brukar visa bilder på båda varianterna på kurser.

Alternativet är att upphöra med beskärning som leder in vattenskottsproduktion. Och att vänta med att ta bort grenar till dess att trädets tillväxt är den normala igen (brukar ta 1-3 år om trädet inte stympats) och då gallra mellan vattenskotten under sensommaren. Man får lägga upp gallringen på flera säsonger så att man inte faller tillbaka i samma onda cirkel som förut.

Medan trädet har stress och skjuter vattenskott satsar det nästan ingenting på de övriga grenarna, långskotten. Det är först när trädet kompenserat sig som det börjar utveckla sina vattenskott och andra grenar igen, så att vattenskotten inte endast pekar uppåt och inte blir fler. Till dess och så länge man tar bort vattenskott fortsätter det att skjuta nya vattenskott rätt upp i luften.

Låter man trädet kompensera sig utvecklar det skotten så att de bildar sidogrenar som så småningom blir fruktbärande. De böjer sig för varje år och efter ett antal år ser de flesta människor inte skillnad på vad som är vattenskott och inte.

Se bilder på stora, blommande, fruktbärande träd som består endast av vattenskott - som inte hårdbeskurits när skotten var unga!
http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon