Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundar som morrar, Var går er toleransnivå
          Bettson
          Inlägg 31-12-2007, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

För mig är det så att en hund aldrig någonsin ska få morra åt människor. Speciellt inte åt barn.

Samtidigt är det föräldrars plikt att lära sina barn att inte vara elak mot hunden.

Hundar ska heller inte morra eller visa agrresivitet mot andra hundar. Ett allt för närgånget och i hundvärden oartigt hälsande får resultera i att hunden säger ifrån. Gläfser och hugger i luften. Tex en tik som får alltför intensiv uppvaktning. Men därifrån så ska inte tiken ifall hon får vara ifred morra och göra utfall åt den uppvaktande hunden ifall den upppför sig ordentligt.

Vår Julafton blev sig inte lik i år och den kommer inte att bli sig lik kommande år framöver heller. Tyvärr för vi har annars haft trevligt.

Vi brukar åka bort över julen och fira ett par famlijer tillsammans. Värdfamlijen har haft två hundar och vi har kunnat ta med oss vår också. Det har alltid gått bra. Detta år så har familjen skaffat ytterligare en hund och har nu således tre stycken. Vi brukar göra allt det som man brukar på julafton och så sover vi över till juldagen innan vi påbörjar färden hem.

Allt började med att värdparets äldsta tik som det inte varit några som helst problem med förut börjar morra åt vår hund. Husse låtsades inte höra och när hon morrar igen ( det var verkligen allvar) så jag tillrättavisar tiken. Värden blir skitförbannad och talar i skarpa odralag om att jag inte får tillrättavisa hans hund och att hans hund har rättighet att försvara sitt revir. Hallå vi hade ju inte trängt oss på precis utan vi var bjudna dit med hund.

Jag var inte så pigg på att åka till djursjukhuset pga av hundslagsmål på julaftonen och jag vet att vår skulle ha fått mycket stryk eftersom hon är så himla snäll. Mycket lidande och dyrt och onödigt. Jag ville åka hem men det ville inte maken, han biter alltid ihop och vill inte ha några som helst konflikter.

Vi äter jullunch ser på Kalle Anka och så dyker värdens bror med familj upp. Nu var det dags med julklappsutdelning. Brodern har en son som är knappt två år. Han är inte busig utan ganska stillsam för sin ålder. Han har träffat vår tik förut och de pussades och kramades och vår tik var överlycklig.

Men inte värdens äldsta tik. Hon startade att morra riktigt otrevligt åt barnet som inte ens en gång rört henne. Värdens kommentar var : Håll reda på din unge för mina hundar tycker inte om att bli klappade av barn. Det fortgår några timmar och då morrar även den yngsta tiken åt barnet.

Värden går ut med hundarna för att kissa och barnet släpps ner på golvet. När hundarna kommer in igen så startar de genast morra åt barnet. Värden pekar då finger åt sin bror, hånler och säker i överlägsen ton: Håll reda på din unge för jag har varnat dig.

Vi övriga fick hjälpas åt att bära den stackars tvååringen som i fem timmar inte kunde få lov att gå på golvet en gång. Jag har hundvana och vet att detta kunde gått riktigt illa. Jag vill fortfarande åka hem, men min man ville inte ha konflikt nu heller.

Barnet mor ville också åka därifrån men barnafadern ville inte ha konflikt med sin bror. Mycket märklig inställning tycker jag eftersom ett sönderbitet barnansikte skulle vara en mycket värre och livslång konsekvens än att brodern blev sur.

Enligt min mening så om egna hundar och gästande hundar eller hundar och barn inte kommer överenns så ska den ena parten låsas i i tvättstugan under besöket.

Och den som påstår att det skulla vara barnet som skulle vistas i tvättstugan den har väl något slags tomrum mellan det där man hör med. Förmodligen ett riktigt korsdrag.

Jag är fortfarande skitförbannad, arg och ledsen eftersom det är människor vi umgås med både genom arbete och privatliv.

Vi måste nog tänka ut ett annat sätt att fira jularna i fortsättningen för eftersom värden på ett år fullkomligt har fått hjärnsläpp och låter sina hundar hota både andras hundar och barn, så kan man väl tänka ut hur det kommer att vara nästa år. Och då har vi en unghund också som jag inte vill ha förstörd. OCh värden ska skaffa en hund till.............

Har ni några förslag på hur man ska tackla saken?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Bettson   Hundar som morrar   31-12-2007, 15:17
          Bettis   En del är väldigt konstiga :crazy: jag skulle al...   31-12-2007, 15:34
          Bettson   En del är väldigt konstiga :crazy: jag skulle al...   31-12-2007, 15:39
          Stintan43   Det där låter trist. Om dom propsar på att ni ska...   31-12-2007, 15:48
          herkules   fy fasiken vilken trist situation! jag kan tå...   31-12-2007, 16:10
          Ewa L   Har ni några förslag på hur man ska tackla saken? ...   31-12-2007, 16:12
          skogstroll   otroligt dåligt av dem att bara strunta i att dera...   31-12-2007, 16:13
          MariaS   Fortsätter värden att vara på det viset efter årss...   31-12-2007, 16:37
          Siv i Bollnäs   Fortsätter värden att vara på det viset efter årss...   01-01-2008, 19:07
          Eva i Skåne   Det låter verkligen inte som nån trevlig julafton ...   31-12-2007, 16:51
          Bettson   Fast jag är fortfarande lite chockad tror jag. En...   01-01-2008, 03:18
          freddie   Fast jag är fortfarande lite chockad tror jag. En...   01-01-2008, 20:53
          Christer i Falköping   Kan bara säga: Undvik dem framöver. Något håller p...   01-01-2008, 08:38
          Marina i Hällekis   Kan det inte vara "husses" förändrade at...   01-01-2008, 09:26
          Inga från Närke   Hoppas du har njutit av nyåret när din julafton bl...   01-01-2008, 12:25
          Bettson   Hoppas du har njutit av nyåret när din julafton bl...   01-01-2008, 14:29
          Rosmarin   Vill bara tillägga en sak. Lämna aldrig någonsin s...   01-01-2008, 19:50
          Åsa, mälardalen zon 2   Nej man ska ALDRIG lämna barn ensamma med en hund ...   01-01-2008, 20:03
          ingrid fuxwall   Sedan ska man även tänka på att ungar inte alltid ...   01-01-2008, 20:09
          Rosmarin   Helt rätt Åsa! Jag har själv varit ute på skol...   01-01-2008, 20:09
          freddie   Allt började med att värdparets äldsta tik som det...   01-01-2008, 20:47
          Bettson   Jag kan inte anna än småle :whistling: Hundar vs...   01-01-2008, 21:46
          Gudrun i Göteborg   Ett tillägg till alla kloka kommentarer: Något ver...   01-01-2008, 20:50
          Bettson   Ett tillägg till alla kloka kommentarer: Något ver...   01-01-2008, 22:01
          Bettis   Näe du..... inte vill jag inte. Men maken vill och...   01-01-2008, 22:06
          Betty   Näe du..... inte vill jag inte. Men maken vill och...   02-01-2008, 18:07
          Stintan43   Stå på dej. Låt du maken åka iväg själv om han pro...   01-01-2008, 23:04
          Snigelhatare   Jag kan berätta om när jag besökte en vän som hade...   02-01-2008, 01:20
          pejori   Jag kan berätta om när jag besökte en vän som hade...   02-01-2008, 07:28
          Bettson   håller med till hundra procent där. fick avliva mi...   02-01-2008, 09:17
          freddie   Har också varit ute för hundar vars ägare varit fu...   02-01-2008, 01:37
          Snigelhatare   Har inte mannen någon fru? Vad säger hon? Har hon ...   02-01-2008, 13:53
          Sailor Pluto   Först och främst: usch, vilket hemskt uppförande :...   02-01-2008, 14:44
          Bettson   Först och främst: usch, vilket hemskt uppförande :...   02-01-2008, 17:01
          Siv i Bollnäs   Pejori undrade om hunden är frisk... och "kan...   02-01-2008, 16:41
          herkules   jag tycker att det verkar så konstigt, en hund bli...   02-01-2008, 18:40
          Gita   jag tycker att det verkar så konstigt, en hund bli...   05-01-2008, 15:39
          Snigelhatare   Har funderat lite på den läskiga hundägaren. Även ...   02-01-2008, 21:49
          Bettson   Har funderat lite på den läskiga hundägaren. Även ...   03-01-2008, 17:47
          pejori   skulle inte satt min fot där mera...vill maken dit...   03-01-2008, 20:17
          Fenja   Jag skulle ha gjort precis som du Bettson! Sed...   05-01-2008, 21:03
          Kakaduan   Maken och jag brukar alltid se på Caesar Milan - ...   07-01-2008, 10:07

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon