Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundar som morrar, Var går er toleransnivå
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 01-01-2008, 20:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Ett tillägg till alla kloka kommentarer: Något verkar ha hänt med tiken o hundflocken. Frågan är hur frun o barnen (om det finns någon fru o barn) i huset reagerade. Jag tror tiken kommer att ge sig på dessa (i rangordning, enligt hundens sätt att se) vilket kommer att leda till en omöjlig situation för familjen. Slutsatsen blir att om ett år är antingen tiken borta eller också har frun (och barn) flyttat därifrån. Möjligen kan husse ha kommit till insikt och kört ner tiken till den nivå i flocken där hon skall vara och då är det ju OK igen.
          Men frågan är om du vill umgås med den här typen av personer.

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 01-01-2008, 20:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Bettson @ 01-01-2008, 03:18) *
          Fast jag är fortfarande lite chockad tror jag.

En person jag har känt i många år bedriver någon slags maktspel. Mina hundar morrar åt er och det är jag som bestämmer. Ni får inte säga åt dom, bara hålla er undan var hans attityd. Dessutom med ett hånflin varje gång hundarna morrade.

Hur kan man bedriva ett sånt maktspel och riskera att skada någon. Om han var förbannad på oss av någon anledning, så vore det väl sjystare att säga det.

Ännu värre tycker jag att det är att bedriva ett sådant maktspel med insatsen av att ett tjugomånaders barn riskerar att skadas.

Vi var sex vuxna som i fem timmar fick bära ungen. Vilket barn i den åldern skulle acceptera att inte få röra sig på fem timmar utan bara sitta i knät.

Man blir chockad av att en person man kännt så länge visar sig vara en person man inte känner alls. Eller att han uppenbarligen inte bara tappat en skruv, utan hela skuvlådan.

ber om ursäkt för mitt småleende i min förra kommentar. Här ser det ut att vara mer än ett smågnabb er emellan. Det är ju allvar. Tror som några andra skrev, att ni kanske skall undvika att umgås om han inte respekterar dig och din hund!

Redigerat av freddie: 01-01-2008, 20:56

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-01-2008, 21:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:47) *
          Jag kan inte anna än småle whistling.gif Hundar vs. människor... Vi är nog rätt lika varandra! Kämpa på med er relation! / mvh F

Hur menar du? ÄR lite trög du vet...

CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:53) *
          ber om ursäkt för mitt småleende i min förra kommentar. Här ser det ut att vara mer än ett smågnabb er emellan. Det är ju allvar. Tror som några andra skrev, att ni kanske skall undvika att umgås om han inte respekterar dig och din hund!

yes läste nu din senaste kommentar. Det är allvar...

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-01-2008, 22:01
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 01-01-2008, 20:50) *
          Ett tillägg till alla kloka kommentarer: Något verkar ha hänt med tiken o hundflocken. Frågan är hur frun o barnen (om det finns någon fru o barn) i huset reagerade. Jag tror tiken kommer att ge sig på dessa (i rangordning, enligt hundens sätt att se) vilket kommer att leda till en omöjlig situation för familjen. Slutsatsen blir att om ett år är antingen tiken borta eller också har frun (och barn) flyttat därifrån. Möjligen kan husse ha kommit till insikt och kört ner tiken till den nivå i flocken där hon skall vara och då är det ju OK igen.
          Men frågan är om du vill umgås med den här typen av personer.

Näe du..... inte vill jag inte. Men maken vill och det ställer till vissa problem. Men som jag känner nu så kan maken åka iväg och fira Jul med hundägaren själv nästa år. Jag känner för att stanna hemma, med hänvisning till att hans hundar morrar.

Fick för övrigt nyss veta att min yngsta son (20 år) som stor del av julaftonskvällen bar på det lilla barnet gått emellan och hindrat tiken från att anfalla barnet. Även han har blivit "tillrättavisad" av värden.

Citera
          Bettis
          Inlägg 01-01-2008, 22:06
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Bettson @ 01-01-2008, 22:01) *
          Näe du..... inte vill jag inte. Men maken vill och det ställer till vissa problem. Men som jag känner nu så kan maken åka iväg och fira Jul med hundägaren själv nästa år. Jag känner för att stanna hemma, med hänvisning till att hans hundar morrar.

Fick för övrigt nyss veta att min yngsta son (20 år) som stor del av julaftonskvällen bar på det lilla barnet gått emellan och hindrat tiken från att anfalla barnet. Även han har blivit "tillrättavisad" av värden.

Detta kommer ju inte att sluta bra det förstår vi ju alla, någonstans tycker jag synd om hunden den måste vara alldeles förvirrad över situationen, den ska ju ha sin plats. Nu kommer den förmodligen att råka illa ut när olyckan är framme och vems är felet, hade jag varit du hade jag hållt mig därifrån.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-01-2008, 23:04
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Stå på dej. Låt du maken åka iväg själv om han promt vill det. Trist att du inte blir respekterad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 01:20
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag kan berätta om när jag besökte en vän som hade en annan vän med hund på besök också. När vi varit där en stund så började hunden gå runt i lägenheten och morra åt allt och alla. Ägaren hade inte för fem öre hand med hunden och den hade absolut ingen respekt för henne. Jag tog med mitt då 6-åriga barn därifrån, jag vågade helt enkelt inte vara kvar.

Hade jag varit tvååringens föräldrar så hade jag bett dem stänga in hunden i ett annat rum. Om de vägrat så hade jag åkt därifrån. Finns ingen som helst anledning att tåla sådant. Inte kunna släppa ner barnet på golvet för att en hund regerar! Sicka dårar!

Citera
          freddie
          Inlägg 02-01-2008, 01:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Har också varit ute för hundar vars ägare varit fullständigt oförmögna att ta hand om sina djur. Jag röstar mer än gärna för införande av "hundkörkort".

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          pejori
          Inlägg 02-01-2008, 07:28
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 01:20) *
          Jag kan berätta om när jag besökte en vän som hade en annan vän med hund på besök också. När vi varit där en stund så började hunden gå runt i lägenheten och morra åt allt och alla. Ägaren hade inte för fem öre hand med hunden och den hade absolut ingen respekt för henne. Jag tog med mitt då 6-åriga barn därifrån, jag vågade helt enkelt inte vara kvar.

Hade jag varit tvååringens föräldrar så hade jag bett dem stänga in hunden i ett annat rum. Om de vägrat så hade jag åkt därifrån. Finns ingen som helst anledning att tåla sådant. Inte kunna släppa ner barnet på golvet för att en hund regerar! Sicka dårar!

håller med till hundra procent där.
          fick avliva min ena tik när hon utan anledning högg mitt åtta månaders barbarn i ansiktet.
          inga större skador denna gång.
          men fick ändå en del kritik för mitt handlande.
          skulle aldrig acceptera något sådant bettson, hundägaren ska säga ifrån...gör han inte det, tar hunden över med katastrofresultat.
          men först bör dom kolla om hunden är frisk.

kan det vara så, att han vill ha aggressiva hundar?

Redigerat av pejori: 02-01-2008, 07:28

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 02-01-2008, 09:17
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (pejori @ 02-01-2008, 07:28) *
          håller med till hundra procent där.
          fick avliva min ena tik när hon utan anledning högg mitt åtta månaders barbarn i ansiktet.
          inga större skador denna gång.
          men fick ändå en del kritik för mitt handlande.
          skulle aldrig acceptera något sådant bettson, hundägaren ska säga ifrån...gör han inte det, tar hunden över med katastrofresultat.
          men först bör dom kolla om hunden är frisk.

kan det vara så, att han vill ha aggressiva hundar?

Tror nog det, det ger lite makt. Karlen har varit arbetslös fem år. Under hösten när lillhunden köptes in så har han dock varit ute på en del arbete. Dvs hundflocken har fått sköta sig själv. Därav att tiken tagit över.

Sedan så ska karlskrället börja ordna event där bland annat jakt ingår. Han tror väl att det är macho att ha skarpa hundar. Men ack vad han bedrar sig.

Redit hundfolk med vältränade värdefulla hundar vill inte släppa dom ihop med agressiva idioter. OCh tänk den dagen som hand hund hotar en betalande kund.......

Redigerat av Bettson: 02-01-2008, 09:24

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 13:53
          Länk hit: #31

Medlem

Har inte mannen någon fru? Vad säger hon? Har hon något att säga till om eller styrs hon också av tiken?

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 02-01-2008, 14:44
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Först och främst: usch, vilket hemskt uppförande ohmy.gif ! Det låter helt galet i mina öron. Både hur gubbstrutten behandlade hundfrågan, och även hur din karl nästintill nonchalerade dej, Bettson! Väldigt jobbig situation, dyker upp många tankar när man läser.

Självklart ska inte tvååringen stängas in i ett annat rum... Däremot så kunde tvååringens familj ha gått därifrån ganska snabbt när ingen fick ordning på morrandet. Det hade kanske inte varit någon större förlust för dem, eftersom det tydligen varit ett rätt obehagligt julfirande g.gif . Det hade ju också varit en ganska kraftig markering mot hundägaren (vem vet, han kanske skulle tänka till efter något sådant?)

Att tillrättavisa andras hundar är knepigt. Så länge det är en rättvis och befogad tillrättavisning är det helt okej smile.gif . De flesta som kommer hit på besök vet att "när man är där så hälsar man även på hemma hos hundarna". Det betyder att man får stå ut med att hundarna hälsar och hänger på om man gör något (och att man får säga till om de blir jobbiga). Gillar man inte den ordningen så får man träffas hemma hos någon annan.

Angående barn och hundar: ha alltid uppsikt om det är små barn, spelar ingen roll om det blir bökigt. Med större barn så borde man också hålla uppsikt, speciellt om det inte är ens egna barn. Är mamma eller pappa "hundklok" så blir ofta barnen det väldigt fort. Men man kan aldrig veta hur andra barn beter sej... Tyvärr så har jag sett exempel på detta själv med mina hundar inblandade (ungar som inte tänker på ljudnivån även när man påpekar, som springer rätt emot hunden och skaaa klappa osv).

Redigerat av Sailor Pluto: 02-01-2008, 14:45

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Siv i Bollnäs
          Inlägg 02-01-2008, 16:41
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 365
          Medlem nr: 1 821

Pejori undrade om hunden är frisk... och "kan det vara så att karlen vill ha aggressiva hundar?"
          Då får man nog undra ifall det är karl´n som inte är frisk? Ska han sen dessutom skaffa sig ytterligare en hund...
          Ta du och säg ifrån till din man ordentligt beträffande ert julfirande. Vad är det för nöje i att tillbringa en sån dag på ett sådant sätt?? Egentligen så borde nån karl - till exempel din man - (för "fruntimmer" bryr han sig väl inte om), läsa lusen av honom. Jag har många gånger undrat varför karlar så ofta är fega och inte törs säga ifrån till andra karlar? Jag säger som jag sa förut: Stå på dig! yes.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 02-01-2008, 17:01
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Sailor Pluto @ 02-01-2008, 14:44) *
          Först och främst: usch, vilket hemskt uppförande ohmy.gif ! Det låter helt galet i mina öron. Både hur gubbstrutten behandlade hundfrågan, och även hur din karl nästintill nonchalerade dej, Bettson! Väldigt jobbig situation, dyker upp många tankar när man läser.

Självklart ska inte tvååringen stängas in i ett annat rum... Däremot så kunde tvååringens familj ha gått därifrån ganska snabbt när ingen fick ordning på morrandet. Det hade kanske inte varit någon större förlust för dem, eftersom det tydligen varit ett rätt obehagligt julfirande g.gif . Det hade ju också varit en ganska kraftig markering mot hundägaren (vem vet, han kanske skulle tänka till efter något sådant?)

Att tillrättavisa andras hundar är knepigt. Så länge det är en rättvis och befogad tillrättavisning är det helt okej smile.gif . De flesta som kommer hit på besök vet att "när man är där så hälsar man även på hemma hos hundarna". Det betyder att man får stå ut med att hundarna hälsar och hänger på om man gör något (och att man får säga till om de blir jobbiga). Gillar man inte den ordningen så får man träffas hemma hos någon annan.

Angående barn och hundar: ha alltid uppsikt om det är små barn, spelar ingen roll om det blir bökigt. Med större barn så borde man också hålla uppsikt, speciellt om det inte är ens egna barn. Är mamma eller pappa "hundklok" så blir ofta barnen det väldigt fort. Men man kan aldrig veta hur andra barn beter sej... Tyvärr så har jag sett exempel på detta själv med mina hundar inblandade (ungar som inte tänker på ljudnivån även när man påpekar, som springer rätt emot hunden och skaaa klappa osv).

Kan hålla med dig om att man inte ska tillrättavisa andras hundar. Fast om man bjuder hem folk så bör ju hundarna kunna acceptera detta och inte morra en hel dag bara för att andra finns till.

Men när det gäller agressivitet, då gäller det att ta det första gången direkt. Helst ska ju hundägaren ta detta själv men om den idioten inte gör det så tycker jag faktiskt att han får finna sig i att någon annan gör det. Under dagen lärde sig lillhunden att vara aggresiv den också eftersom den stora hunden var det. Sånt skit smittar och lillhunden kunde sitta och morra tio minuter i sträck.

I det här fallet faller ingen skugga på barnet. Han kom aldrig närmare hundarna än tre meter innan de morrade igen. Den enda hund han kom nära var vår och hon var som sagt överlycklig precis som barnet och det pussdes och kramades från båda håll under vuxens överseende naturligtvis. Barnet har nämligen varit på besök hos oss sedan han var liten och vår hund är jämngammal med honom. Så vi har haft träning både när det gäller barn och hundvett.

Citera
          Betty
          Inlägg 02-01-2008, 18:07
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Bettson @ 01-01-2008, 22:01) *

Herregud vilken hemsk hundägare! Tycker som flera andra i tråden; sluta umgås med den mannen. Dessutom tycker jag att din man ska vara lojal mot sin egen familj och stanna hemma med er nästa jul.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          herkules
          Inlägg 02-01-2008, 18:40
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tycker att det verkar så konstigt, en hund blir inte aggressiv bara sådär, det måste ju varit något med hunden. en hund som mår bra är inte aggressiv och gör inte utfall.
          men det kanske är som anders hallgren säger : "jag har hittills inte träffat en enda hund som varit mentalt störd - däremot en jäkla massa hussar och mattar"

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 02-01-2008, 21:49
          Länk hit: #37

Medlem

Har funderat lite på den läskiga hundägaren. Även om jag aldrig varit med om samma grej så är det en del i hans sätt som får mig att undra: Är det en man som brukar dricka lite för mycket eller lite för ofta? Har han dåligt ölsinne? Ta inte detta som ett påstående, det är mer en fundering.

Har mannen alltid varit likadan, även när han hållit sig helnykter ett tag?

Citera
          Bettson
          Inlägg 03-01-2008, 17:47
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Snigelhatare @ 02-01-2008, 21:49) *
          Har funderat lite på den läskiga hundägaren. Även om jag aldrig varit med om samma grej så är det en del i hans sätt som får mig att undra: Är det en man som brukar dricka lite för mycket eller lite för ofta? Har han dåligt ölsinne? Ta inte detta som ett påstående, det är mer en fundering.

Har mannen alltid varit likadan, även när han hållit sig helnykter ett tag?

Nej han har inte alltid varit likdan, men det är inte relaterat till alkohol. Snara workohol ksulle jag tro. NÄr han har haft fantastiska jobb har han varit odräglig och levt i det blå. När han har varit utan jobb har han också varit ute i det blå. Bäst är han när han har ett lagomjobb.... hur man nu ska beskriva det.

Just nu har han inget jobb och då måste han tydligen bevisa att han är något här i världen.

Citera
          pejori
          Inlägg 03-01-2008, 20:17
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

skulle inte satt min fot där mera...vill maken dit, låt honom göra det då. thumbdown.gif
          attackerade den barnet och värden sa ifrån till din son, så är det dags att ägarens broder också avstår vidare besök där... thumbdown.gif

måste ni nödvändigtvis träffa galenpannan, så bestäm att göra det där det är hundfritt tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 05-01-2008, 15:39
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 02-01-2008, 18:40) *
          jag tycker att det verkar så konstigt, en hund blir inte aggressiv bara sådär, det måste ju varit något med hunden. en hund som mår bra är inte aggressiv och gör inte utfall.
          men det kanske är som anders hallgren säger : "jag har hittills inte träffat en enda hund som varit mentalt störd - däremot en jäkla massa hussar och mattar"

Vår gamle snälle labbe böjade faktiskt morra och vara väldigt avvisande mot främmande hundar och t.o.m. mänskliga besökare när vi skaffade en valp.Tror att han såg dem som ett hot mot valpen och det gick över efter en tid.
          Hade man inte en valp också i familjen?
          Husses beteende har jag däremot svårare att förstå.
          Gita

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 09:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon