Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          nilssontherese
          Inlägg 22-02-2008, 19:24
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (clivia @ 22-02-2008, 19:22) *
          Jag väntar tills de är cca 3 cm, de hanteras bättre då i egna krukor enligt mig men det finns säkert andra sätt att göra det också, inte alla vägar har vi utförskat ännu... smile.gif

MVH/clivia

OK! stort tack då ska jag vänta lite till än är de lite små.Som du sa lite lättare att hantera när de är större blomma.gif

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-02-2008, 19:51
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (clivia @ 22-02-2008, 09:15) *
          Håller tummarna att du lyckas med dina gula och vita clivior, mamamaggan!!! Detta är bara början...jag har inte hjälpt dig mycket... no.gif

MVH/clivia

Visst har du , om inte annat så har du hjälpt mig ner i " Cliviaträsket " . Precis lika ljuvligt som rosträsket!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          tepa
          Inlägg 23-02-2008, 09:38
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej !

Min Clivia blommade ut för en par månader sedan. Har just satt den i hobbyrummet i garaget 12-15 grader. Den har varken fått vatten eller näring på en månad. Nackdelen med hobbyrummet är att där inte finns något fönster. Måste den ha ljus ?

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2008, 15:06
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (tepa @ 23-02-2008, 09:38) *
          Hej !

Min Clivia blommade ut för en par månader sedan. Har just satt den i hobbyrummet i garaget 12-15 grader. Den har varken fått vatten eller näring på en månad. Nackdelen med hobbyrummet är att där inte finns något fönster. Måste den ha ljus ?

Hälsn Tepa

Om det är 12-15 grader i ditt hobbyrum, är det för mycket för clivian att vara i totalt mörker. Ja, den måste ha ljus enligt mig.

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 23-02-2008, 15:15
          Länk hit: #105

Medlem

Hej Clivia

Tack, jag tyckte redan synd om den där i mörkret så jag hämtade bort den därifrån. Vågar man kanske ha den ute på dagarna nu istället ? Eller blir jorden för kall. Den har ju inta alls fått nån svalka i vinter, hyser inte mycket hopp om att den kommer att blomma i höst. Bladen är nog lika fina som när jag köpte den. Fick nyss lite vatten med Substral i.

Hälsn Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 23-02-2008, 18:31
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (tepa @ 23-02-2008, 15:15) *
          Hej Clivia

Tack, jag tyckte redan synd om den där i mörkret så jag hämtade bort den därifrån. Vågar man kanske ha den ute på dagarna nu istället ? Eller blir jorden för kall. Den har ju inta alls fått nån svalka i vinter, hyser inte mycket hopp om att den kommer att blomma i höst. Bladen är nog lika fina som när jag köpte den. Fick nyss lite vatten med Substral i.

Hälsn Tepa

Tepa, jag tror att du kan ha den inne nu för att starta lite bladtillväxt, det är möjligt att den kommer att blomma på våren eller sommaren om du inte har gett den vatten längre tid även om den inte fått nån svalka. Enligt mina erfarenheter kan det hända. Jag har haft mina äldsta clivior i lägenheten de första åren för att jag inte haft inglasad balkong och alla har blommat och en av dem tre gånger i rad... en gång på sommaren och två gånger på våren året därpå...ja, som ett litet mirakel...Det var torkan som satte igång blomningen hos cliviorna enligt min åsikt...men, ja, det behövs mer experimenterande så att vi kan bekräfta det...

Bilderna på clivian som blommade tre gånger i rad är tagna 12.5.2005:
          Bifogad fil  tredje_blomningen_på_väg....12.5.2005.jpg ( 78.06k ) Antal nedladdningar: 18

Bifogad fil  tredje_blomningen_på_väg...12.5.2005.jpg ( 76.28k ) Antal nedladdningar: 18

Jag måste tillägga att den här clivian inte har fått ett enda skott, den är hela tiden ensam i krukan, den kan bara förökas med frön...

MVH/clivia

Citera
          tepa
          Inlägg 23-02-2008, 21:49
          Länk hit: #107

Medlem

Tack Clivia. Då finns det hopp. Till nästa vinter ska jag hitta på någon plats med svalka OCH ljus. Ska se till så att maken flyttar väggen i hobbyrummet som är inne i garaget. Då hamnar ett fönster innanför hobbyrummet. Nu har jag nämligen blivit riktigt biten på det här med växter. Det harmar NÅGOT att jag hann slänga de utblommade blommorna utan att ta fröna ur dom. Ifall det inte blir fler blommor. Sedan läste jag också på nätet om Clivia (Mönjeliljan) att man skulle torka av bladen, vet inte varför. Men tyckte det var bästa att lyda.

Tepa

Citera
          Betty
          Inlägg 23-02-2008, 22:27
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Mina klivior har aldrig varit utomhus eller placerade svalt på vintern. De har alltid stått i normal inomhusvärme i vardagsrummet året om. Jag brukar minska ner på vattningen till 1 gång varannan vecka vintertid, från november, och ger då heller ingen blomgödning. Ungefär i mars börjar jag vattna en gång i veckan igen och ger då lite blomnäring varje gång jag vattnar. Då brukar de blomma.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          tepa
          Inlägg 24-02-2008, 06:50
          Länk hit: #109

Medlem

Oj vad roligt att höra Betty !! Nu blev jag glad. Har inte vattnat mycket på den alls, ej heller gett nån gödning förrän igår. Så jag hoppas verkligen att jag har lika bra tur som du. Tyckte jag läst på nätet att den kan få såna där sidoskott som man kan föröka med. Ni som har så jättegamla plantor, har ni aldrig fått sidoskott, har ni provat plantera och hur har det gått ?

Tepa

Citera
          clivia
          Inlägg 24-02-2008, 07:57
          Länk hit: #110

Medlem

CITAT (Betty @ 23-02-2008, 22:27) *
          Mina klivior har aldrig varit utomhus eller placerade svalt på vintern. De har alltid stått i normal inomhusvärme i vardagsrummet året om. Jag brukar minska ner på vattningen till 1 gång varannan vecka vintertid, från november, och ger då heller ingen blomgödning. Ungefär i mars börjar jag vattna en gång i veckan igen och ger då lite blomnäring varje gång jag vattnar. Då brukar de blomma.

Kliviorna kan sova på vintern när det är brist på ljus, de behöver inte växa. En del av dem är inte alls så känsliga att de behöver ha svalt på vintern enligt min åsikt. Särskilt Clivia miniata och dess hybrider kan vi ha inne och de blommar även om de inte har fått svalka. Torrperioden med lite vatten (bara de inte vissnar) är viktig för blomsättningen.

MVH/clivia

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 10:54
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (clivia @ 24-02-2008, 07:57) *
          Kliviorna kan sova på vintern när det är brist på ljus, de behöver inte växa. En del av dem är inte alls så känsliga att de behöver ha svalt på vintern enligt min åsikt. Särskilt Clivia miniata och dess hybrider kan vi ha inne och de blommar även om de inte har fått svalka. Torrperioden med lite vatten (bara de inte vissnar) är viktig för blomsättningen.

MVH/clivia

Min vuxna clivia har aldrig fått vintervila men den blommar snällt ändå. Fast den kanske skulle blomma ännu mer med vila ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          clivia
          Inlägg 24-02-2008, 12:53
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 10:54) *
          Min vuxna clivia har aldrig fått vintervila men den blommar snällt ändå. Fast den kanske skulle blomma ännu mer med vila ?

Växer din klivia hela tiden utan att vila? Det gör den inte i naturen. Den behöver "somna lite" för att samla styrka till varje växtperiod som börjar med bättrande ljusförhållandena ute på våren. I naturen är clivian van vid torrare och fuktigare perioder, när det är torrt sover den, när det är regnigt och fuktigt växer och blommar den. Ja, mamamaggan, det finns exemplar som blommar snällt utan någon vintervila, också några som blommar utan att vi ens bryr oss om dem i skolor, kontor och andra platser, där de fångar vår blick bara när de står i blom... Men clivian är ännu vackrare när vi ger henne lite av vår tid, tillfredställer dennes behov, som hon besvarar med ståtlig tillväxt och fantastisk blomning, ja, man kan säga, ju mer blad desto rikare krona av blommor. Våren 2003 köpte jag ett litet skott av clivian på loppis, jag uppskattar att den var 3 år gammal då, du kan titta på bilden hur den ser ut idag och förra årets blomning kan du beskåda också...(Den här clivian har 38 blad)
          Bifogad fil  clivia_köpt_3.2003_som_ett_litet_skott_2.2008.jpg ( 83k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  clivia_Belgian_hybrid.jpg ( 104.37k ) Antal nedladdningar: 19

Jag är övertygad om, mamamaggan att clivian tappar styrka med åren om den inte får sin vila åtminstone i form av torrare förhållanden...Men det är bara mina erfarenheter...

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 24-02-2008, 12:56
          Länk hit: #113

Medlem

Vill bara tacka igen för all info Clivia! bravo.gif thanks.gif

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 24-02-2008, 13:06
          Länk hit: #114

Medlem

Instämmer med nilssontherese. Ja, Clivia, du gör vekligen skäl för ditt "namn"!

Tepa

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 16:04
          Länk hit: #115

Medlem

OK Clivia! Då ska jag prova att låta den vila. Just nu blommar den samtidigt som fröerna från förra blomningen sitter kvar , de är inte riktigt mogna än .

Redigerat av mamamaggan: 25-02-2008, 10:52

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          clivia
          Inlägg 25-02-2008, 10:50
          Länk hit: #116

Medlem

Tack Tepa och Nilssontherese för beundran kompiskram.gif det var inte så mycket att tacka för... shy.gif men jag är glad smile.gif att mina erfarenheter kan vara till någon nytta för några clivia entusiaster här...

Nu skulle jag vilja fråga om någon upptäckte sådan här tillväxt hos sina clivior.... Finns det några erfarenheter med vidare utvecklingen hos dessa clivia plantor?...

Min fröplanta från 2004...
          Bifogad fil  clivia__egen_fröplanta__....jpg ( 87.5k ) Antal nedladdningar: 25

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 25-02-2008, 18:41
          Länk hit: #117

Medlem

Clivia har du boken Duncan, GD. 1999. Grow Clivias?? Hittar ingen bild på boken.Vet du om den är bra? Jag har läst Harolds clivias och den var bra!

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 25-02-2008, 20:16
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 25-02-2008, 18:41) *
          Clivia har du boken Duncan, GD. 1999. Grow Clivias?? Hittar ingen bild på boken.Vet du om den är bra? Jag har läst Harolds clivias och den var bra!

Ja, jag har båda två men tycker att den som är skriven av Harold Koopowitz - "Clivias" är mer djupgående. Graham Duncans bok "Grow clivias" är mer informativ broschyr än bok , den har bara 45 sidor och är en del av Kirstenbosch Gardening Series.

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 26-02-2008, 08:49
          Länk hit: #119

Medlem

Aha! så bra då vet jag.Har nämligen sett en bok på tradera nån gång om clivia och den hade ett tjusigt omslag och fina bilder i .

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 27-02-2008, 11:12
          Länk hit: #120

Medlem

Våren i luften redan..., klivior vaknar till livet happy.gif

Klivia med två stjälkar börjar blomma...
          Bifogad fil  clivia_med_två_stjälkar_börjar_blomma....jpg ( 64.42k ) Antal nedladdningar: 13

Bifogad fil  clivia_med_två_stjälkar_börjar_blomma...2.jpg ( 54.69k ) Antal nedladdningar: 22

Andra klivior är på väg att visa sin skönhet...
          Bifogad fil  våren_är_här....jpg ( 61.68k ) Antal nedladdningar: 22

Bifogad fil  våren_är_här_3....jpg ( 62.69k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  våren_är_här_4.....jpg ( 47.62k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  våren_är_här_5....jpg ( 48.58k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  våren_är_här_6.....jpg ( 60.35k ) Antal nedladdningar: 17

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon