Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          bahia1
          Inlägg 27-02-2008, 11:40
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 12 885

Hej Clivia!
          Har varit lite dålig på att skriva ett par dagar nu men jag har ju fullt upp med mina cliviafröer som vill duschas och pratas med.
          Nu är groddarna i tallriken ca 1/2 cm på alla frö utom två. Och dom jag satte i jorden har bara tre grott av nio.
          Skall ta och fota fröna jag fick av dig så du får se att jag sköter om dom ordentligt. När dom blivit lite större skall dom få flytta ner i krukor.
          Min Kaffeplanta som va över 1 1/2 meter stor dog (fick nog frost) när vi flyttade så nu jagar jag kaffebönor att så för det va så roligt med den när den blommade och det blev små bönor. Har tittat på olika frösidor men dom är svåra att få tag på.
          Nu skriker mina cliviafrö efter mig igen dom fryser och vill ha plastpåsen på. smiley_small_hug.gif
          Kram
          LenaBifogad fil  glad_hund.gif ( 11.28k ) Antal nedladdningar: 16

--------------------
          Novas Matte Bahia/Lena

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 27-02-2008, 11:43
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Gud så många härliga knoppar clivia! bravo.gif yahoo.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 28-02-2008, 09:02
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (bahia1 @ 27-02-2008, 11:40) *
          Hej Clivia!
          Har varit lite dålig på att skriva ett par dagar nu men jag har ju fullt upp med mina cliviafröer som vill duschas och pratas med.
          Nu är groddarna i tallriken ca 1/2 cm på alla frö utom två. Och dom jag satte i jorden har bara tre grott av nio.
          Skall ta och fota fröna jag fick av dig så du får se att jag sköter om dom ordentligt. När dom blivit lite större skall dom få flytta ner i krukor.
          Min Kaffeplanta som va över 1 1/2 meter stor dog (fick nog frost) när vi flyttade så nu jagar jag kaffebönor att så för det va så roligt med den när den blommade och det blev små bönor. Har tittat på olika frösidor men dom är svåra att få tag på.
          Nu skriker mina cliviafrö efter mig igen dom fryser och vill ha plastpåsen på. smiley_small_hug.gif
          Kram
          LenaBifogad fil  glad_hund.gif ( 11.28k ) Antal nedladdningar: 16

Det går bra att prata med dem, de faktiskt lyssnar och visar sitt missnöje även om de inte pratar... naughty.gif
          Några mina fröplantor har redan fått krukor, den första växer och är röd (bild 28.2.2008):

Bifogad fil  det_första_fröet_28.2.2008.jpg ( 97.52k ) Antal nedladdningar: 24

Kaffeplantor cca 10-15 cm höga kan du köpa i trädgårdsbutiken på våren, de brukar sälja dem...

Lycka till med dina gröna ögonstenar, Lena rose.gif blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 28-02-2008, 09:07
          Länk hit: #124

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 27-02-2008, 11:43) *
          Gud så många härliga knoppar clivia! bravo.gif yahoo.gif

Tack, Nilssontherese, du kommer också att ha många... bara lite tålamod, det dröjer faktiskt inte så länge... blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 01-03-2008, 10:43
          Länk hit: #125

Medlem

Nu har jag ytterligare en fråga.....kanske lite dum men ändå laugh.gif hur ofta vattnar du clivia?

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 01-03-2008, 17:29
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 01-03-2008, 10:43) *
          Nu har jag ytterligare en fråga.....kanske lite dum men ändå laugh.gif hur ofta vattnar du clivia?

Jag tror inte att din fråga är dum... det är många gånger problem med övervattning när någons cliviaplanta går till himmlen i förtid... Clivia hatar vatten runt fötterna och behöver mycket syre, rötterna är anpassade att tåla torkan på klippor, där de kan växa i mycket hårda förhållanden drickande vatten bara från morgondagg och väntande på upfriskande regn i veckor och månader...Men ändå fuktighet är mycket högre i sydafrikas skogar och syre har den där i överflöd, deras rötter kan sträcka sig och växa åt alla håll de hittar plats och något mull att leva på...
          Clivia är en av de tåligaste växterna som finns men det gäller torkan inte vått. Mycket vatten för clivia betyder säker död. Den ruttnar mycket lätt utan att vi ens märker det, först ser den bara ledsen ut utan någon som helst glans på bladen. Nya bladen växer inte, plantan kämpar med lilla fiender som finns i gäggiga jord och ruttnar långsamt inuti. Det finns hopp om vi upptäcker det i tid. Rötterna har enorm överlevnadskraft även om plantan går bort men läkningsprocessen kan dröja några månader tills nya babyplantor sticker sina huvud ut ovanför jorden...Jag vill bara säga att det är tid att slänga hela krukan efter att övre delen gick bort...
          Hur vattnar jag? Jag duschar clivior på sommaren kanske en gång på två veckor, ja, det gäller de största krukorna som jag har, jag vattnar de rikligt men sen väntar jag tills all överskott av vatten rinner bort så att luften kan ta sin plats i krukan (som måste vara riktigt dränerad)...Ja, men det är svårt att säga hur ofta jag vattnar dunno.gif ... Du måste använda din fingertoppkänsla och vattna bara om det känns torrt... Om du är osäkert, vattna inte...Hos de mindre krukorna är risken för övervattning på sommaren inte så stor, de torkar mycket snabbare...

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 01-03-2008, 20:30

Citera
          bippo
          Inlägg 01-03-2008, 19:24
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 11 940

Jag håller på med ett experiment med en av mina fröplantor. Den har sett lite ledsen ut ett tag och när jag kollade rötterna så var de helt ruttna. Själva plantan kändes däremot fast så jag satte ner den kanske en halv cm i ett vattenglas där jag rotar andra sticklingar.
          Glömde sen bort den i en vecka eller så, och när jag kollade igen så hade en liten rot börjat växa ut! Gissa om jag blev både glad och förvånad! Särskilt kul är det för fröet har jag köpt från Sydafrika och jag minns inte vilken sort det är. Så jag hoppas på fler rötter så jag kan plantera den igen så småningom.
          Mvh Lena

Citera
          clivia
          Inlägg 01-03-2008, 20:29
          Länk hit: #128

Medlem

CITAT (bippo @ 01-03-2008, 19:24) *
          Jag håller på med ett experiment med en av mina fröplantor. Den har sett lite ledsen ut ett tag och när jag kollade rötterna så var de helt ruttna. Själva plantan kändes däremot fast så jag satte ner den kanske en halv cm i ett vattenglas där jag rotar andra sticklingar.
          Glömde sen bort den i en vecka eller så, och när jag kollade igen så hade en liten rot börjat växa ut! Gissa om jag blev både glad och förvånad! Särskilt kul är det för fröet har jag köpt från Sydafrika och jag minns inte vilken sort det är. Så jag hoppas på fler rötter så jag kan plantera den igen så småningom.
          Mvh Lena

Jag håller tummarna att du lyckas, Lena!!! yes.gif Cliviorna har en otrolig livsvilja, vi måste bara lära oss att lyssna på dem sedan tackar de oss med sina lysande blommor... happy.gif ...
          Hos fröplantor händer det att rötterna går bort, det har jag också upplevt sad.gif men om den övre delen av plantan är till syns utan skada finns alltid hopp att nya rötter kommer... slap.gif
          Det är svårt att minnas vilken sort av frö finns det i krukan redan efter några dagar åtminstone för mig. Numera skriver jag alltid vad jag har lagt för frö i krukan, det är spännande att se hur det utvecklas och särskilt när det kommer från ett annat land och intressant korsning...Clivian börjar sitt liv hos oss och vi är de första som skriver dennes historia...
          Lycka till med dina småttingar och lite äldre "damer från Sydafrika"... blomma.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 01-03-2008, 22:06

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 04-03-2008, 10:17
          Länk hit: #129

Medlem

Här kommer några bilder på min blommande gula clivia! angel_not.gif
          Bifogad fil  clivia_gul1.gif ( 143.85k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  clivia_gul.gif ( 221.74k ) Antal nedladdningar: 24

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 04-03-2008, 12:14
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 04-03-2008, 10:17) *
          Här kommer några bilder på min blommande gula clivia! angel_not.gif
          Bifogad fil  clivia_gul1.gif ( 143.85k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  clivia_gul.gif ( 221.74k ) Antal nedladdningar: 24

Visst är den underbar... happy.gif happy.gif bravo.gif Jag är lite avundsjuk sick.gif yes.gif för att min har inte blommat ännu no.gif ...Tack för de fina bilderna du har tagit på din ögonsten och tack ännu en gång att du delar din glädje med oss...

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 04-03-2008, 12:17
          Länk hit: #131

Medlem

Så lite sååå! glömde tacka för alla tips om vattningen!Nu ska jag snåla mera på vatten tongue.gif

--------------------

Citera
          stennie
          Inlägg 04-03-2008, 12:20
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

000.gif Urtjusig !!!!

Ska fota mina fröer snart. Alla har grott utom ett, men den kommer nog..
          Jag lät dom ligga kvar i oasisen...blötte den rigtigt rejält och stoppade hela rasket i en plastpåse som jag la ovanför ett ellement.
          Snacka om groddkraft...man ser dag för dag hur dom utvecklas.

Tack än en gång Clivia! blomma.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 04-03-2008, 12:20
          Länk hit: #133

Medlem

Glömde ju alldeles berätta att jag köpt en variegerad clivia via e-bay! ohmy.gif nu återstår basra om den kommer hit säkert tongue.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2008, 09:33
          Länk hit: #134

Medlem

CITAT (stennie @ 04-03-2008, 12:20) *
          000.gif Urtjusig !!!!

Ska fota mina fröer snart. Alla har grott utom ett, men den kommer nog..
          Jag lät dom ligga kvar i oasisen...blötte den rigtigt rejält och stoppade hela rasket i en plastpåse som jag la ovanför ett ellement.
          Snacka om groddkraft...man ser dag för dag hur dom utvecklas.

Tack än en gång Clivia! blomma.gif

Jag ser fram emot bilder på dina fröer, Stennie... bravo.gif och är mycket glad att de nästan alla gror happy.gif happy.gif... att låta de ligga kvar i oasisen...det ska jag verkligen prova nästa år, det kanske fungerar ännu bättre än på tallriken. Tack för iden!!! thanks.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2008, 09:44
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 04-03-2008, 12:20) *
          Glömde ju alldeles berätta att jag köpt en variegerad clivia via e-bay! ohmy.gif nu återstår basra om den kommer hit säkert tongue.gif

Jag håller tummarna att den anländer utan skador och är mycket, mycket, mycket nyfiken på bilderna yes.gif ... dessa ovanliga växter väcker beundran hos mig, det spelar ingen roll vilken typ av brokbladighet de har...alla är lika fascinerande alla... smile.gif smile.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 05-03-2008, 14:50
          Länk hit: #136

Medlem

Tack clivia för att du håller tummarna! Jag ska fota om den kommer hit säkert det lovar jag! biggrin.gif
          Nu har jag en fråga och en bild för jag behöver hjälp med när jag ska skörda den?Det är från en gul clivia och det är inte min bild men jag har tillåtelse att visa den.
          Bifogad fil  IMG_2485.jpg ( 139.35k ) Antal nedladdningar: 22

Redigerat av nilssontherese: 05-03-2008, 14:50

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2008, 15:26
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 05-03-2008, 14:50) *
          Tack clivia för att du håller tummarna! Jag ska fota om den kommer hit säkert det lovar jag! biggrin.gif
          Nu har jag en fråga och en bild för jag behöver hjälp med när jag ska skörda den?Det är från en gul clivia och det är inte min bild men jag har tillåtelse att visa den.
          Bifogad fil  IMG_2485.jpg ( 139.35k ) Antal nedladdningar: 22

Du ska skörda den, kapseln verkar mogen!!! yes.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 05-03-2008, 15:27
          Länk hit: #138

Medlem

Åhh tusen tack clivia! Hur ska jag nu göra? Öppna den skölja fröerna/fröet i nått? thanks.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 05-03-2008, 16:26
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 05-03-2008, 15:27) *
          Åhh tusen tack clivia! Hur ska jag nu göra? Öppna den skölja fröerna/fröet i nått? thanks.gif

Ja, du ska försiktigt öppna den yes.gif

Du har en kapsel...
          Bifogad fil  kapseln...P2020111.JPG ( 63.62k ) Antal nedladdningar: 33

öppna den med fingrar, kniven kan skada skatterna inuti...och sen putsa lite, yttre skalet går lätt bort...De ser ut som pärlor från växterlandet biggrin.gif ...
          Bifogad fil  fröer...P1080051.JPG ( 84.34k ) Antal nedladdningar: 26

Bifogad fil  fröer...2.jpg ( 93.85k ) Antal nedladdningar: 27

Jag sköljer dem inte i något bara i vatten om det behövs...de är färska och inte så mottagliga för sjukdomar, tror i alla fall jag...Ja, men du kan desinficera dem på något sätt, det är kanske bara jag som inte gör det smile.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 05-03-2008, 16:31

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 05-03-2008, 16:46
          Länk hit: #140

Medlem

Miljoner tack clivia! smiley_small_hug.gif !!

--------------------

Citera

60 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon