CITAT (nilssontherese @ 01-03-2008, 10:43)

Nu har jag ytterligare en fråga.....kanske lite dum men ändå

hur ofta vattnar du clivia?
Jag tror inte att din fråga är dum... det är många gånger problem med övervattning när någons cliviaplanta går till himmlen i förtid... Clivia hatar vatten runt fötterna och behöver mycket syre, rötterna är anpassade att tåla torkan på klippor, där de kan växa i mycket hårda förhållanden drickande vatten bara från morgondagg och väntande på upfriskande regn i veckor och månader...Men ändå fuktighet är mycket högre i sydafrikas skogar och syre har den där i överflöd, deras rötter kan sträcka sig och växa åt alla håll de hittar plats och något mull att leva på...
Clivia är en av de tåligaste växterna som finns men det gäller torkan inte vått. Mycket vatten för clivia betyder säker död. Den ruttnar mycket lätt utan att vi ens märker det, först ser den bara ledsen ut utan någon som helst glans på bladen. Nya bladen växer inte, plantan kämpar med lilla fiender som finns i gäggiga jord och ruttnar långsamt inuti. Det finns hopp om vi upptäcker det i tid. Rötterna har enorm överlevnadskraft även om plantan går bort men läkningsprocessen kan dröja några månader tills nya babyplantor sticker sina huvud ut ovanför jorden...Jag vill bara säga att det är tid att slänga hela krukan efter att övre delen gick bort...
Hur vattnar jag? Jag duschar clivior på sommaren kanske en gång på två veckor, ja, det gäller de största krukorna som jag har, jag vattnar de rikligt men sen väntar jag tills all överskott av vatten rinner bort så att luften kan ta sin plats i krukan (som måste vara riktigt dränerad)...Ja, men det är svårt att säga hur ofta jag vattnar

... Du måste använda din fingertoppkänsla och vattna bara om det känns torrt... Om du är osäkert, vattna inte...Hos de mindre krukorna är risken för övervattning på sommaren inte så stor, de torkar mycket snabbare...
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 01-03-2008, 20:30