| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
06-03-2008, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
Vilka underbara skönheter du har clivia! Super roligt att titta på dina fina bilder! Mer sånt!  Jag måste gråta och beklaga mig lite för mitt ena sangria frö hade möglat trots vädring etc *snyft*  Så nu har jag bara en kvar och hoppas att denne vill överleva ser dock inte röd ut *gnissel* men jag får vara nöjd ändå Nu har jag en fråga igen! När du vattnar de nya bebisarna du hade bild på hur ofta? och sprayar du? Är det mindre chans att få mögel på minibebisarna när de är planterade?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 16:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 06-03-2008, 13:15)  Vilka underbara skönheter du har clivia! Super roligt att titta på dina fina bilder! Mer sånt!  Jag måste gråta och beklaga mig lite för mitt ena sangria frö hade möglat trots vädring etc *snyft*  Så nu har jag bara en kvar och hoppas att denne vill överleva ser dock inte röd ut *gnissel* men jag får vara nöjd ändå Nu har jag en fråga igen! När du vattnar de nya bebisarna du hade bild på hur ofta? och sprayar du? Är det mindre chans att få mögel på minibebisarna när de är planterade?  Tack, nilssontherese...mer kommer säkert  bara de börjar blomma... men stackars dig  motgångar är inte alls roliga, jag har också förlorat några intressanta fröer på hösten... Det händer, ibland att de fröna inte alls gror och bara möglar även om vi anstränger oss och ger optimala förhållanden... De är kanske för gamla eller har mindre potential, vem vet...Jag köpte 4 fröer variegerad daruma förra året, jag har bara två nu och inte alls variegerade...  men daruma är de i alla fall  ...och jag hoppas att de överlever nu. Det första året är avgörande, sedan är de inte alls så känsliga, ja, vi kanske har lärt oss att lyssna på dem... Det kan bli intressant att se vilken färg din Sangria kommer att ha, det är förmodligen någon korsning... Hur jag vattnar bebisarna? Jag har planterat dem i krukor, det är fem st i varje för att spara plats, vattnat dem rikligt efter omplantering och placerat på balkongen. Det finns inget behov att vattna dem ännu. Den största bebisen har jag i köket, ensam i kruka och med påse över den och jag sprayar den då och då. På bilden kan du se mina clivia bebisar från tallriken på balkongen:
fröer_från_tallriken_...3.2008.jpg ( 124.1k )
Antal nedladdningar: 69Här har jag funnit bland mina bilderna ännu ett exempel på gul och röd clivia före blomningen:
planta_med_gula_blommor....jpg ( 89.04k )
Antal nedladdningar: 32
planta_med_röda_blommor....jpg ( 78.77k )
Antal nedladdningar: 38Ja, och en bild på den mer sällsynta:
Daruma_variegated....3.2008.jpg ( 69.3k )
Antal nedladdningar: 37Jag håller tummarna att du hittar vägen för dina fröer att må bra. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 16:43
|

Medlem

|
Jag vet inte hur många gånger jag måste tacka dig clivia!  tusen tack för ditt engagemang bilder och förklaringar! De är guld värda! Jag hoppas med att jag ska finna det ultimata för mina nya små bebisar! Men ledsamt när man förlorar nån fin dyr sort
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395

|
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 20:28
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2008, 21:07
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 06-03-2008, 16:43)  Jag vet inte hur många gånger jag måste tacka dig clivia!  tusen tack för ditt engagemang bilder och förklaringar! De är guld värda! Jag hoppas med att jag ska finna det ultimata för mina nya små bebisar! Men ledsamt när man förlorar nån fin dyr sort  Ja, ledsamt blir man men det går över, nilssontherese, när framsteg med egna plantor kommer...  Clivior blir finare med varje år som går... 5.4.2007...det fjärde året hos mig...
5.4.2007.jpg ( 142.6k )
Antal nedladdningar: 41MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 09:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej !
Är inte Kafferlilja ett annat namn på Clivia Miniata?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 07-03-2008, 09:24)  Hej !
Är inte Kafferlilja ett annat namn på Clivia Miniata?
Hälsn Tepa hmmm jag vet inte Tepa.Googlade lite och kanske är det samma som clivia nobilis ett gammalt namn man använde förut.Har för mig att det finns en äldre tråd om dessa namn men hittar den inte  .Kollar man på bladbilder så ska ju nobilis ha en konstigt rundad topp med en nedskärning i mitten....denna har precis som gardenii spetsiga blad men mycket mycket smalare....bild kommer!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 09:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Du har säkert rätt, nilssontherese. För någon månad sen hade jag aldrig hört talas om Clivia. Nu har jag en hemma, Clivia Miniata, med orange blommor.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 10:23
|
Medlem

|
Både två har ni rätt jag citerar från boken av H. Koopowitz: The common name for Clivia in South Africa`s Afrikaans language is boslelie, which translates into English as Forest lily, an apt epithet. The old name for the countryside around Grahamstown where C. nobilis was first found was Caffraria. The name was derived from Caffer or Kaffir, an Arabian word signifying unbeliever or infidel and was used to refer to the black peoples who lived in the region. Outside of Africa Clivia became known as the Kaffir lilly, and it is still marketed around the world and particularly in America and China under that name. In South Africa the word`s meaning gradually changed and it became more and more defamatory until in recent times it became synonymous with the "n" word as used in the United States. Today no one in South Africa would refer to the plant by its American common name, but unaware of the name`s derogatory significance, those in the American trade continue to use it. The name has also surfaced in English translations of recent Chinese books on clivias. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 12:11
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 09:32)  hmmm jag vet inte Tepa.Googlade lite och kanske är det samma som clivia nobilis ett gammalt namn man använde förut.Har för mig att det finns en äldre tråd om dessa namn men hittar den inte  .Kollar man på bladbilder så ska ju nobilis ha en konstigt rundad topp med en nedskärning i mitten....denna har precis som gardenii spetsiga blad men mycket mycket smalare....bild kommer! Ja, Clivia nobilis har rundad topp med en nedskärning i mitten i olika variationer...men många i Sverige säljer Clivia gardenii som Clivia nobilis och det är problem... Jag har också Clivia miniata smalbladig form och Clivia gardenii...Om vi jämför de två är de till syns nästan likadana den enda skillnaden är kanske att smalbladig Clivia miniata har lädartade blad...ja, och Clivia gardenii blommar huvudsakligen på hösten med annorlunda blommor... Clivia gardenii
clivia_gardenii_3.2008.jpg ( 82.35k )
Antal nedladdningar: 32Clivia miniata smalbladig form
smalbladig_clivia_3.2008.jpg ( 82.36k )
Antal nedladdningar: 34MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 13:04
|
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 11 940

|
Jag har också en smalbladig sort som jag bytt till mig i tron att det var en Nobilis, men den har spetsiga bladtoppar. Ska bli mycket spännande att se vad det blir för blommor på den, men den är lite för ung än. Den har lite ljusare gröna blad än den vanliga miniatan också. Jag har köpt frön till Nobilis nu i år, och de första två har precis börjat gro. Fröna var mycket mindre än vanliga, så jag hoppas och tror att det är den äkta Nobilisen! Hoppas bara jag lyckas driva fram dem så långt att man kan se bladen, de har varit nära att mögla för mig flera gånger. Men nu har jag stenkoll och vädrar och fjäskar som bara den, så det ska nog gå vägen! Mvh Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 13:48
|

Medlem

|
Här kommer en jämförelse på min smalbladiga clivia som har mer "läderaktiga" blad än gardeniin som jag jämförde med.
jämförelse.jpg ( 68.86k )
Antal nedladdningar: 33
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 14:52
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 13:48)  Här kommer en jämförelse på min smalbladiga clivia som har mer "läderaktiga" blad än gardeniin som jag jämförde med.
jämförelse.jpg ( 68.86k )
Antal nedladdningar: 33Vilket blad tillhör C.gardenii...  (är det det smalare bladet som tillhör miniata, jag bara gissar, den ser ut mer "läderaktig"  )... Du har inspirerat mig lite  så jag tog bild på mina blad, det nedre är Clivia gardenii och den högre är smalbladig C. miniata... Hos dig ser jag skillnaden vad gäller bladbredden, det ser jag inte hos mig...Jag har exakt samma bredd på dem... Bladjämförelse hos mig:
smalbladig_Clivia_miniata_och_C._gardenii.jpg ( 40.71k )
Antal nedladdningar: 23MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 16:24
|
Medlem

|
CITAT (bippo @ 07-03-2008, 13:04)  Jag har också en smalbladig sort som jag bytt till mig i tron att det var en Nobilis, men den har spetsiga bladtoppar. Ska bli mycket spännande att se vad det blir för blommor på den, men den är lite för ung än. Den har lite ljusare gröna blad än den vanliga miniatan också. Jag har köpt frön till Nobilis nu i år, och de första två har precis börjat gro. Fröna var mycket mindre än vanliga, så jag hoppas och tror att det är den äkta Nobilisen! Hoppas bara jag lyckas driva fram dem så långt att man kan se bladen, de har varit nära att mögla för mig flera gånger. Men nu har jag stenkoll och vädrar och fjäskar som bara den, så det ska nog gå vägen! Mvh Lena Om din smalbladig clivia har lite ljusare gröna blad än miniata, misstänker jag att det kan vara gardenii eller caulescens, de är lite svåra att skilja på, om de inte blommar... ja, men blommorna kommer säkert att lösa denna gåtan, tror jag... Ja fröna till C. nobilis är de minsta bland clivia frön. Jag har tyvärr inga erfarenheter med dem. Det ska vara mycket spännande att följa dina...och jämföra med andra frön hur de utvecklas... Håller tummarna att du lyckas med dem !!!!!  MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 14:55)  Det bakre tillhör gardenii det främre är den smalbladiga vad det nu är för nått  Den är kanske ung och smal, du vet, med åren kommer den vara äldre och bredare äldre och yngre blad på smalbladig klivia:
gammalt_versus_nytt.jpg ( 72.36k )
Antal nedladdningar: 30MVH/clivia
Redigerat av clivia: 07-03-2008, 16:38
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 16:27
|

Medlem

|
Aha!  så är det nog då! Men då är min en clivia miniata smalbladig då eller? Kanske svårt att avgöra?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2008, 16:36
|
Medlem

|
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 16:27)  Aha!  så är det nog då! Men då är min en clivia miniata smalbladig då eller? Kanske svårt att avgöra? Det kan vara smalbladig form av Clivia miniata. Men det är svårt att avgöra om den inte har blommat, i alla fall är blad smalare än hos andra klivior även om bladen kommer att bli bredare med åren, aldrig blir de så breda som hos de andra Clivia miniata plantor, åtminstone hos mig. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|