Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 07-03-2008, 17:07
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Nilssontherese, här har du jämförelse på blommorna hos smalbladiga och bredbladiga klivior, ja, men ta det med en nypa salt, jag vet inte om det gäller generellt, det är mina erfarenheter shy.gif

Blomman hos smalbladiga clivior:
          Bifogad fil  blomman_på_smalbladig_clivia.jpg ( 45.09k ) Antal nedladdningar: 19

Blomman hos bredbladiga clivior:
          Bifogad fil  blomman_på_bredbladig_clivia.jpg ( 44.54k ) Antal nedladdningar: 17

kompiskram.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 07-03-2008, 17:41

Citera
          stennie
          Inlägg 08-03-2008, 11:57
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Här kommer bilden...Börjar bli dags att plantera nu va? yahoo.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 08-03-2008, 13:35
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

vad smart att ha dem i oasis stennie! biggrin.gif
          clivia: tack för bilder! Nu får jag bara vänta på att min ska blomma! tongue.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 08-03-2008, 16:53
          Länk hit: #164

Medlem

CITAT (stennie @ 08-03-2008, 11:57) *
          Här kommer bilden...Börjar bli dags att plantera nu va? yahoo.gif

bravo.gif bravo.gif

Ja, stennie, jag tror att du kan börja med krukor för dina småttingar, åtminstone de största. tummenupp.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 08-03-2008, 17:02
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 08-03-2008, 13:35) *
          vad smart att ha dem i oasis stennie! biggrin.gif
          clivia: tack för bilder! Nu får jag bara vänta på att min ska blomma! tongue.gif

Hur länge har du haft den smalbladiga klivian, Nilssontherese, den kan börja blomma efter 4-5 år om du odlar den från frö... g.gif men ja, du har en planta, vet du, hur gammal är den ungefär? shy.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 08-03-2008, 19:44

Citera
          Sunny
          Inlägg 09-03-2008, 15:27
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

Denne tråden har åpnet en ny planteverden for meg. biggrin.gif
          Man finner mye interessant om Clivia når man søker på nettet , og jeg har bestilt mine første frø. De variegerede er flotte.

clivia , er dine variegerede av kinesisk eller av afrikansk/oceansk type ?
          Jeg håper dere fortsetter å fortelle om deres erfarenheter med frøplanter og at vi får se mange flotte blomsterbilder etter hvert som deres Clivia-planter kommer i blomst! bravo.gif

Redigerat av Sunny: 09-03-2008, 15:33

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-03-2008, 16:56
          Länk hit: #167

Medlem

CITAT (clivia @ 08-03-2008, 17:02) *
          Hur länge har du haft den smalbladiga klivian, Nilssontherese, den kan börja blomma efter 4-5 år om du odlar den från frö... g.gif men ja, du har en planta, vet du, hur gammal är den ungefär? shy.gif

MVH/clivia

Plantan är nog 2½år gammal.Fick den som miniplanta 06 happy.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 09:14
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (Sunny @ 09-03-2008, 15:27) *
          Denne tråden har åpnet en ny planteverden for meg. biggrin.gif
          Man finner mye interessant om Clivia når man søker på nettet , og jeg har bestilt mine første frø. De variegerede er flotte.

clivia , er dine variegerede av kinesisk eller av afrikansk/oceansk type ?
          Jeg håper dere fortsetter å fortelle om deres erfarenheter med frøplanter og at vi får se mange flotte blomsterbilder etter hvert som deres Clivia-planter kommer i blomst! bravo.gif

Hjärtligt välkommen bland klivia-entusiaster, Sunny!!! kompiskram.gif

Vilka frön har du beställt? shy.gif Mina variegerade är både av chinesisk-japansk och afrikansk-oceansk typ, några kommer av Mr. Nakamura korsningar...

Men som sagt, jag måste vänta, clivior växer inte så snabbt....

Nu njuter vi av den här cca 6-åriga "damen", föra året 6 blommor, det här året 17... happy.gif happy.gif yes.gif
          Bifogad fil  en_till_clivia_entusiast.....jpg ( 82.62k ) Antal nedladdningar: 21

Jag önskar dig lycka till!!! blomma.gif yes.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 09:25
          Länk hit: #169

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 09-03-2008, 16:56) *
          Plantan är nog 2½år gammal.Fick den som miniplanta 06 happy.gif

Väntetiden känns alltid kortare om man har andra plantor att njuta av yes.gif rose.gif happy.gif
          Och du har ju andra blommor och då är det mycket lättare att vänta .... blomma.gif kram2.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 10-03-2008, 09:35

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 10-03-2008, 09:49
          Länk hit: #170

Medlem

hihi ja det känns lite lättare att vänta nu när jag har haft både den orangea och den gula som blommar! biggrin.gif

--------------------

Citera
          soolroos
          Inlägg 10-03-2008, 10:07
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 9 709

Kanske en dum fråga - vars bildas fröna ? confused.gif Min clivia blommar nu, ska jag låta stängeln vara kvar länge innan det bildas frön, och vars bildas dem, överst där blommorna suttit ?
          Tacksam för svar, för efter att ha läst den här tråden blir jag sugen på att 'föda upp' flera clivior blomma.gif

En parentes - denna clivia blommade som bäst ett år när jag hade haft den stående på köksbordet i ett lerkrus med vatten i ca 10 mån - alltså ingen jord !! Fast nu har den fått sätta fötterna i jord igen.

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 13:43
          Länk hit: #172

Medlem

Vägen till frön...

Mars-april:

Bifogad fil  Vägen_till_frön.....jpg ( 72.46k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  vägen_till_frön....2.jpg ( 66.29k ) Antal nedladdningar: 22

Maj-juni:

Bifogad fil  vägen_till_frön....31.jpg ( 71.29k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  vägen_till_frön....3.jpg ( 187.98k ) Antal nedladdningar: 18

Augusti:

Bifogad fil  vägen_till_frön....augusti_2007__april_blomningen_P8220043.JPG ( 73.57k ) Antal nedladdningar: 18

Januari, 31.1.2008:

Bifogad fil  vägen_till_frön....31.1.2008.jpg ( 69.43k ) Antal nedladdningar: 15

en bild på gul clivia frön utveckling (maj-juni):
          Bifogad fil  vägen_till_frön...3.jpg ( 153.41k ) Antal nedladdningar: 18

Hela utvecklingen tar nästan ett år...

Lycka till Soolroos!!! blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 10-03-2008, 14:10
          Länk hit: #173

Medlem

superbra och utförligt clivia! tummenupp.gif bravo.gif

--------------------

Citera
          soolroos
          Inlägg 10-03-2008, 15:27
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 9 709

Tack Clivia, vilken perfekt beskrivning thanks.gif tummenupp.gif
          Nu när jag vet och förstår detta ångrar jag bittert att jag klippte bort förra årets alla blomstänglar efter de hade vissnat... -cry-.gif
          Finns det någon fördel med att klippa bort dem ? (eller var jag bara helt korkad wacko.gif )

Citera
          Sunny
          Inlägg 10-03-2008, 20:00
          Länk hit: #175

Medlem

CITAT (clivia @ 10-03-2008, 09:14) *
          Hjärtligt välkommen bland klivia-entusiaster, Sunny!!! kompiskram.gif

Vilka frön har du beställt? shy.gif Mina variegerade är både av chinesisk-japansk och afrikansk-oceansk typ, några kommer av Mr. Nakamura korsningar...

Men som sagt, jag måste vänta, clivior växer inte så snabbt....

Jag önskar dig lycka till!!! blomma.gif yes.gif

MVH/clivia

Takk for trevliga velkomstord ! rose.gif

Frøene jeg har bestilt ( for leverans i mai/juni ) er av afrikansk-oceansk typ. Jeg kommer kanskje til å bestille fra flere leverandører. Når det tar så lang tid å få plantene i blomst , så er det bare å komme igang med å så masser av frø ! biggrin.gif

Den enda leverandøren av kinesisk frø som jeg kjenner til er : http://www.clivia.net.cn/default.aspx
          Minste order hos honom er $ 100.- !!! Det er mye penger å sende ut i verden til et foretak man ikke kjenner til !!! g.gif
          Men jeg ser at de variegerede Kina-Cliva-plantene har spesielle kvaliteter. Det ser ut som frø er modne i november i Kina , så kanskje kjenner jeg til flere leverandører av kinesisk-japansk frø innen den tid.

MVH/Sunny

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 20:18
          Länk hit: #176

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 10-03-2008, 14:10) *
          superbra och utförligt clivia! tummenupp.gif bravo.gif

thanks.gif thanks.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 20:51
          Länk hit: #177

Medlem

CITAT (soolroos @ 10-03-2008, 15:27) *
          Tack Clivia, vilken perfekt beskrivning thanks.gif tummenupp.gif
          Nu när jag vet och förstår detta ångrar jag bittert att jag klippte bort förra årets alla blomstänglar efter de hade vissnat... -cry-.gif
          Finns det någon fördel med att klippa bort dem ? (eller var jag bara helt korkad wacko.gif )

Soolroos trostar.gif , ångra inte vad du har gjort, du kan inte ändra på det ... livet går vidare och ger andra chanser slap.gif. Dina trogna plantor har inte vissnat, de växer vidare och blommar, varför oroa sig? Varje år har vi chans att leka bi och betrakta det eviga miraklet av förändring från blomma till frö och försöka odla nya clivia plantor... Den chansen har du just nu, när clivior blommar... yes.gif
          Du klipper bort stänglar om du inte vill ha frön eller om kapslar inte utvecklas, då är de onödiga...Någon fördel med borttagning av blomstänglar? g.gif Kanske främjar detta på något sätt nästa års blomutveckling men jag har aldrig sett att clivior inte blommar nästa år bara för att de bär några frön från året innan...

smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 10-03-2008, 21:41
          Länk hit: #178

Medlem

CITAT (Sunny @ 10-03-2008, 20:00) *
          Takk for trevliga velkomstord ! rose.gif

Frøene jeg har bestilt ( for leverans i mai/juni ) er av afrikansk-oceansk typ. Jeg kommer kanskje til å bestille fra flere leverandører. Når det tar så lang tid å få plantene i blomst , så er det bare å komme igang med å så masser av frø ! biggrin.gif

Den enda leverandøren av kinesisk frø som jeg kjenner til er : http://www.clivia.net.cn/default.aspx
          Minste order hos honom er $ 100.- !!! Det er mye penger å sende ut i verden til et foretak man ikke kjenner til !!! g.gif
          Men jeg ser at de variegerede Kina-Cliva-plantene har spesielle kvaliteter. Det ser ut som frø er modne i november i Kina , så kanskje kjenner jeg til flere leverandører av kinesisk-japansk frø innen den tid.

MVH/Sunny

Visst har de kineserna fina och lockande blad på sina klivior devil.gif naughty.gif ... åratals arbete bakom det, de har enormt tålamod med dessa växter, jag beundrar dem mycket...afrikansk-oceanska sorter är mer intressanta för sina blommor som du har säkert redan sett på internet, massor med information, man kan läsa och njuta i timmar, ja, varför går tiden så snabbt... confused.gif

Ibland kan man köpa kinesiska frön också från sydafrikanska och amerikanska leverantörer...Jag har köpt alla mina frön genom clivias.com, den sidan säljer frön från juli till september...Jag köper varje år några, kan inte motstå, de är så vackra... happy.gif
          Jag har sett den kinensiska sidan men har inga erfarenheter med att köpa frön direkt från Kina, tyvärr no.gif ... du har rätt det är för mycket pengar att göra order för hos någon vi inte känner till...Å andra sidan skulle det vara spännande och intressant att ha några frön av Light of Buddha plantor, eller några Henglan eller Short leaf Monk i sammlingen från Kina...

En hemsida till från Kina finns här http://clivia.topcn.cn/Index.htm

MVH/clivia

Citera
          Sunny
          Inlägg 11-03-2008, 16:46
          Länk hit: #179

Medlem

CITAT (clivia @ 10-03-2008, 21:41) *
          En hemsida till från Kina finns här http://clivia.topcn.cn/Index.htm

MVH/clivia

På den siden var der mye interessant informasjon om de ulike kategorier av kinesisk Clivia ! thanks.gif

Hva jeg redan har av Clivia er 2 ordinære C. minata ( orange ) og 2 gule som jeg kjøpte for 2 år siden.
          De gule har ikke blomstret siden det året de ble kjøpt. Men plantene har vokset seg store og flotte.
          Kanskje er det viktigere med en kjølig periode for de gule ? confused.gif
          Eller kanskje omplanterade jeg til altfor stor krukke ... I min store glede over å finne gul Clivia på butikken plantet jeg direkte fra liten krukke til krukker som er 20 cm vide og 16 høye ... Det var vel noe drastisk ! whist.gif

MVH/Sunny

Citera
          clivia
          Inlägg 11-03-2008, 23:27
          Länk hit: #180

Medlem

CITAT (Sunny @ 11-03-2008, 16:46) *
          På den siden var der mye interessant informasjon om de ulike kategorier av kinesisk Clivia ! thanks.gif

Hva jeg redan har av Clivia er 2 ordinære C. minata ( orange ) og 2 gule som jeg kjøpte for 2 år siden.
          De gule har ikke blomstret siden det året de ble kjøpt. Men plantene har vokset seg store og flotte.
          Kanskje er det viktigere med en kjølig periode for de gule ? confused.gif
          Eller kanskje omplanterade jeg til altfor stor krukke ... I min store glede over å finne gul Clivia på butikken plantet jeg direkte fra liten krukke til krukker som er 20 cm vide og 16 høye ... Det var vel noe drastisk ! whist.gif

MVH/Sunny

Ja, Sunny, optimalt för klivia är att sova på vintern, när det är mörkt och kallt. Min regel är kallt och torrt över 0 gr till 15. Aldrig frost, den tål den inte. Om du inte kan ge clivian kallare förhållanden måste den ha åtminstone torrt runt fötterna i cca 6 veckor och så kallt som möjligt...men det är svårt att ge några råd här det som funkar hos mig, behöver inte fungera överallt, man måste prova sig fram och försöka hitta vägen...
          Ja tror inte att problemet ligger i den större krukan...Den är faktiskt inte alls så stor... Den gula clivian har nästan en meter långa blad...nej, problemet kan ligga i att jorden innehåller mycket kväve och inte tillräckligt med kalium och fosfor, så den har fina blad, växer men inte blommar... det är min antagande...men detta kan du tänka på först efter du har försökt åtminstone med torrare period och helst också lite svalare...

Du kommer att hitta vägen, säkert, utan hinder skulle det inte bli så intressant... trostar.gif
          Lycka till, Sunny! blomma.gif

MVH/clivia

Citera

60 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 09:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon