CITAT (nilssontherese @ 12-02-2008, 16:25)

Tack för alla tips du ger Clivia! Jag har satt mina i miniväxthus med undervärme och lagt fröerna på röd lavasten hoppas att det funkar.Hur fuktigt vill de ha det fröerna alltså.De förra jag provade med skrumpnade ihop

vad gjorde jag för fel då?
Clivia frön är lite kinkiga. De behöver en smula omsorg i början av sina liv. Fuktighet enligt mig måste vara rejält, hur mycket precis, det kan jag inte svara på men om du har dem i miniväxthus då är det helt OK enligt mig. Minst en plastpåse bör man ha över krukan för att cliviorna ska må bra. Att byta luften i påsen och kontrolera frön varannan dag är ett måste så att man inte blir överraskad av mögel. Skrumpnade frön det känner jag mycket väl till.

I början hade jag nästan ingen källa att pumpa information från

, så många frön har gått åt skogen, tyvärr. Alla gör vi fel och lär oss något nytt av våra misstag.

Du behöver inte vara ledsen eller orolig, dina frön kommer att klara sig!!!

Mina första fröplantor är på väg att blomma... rejält nyfiken är jag på mina fröplantor från Sydafrika men jag måste vänta ett till två år till, de är bara treåriga...Lycka till!!! :)ditt tålamod kommer att belönas, det är jag övertygad om
MVH/clivia