Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          clivia
          Inlägg 14-03-2008, 16:19
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Betty @ 14-03-2008, 15:53) *
          Nu har jag planterat om mina klivior! sweatingbullets.gif Ungefär så här såg det ut i alla krukorna:

[attachment=14997:Kopia_av...3_14_001.jpg]

Blev förvånad över att det var ytterst lite torra och döda rötter i krukorna, speciellt med tanke på att jag inte planterat om dem på flera år. I just den här krukan tog jag bort ca 10% rötter, bara av äldre rötter, inte någon av de unga "ormlika" rötterna som var lite rosaaktiga i topparna.

Hoppas att cliviorna kommer att blomma med massor av fina blommor nästa år!!!! Håller tummarna!!! yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 14-03-2008, 16:26
          Länk hit: #202

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 16:14) *
          Tack! biggrin.gif jag är så lycklig nu! har skrivit och frågat säljaren vad det är för sort hoppas att jag får ett vettigt svar laugh.gif

Skulle också varit myyycket lycklig om jag fick sådan klivia. biggrin.gif happy.gif Du är inte ensam. Jag är också nyfiken på svar. yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 14-03-2008, 16:55

Citera
          Betty
          Inlägg 14-03-2008, 17:42
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (clivia @ 14-03-2008, 16:19) *
          Hoppas att cliviorna kommer att blomma med massor av fina blommor nästa år!!!! Håller tummarna!!! yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Tack clivia! Måste erkänna att om jag inte hade börjat läsa den här tråden och allt intressant som du skrivit här så hade de nog inte blivit omplanterade i år heller... blush.gif Du har verkligen lyckats väcka kliviaintresset till liv! kompiskram.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          bippo
          Inlägg 14-03-2008, 17:57
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 11 940

Himmel så fin den var Therese! Vad får den för blommor sen? Inte för att det gör nåt om den aldrig skulle blomma när den har såna blad, men lite nyfiken är man ju...!
          /Lena

Citera
          Sunny
          Inlägg 14-03-2008, 18:17
          Länk hit: #205

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 13 237

CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 15:30) *
          Här kommer bilder på min underbara variegerade clivia som är 2 år gammal! suveränt packad! Fick en bonus med men vet inte vad det är??
          nilssontherese , man blir lite avundsjuk når man ser bilder av dine fantastiske nye Cliviaer ! shy.gif

Men grattis , grattis , så fint at din import ble så vellykket ! bravo.gif
          Hvilken vakker variegering !

Jeg håper du oppdaterer oss om hvordan det går med dem.

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 14-03-2008, 18:49
          Länk hit: #206

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Jag lovar att hålla er uppdaterade biggrin.gif jag har planterat den nu och den är så vacker att jag beundrar den hela tiden tongue.gif .
          Den ska enligt säljaren få samma orangea blommor som den vanliga alltså mönjeliljan.

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 15-03-2008, 07:01
          Länk hit: #207

Medlem

CITAT (Betty @ 14-03-2008, 17:42) *
          Tack clivia! Måste erkänna att om jag inte hade börjat läsa den här tråden och allt intressant som du skrivit här så hade de nog inte blivit omplanterade i år heller... blush.gif Du har verkligen lyckats väcka kliviaintresset till liv! kompiskram.gif

Tänk på, Betty. Din klivia är en dyrbar skatt, någonting som går i arv. Du kan köpa en ny men den kommer aldrig att fylla den platsen som din gamla klivia fyller i ditt hjärta och själ. Klivior är underbara växter för att de kan bli mycket gamla, de kan överleva oss om de blir bra omhändertagna. Det finns saker i livet som inte går att ersätta inte ens för massa pengar om vi förlorar dem är det för gott, tyvärr, inser vi detta många gånger för sent. Ärvda gamla clivior är någonting sådant.... det är min åsikt kram2.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 15-03-2008, 07:02

Citera
          clivia
          Inlägg 17-03-2008, 17:46
          Länk hit: #208

Medlem

några bilder till...Våren är bakom dörren även om det snöar idag smile.gif

Klivia med två stjälkar i blom fortfarande, den kanske väntar på de andra... yes.gif
          Bifogad fil  våren_är_här....3.2008.jpg ( 76.8k ) Antal nedladdningar: 23

24 blommor väntar på solen...
          Bifogad fil  24_blommor....3.2008.jpg ( 67.79k ) Antal nedladdningar: 19

Gul clivia har vuxit över en meter...
          Bifogad fil  gul_clivia_på_väg_att_blomma...3.2008.jpg ( 80.84k ) Antal nedladdningar: 19

Den här clivian ser ut som en boll när den blommar...
          Bifogad fil  som_en_boll...3.2008.jpg ( 59.34k ) Antal nedladdningar: 18

Önskar alla mycket glädje med era gröna vänner blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 17-03-2008, 17:59
          Länk hit: #209

Medlem

bravo.gif tummenupp.gif härligt med vår blommande clivior! men trist på snön som kom idag sleep.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 18-03-2008, 13:09
          Länk hit: #210

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 17-03-2008, 17:59) *
          bravo.gif tummenupp.gif härligt med vår blommande clivior! men trist på snön som kom idag sleep.gif

Don`t worry sad.gif , be happy smile.gif ...solen skiner ändå slap.gif Titta, hur en "perfekt" clivia ser ut (bilden tagen från internet)...
          Bifogad fil  perfect_clivia.jpg ( 60.27k ) Antal nedladdningar: 10

Hur mår dina nya strålande kinesiska ögostenar? shy.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 18-03-2008, 13:14

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 18-03-2008, 13:19
          Länk hit: #211

Medlem

Vilken underbar planta och som du sa *perfekta blommor*!!! biggrin.gif
          Mina kinesiska skönheter mår utmärkt! biggrin.gif Ser ut som om den variegerade har börjat satsa på ett nytt blad laugh.gif .Tyvärr har jag inte fått nått svar av säljaren vad den lilla var för nått...ska maila igen och försöka få nån rätsida på det hela rolleyes.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 18-03-2008, 15:47
          Länk hit: #212

Medlem

Nu fick jag svar det är en monk Daruma clivia hybrid svarade säljaren säger mig inte så mycket men clivia du kanske vet mera? blink.gif
          jag lägger till det här som jag hittade:
          http://www.johnjearrard.co.uk/amaryllidace...khybriddm1.html
          jag tror det är en sådan

Redigerat av nilssontherese: 18-03-2008, 15:52

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 18-03-2008, 20:38
          Länk hit: #213

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 18-03-2008, 15:47) *
          Nu fick jag svar det är en monk Daruma clivia hybrid svarade säljaren säger mig inte så mycket men clivia du kanske vet mera? blink.gif
          jag lägger till det här som jag hittade:
          http://www.johnjearrard.co.uk/amaryllidace...khybriddm1.html
          jag tror det är en sådan

Titta här, nilssontherese, http://clivia.topcn.cn/New%20Cultivars2.htm, det är Wu Jin`s Clivia Page hon förklarar skillnaden mellan Monk och Daruma clivior. Monk är en gammal kinesisk bredbladig sort, det sägs att den är en av de tre, fyra första i Kina känd nästan 70 år tillbaka och Daruma är faktiskt en bredbladig "dvärgklivia" med japansk bakgrund och har importerats till Kina omkring 18 år tillbaka. Du har alltså en av de korsningarna kineserna har gjort mellan de två sorterna... bravo.gif
          Kanske har också den europeiska bredbladiga Belgian hybriden lite kinensisk (monk) blod, vem vet... dunno.gif

kompiskram.gif

Jag är mycket nyfiken på bilder av kinesiska skönheter vilande i sina krukor... shy.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 20-03-2008, 14:59

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 20-03-2008, 14:11
          Länk hit: #214

Medlem

Här kommer lite bilder igen på mina kinesiska skönheter! naughty.gif så hybriden kan vara en dvärg variant då?? g.gif
          Bifogad fil  variegerad_clivia.jpg ( 159.01k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  monk_daruma_hybrid.jpg ( 194.59k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  monk_daruma.jpg ( 151.3k ) Antal nedladdningar: 16

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 20-03-2008, 14:55
          Länk hit: #215

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 14:11) *
          Här kommer lite bilder igen på mina kinesiska skönheter! naughty.gif så hybriden kan vara en dvärg variant då?? g.gif
          Bifogad fil  variegerad_clivia.jpg ( 159.01k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  monk_daruma_hybrid.jpg ( 194.59k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  monk_daruma.jpg ( 151.3k ) Antal nedladdningar: 16

Nilssontherese, dina kinesiska skönheter är sagolika.... 000.gif happy.gif happy.gif kram1.gif thanks.gif för bilderna...

Ja, hybriden kan vara en dvärg variant, de är mycket populära bland kineserna och japanerna...Jag har också en korsning mellan de två i min samling, det är än 2,5 årig fröplanta (10/2005) men din har bredare blad och ju bredare blad desto finare planta tror japanerna (och jag också yes.gif )...Det här är min Daruma x monk nu:
          Bifogad fil  Daruma_x_monk.jpg ( 74.3k ) Antal nedladdningar: 15

Det har blivit lite fel så måste jag redigera och då lägger jag en bild till: Denna planta skulle bli en multipetal men liten överraskning är den med sina tvåfärgade blad (form Light of Buddha) redan i det andra året:
          Bifogad fil  S0917_Metro_Show_winner_för_multipetal_class_x_self_1.jpg ( 69.48k ) Antal nedladdningar: 20

Kliviornas värld gömmer många överraskningar som bara väntar för att bli upptäckta... flirting.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 20-03-2008, 16:32

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 20-03-2008, 15:00
          Länk hit: #216

Medlem

Vilken söt liten planta du hade! biggrin.gif min har som du sa när man jämför bilderna bredare blad! Kul ifall det vore en dvärgvariant hehe tar inte så mycket plats crazy.gif
          Måste fråga en sak jag tycker mina fröer är sega som tusan! Hur länge tar det innan fröet skrumpnar och det bara är blad??? smile.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 20-03-2008, 16:22
          Länk hit: #217

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 15:00) *
          Vilken söt liten planta du hade! biggrin.gif min har som du sa när man jämför bilderna bredare blad! Kul ifall det vore en dvärgvariant hehe tar inte så mycket plats crazy.gif
          Måste fråga en sak jag tycker mina fröer är sega som tusan! Hur länge tar det innan fröet skrumpnar och det bara är blad??? smile.gif

Det beror på omständigheterna...och kan dröja 3-6 månader. Du kan titta på två fröplantor och bedöma själv, en är från dec.2007 och den andra den första bebisen från tallriken med det växande andra bladet nu:

Bifogad fil  fröplantan_från_dec.2007.jpg ( 142.6k ) Antal nedladdningar: 19

Bifogad fil  fröplantan_från_tallriken....3.2008.jpg ( 162.85k ) Antal nedladdningar: 13

De båda har lite av "modersmat" kvar...

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 20-03-2008, 19:41
          Länk hit: #218

Medlem

Den ena bilden du beskrev skulle vara multipetal är det en light of budah fast multipetal då? rolleyes.gif jag har en fråga till! Jag ställde tidigare frågan ifall jag behövde vattna de små liven.Och vet att du hade den största bebisen med plastpåse över har du så på alla? Eller kan man ha både och?? Vissa av fröerna har snabb fart där ibland yellow tulip! DE andra är liiiiite segare laugh.gif
          Måste lägga till att de bleka tvåfärgade bladen är sååååååååååå snygga!

Redigerat av nilssontherese: 20-03-2008, 19:42

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 20-03-2008, 20:42
          Länk hit: #219

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 20-03-2008, 19:41) *
          Den ena bilden du beskrev skulle vara multipetal är det en light of budah fast multipetal då? rolleyes.gif jag har en fråga till! Jag ställde tidigare frågan ifall jag behövde vattna de små liven.Och vet att du hade den största bebisen med plastpåse över har du så på alla? Eller kan man ha både och?? Vissa av fröerna har snabb fart där ibland yellow tulip! DE andra är liiiiite segare laugh.gif
          Måste lägga till att de bleka tvåfärgade bladen är sååååååååååå snygga!

thanks.gif, Nilssontherese, jag är mycket förtjust i variegation på bladet, det spelar ingen roll vilken den är, de är sååååååå snygga alla, varje variegation är lite annorlunda som en vacker naturbild... happy.gif

Vad gäller fröerna, ja, vissa växer fortare och vissa växer långsammare...Nej, jag har inte plastpåse över alla men då ser jag till att de finns i fuktigare förhållanden som tex på inglasad balkong...eller så sprayar jag lite då och då...

Jag glömde reagera på den första delen av din inlägg senast, förlåt; tack och ja din kinesiska klivia har bredare blad och det är variant av dvärgklivian i alla fall, det syns, i min samling finns en ännu mindre variant av hime Daruma... Titta på denna tvååriga plantan:
          Bifogad fil  Hime_Daruma.JPG ( 62.54k ) Antal nedladdningar: 19

Klivia är mycket intressant växt... smile.gif

Lite svårt att säga om min tvåfärgade clivia är också multipetal, det kommer tiden att visa..., även om fröet är från en multipetal växt kan det hända att det inte kommer att bli en sådan...

smiley_small_hug.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 20-03-2008, 20:44

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 21-03-2008, 08:57
          Länk hit: #220

Medlem

Nämen så söööööt biggrin.gif ohmy.gif
          När du har dem på balkongen hur varmt är det? rolleyes.gif

--------------------

Citera

60 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 10:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon