| |
|
  |
Klivior, Förökning? |
|
|
|
|
23-03-2008, 20:58
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Bassam @ 23-03-2008, 20:30)  Hej Jag tycker att säga, om ni vill att de ska blomma bra, ni kan täcka dem på svart plast påse, några veckor på den här tiden, och ger dem lite vatten. Lycka till, H:Bassam Bassam, det har jag aldrig hört talas om och aldrig försökt göra det. Är det din erfarenhet? Jag har en känsla att de behöver mer vatten nu, de växer ju och blommar. Även de som inte blommar skjuter ut nya blad. Varför ska man täcka dem med svart plast påse, jag tror att de behöver ljus nu MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
25-03-2008, 00:47
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Jag tycker att säga det är vad som läste i mina böcker och vad som läste i det här rummet, att cilvia behöver vila för att blomma så bra. Obs : Clivior ska vila om de haft lite jus och lite vatten. . Lycka till, H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 06:42
|
Medlem

|
CITAT (Bassam @ 25-03-2008, 00:47)  Hej Jag tycker att säga det är vad som läste i mina böcker och vad som läste i det här rummet, att cilvia behöver vila för att blomma så bra. Obs : Clivior ska vila om de haft lite jus och lite vatten. . Lycka till, H:Bassam Bassam, klivior är ju mycket känsliga skapelser /de tål torka inte fukt/ och när de vilar behöver de ha frisk luft omkring sig. Om du täcker de med svart påse i denna tid, mikroklimat i påse i samband med högre temperatur kan åstadkomma att plantan ruttnar. Jag tror inte att städsegröna växter kan vara utan ljus en längre tid även om temperaturen är omkring 10 grader nu....(Ja, men jag kan ha fel) På min inglasade balkong den senaste perioden har temperaturen säkert inte överstigit den här gränsen...Men klivior låter sig inte påverkas av detta, de bara växer och blommar lite långsamare...de kanske känner att våren kommer snart med sina inbyggda genetiska klockor... MVH/clivia klivior blommar fortfarande...
klivior_28.3.2008.jpg ( 112.96k )
Antal nedladdningar: 32
den_första_gula_clivian_har_ännu_inte_slagit_ut_alla_sina_blommor_28.3.2008.jpg ( 79.8k )
Antal nedladdningar: 23Våren är säkert i luften...
klematisen_Nelly_Moser_väntar_på_värmen....3.2008.jpg ( 117.96k )
Antal nedladdningar: 22
Nelly_Moser__knopp....3.2008.jpg ( 49.71k )
Antal nedladdningar: 22en liten jordnöt visar sina blad...
jordnötten_också_tittar_ut...3.2008.jpg ( 81.17k )
Antal nedladdningar: 28 MVH/clivia
Redigerat av clivia: 29-03-2008, 07:52
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 12:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Att stänga in cliviorna i en svart plastpåse flera veckor låter väldigt konstigt! Försöker man inte åstadkomma så naturliga förhållanden som möjligt för sina krukväxter? Där clivian växer naturligt är det väl inte kolmörkt i veckor?  Mina blommar i alla fall snällt utan någon skrämsel med plastpåsar. Men jag har en fråga också: gillar cliviorna att duscha, eller ska man låta bli och bara torka av bladen? Jag har läst någonstans att de inte mår bra av att duschas, men era ser så nyduschade och rena ut! Ni kan inte ha torkat damm på alla hundratals blad! Jättevackra blommor och skickligt skötta!
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 13:07
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 14 883

|
Hej,
Jag har också jättefina klivior som blommar för fullt. De brukar bli så stora till slut att jag delar på dem och på så vis får nya fina skott. Eftersom de är så fina så har jag ofta lust att ge bort dem till andra också. Blir lite sugen på att plantera frön också men tror att de nog blommar fortare om man delar plantor istället?
Ett problem jag har haft är att stängeln "fastnar" o kläms av bladen. Antar att det beror på för lite vatten och kanske även näring för nu har jag börjat vattna mycket flitigare så fort jag ser att en blomstängel är på gång. Då kommer den upp fint ochhar fått flera stänglar direkt efter varandra.
Det vore intressant att se andra färger. Har bara sett starkt orange.
Hej på er.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 18:34
|
Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 29-03-2008, 12:55)  Att stänga in cliviorna i en svart plastpåse flera veckor låter väldigt konstigt! Försöker man inte åstadkomma så naturliga förhållanden som möjligt för sina krukväxter? Där clivian växer naturligt är det väl inte kolmörkt i veckor?  Mina blommar i alla fall snällt utan någon skrämsel med plastpåsar. Men jag har en fråga också: gillar cliviorna att duscha, eller ska man låta bli och bara torka av bladen? Jag har läst någonstans att de inte mår bra av att duschas, men era ser så nyduschade och rena ut! Ni kan inte ha torkat damm på alla hundratals blad! Jättevackra blommor och skickligt skötta!  Fågelvågen, varför skulle cliviorna inte gilla vatten på bladen i växtperioden?  I naturen regnar det, de kan inte undvika att få regndroppar på sina gröna blad ... Är det bara jag som unnar dem minst en dusch i månaden på sommaren?  Det är svårt att torka damm från alla blad, det har du rätt i...  På vintern duschar jag inte, det är fuktigt och kallt på balkongen, jag ger dem inte vatten i kruka heller, de sover tills ungefär slutet av januari om jag minns rätt... För att inte ljuga (den här vintern är lite konstigt), hade de alla fått en riktig dusch i början av februari när det var varmare på balkongen,...sedan dess har jag inte behövt göra det...Jag är snål med vatten fortfarande för att det är kallt ute. Att hitta harmoni mellan temperaturen och fuktigheten är svårt ibland men jag försöker lyssna lite på de där "clivia damerna"  och tillfredställa deras behov... Lycka till med dina "clivia damer", Fågelvågen  , en dusch i månaden istället för vatten i kruka på sommaren skulle de uppskatta och vara mycket tacksama för... ja, enligt mig... clivia och vattendroppar...
klivia5.JPG ( 59.9k )
Antal nedladdningar: 13
klivia_och_vattendroppar....jpg ( 77.67k )
Antal nedladdningar: 19MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
29-03-2008, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (Awasthlm @ 29-03-2008, 13:07)  Hej,
Jag har också jättefina klivior som blommar för fullt. De brukar bli så stora till slut att jag delar på dem och på så vis får nya fina skott. Eftersom de är så fina så har jag ofta lust att ge bort dem till andra också. Blir lite sugen på att plantera frön också men tror att de nog blommar fortare om man delar plantor istället?
Ett problem jag har haft är att stängeln "fastnar" o kläms av bladen. Antar att det beror på för lite vatten och kanske även näring för nu har jag börjat vattna mycket flitigare så fort jag ser att en blomstängel är på gång. Då kommer den upp fint ochhar fått flera stänglar direkt efter varandra.
Det vore intressant att se andra färger. Har bara sett starkt orange.
Hej på er. Det är säkert att de blommar fortare om man delar plantor istället, Awasthlm  ...Men ibland vill man kasta sig i osäkerhet lite...  och försöka odla nya spännande korsningar, tillföra andra färger på blommor och blad till samlingen...Det är spännande och intressant, med många drömmar om hur den blivande plantan kommer att se ut...  om fyra, fem år... Vad gäller för tidigt blommande växter som "fastnar", antar jag bara att det beror på stora omväxlingar i temperaturen, när varmare vårsolen börjar skina genom fönstret ibland några dagar i sträck och blommorna hinner inte att komma upp,...(det är ett rent antagande från min sida) jag är inte riktigt övertygat om att det beror på för lite vatten  ... Ja, om du kan lyssna på dem  , då kommer klivior att visa sin belåtenhet, ibland med flera stänglar... ibland kan en gul clivia se ut så här...
fyra_stänglar....jpg ( 99.04k )
Antal nedladdningar: 19eller så här...
gul_clivia.....jpg ( 249.08k )
Antal nedladdningar: 19Lycka till! MVH/clivia
Redigerat av clivia: 29-03-2008, 20:37
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 10:38
|

Medlem
Antal inlägg: 165
Medlem nr: 12 885

|
CITAT (clivia @ 03-01-2008, 16:56)  I varje kapsel kan det finnas mer än ett frö, många kapslar innehåller mer än 10. Det går bra att plantera de direkt. Titta på mina bilder:
röda kapslar: [attachment=11179:klivia_frön_1.jpg]
frön: [attachment=11180:klivia_frön_2.jpg]
frön efter cca 6 veckor: [attachment=11181:klivia_frön_3.jpg]
MVH/clivia Hej! När dom blivit så stora som du har dom på din bild då kan man väl sätta dom i en kruka? Hur långt ner sätter man dom? Vad händer med själva frökapseln skall den fortfarande ligga uppe på jorden? Skall jag sätta dom i planteringjord eller såjord? Hälsningar Bahia
--------------------
Novas Matte Bahia/Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Tack Clivia för rådet om duschning! Jag har också tyckt det låter konstigt att clivior inte skulle gilla att man duschar dem. Kanske någon har duschat dem för länge sedan och om de dött av någon annan orsak har man dragit fel slutsats.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 11:58
|
Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 14 883

|
CITAT (clivia @ 29-03-2008, 20:38)  ...Men ibland vill man kasta sig i osäkerhet lite...  och försöka odla nya spännande korsningar, tillföra andra färger på blommor och blad till samlingen...Det är spännande och intressant, med många drömmar om hur den blivande plantan kommer att se ut...  om fyra, fem år... Ja det förstås. Det är ju jättespännande! Började faktiskt själv pollinera mina klivior igår när jag hade läst här. Det är alltid roligt att försöka få blommor att blomma igen tex. Tyvärr är de inte alltid så vackra under tiden... men svårt att kasta bort en del växter. Hej så länge.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-03-2008, 20:02
|
Medlem

|
CITAT (bahia1 @ 30-03-2008, 11:38)  Hej! När dom blivit så stora som du har dom på din bild då kan man väl sätta dom i en kruka? Hur långt ner sätter man dom? Vad händer med själva frökapseln skall den fortfarande ligga uppe på jorden? Skall jag sätta dom i planteringjord eller såjord? Hälsningar Bahia Bahia, det är bättre att frökapseln ligger uppe på jorden och du kan kontrolera den om den inte ruttnar. Om den börjar ruttna (det händer ibland) måste du omedelbart ta bort den annars ruttnar hela växten. Det är faktiskt inte så avgörande om du sätter dem i planteringjord eller såjord i början enligt mig, första året växer de ändå inte så fort. MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
09-04-2008, 13:08
|
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 11 940

|
Jag undrar lite hur ni gör som lyckas med pollineringen av era clivior? Jag har försökt både på en orange och en gul som har blommat i år. På den orange blev det bara en kapsel som började svälla upp, och på den gula verkar det inte precis bli bättre resultat... Kapslarna blir inte större alls och till slut ramlar de av. Jag har ju sett Clivias fina bilder på hela klasar med frökapslar, vill också lyckas med det!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2008, 08:36
|
Medlem

|
CITAT (bippo @ 09-04-2008, 14:08)  Jag undrar lite hur ni gör som lyckas med pollineringen av era clivior? Jag har försökt både på en orange och en gul som har blommat i år. På den orange blev det bara en kapsel som började svälla upp, och på den gula verkar det inte precis bli bättre resultat... Kapslarna blir inte större alls och till slut ramlar de av. Jag har ju sett Clivias fina bilder på hela klasar med frökapslar, vill också lyckas med det! Det är lite svårt att ge några råd vad gäller pollinering ibland lyckas man ibland inte. Enligt mig är det bra att pollinera några gånger för att vi inte vet precis när pistillen är bered att ta pollen till sig. Det kan hända att toma kapslar mognar också...Jag har sådana clivia miniata kapslar från förra året...
många_kapslar_men_bara_en_med_frö....16.4.2008.jpg ( 66.05k )
Antal nedladdningar: 17Å andra sidan har jag inte ansträngt mig mycket för att pollinera clivia gardenii i november och det ser ut att några frön har bildats på den i alla fall...
frökapslar_på_clivia_gardenii...16.4.2008.jpg ( 65.5k )
Antal nedladdningar: 18I början, tror jag, är det alltid så att man måste prova sig fram att se vad som fungerar för en. Det kan hända att tex hos gula clivior fungerar det bättre att pollinera med pollen från en annan clivia (helst gul clivia om du vill ha gula clivia frön)...Åtminstone hos en av mina gula clivior är det så... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2008, 09:03
|
Medlem

|
Klivior på balkongen fortfarande blommar...  även om deras blomningstid närmar sig till sitt slut...
gula_clivior_blommar...16.4.2008.jpg ( 84.59k )
Antal nedladdningar: 24Dubbelblomma hos min största clivia har slagit ut och är hela 11 cm stor...
en_11cm_stor_blomma....16.4.2008.jpg ( 55.97k )
Antal nedladdningar: 15Förra året var det 28 blommor på en stjälk hos denna clivian, det här året är det mindre  ...på grund av för många frön, tror jag ...
mina_största_clivior....16.4.2008.jpg ( 78.3k )
Antal nedladdningar: 19Önskar alla mycket glädje med era växter... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2008, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 13 237

|
Å , så vakre bilder ! Hvordan går det med frøplantene til dere som har deltatt i denne tråden ?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-04-2008, 21:33
|
Medlem

|
CITAT (Sunny @ 16-04-2008, 20:55)  Å , så vakre bilder ! Hvordan går det med frøplantene til dere som har deltatt i denne tråden ?  , Sunny. Fröplantorna växer...  , den största bebisen från tallriken som jag lagt bilderna på i den här tråden ser ut så här, den fick sälskap av några passisar som jag inte trodde skulle gro för att de var ett år gamla... nu måste jag hitta plats för dem, de kan verkligen inte växa tillsammans i en kruka...
klivia_bebisen_från_tallriken....16.4.2008.jpg ( 132.6k )
Antal nedladdningar: 20 MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2008, 09:53
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
Har glömt och skriva tack för uppdateringen på frösådderna  . Här kommer en bild på en frösådd bebis av en korsning en cyrtanthiflora.Den har en variegering på det första bladet.Betyder det att den kommer bli variegerad???
clivia.jpg ( 141.91k )
Antal nedladdningar: 16
Redigerat av nilssontherese: 25-04-2008, 09:54
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|